menu

Muziek / Nieuws / Classic Album

zoeken in:
avatar van dazzler
Deze maand zouden een heleboel klassieke albums
in een bijzonder CD formaat verschijnen met de sticker "classic album".

Op de foto zie je dat het om een soort booklet uitgave gaat,
maar ik kan nergens meer informatie vinden over deze releases.
Ik heb ze ook nog niet in de winkel gespot.

Blijkbaar loopt het initiatief over verschillende labels heen.
Het lijkt me op het eerste gezicht een Nederlands idee,
want op Amazon vind ik hier niet veel over terug.

Een paar voorbeelden.

bol.com | Doors, The Doors | Muziek

bol.com | Who's Next, The Who | Muziek

bol.com | Transformer, Lou Reed | Muziek

bol.com | Hotel California, Eagles | Muziek

bol.com | Rumours, Fleetwood Mac | Muziek

(afbeelding)

bol.com | Night And Day, Joe Jackson | Muziek

bol.com | Songs From The Big Chair, Tears For Fears | Muziek

bol.com | Faith, George Michael | Muziek

bol.com | Ten, Pearl Jam | Muziek

Ik zie albums van Sony, Universal en Warners.
De meeste legendarische bestsellers zitten in het aanbod.
EMI lijkt me de grote afwezige in dit project.

Wie weet hier meer over?
Staan er bijvoorbeeld interessante info in de liner notes van het boekje?

Echt nuttige info kan ik niet verschaffen, maar ik heb deze versies inmiddels wel gespot in de lokale FRS (op station Zwolle). Zag er op zich mooi uit met een hardcover kaft, volgens mij zijn het echt de 'classic albums', dus geen bonustracks.

avatar van dazzler
Ik ben vooral benieuwd naar de boekjes die er bijhoren.
Zijn dat de standaard liner notes of staat er bijvoorbeeld specifieke achtergrondinfo in
over dat bewuste album? Dan lijkt het me wel interessant voor de platen die ik nog niet heb.

Ik heb ze nog niet gezien in de winkels, maar goed om te lezen dat ze dus al uit zijn.

avatar van gaucho
Ik zag ze afgelopen weekend ook bij Plato liggen. Geseald, dus ik heb de inhoud niet kunnen checken. Maar het zijn mooie hardcover verpakkingen, en aan de dikte van de boekjes te zien lijkt het me dat er méér in staat dan alleen maar de songteksten. Ik vermoed foto's en liner notes over de historie van het album.

Ik denk niet dat het remasters zijn, het lijken me gewoon de meest recente, gangbare versies, alleen dan met een luxere verpakking. Ik zag bijv. bij Pearl Jam en Tears for Fears de bonustracks die ook bij de laatste remaster zitten. Mooi vormgegeven, dat wel, maar de titels die ik zag heb ik bijna allemaal al. En ik ga ze niet vanwege de verpakking opnieuw kopen.

Je waarneming over EMI is volgens mij juist - da's de enige die er niet bij zit. Maar ja, nog maar net overgenomen door Universal, dus ik vermoed dat dat een kwestie van tijd is... Al geloof ik dat het de bedoeling was dat ze het EMI-label (of Virgin, of alles wat daaronder valt) intact willen houden.

Zelf ben ik wel nieuwsgierig naar hoe die CD's zijn opgeborgen: zitten ze in uitschuifbare gleufjes, zoals bijv. bij de deluxe editie van Rio van Duran Duran, of zitten ze vast met een 'nopje', zoals bijv. bij het prachtige boekje van David Gilmours CD On an island. Ik hoop het laatste, want bij de eerste optie raken je CD's veel sneller beschadigd.

avatar van vigil
Het is inderdaad een Nederlands initiatief van Universal, Warner Music en Sony Music. In totaal gaat het om 50 titels. Verder is dit een "winter 2011" feestje dus misschien volgend jaar november bij een eventuele volgende actie maar er komen nu in ieder geval geen aanvullingen.

Nee, het zijn geen uitschuifgevallen maar "gewoon" in een tray. Het zijn de laatst gangbare geremasterde versies. Van elke titel zijn er een paar duizend geperst om daarna weer over te gaan naar de standaard verpakkingen.

Voor zover ik weet is er met het booklet niks gedaan.

Ik zie via de link dat Bol 9,99 aan het vragen is (excl verzendkosten?) maar bij Media Markt liggen ze al voor 7,99

avatar van dazzler
vigil schreef:
Voor zover ik weet is er met het booklet niks gedaan.

Maar je ziet toch op de foto dat het in boekvorm is uitgegeven?
Het lijkt me logisch dat elk boekje evenveel pagina's telt, of niet?

En aangezien de originele albums booklets van verschillende diktes hebben,
dacht ik misschien dat er wat extra's te rapen viel. Maar het ziet er dus niet naar uit.

