Muziek / Algemeen / Muziekboeken
zoeken in:
2
geplaatst: 10 juni 2017, 02:24 uur
De volgende muziekboeken heb ik in bezit:
1. OOR’s Popencyclopedie 5
2. OOR’s Popencyclopedie 6
3. OOR’s Popencyclopedie 7
4. OOR’s Popencyclopedie 8
5. OOR’s Popencyclopedie 9
6. OOR’s Popencyclopedie 10
7. OOR’s Popencyclopedie 11
8. OOR’s Popencyclopedie 13
9. OOR’s Popencyclopedie 14
10. OOR’s Popencyclopedie 17
11. Klein Cultureel Woordenboek van de Popmuziek – Leo Blokhuis
12. Grijsgedraaid & Het Plaatjesboek - Leo Blokhuis
13. Top 40 Hitdossier 1956-2001
14. 50 Jaar Nummer 1 Hits 1956-2006
15. Albumdossier 1969-2002
16. 30 jaar Nummer 1 Albums 1969-1999
17. Top 2000 Volume 2
18. We Do Music 40 Jaar Doornroosje
19. 50 Jaar Edison 1960-2010
20. Vinylfanaten – Robert Haagsema
21. Free! – Hans Breukhoven & Juan Da Silva
22. Ik Zal Kijken Wat Ik Voor Je Kan Doen… - Gerard Ekdom
23. En de Ezelin Zag de Engel – Nick Cave
24. Kronieken – Bob Dylan
25. Een Overwinning op de Zwaartekracht – Joe Jackson
26. Born To Run Mijn Verhaal – Bruce Springsteen
27. Not Dead Yet – Phil Collins
28. Strange Days – Ad Visser
29. Kelderkoorts – Meindert Talma
30. Scar Tissue – Anthony Kiedis & Larry Sloman
31. Bono over Bono – Bono & Michka Assayas
32. Unforgettable Fire De Geschiedenis van U2 – Eamon Dunphy
33. Bono Autobiografisch – Dave Thompson
34. U2 Popdossier – Geoff Parkyn
35. Doe Maar Het Virus Het Boek – Tom Engelshoven
36. Amy Mijn Dochter – Mitch Winehouse
37. Piaf – Simone Berteaut
38. De Heideroosjes Een Teringtyfustakkeband – Guuz Hoogaerts & Leo Verdonschot
39. Nirvana Come As You Are – Michael Azzerrad
40. George Michael Zijn Leven 1963/2016 – Emily Herbert
41. Logeren Bij Lou – Peter Van Bruggen
42. Andre Hazes Het Verhaal van zijn Leven – Bert Hiddema
43. Hay – Sander Donkers
44. Bowie De Biografie – Weny Leigh
45. Johnny Cash – Robert Hilburn
46. Lou Reed – Howard Sounes
47. FAB Het Leven van Paul McCartney – Howard Sounes
48. Prince – Matt Thorne
49. Robbie Williams Engelen & Demonen – Paul Scott
50. De Zon en de Maan en de Rolling Stones – Rich Cohen
51. Elvis – Ray Connolly
52. Adele – Chas Newkey-Burden
53. Nachtbraken (Jim Morrison) – Graig Kee Strete
Ik ben benieuwd of er meer liefhebbers zijn van muziekboeken, en wat men thuis in de kast heeft staan.
