menu

Muziek / Nieuws / 'Straatmuzikanten moeten auditie doen'

zoeken in:
avatar van Gerards Dream
'Straatmuzikanten moeten auditie doen'

[modknip nieuwsartikel]

Misterfool
Ik snap het idee erachter, maar eerst wil ik duidelijk hebben hoe duur deze maatregel gaat worden. In deze tijd van bezuinigingen is slechte straatmuzikanten de minste van onze zorgen.

avatar van The Scientist
repertoire moet 35% nederlandstalig zijn?


avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hoog tijd om bedelaars auditie te laten doen. Ik voorzie de komende jaren namelijk een wildgroei van slechte bedelaars en voorkomen is beter dan genezen.

avatar van itchy
Haha, de beleving van Amsterdam verbeter je echt niet sterk met een paar betere straatmuzikanten.
Ongelofelijk irritant, die naïviteit.

avatar van gaucho
Op het gevaar af dat het een politieke discussie wordt: ik vind dit opnieuw een uiting van de bemoeizucht waarmee het huidige kabinet zich profileert. Zoals anderen terecht opmerken: Nederland - en Amsterdam in het bijzonder - heeft wel grotere problemen waar de politiek zich druk over mag maken (al lijkt dit muggezifterige gedoe wel kenmerkend voor het beleid van de huidige kabinetsploeg. Was er onlangs niet een 'politicus' die zich druk maakte over Kinderen voor Kinderen?)

Maar wat mij vooral stoort is dat dit opnieuw getuigt van een houding van: wij weten wel wat goed voor u is. Want wie gaat dan de regels en de normen bepalen waaraan die straatmuzikanten moeten voldoen? Wie bepaalt wat 'mooi' is? De huidige regering? Dan weet ik wel hoe laat het is: er werd net al gniffelend iets opgemerkt over die 35 procentsnorm voor Nederlandstalig. Daar kun je lacherig over doen, maar het is in feite dieptriest dat de politiek zich hiermee bezig meent te moeten houden. Ik vermoed dat iemand met een stem als Tom Waits of Louis Armstrong niet meer door de ballotage komt...

En dan hebben we het nog niet eens over de repertoirekeus. Laat mensen daar vooral vrij in. Ik bedoel: een paar weken geleden hoorde ik een straatmuzikant 'Independence day' van Bruce Springsteen spelen. Niet bepaald perfect, maar die man maakte m'n dag op dat moment. En ja, ik heb dus maar een euro in zijn petje gegooid...

avatar van Edwynn
Dit heeft niks met het kabinet te maken maar met de gemeente Amsterdam.

In Amsterdam zijn er heel veel mensen die zich groen en geel ergeren aan de wildgroei straatmuzikanten die overal staan te jengelen. Er zijn ook mensen die er de aardigheid van inzien. De lokale CDA afdeling probeert een soort van compromis te scheppen.
In die zin kan ik Misterfool goed volgen. Het idee begrijp ik, maar hier moet je niet al teveel energie insteken.

Het mag of het mag niet. Dat is het duidelijkst.

Overigens is die 35% norm ook geen kabinetsmaatregel. Het is een kamermotie. De Tweede Kamer vraagt het kabinet om dat voor ze te gaan regelen. Die motie heeft ook steun van de SP gekregen.

avatar van Rudi S
Ik heb toch wel wat straatmuzikanten gehoord die het niet bij Henk-Jan en Patricia gaan redden

avatar van GrafGantz
Edwynn schreef:
Dit heeft niks met het kabinet te maken maar met de gemeente Amsterdam.


Inderdaad erg vreemd om hier het kabinet bij te halen, maar sommigen mensen zijn momenteel vooral bezig met het zoeken naar elke mogelijke stok om op de landelijke regering te slaan.