Tot nu toe kwam ik slechts één miskleun tegen.
Dit lijkt me verre van hun beste album.

(afbeelding)

Alle andere albums die ik kan oproepen lijken me echte klassiekers.
Heeft iemand een link met de volledige lijst of nog wat extra informatie?
Vooralsnog niet gespot in Vlaamse shops.

avatar van vigil
dazzler schreef:
(quote)

Maar je ziet toch op de foto dat het in boekvorm is uitgegeven?
Het lijkt me logisch dat elk boekje evenveel pagina's telt, of niet?

En aangezien de originele albums booklets van verschillende diktes hebben,
dacht ik misschien dat er wat extra's te rapen viel. Maar het ziet er dus niet naar uit.

Tot nu toe kwam ik slechts één miskleun tegen.
Dit lijkt me verre van hun beste album.
(afbeelding)

Alle andere albums die ik kan oproepen lijken me echte klassiekers.
Heeft iemand een link met de volledige lijst of nog wat extra informatie?
Vooralsnog niet gespot in Vlaamse shops.


Dat zie ik heel goed!! Ik heb het toch over het booklet en niet over de verpakking... Het zijn digibook uitgaves. Anders kan ik toch ook niet weten dat er een tray in zit een geen sleuf. Je kan ook gewoon wat aannemen van iemand waarvan je uit het bericht wel kan opmaken dat die er meer van weet.

Waarom zou dat?

nogmaals het is een puur Nederlands initiatief dus niet in de Belgische winkels of deze moeten gaan importeren.

ABBA ARRIVAL
WINEHOUSE,AMY BACK TO BLACK
MARLEY,BOB & THE WAILERS EXODUS
DEREK AND THE DOMINOS LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS
DIRE STRAITS BROTHERS IN ARMS
JOHN,ELTON GOODBYE YELLO BRICK..
CLAPTON,ERIC 461 OCEAN BOULEVARD (
RICHIE,LIONEL CAN'T SLOW DOWN
GAYE,MARVIN WHAT'S GOING ON
SUPERTRAMP BREAKFAST IN AMERICA
TEARS FOR FEARS SONGS FROM THE BIG..
POLICE,THE ZENYATTA MONDATTA
WHO,THE WHO'S NEXT
FRAMPTON,PETER FRAMPTON COMES ALIVE
MORRISON,VAN AVALON SUNSET
Snow Patrol Eyes Open
Keane Hopes & Fears
JJ Cale Naturally
OLDFIELD,MIKE TUBULAR BELLS [2009 remaster]
JACKSON,JOE NIGHT AND DAY
CHAPMAN,TRACY TRACY CHAPMAN
CROSBY,STILLS,NASH & YOUNG DEJA VU
DOORS,THE THE DOORS
EAGLES,THE HOTEL CALIFORNIA
FLEETWOOD MAC RUMOUR
LED ZEPPELIN IV
MORISSETTE,ALANIS JAGGED LITTLE PILL
PRINCE PURPLE RAIN
SIMPLY RED PICTURE BOOK
TORI AMOS LITTLE EARTHQUAKES
COLLINS,PHIL FACE VALUE
Joni Mitchell Blue
R.E.M. AUTOMATIC FOR THE PEOPLE
Red Hot Chilli Peppers CALIFORNICATION
Jeff Buckley Grace
Meat Loaf Bat out Of Hell
Carole King Tapestry
Miles Davis Kind of Blue
Johnny Cash Johnny Cash at San Quentin
Electric Light Orchestra Out of the Blue
Michael Jackson Thriller
Barbra Streisand Guilty
Simon & Garfunkel Brigde over Troubled Water
Bob Dylan Blond on Blond
Pearl Jam Ten
Lou Reed Transformer
George Michael Faith
Leonard Cohen Songs From a Room
Santana Abraxas
Patty Smith Horses

avatar van dazzler
vigil schreef:
Je kan ook gewoon wat aannemen van iemand waarvan je uit het bericht wel kan opmaken dat die er meer van weet.

Ja, en daarom stelde ik mijn vraag nog preciezer.
En schreef ik er ook al bij dat het er niet zo naar uitzag.
Er zat geen verwijt of ongenoegen achter wat ik schreef.

dazzler schreef:
Maar het ziet er dus niet naar uit.

De boekjes hebben dus een variërend aantal pagina's
al naargelang het aantal pagina's van het originele boekje.
Zonder dat er extra info in staat. Gewoon anders vormgegeven.

Viola, nu begrijp ik het.

Ivm niet gespot in de Belgische winkels.
Bij mijn weten is Free Record Shop een Nederlandse keten
en heb ik (ja, ook ik het ogen in mijn kop) de albums wel
op de Belgische site van Free Record Shop gezien.