1. OOR’s Popencyclopedie 5
2. OOR’s Popencyclopedie 6
3. OOR’s Popencyclopedie 7
4. OOR’s Popencyclopedie 8
5. OOR’s Popencyclopedie 9
6. OOR’s Popencyclopedie 10
7. OOR’s Popencyclopedie 11
8. OOR’s Popencyclopedie 13
9. OOR’s Popencyclopedie 14
10. OOR’s Popencyclopedie 17
11. Klein Cultureel Woordenboek van de Popmuziek – Leo Blokhuis
12. Grijsgedraaid & Het Plaatjesboek - Leo Blokhuis
13. Top 40 Hitdossier 1956-2001
14. 50 Jaar Nummer 1 Hits 1956-2006
15. Albumdossier 1969-2002
16. 30 jaar Nummer 1 Albums 1969-1999
17. Top 2000 Volume 2
18. We Do Music 40 Jaar Doornroosje
19. 50 Jaar Edison 1960-2010
20. Vinylfanaten – Robert Haagsema
21. Free! – Hans Breukhoven & Juan Da Silva
22. Ik Zal Kijken Wat Ik Voor Je Kan Doen… - Gerard Ekdom
23. En de Ezelin Zag de Engel – Nick Cave
24. Kronieken – Bob Dylan
25. Een Overwinning op de Zwaartekracht – Joe Jackson
26. Born To Run Mijn Verhaal – Bruce Springsteen
27. Not Dead Yet – Phil Collins
28. Strange Days – Ad Visser
29. Kelderkoorts – Meindert Talma
30. Scar Tissue – Anthony Kiedis & Larry Sloman
31. Bono over Bono – Bono & Michka Assayas
32. Unforgettable Fire De Geschiedenis van U2 – Eamon Dunphy
33. Bono Autobiografisch – Dave Thompson
34. U2 Popdossier – Geoff Parkyn
35. Doe Maar Het Virus Het Boek – Tom Engelshoven
36. Amy Mijn Dochter – Mitch Winehouse
37. Piaf – Simone Berteaut
38. De Heideroosjes Een Teringtyfustakkeband – Guuz Hoogaerts & Leo Verdonschot
39. Nirvana Come As You Are – Michael Azzerrad
40. George Michael Zijn Leven 1963/2016 – Emily Herbert
41. Logeren Bij Lou – Peter Van Bruggen
42. Andre Hazes Het Verhaal van zijn Leven – Bert Hiddema
43. Hay – Sander Donkers
44. Bowie De Biografie – Weny Leigh
45. Johnny Cash – Robert Hilburn
46. Lou Reed – Howard Sounes
47. FAB Het Leven van Paul McCartney – Howard Sounes
48. Prince – Matt Thorne
49. Robbie Williams Engelen & Demonen – Paul Scott
50. De Zon en de Maan en de Rolling Stones – Rich Cohen
51. Elvis – Ray Connolly
52. Adele – Chas Newkey-Burden
53. Nachtbraken (Jim Morrison) – Graig Kee Strete
Ik ben benieuwd of er meer liefhebbers zijn van muziekboeken, en wat men thuis in de kast heeft staan.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 10 juni 2017, 13:08 uur
Poeh ff nakijken. In ieder geval popencyclopedie 1 t/m 17 en veel hitdossiers.
1
geplaatst: 12 juni 2017, 23:21 uur
1. The Illustrated New Musical Express Encyclopedia Of Rock - Nick Logan & Bob Woffinden
2. Bob Dylan - Het Volledige Platenverhaal - Alan Rinzler
3. Top 100 Albums - Paul Gambaccini
4. The Rolling Stones - The First Twenty Years - David Dalton
5. Jeff's Book - Christopher Hjort & Doug Hinman
6. Rock Dreams - Guy Peellaert & Nik Cohn
7. Popencyclopedie 1978
8. Popencyclopedie 1982
9. Popencyclopedie 1984
10. Popencyclopedie 1988
11. Popencyclopedie 1990
12. Popencyclopedie 1992
13. Popencyclopedie 1998
14. Bookends - The Simon & Garfunkel Story - Patrick Humphries
15. Wild Animals - Andy Blackford
16. Across The Great Divide - Barney Hoskyns
17. The Rock Story - Jerry Hopkins
18. Monkeemania - Glenn A. Baker, Tom Czarnota & Peter Hogan
19. The Kinks - Official Biography - Jon Savage
20. Deja Vu - David Crosby
21. The Kinks - The Sound And Fury - Johnny Rogan
22. The Kinks - Reflections On Thrty Years Of Music - Rebecca Bailey
23. The Kinks - Well Respected Men - Neville Marten & Jeffrey Hudson
24. Before I Get Old - The Story Of The Who - Dave Marsh
25. X-Ray - Ray Davies
26. Kink - An Autobiography - Dave Davies
27. The Kinks - Part One - Illustrated World Discography - Doug Hinman with Jason Brabazon
28. The Kinks - All Day And All Of The Night - Doug Hinman