Blijkbaar is het in Amsterdam nu zo dat elke halve gare junk denkt een paar centen te kunnen verdienen door ergens op een straathoek "muziek" te maken, en men heeft nu het plan opgevat om dit enigszins te gaan reguleren omdat het de spuigaten uitloopt. Toerisme is erg belangrijk voor Amsterdam en dit lijkt me niet echt een goed visitekaartje, dus ik snap de beweegreden wel eigenlijk.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Blijkbaar is het in Amsterdam nu zo dat elke halve gare junk denkt een paar centen te kunnen verdienen door ergens op een straathoek "muziek" te maken, en men heeft nu het plan opgevat om dit enigszins te gaan reguleren omdat het de spuigaten uitloopt. Toerisme is erg belangrijk voor Amsterdam en dit lijkt me niet echt een goed visitekaartje, dus ik snap de beweegreden wel eigenlijk.

Ik heb persoonlijk liever dat de 'halve gare junk' muziek maakt dan dat hij straat'kranten' verkoopt of, al dan niet voorzien van een zielig verhaal, rechtstreeks bedelt.

Overigens hoeft in dit land in de geest van de wetgeving niemand een halve gare junk of anderszins dakloos te worden, niet onder vroegere regeringen en evenmin onder de huidige. Jammergenoeg is in de praktijk diverse regelgeving dermate stroperig dat te veel mensen op straat belanden, domweg omdat ze na een scheiding of ontslag 'even' tussen wal en schip vallen. En dat was ook onder vroegere regeringen al zo.

avatar van Edwynn
Niet alle straatmuzikanten zijn daklozen. Een causaal verband tussen stroperige landelijke regelgeving en de wildgroei aan straatmuzikanten in Amsterdam is dan ook niet hard te maken denk ik.
En als ze nu wel of niet dakloos zouden zijn, zijn er nog veel inwoners die het als een groot probleem zien.
En in sommige gevallen is dat uiteraard terecht in mijn beleving. Een gitarist in een winkelstraat kun je voorbij lopen. Maar zit je in rustig in de metro, komt er tegenwoordig ook zomaar zo'n tandenloos figuur met een stinkende trekzak voor je snufferd staan om Johnny Jordaanliedjes te verkrachten. Dan staakt de medevoelende, zachtaardige modus van mij ook wel een beetje om eerlijk te zijn.

avatar van herman
Het heeft inderdaad niets met de regering te maken, de gemeente Haarlem kwam 2 jaar terug al met hetzelfde plan (al was de achterliggende gedachte daar net iets anders).

avatar van Rudi S
Tja, het voorbeeld uit de metro wordt denk ik niet opgelost met dit diploma.
Ik neem aan dat bv de politie straks straatmuzikanten zonder diploma weg gaat sturen van hun "standplaats" en eventueel bekeuren.
Ik neem aan dat her vergelijkbaar zal zijn met verkopers op straat zobnder vergunning.

avatar van Rudi S
Gerards Dream schreef:
'Straatmuzikanten moeten auditie doen'

Volgens Shahsavari kan slechte straatmuziek 'mensen tot wanhoop drijven.'

Bron: Het Parool


Het is ook wel behoorlijk heftig lijkt mij

avatar van Edwynn
Of het dit nu een goed idee is weet ik ook niet. Maar ik begrijp dat men zoekt naar een oplossing die ook te handhaven is.

avatar van Stalin
Eindelijk sta ik niet meer alleen in de kwestie omtrent deze openbare muzikale terreur...

Ik pleit al sinds mensenheugenis voor een algeheel verbod op de panfluit (en dat ene groepje Inca's die je overal in het land lijkt tegen te komen...), trekzakken, straatorgels (en dan met name die met de geldbus schuddende apen die er bij staan), mensen die met open gitaarkoffer voor zich een wanhopige poging tot gitaarspelen doen en andere zogenaamd muzikale randfiguren.

