menu

Muziek / Nieuws / 'Straatmuzikanten moeten auditie doen'

zoeken in:
avatar van Edwynn
Omsk schreef:
maar dit plan komt weer voort uit dezelfde bekrompen stuip als de kunstbezuinigingen: kunst is alléén mooi als ie-der-een het mooi kan vinden.


Erg benieuwd waar je die stelling op baseert.

avatar van Kos
Kos
De koning is natuurlijk nog steeds die gast in Groningen met z'n opgemaakte gezicht en kleine casio keyboardje die gewoon op zo'n knopje drukt waar een heel deuntje vanzelf gaat spelen en hij verder niks doet. . .

man man wat heb ik gelachen met die gast. *snif*

avatar van Kos
Kos
En o ja, stompzinnig idee verder.

avatar van Omsk
Edwynn schreef:
(quote)


Erg benieuwd waar je die stelling op baseert.


Let op, want hier heb ik over nagedacht.

Voorbeeldje: zou Bonnie Prince Billy of Jeff Mangum door de auditie van straatmuzikant geraken?
Nee, een CDA-jury (voor mijn part was het een andere partij, ik word niet politiek) zal dat vast als te storend ervaren.

Omdat mensen die een bepaald gewin nastreven - in dit geval een electoraal gewin - niet kijken naar een object vanuit hun eigen mening ("ik zie een muzikant"), of naar de mening van het publiek ("het publiek ziet straks een rare muzikant en kan die goed of slecht vinden"), maar naar de manier waarop de potentiële ander, het CDA straks weerspiegelt ziet in de muzikant.

En de politiek wil liever een zo breed mogelijke groep potentiële kiezers aantrekken, dan dat ze compromisloos een eigen identiteit voorstaan.

Om diezelfde reden vind je in een stad eerder tien tenten met nikszeggende liftmuziek, dan tien tenten met hun eigen muzikale identiteit. De uitbater wil zich in de ogen van de klanten niet associëren met een niche, maar wil zijn groep potentiële klanten zo breed mogelijk houden.

De homo economicus lijkt erop getraind zich een merkwaardige dubbele spiegel aan te meten. En zo wordt de eenheidsworst geboren.

avatar van Edwynn
Een leuke theorie. Maar ik heb nog nergens een uitgewerkt plan gezien over hoe de audities verlopen, wie ze houden en wie jureert. Er is dus geen sprake van een CDA jury. Het CDA breekt niet heel veel potten in Amsterdam want maar 2 zetels. Dat loopt dus vast los.

Verder heeft het idee van kunsthaat en eenheidsworst helemaal niets te maken met het probleem waarover nagedacht wordt. Dat probleem schuilt hem in de onuitvoerbaarheid van de regelgeving omtrent de straatmuzikanten zoals opgenomen in de Amsterdamse APV. Die APV is overigens door de gemeenteraad van Amsterdam vastgesteld. En rechtse politici zijn zeer schaars in die raad.
Uit die onuitvoerbaarheid en de reeks klachten die eruit voortvloeit is dit idee onststaan bij de CDA fractie.

Het is dus louter een praktisch probleem en heeft dus helemaal niets met het bepalen van kunstuitingen van doen.

avatar van Omsk
De zorg van associatie begint natuurlijk al op het moment dat er plan geponeerd wordt. En als het slaagt, een neutrale jury of niet, zal het CDA zich ermee willen blijven associëren.

Dat was mijn theoretische onderbouwing t.a.v. (prententie tot) objectivering van schoonheid , een discussie die weldegelijk gevoerd werd in dit topic (zie p. 1).

Het politieke verhaal ('rechtse politici zijn zeer schaars in die raad" ) heb ik verder niet beroerd, en is daarbij VERBOTEN .

avatar van Edwynn
Discussie werd wel gevoerd, maar onterecht in mijn ogen. Verkeerde parallellen met het huidige Haagse klimaat werden getrokken. Ik probeer alleen maar aan te geven dat dit niets met gedachten over kunsten te maken heeft.

Door zulke topics te openen ontkom je overigens niet aan politiek.

Overigens denk ik ook niet dat het een werkend plan kan zijn. Gewoon zorgen dat je je APV wel kan naleven en handhaven. Als het wel werkt is, is de partijassociatie die je overhoudt die van de partij die het probleem heeft kunnen oplossen.

avatar van kaztor
Gerards Dream schreef:
'Straatmuzikanten moeten auditie doen'

AMSTERDAM - Het CDA in Amsterdam wil een diploma voor straatmuzikanten invoeren. Muzikanten moeten eerst auditie doen voor ze de straat op mogen vindt Marijke Shahsavari namens de politieke partij in Amsterdam. Pas wanneer ze slagen mogen zij in de stad spelen.