29. Ro-D-Ys - Wessel Gernaat en Wiebe Klijnstra
30. The Kinks Kronikles - John Mendelssohn
31. Waterloo Sunset - Ray Davies
32. Complete Guide To The Music Of The Kinks - Johnny Rogan
33. The Kinks Are The Village Green Preservation Society - Andy Miller
34. Ike's Boys - The Story Of The Everly Brothers - Phyllis Karpp
35. Beatles Anthology
36. Beatles Dagboek - Har van Fulpen
37. Paperback Writer - The Life And Times Of The Beatles - Mark Shipper
38. Het plaatjesboek - Leo Blokhuis
39. Grijsgedraaid - Leo Blokhuis
40. Strange Brew - Eric Clapton & The British Blues Boom - Christopher Hjort
41. The Byrds Timeless Flight - Johnny Rogan
42. Jimi Hendrix - Charles Shaar Murray
43. De Kameleons - Leo Kenter
44. A Dreamer Of Pictures - Neil Young The Man And His Music - David Downing
45. Heroes & Villains - The True Story Of The Beach Boys - Steven Gaines
46. Haagse Bluf - Het Verhaal van Golden Earring - Pieter Franssens
47. Get Back - 25 jaar Beatles-muziek - Evert Vermeer
48. Living On A Thin Line - Crossing Aestethic Borders with The Kinks - edited by Thomas M. Kitts & Michael J. Kraus
Aan boeken 5, 27, 28 en 40 heb ik zelf bijdragen geleverd en sta ik in de credits genoemd.
2. Bob Dylan - Het Volledige Platenverhaal - Alan Rinzler
3. Top 100 Albums - Paul Gambaccini
4. The Rolling Stones - The First Twenty Years - David Dalton
5. Jeff's Book - Christopher Hjort & Doug Hinman
6. Rock Dreams - Guy Peellaert & Nik Cohn
7. Popencyclopedie 1978
8. Popencyclopedie 1982
9. Popencyclopedie 1984
10. Popencyclopedie 1988
11. Popencyclopedie 1990
12. Popencyclopedie 1992
13. Popencyclopedie 1998
14. Bookends - The Simon & Garfunkel Story - Patrick Humphries
15. Wild Animals - Andy Blackford
16. Across The Great Divide - Barney Hoskyns
17. The Rock Story - Jerry Hopkins
18. Monkeemania - Glenn A. Baker, Tom Czarnota & Peter Hogan
19. The Kinks - Official Biography - Jon Savage
20. Deja Vu - David Crosby
21. The Kinks - The Sound And Fury - Johnny Rogan
22. The Kinks - Reflections On Thrty Years Of Music - Rebecca Bailey
23. The Kinks - Well Respected Men - Neville Marten & Jeffrey Hudson
24. Before I Get Old - The Story Of The Who - Dave Marsh
25. X-Ray - Ray Davies
26. Kink - An Autobiography - Dave Davies
27. The Kinks - Part One - Illustrated World Discography - Doug Hinman with Jason Brabazon
28. The Kinks - All Day And All Of The Night - Doug Hinman
29. Ro-D-Ys - Wessel Gernaat en Wiebe Klijnstra
30. The Kinks Kronikles - John Mendelssohn
31. Waterloo Sunset - Ray Davies
32. Complete Guide To The Music Of The Kinks - Johnny Rogan
33. The Kinks Are The Village Green Preservation Society - Andy Miller
34. Ike's Boys - The Story Of The Everly Brothers - Phyllis Karpp
35. Beatles Anthology
36. Beatles Dagboek - Har van Fulpen
37. Paperback Writer - The Life And Times Of The Beatles - Mark Shipper
38. Het plaatjesboek - Leo Blokhuis
39. Grijsgedraaid - Leo Blokhuis
40. Strange Brew - Eric Clapton & The British Blues Boom - Christopher Hjort
41. The Byrds Timeless Flight - Johnny Rogan
42. Jimi Hendrix - Charles Shaar Murray
43. De Kameleons - Leo Kenter
44. A Dreamer Of Pictures - Neil Young The Man And His Music - David Downing
45. Heroes & Villains - The True Story Of The Beach Boys - Steven Gaines
46. Haagse Bluf - Het Verhaal van Golden Earring - Pieter Franssens
47. Get Back - 25 jaar Beatles-muziek - Evert Vermeer
48. Living On A Thin Line - Crossing Aestethic Borders with The Kinks - edited by Thomas M. Kitts & Michael J. Kraus
Aan boeken 5, 27, 28 en 40 heb ik zelf bijdragen geleverd en sta ik in de credits genoemd.