Kijk, als elke straatmuzikant kon spelen als Glenn Gould, dan was er ook totaal geen punt van discussie geweest




avatar van dix
dix
Voor de plaatselijke AH zit al máánden een oosteuropeese posse dezelfde deun te droeftoeteren. Mij stoort het al behoorlijk, maar je zal daar toch achter de kassa zitten. Dit CDA idee is zo slecht nog niet.

avatar van Rudi S
Zo slecht nog niet
Zij krijgen gewoon een toeterdiploma en mogen dus de hele dag.

avatar van dix
dix
Rudi S schreef:
Zo slecht nog niet
Zij krijgen gewoon een toeterdiploma en mogen dus de hele dag.

Als zij er één krijgen, dan kan iedereen er één krijgen. Ik ga ervan uit dat er enige filtering plaatsvind. Aan straatmuzikanten erger ik me doorgaans niet, maar lui die dag in dag uit met hetzelfde riedeltje anderen stalken moet het 'werken' onmogelijk gemaakt worden.

avatar van The Scientist
Stalin schreef:
Eindelijk sta ik niet meer alleen in de kwestie omtrent deze openbare muzikale terreur...

Ik pleit al sinds mensenheugenis voor een algeheel verbod op de panfluit (en dat ene groepje Inca's die je overal in het land lijkt tegen te komen...), trekzakken, straatorgels (en dan met name die met de geldbus schuddende apen die er bij staan), mensen die met open gitaarkoffer voor zich een wanhopige poging tot gitaarspelen doen en andere zogenaamd muzikale randfiguren.

Kijk, als elke straatmuzikant kon spelen als Glenn Gould, dan was er ook totaal geen punt van discussie geweest



Erg goed ja, maar waarom moeten anderen altijd bepalen waarnaar geluisterd moet worden? Omdat jij panfluitbands niet leuk vindt ga je het meteen maar helemaal verbieden?... Als iedereen alles zou gaan schrappen wat ie niet leuk vindt houd je weinig over.

(Ik zal nu wel weer een of ander semi-grappig plaatje met een woord eronder als reply krijgen)

avatar van Stalin
The Scientist schreef:
(quote)


Erg goed ja, maar waarom moeten anderen altijd bepalen waarnaar geluisterd moet worden? Omdat jij panfluitbands niet leuk vindt ga je het meteen maar helemaal verbieden?... Als iedereen alles zou gaan schrappen wat ie niet leuk vindt houd je weinig over.

(Ik zal nu wel weer een of ander semi-grappig plaatje met een woord eronder als reply krijgen)


Plaatje laat ik achterwege, maar om The Joker te quoten: ''Why so serious ?''

Geloof dat na het doorlezen van mijn bericht toch wel te stellen is dat een en ander heus niet zo serieus bedoeld is als dat jij het (afgaande op je reactie althans) doet voorkomen...

Ik bepaal heus niet waar iemand naar zou moeten luisteren (iets wat niemand zou moeten doen en zeker de politiek niet) en ben groot voorstander van vrije keus en individualiteit.
Het moet hier in ons kikkerlandje met al die betutteling en regelgeving geen 2e Iran gaan worden en met zulk soort beslissingen van een lokaal CDA lijkt dit een kleine stap naar die richting...

Als individu kies ik er vrijblijvend voor om in situaties van muzikaal straat-terreur snel door te lopen.
En als het muzikaal wel de moeite waard blijkt, dan wil ik ook heus nog wel wat kleingeld doneren aan de uitvoerende op de straathoek.

avatar van Edwynn
Het gaat erom dat straatmuzikanten als hinderlijk worden ervaren. Het kan niet zo zijn dat omdat een enkeling het leuk vindt, alle geluidsoverlast overal maar getolereerd moet worden. Heel goed dat daar raadsleden zijn die daarover nadenken.

avatar van misorabi
Straks krijgen we idols voor straatmuzikanten! hoe vet

avatar van Edwynn
Goed idee. Gauw vastleggen voor John de Mol dat doet.

avatar van Stalin
Edwynn schreef:
Het gaat erom dat straatmuzikanten als hinderlijk worden ervaren. Het kan niet zo zijn dat omdat een enkeling het leuk vindt, alle geluidsoverlast overal maar getolereerd moet worden. Heel goed dat daar raadsleden zijn die daarover nadenken.