'Als er muziek klinkt op straat moet het mooi zijn. We willen de overlast van straatmuzikanten terugdringen. Betere musici zouden de beleving van Amsterdam sterk kunnen verbeteren.' zegt zij vandaag in de Telegraaf. Volgens Shahsavari kan slechte straatmuziek 'mensen tot wanhoop drijven.'

Bron: Het Parool


Het miezerige landje der betweters en cultuurbarbaren laat weer eens van zich horen.
Nog sneuer dan het huidige weer, zoiets...

Laat ze zich eens ergens anders druk over maken. De werkende middenstander, bijvoorbeeld.


avatar van Quadraphonic
Op Utrecht centraal staan een aantal straatmuzikanten waar ik altijd vrolijk van word. Je kent hem misschien wel de buigende neger met zijn 3 snarige gitaar. Meesterlijke kerel, geef ik altijd wat geld. Dan heb je ook nog de het moslimvrouwtje die welgeteld twee tonen uit haar blokfluit kan toveren. Schitterend vind ik dat.

Ik vraag mij ook af wat precies de criteria zijn en wie dat dan gaat jureren. Vergelijkingen met Idols werden al gemaakt. Krijgen we ook bepaalde gebieden waarin je je instrument mag bespelen? Straatmuzikantpalen? Gaan we echt boetes uitdelen aan junks omdat ze op straat gitaar spelen?

Na Gregorius Nekschot vind ik dit toch wel een nieuw dieptepunt. Ach, het CDA strijdt al tijden tegen de vrijheid, dit kon er ook nog wel bij...

avatar van Gerards Dream
Straatmuzikant mag voortaan geen versterker gebruiken

Stadsdeel Centrum past het vergunningbeleid aan voor straatmuzikanten die geluidsboxen gebruiken. Dat komt door het grote aantal klachten dat de luidruchtige muzikanten oplevert. Volgens GroenLinks worden omwonenden inmiddels 'knettergek' van de herrie.

Deze muzikanten zijn veel te vinden op de Dam en het Rembrandtplein. Zij kunnen in de toekomst geen vergunning meer krijgen voor het gebruik van een versterker. Dat meldt AT5.

Bron: Het Parool

avatar van Don Cappuccino
Jeff Mangum kan dan geen Holland, 1945 meer spelen.

avatar van niels94
Stel je eens voor, je loopt door een stad en wie staat daar op de straathoek te spelen? Jeff Mangum Ik zou gaan huilen van geluk

Over dit: het is crisis, de euro staat op instorten, er zijn integratieproblemen, er zijn milieuproblemen, 2 miljard mensen leven in armoede... en wij gaan iets doen tegen straatmuzikanten Geweldig land dit toch. Gelukkig doet de regering ook nog belangrijke dingen, zoals het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km per uur Al gaat het hier dus om de gemeente Amsterdam, maar dan nog, dit lijkt me niet het geschikte moment als er ook in Amsterdam waarschijnlijk bibliotheken dicht moeten en muziekscholen moeten stoppen om maar wat te noemen.

Dan nog het aspect wie gaat het doen, voert het uit, bepaald wat mooi is en wat niet, wat kost dit etc.

Al met al lijkt mij dit geen goed plan.

avatar van chevy93
So You Wanna Be a Street Musician? Hobo Idol?

Wel zwaar irritant die muzikanten. Met name die met een draaiorgel. Sommige muzikanten doen het nog leuk, als ze die eruit pikken, vind ik het best een goed idee.

avatar van GrafGantz
Alle draaiorgels moeten dood.

avatar van deric raven
Tegenwoordig heb je van die zelfspelende orgels, waar ze niks meer aan hoefen te doen, dan lopen ze gewoon met zo'n geldbakje rond.
Ik zet toch ook geen ghetto blaster op straat met daarin een cd van Vader Abraham, en loop dan met een pet rond.

Alhoewel; geen verkeerd idee.

avatar van vork666
Lijkt een beetje een halfslachtig idee, verbieden dan wel toestaan is makkelijker, me dunkt. De gemiddelde junk die met zijn gammele accordeon alleen één liedje van Johann Strauss zeer gebrekkig kan spelen is wel van een andere orde dan een Bonnie Prince Billy, of zo'n auditie voor volkomen muzikale uniformiteit zal zorgen durf ik dus ook wel voorzichtig te betwijfelen.

avatar van kaztor
GrafGantz schreef:
Alle draaiorgels moeten dood.


Inderdaad.

Of de fik erin, net als bij kerstbomenbijeenkomsten in januari.

Ik geloof dat ze in de hel overal draaiorgels hebben.

avatar van Gerards Dream
Dat zal wel een heidense herrie geven.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.