1
geplaatst: 13 juni 2017, 12:37 uur
Goed topic. Dat deze er nog niet was zeg...
Ik zal ook eens een overzicht maken, maar mijn favoriete muziekboeken van de laatste jaren zijn deze:
Bob Stanley - Yeah Yeah Yeah
Popgeschiedenis van de jaren '50 tot nu. Heerlijk geschreven door de man achter Saint Etienne die sowieso ook veel toffe artikelen schrijft overal. Ik denk een pagina of 500, maar het leest als een trein en is razend interessant door het getoonde enthousiasme, sommige dwarsverbanden en de mooie verhalen. Nadeel is wel dat je eigenlijk de hele tijd de beschreven muziek wilt beluisteren, dus dan ben je toch weer langer bezig.
Dan Sicko - Techno Rebels: The Renegades of Electronic Funk
Over de opkomst van de technomuziek, ook mooi in een sociaal-historisch kader geplaatst. Begint ergens eind jaren '70 in een industriestad (Detroit) die redelijk op zijn gat lag.
Simon Reynolds - Rip It Up and Start Again
Geschiedenis van de post-punk/new wave. Sowieso een interessante journalist om te volgen, maar andere boeken van hem heb ik nog niet gelezen.
Job de Wit - RoXY en de Houserevolutie
Over de opkomst van de housemuziek midden jaren '80. Vlot geschreven, leuk om te lezen hoe dat zich allemaal in ons landje heeft voltrokken. Boek is tegenwoordig via een habbekrats te bestellen bij fastmovingtargets.
Jean-Michel Guesdon, Philippe Margotin - The Beatles compleet
Een chronologisch overzicht van het oeuvre van de Fab Four, met per nummer 1 of 2 pagina's over het schrijf- en opnameproces, aangevuld met anekdotes.
Ik had ook diverse Pop Encyclopedieën van Oor, maar die heb ik allemaal verkocht op 1 na (die van 1994, zo'n beetje de periode waarin ik actief muziek ging luisteren).
Ik zal ook eens een overzicht maken, maar mijn favoriete muziekboeken van de laatste jaren zijn deze:
Bob Stanley - Yeah Yeah Yeah
Popgeschiedenis van de jaren '50 tot nu. Heerlijk geschreven door de man achter Saint Etienne die sowieso ook veel toffe artikelen schrijft overal. Ik denk een pagina of 500, maar het leest als een trein en is razend interessant door het getoonde enthousiasme, sommige dwarsverbanden en de mooie verhalen. Nadeel is wel dat je eigenlijk de hele tijd de beschreven muziek wilt beluisteren, dus dan ben je toch weer langer bezig.
Dan Sicko - Techno Rebels: The Renegades of Electronic Funk
Over de opkomst van de technomuziek, ook mooi in een sociaal-historisch kader geplaatst. Begint ergens eind jaren '70 in een industriestad (Detroit) die redelijk op zijn gat lag.
Simon Reynolds - Rip It Up and Start Again
Geschiedenis van de post-punk/new wave. Sowieso een interessante journalist om te volgen, maar andere boeken van hem heb ik nog niet gelezen.
Job de Wit - RoXY en de Houserevolutie
Over de opkomst van de housemuziek midden jaren '80. Vlot geschreven, leuk om te lezen hoe dat zich allemaal in ons landje heeft voltrokken. Boek is tegenwoordig via een habbekrats te bestellen bij fastmovingtargets.
Jean-Michel Guesdon, Philippe Margotin - The Beatles compleet
Een chronologisch overzicht van het oeuvre van de Fab Four, met per nummer 1 of 2 pagina's over het schrijf- en opnameproces, aangevuld met anekdotes.
