menu

Muziek / Nieuws / Je bent wat je luistert

zoeken in:
avatar van Oldfart
Titmeister schreef: Er is veel interessanter musico-sociologisch onderzoek gedaan de afgelopen jaren...
....nou kom maar op dan, laat zien

Fedde
Even naar een geschikt topic gezocht en ja, dit leek me de beste.

Leuk artikel over smaakvorming en persoonlijkheid: Je bent wat je luistert.

Stijn_Slayer
Tja, popularisatie van aloude theorieën van o.a. Bourdieu. En dat is dan doctor.

avatar van Mjuman
D'r zijn universiteiten waar je een universiteiten waar je een bul kunt bekomen obv "levenservaringspunten" en betaling van enige dollares. Advertenties daarvoor vond je altijd in bladen als The Economist.

Kan me niet voorstellen dat er een correlatie tussen die twee, levensrevaring en pegels, is - en vraag me af hoe je die levenservaring inzichtelijk en overtuigend kunt brengen.

"Je bent wat je luistert" ja hoor, net zoals "je bent wat je eet" - lijkt me wel leuk, m.n. dat laatste - een kroket te ontmoeten of een frikandel - of de tweeling (minimaal) chicken wings. Klonen van Frans Bauer, Simon en Nick, of look-a-likes van Robert Smith kom je al genoeg tegen

Misterfool
Iets zegt me dat dit weer zo'n sociale studie is die moeilijk reproduceerbaar is. Al vermoed ik hierbij dat het deels te maken heeft met aangehaalde berichtgeving. Veel studies concluderen niet zo stellig als de media het verwoordt. Daarnaast is, als ik het goed begrepen tijdens de college's rechtssociologie, het lastige van het beschrijven van menselijk gedrag dat veel dingen cultureel en tijdsgebonden zijn. Dit soort theorieën selecteren zich dus over lange tijd pas uit.

avatar van Mjuman
Media: meervoud!

Verder is e.e.a van dat getheoretiseer hier te achterhalen middels de gegeven links. Aan je opmerking zou ik willen toevoegen: ga iig het volgende na:

* in hoeverre voldoet de auteur aan de eisen die tav wetenschappelijkheid worden gesteld aan gepubliceerd onderzoek; o.m. geformuleerd in Koningsveld, Wetenschapsfilosofie.
* in hoeverre het onderzoek intern consistent is - dwz in hoeverre houdt de auteur zich aan inzichtelijk en expliciet vooraf geformuleerde uitgangspunten. Het zou niet het eerst onderzoek zijn, waarbij dat niet het geval is. Het gepresenteerde is dat niet het resultaat van een hypothese, maar eerder een soort verkenning en als zodanig wel aardig, maar niet meer dan dat.

avatar van deric raven
Ik kan mij in veel zaken niet vinden, vooral het punt over ouders, dat die veel naar klassiek luisteren.
Ook daarbij speelt de tijd waarin je leeft een grote rol.
Mijn ouders zijn opgegroeid in de periode eind jaren 60, begin jaren 70.
De hippietijd, met een meer vrijere kijk op muziek, nu ze ouder zijn luisteren ze nog steeds veel naar Rolling Stones, Golden Earring, Rob de Nijs.
Later is daar Frank Boeien en Marco Borsato bij gekomen, maar nog steeds bijna geen klassiek of Jazz.
Ook hun vrienden hebben daar niks mee.
Wel denk ik dat je muzikaal wel beïnvloed wordt door je ouders, ik merk nu ook dat mijn kinderen bands als INXS en Tears For Fears geweldig vinden, maar dat je op oudere leeftijd meer naar Jazz of klassiek gaat luisteren, is volgens mij onzin.
Echte muziekliefhebbers ontwikkelen hun eigen smaak, ik heb wel ooit een buurman gehad, die helemaal into Jazz was, en daar ook met passie over praatte.
Maar vaak maak ik mee dat men into Jazz is, om bij een bepaalde groep mensen te willen horen, als je dan vraagt wat ze dan zo geweldig vinden aan een Miles Davis, krijg je een vaag antwoord, terwijl dat bijvoorbeeld een artiest is, waarbij je zelfs als niet liefhebber van Jazz, vrij eenvoudig zijn kwaliteit kunt benoemen, gewoon omdat het vrij universeel is, en gemakkelijk gevoelens en emoties oproept.

Cured
Deric .


Gast
geplaatst: vandaag om 11:22 uur

geplaatst: vandaag om 11:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.