Tja, een gebed zonder eind dus...

Je kunt het ook andersom beredeneren: het kan niet zo zijn dat omdat een enkeling het niet leuk vindt, alles maar verboden of anderzins ingedamd moet worden.

Iedereen irriteert of stoort zich in het dagelijks leven wel eens ergens aan, maar moet dan alles maar stuk gereguleerd worden door een stel stropdassen in Den Haag ?

Toegegeven, een land zonder bijvoorbeeld rondslingerende hondenkeutels, jankende baby's, niets zeggende telefoongesprekken in het openbaar vervoer, sommige aan het verkeer deelnemende bejaarden en veel te hard rijdende Sjonnies in afgeragde Opels zou mij als muziek in de oren klinken, maar alles reguleren is een utopische gedachte en zal in realiteit nooit gaan werken.

Je ergens niet aan storen, je schouders ophalen en gewoon doorlopen is kennelijk niet vele mensen gegeven in dit land...

avatar van dix
dix
Stalin schreef:
Je ergens niet aan storen, je schouders ophalen en gewoon doorlopen is kennelijk niet vele mensen gegeven in dit land...

Je onderschat de overlast vrees ik. Wellicht woon je niet in een historisch stadscentrum ? Want dan zit je dus de godganse dag naar dezelfde onnozele deuntjes te luisteren als je zo'n combo voor je deur hebt. En ze zijn nogal standvast, die bulgaren van hier bivakkeren al sinds eind maart bij de ingang van de Albert Heijn. Een bepaald slag toeristen is ervan gecharmeerd, autochtonen kijken gegeneerd de andere kant op. Er komt een moment dat ook jij je schouders niet meer kunt ophalen lijkt mij.

avatar van Stalin
dix schreef:
Er komt een moment dat ook jij je schouders niet meer kunt ophalen lijkt mij.


Ik woon in Leeuwarden en afgezien van de plaatselijke om kleingeld bedelende psychiatrische patient Rudy, een aantal Straatkrantverkopers en af en toe een snor met een trekzak bij de ingang van de supermarkt, hebben wij het hier nog ''vrij rustig''...

Het is zelfs al zo dat ik bovengenoemde Rudy om kleingeld vraag als ik hem eens zie lopen, voordat hij de kans heeft de vraag te stellen

Natuurlijk snap ik heus wel dat het in andere (grotere) steden op sommige punten wel de spuigaten begint uit te lopen.
Een van mijn beste vrienden (komt ook uit Friesland) woont en werkt al jaren in Haarlem en omgeving en die is de laatste jaren door wat hij dagelijks op straat en zijn werk meemaakt vrijwel geradicaliseerd naar een rechts gedachtengoed, om het maar eufemistisch uit te drukken.

Maar goed, ik spreek dan ook uit persoonlijk perspectief.
Toch blijf ik bij mijn eerder gedeponeerde vraag: waar houdt het op ?

avatar van Edwynn
Er bestaat zoiets als hinder. Het CDA komt hier juist met een idee om zowel voor als tegenstanders te plezieren. Er bestaat namelijk wel wetgeving tegen overlast van straatmuzikanten. Blijkbaar is dat niet te handhaven en is de klachtenstroom dusdanig dat raadsleden iets anders aan het bedenken zijn.

Waar het ophoudt weet ik niet, ik weet ook niet of dit het juiste idee is. Maar klachten naast je neerleggen en het een beetje gaan zitten bagatelliseren lijkt mij wel het slechtste wat je zou kunnen doen als politicus.

avatar van Omsk
Het element van overlast zou je misschien hard kunnen maken, maar dit plan komt weer voort uit dezelfde bekrompen stuip als de kunstbezuinigingen: kunst is alléén mooi als ie-der-een het mooi kan vinden.

(ik ben niet tegen kunstbezuinigingen, maar wel tegen de rechtvaardigingen die ervoor gegeven worden)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:16 uur

geplaatst: vandaag om 10:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.