Ik had ook diverse Pop Encyclopedieën van Oor, maar die heb ik allemaal verkocht op 1 na (die van 1994, zo'n beetje de periode waarin ik actief muziek ging luisteren).
0
geplaatst: 13 juni 2017, 13:03 uur
herman schreef:
Toch blijft het leuk om te zien hoe van de ene editie op de andere de focus verschuift, van in een verzameltopic genoemd worden, naar een tweekoloms eigen lemma, weer terug in een verzamelpost en dan volledig verwijderd. Toont duidelijk dat ook OOR - of wellicht juist .. - gevoelig was voor de waan van het moment.
Vind zelf de diverse Rough Guides to *** veel beter al hebben die - zoals de Rough Guide to D 'n B - last van de verankering in de tijd; in dat boek(je) worden bijv Lamb, Moloko, Kruder & Dorfmeister nog genoemd in de downtempo-sectie
Peter Guralnick is een goed biograaf; o.a. Elvis, Sam Cooke. Touching from a Distance (Deborah Curtis) en No More Sad Refrains (over Sandy Denny) door Clinton Heylin waren fikse tegenvallers, net als trouwens Chapter and Verse van Bernard Sumner. Aanrader: Isle of Noises van Daniel Rachel over Britse singer-songwriters (van Laura Marling tot Ray Davies).
0
geplaatst: 13 juni 2017, 14:39 uur
Rogyros schreef:
Ik heb op zolder een kist met vier jaargangen van het blad Hitweek dat verscheen in de periode 1965-1969. Op verzoek van Christopher Hjort en Doug Hinman ben ik daar al diverse keren doorheen gebladerd op zoek naar advertenties, informatie over televisie- en radiooptredens en concerten, recensies en exacte datums van optredens en tournees. Voor Doug Hinman vooral over The Kinks, voor Christopher Hjort vooral over Jeff Beck en de Britse blues boom van 1965-1970. Vooral het laatste onderwerp bleek een veelomvattende taak te zijn. Je begint bij Eric Clapton, maar dan moet je ook alles meenemen over John Mayall, Cream, Blind Faith en Derek And The Dominos. Maar via Mayall kom je ook in Nederland terecht bij Cuby & The Blizzards, en dankzij de opvolgende gitaristen in Mayall Bluesbreakers kom je terecht bij Fleetwood Mac (Peter Green) en The Rolling Stones (Mick Taylor).
Voor Doug Hinman ben ik in de periode 1987-2004 erg veel onderweg geweest voor zijn naslagwerken over The Kinks. Diverse LP's en singles opgespoord voor zijn wereld discografie van The Kinks, voor zijn boek All Day And All Of The Night heb ik veel (concert)datums moeten opsporen, uitzoeken of verifiëren of uist ontkrachten. Zo heb ik ooit in Vlagtwedde een bevestiging van een Kinkstournee in 1968 gevonden bij de zaaleigenaar van Zaal Beijering te Vlagtwedde. De man had een krantenknipsel uit de Winschoter Courant in zijn plakboek waarin in vermeld stond dat The Kinks op tournee t.v.v. The Small Faces. Bleek later dat die kennelijk bezig waren met hun meesterwerk Ogden's Nut Gone Flake en even geen zin hadden in optreden. Groepen en artiesten hadden geen echte organisatie achter zich, voor informatie was je aangewezen op krantenarchieven en bibliotheken.
De boeken staan met een geschreven persoonlijk dankwoord bij mij op de boekenplank. Meer hou je er meestal niet aan over.
Welke bijdragen heb je geleverd, nlkink?
Ik heb op zolder een kist met vier jaargangen van het blad Hitweek dat verscheen in de periode 1965-1969. Op verzoek van Christopher Hjort en Doug Hinman ben ik daar al diverse keren doorheen gebladerd op zoek naar advertenties, informatie over televisie- en radiooptredens en concerten, recensies en exacte datums van optredens en tournees. Voor Doug Hinman vooral over The Kinks, voor Christopher Hjort vooral over Jeff Beck en de Britse blues boom van 1965-1970. Vooral het laatste onderwerp bleek een veelomvattende taak te zijn. Je begint bij Eric Clapton, maar dan moet je ook alles meenemen over John Mayall, Cream, Blind Faith en Derek And The Dominos. Maar via Mayall kom je ook in Nederland terecht bij Cuby & The Blizzards, en dankzij de opvolgende gitaristen in Mayall Bluesbreakers kom je terecht bij Fleetwood Mac (Peter Green) en The Rolling Stones (Mick Taylor).