Dat wil echter niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk verkrijgbaar zullen zijn.
Bedankt voor de volledige lijst met titels.

avatar van vigil
In principe koopt de Belgische tak van FRS in via Belgische aanbieders. Daarin zullen deze items normaal gesproken niet meegenomen worden. Maar goed mochten de verkopen in NL tegen vallen dan kan het altijd nog. Er gaat in ieder geval een grote mediacampagne komen met deze "classic album"serie.

avatar van dazzler
Okee.

Toch jammer dat EMI niet meedeed, dan was het plaatje volledig.
Op die van The Police na allemaal top-albums zonder veel discussie.

Snow Patrol en Keane lijken me ook iets te jong om in het rijtje te passen.

avatar van sheep67
Ik heb ze ook gezien bij de FRS.
Slechts 10 euro per stuk maar het ziet er wel fraai uit.

avatar van Oldfart
Snow Patrol en Keane lijken me ook iets te jong om in het rijtje te passen.
.... , en die van de Pepers volledig misplaatst

avatar van vigil
Bij Media Markt liggen ze voor 7,99, dus dat is nog wel een stukje voordeliger.

EMI is wel gevraagd maar wilde zelf niet. Uiteraard is het vanaf de "zijkant" makkelijk wijzen van die hoort er niet bij en die niet maar zo makkelijk gaat het allemaal niet. Als je als platenboer iets aan de verpakking wil sleutelen moet dit eerst aangevraagd worden bij de artiest/management en de landelijke vertegenwoordigers van de platenmaatschappij. Veel geven dan gewoon geen toestemming voor die 2000 stuks uit Holland. Zo was het lang de bedoeling dat The Joshua Tree mee zou doen maar die is op het laatst teruggetrokken omdat er geen toestemming kwam vanuit U2.

avatar van dazzler
Dat heb je natuurlijk ook met artiesten die nog maar pas met een ander album
(Achtung Baby remaster) in de aandacht staan. Sting zit er (zijn best of is net uit) ook niet tussen.

Maar ik herhaal graag dat je toch maar zelden vanuit de platenbusiness zelf
zo'n accurate ljist van 50 topalbums krijgt voorgeschoteld. Het had veel slechter gekund.

avatar van vigil
Als je puur kijkt naar wat mogelijk was (dus zonder de artiesten van bv EMI) mis je in mijn opinie Queen, The Rolling Stones en wellicht Neil Young. Wat Dazzler zegt over U2 klopt helemaal dit kan je ook doortrekken op Nevermind van Nirvana waarvan net wat nieuwe versies zijn verschenen. Het is duidelijk een album campagne vandaar dat de meer single artiesten (bv. Madonna of Level 42 om maar wat te noemen) hier niet bij zitten.

avatar van musician
Ah! Rumours weer eens opnieuw verpakt!

Ik weet niet hoe iedereen het ervaart bij eigen favorieten, maar ik heb er een beetje bléééh gevoel bij. In het geval van Rumours valt men weer terug op de vertrouwde 11 nummers (Silver Springs is afgevallen en over de bonustracks en de tweede cd met outtakes nog maar gezwegen).

Dus wat moeten we er mee, behalve dat je je favoriete cd nu in 'boekvorm' naast de andere versies van het album in je cdkast kunt zetten?

Ze zouden met dit soort series eens moeten komen met minder gangbare albums, zowel van bekende als minder bekende artiesten.

Met uitgaven die nog niet bestaan, zoals in mijn geval, Mirage of Tango in the night digitaal geremasterd, eindelijk!!
Of nieuwe albums van bijna vergeten jaren '60 artiesten. Die serie van 5 euro cd's van bekende Nederlandse oude cd's van Alquin e.a. was volgens mij ook een succes.

Maar platenmaatschappijen durven het niet aan. Alleen het geijkte werk, dat iedereen al op de één of andere manier in zijn kast heeft staan. Daar kun je ook aan ten onder gaan, navelstaren.

Stijn_Slayer
Heb ze al wel zien liggen bij de Mediamarkt voor €7,99 p.s. Heb niet gekeken of er bonustracks op staan o.i.d. Het zijn van die kartonnen hoesjes.

avatar van musician
Zit jij te wachten op Harvest van Neil Young maar dan in boekvorm (alleen net zo groot als een gewone cd)?

Stijn_Slayer
Nope, daar heb ik Archives voor. Ik koop een album sowieso maar één keer. Ik vul liever m'n collectie aan. Ik koop een album hooguit twee keer als ik de cd/LP goedkoop zie en/of als ik de klank van één van de twee écht matig vind (zo heb ik Harvest op LP én cd, aangezien de oude cd persing niet echt goed van klank is).

Sommige oude uitgaves klinken wel eens minder goed, maar als het een cd is die ik één keer per jaar draai vind ik dat niet zo erg.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:41 uur

geplaatst: vandaag om 08:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.