Voor Doug Hinman ben ik in de periode 1987-2004 erg veel onderweg geweest voor zijn naslagwerken over The Kinks. Diverse LP's en singles opgespoord voor zijn wereld discografie van The Kinks, voor zijn boek All Day And All Of The Night heb ik veel (concert)datums moeten opsporen, uitzoeken of verifiëren of uist ontkrachten. Zo heb ik ooit in Vlagtwedde een bevestiging van een Kinkstournee in 1968 gevonden bij de zaaleigenaar van Zaal Beijering te Vlagtwedde. De man had een krantenknipsel uit de Winschoter Courant in zijn plakboek waarin in vermeld stond dat The Kinks op tournee t.v.v. The Small Faces. Bleek later dat die kennelijk bezig waren met hun meesterwerk Ogden's Nut Gone Flake en even geen zin hadden in optreden. Groepen en artiesten hadden geen echte organisatie achter zich, voor informatie was je aangewezen op krantenarchieven en bibliotheken.
De boeken staan met een geschreven persoonlijk dankwoord bij mij op de boekenplank. Meer hou je er meestal niet aan over.
0
geplaatst: 13 juni 2017, 14:40 uur
Mjuman schreef:
Toch blijft het leuk om te zien hoe van de ene editie op de andere de focus verschuift, van in een verzameltopic genoemd worden, naar een tweekoloms eigen lemma, weer terug in een verzamelpost en dan volledig verwijderd. Toont duidelijk dat ook OOR - of wellicht juist .. - gevoelig was voor de waan van het moment.
Het is vooral ook de zwakke plek van het idee achter de Popencyclopedie. Zowel heel actueel als enigszins compleet willen zijn. En het aantal pagina's niet enorm willen verhogen.
Ze rommelden bijvoorbeeld ook net New Order/Joy Division meen ik me te herinneren. Volgens mij hebben ze beide een lemma gehad, is alles weleens naar New Order verschoven en alles bij Joy Division gezet.
0
geplaatst: 13 juni 2017, 14:42 uur
nlkink schreef:
Rogyros schreef:
Ik heb op zolder een kist met vier jaargangen van het blad Hitweek dat verscheen in de periode 1965-1969. Op verzoek van Christopher Hjort en Doug Hinman ben ik daar al diverse keren doorheen gebladerd op zoek naar advertenties, informatie over televisie- en radiooptredens en concerten, recensies en exacte datums van optredens en tournees. Voor Doug Hinman vooral over The Kinks, voor Christopher Hjort vooral over Jeff Beck en de Britse blues boom van 1965-1970. Vooral het laatste onderwerp bleek een veelomvattende taak te zijn. Je begint bij Eric Clapton, maar dan moet je ook alles meenemen over John Mayall, Cream, Blind Faith en Derek And The Dominos. Maar via Mayall kom je ook in Nederland terecht bij Cuby & The Blizzards, en dankzij de opvolgende gitaristen in Mayall Bluesbreakers kom je terecht bij Fleetwood Mac (Peter Green) en The Rolling Stones (Mick Taylor). De boeken staan met een geschreven persoonlijk dankwoord bij mij op de boekenplank. Meer hou je er meestal niet aan over.
Rogyros schreef:
(quote)
Ik heb op zolder een kist met vier jaargangen van het blad Hitweek dat verscheen in de periode 1965-1969. Op verzoek van Christopher Hjort en Doug Hinman ben ik daar al diverse keren doorheen gebladerd op zoek naar advertenties, informatie over televisie- en radiooptredens en concerten, recensies en exacte datums van optredens en tournees. Voor Doug Hinman vooral over The Kinks, voor Christopher Hjort vooral over Jeff Beck en de Britse blues boom van 1965-1970. Vooral het laatste onderwerp bleek een veelomvattende taak te zijn. Je begint bij Eric Clapton, maar dan moet je ook alles meenemen over John Mayall, Cream, Blind Faith en Derek And The Dominos. Maar via Mayall kom je ook in Nederland terecht bij Cuby & The Blizzards, en dankzij de opvolgende gitaristen in Mayall Bluesbreakers kom je terecht bij Fleetwood Mac (Peter Green) en The Rolling Stones (Mick Taylor). De boeken staan met een geschreven persoonlijk dankwoord bij mij op de boekenplank. Meer hou je er meestal niet aan over.
Oké! Leuk dat je zo'n bijdrage hebt geleverd! Ook als je er verder weinig aan overhoudt...

1
geplaatst: 13 juni 2017, 15:11 uur
Het was een leuke tijd, Rogyros. Doug Hinman is naast researcher en bibliothecaris ook nog drummer en in die hoedanigheid heb ik hem in Amsterdam mogen ontmoeten. En meteen werd ik ook voorgesteld aan zijn toenmalige werkgever, Duke Robillard. Later ben ik door hem ook voorgesteld aan Kinks drummers Mick Avory en Rob Henritt.
0
geplaatst: 13 juni 2017, 15:24 uur
Ik ben zelden echt geïnteresseerd in muziekbiografieën (of überhaupt biografieën). Heb wel met veel plezier Born to Run van Bruce Springsteen gelezen, maar van deze rasmuzikant ben ik ook liefhebber genoeg om geïnteresseerd (genoeg) te zijn in zijn verhaal. Misschien kan iemand een interessante John Coltrane of Frank Zappa biografie aanraden?
Verder wel een liefhebber van zogenaamde muziekhistorieboeken (voor zover deze inderdaad objectief en alwetend de diverse muziekhistories weten te beschrijven).
Oa. gelezen/bezig in:
Diverse boeken van Piero Scaruffi;
The Oxford History of Western Music van Richard Taruskin (bezig in volume 1)
Diverse edities van de 'Rough Guides to....' boeken
En diverse anderen die minder indruk hebben gemaakt.
En niet direct boeken, maar wel studiemateriaal met hoorcolleges en leerboeken:
Diverse cursussen van Robert Greenberg. Ben nu bezig in How to Listen and Understand Great Music (door drukte maak ik niet enorm veel progressie, maar ik vind het erg leuk - een geschiedenisles over klassieke muziek en waar men op kan letten tijdens het luisteren).
Hij heeft overigens een nieuwe uitgebreide cursus die gaat over concertmuziek (zijn passende definitie van de onjuiste definitie klassieke muziek) uit de 20e eeuw. Gaat niet echt in op niches, maar stippelt wel diverse stromingen aan post 1900. Interessante 'shit'.
Verder wel een liefhebber van zogenaamde muziekhistorieboeken (voor zover deze inderdaad objectief en alwetend de diverse muziekhistories weten te beschrijven).
Oa. gelezen/bezig in:
Diverse boeken van Piero Scaruffi;
The Oxford History of Western Music van Richard Taruskin (bezig in volume 1)
Diverse edities van de 'Rough Guides to....' boeken
En diverse anderen die minder indruk hebben gemaakt.
En niet direct boeken, maar wel studiemateriaal met hoorcolleges en leerboeken:
Diverse cursussen van Robert Greenberg. Ben nu bezig in How to Listen and Understand Great Music (door drukte maak ik niet enorm veel progressie, maar ik vind het erg leuk - een geschiedenisles over klassieke muziek en waar men op kan letten tijdens het luisteren).
Hij heeft overigens een nieuwe uitgebreide cursus die gaat over concertmuziek (zijn passende definitie van de onjuiste definitie klassieke muziek) uit de 20e eeuw. Gaat niet echt in op niches, maar stippelt wel diverse stromingen aan post 1900. Interessante 'shit'.
1
Franck Maudit
geplaatst: 13 juni 2017, 15:47 uur
Ataloona schreef:
Misschien kan iemand een interessante John Coltrane of Frank Zappa biografie aanraden?
Misschien kan iemand een interessante John Coltrane of Frank Zappa biografie aanraden?
Geen biografie maar wel enorm van genoten Coltrane on Coltrane
0
geplaatst: 13 juni 2017, 15:52 uur
Krijgt mooie kritieken dus ik zal eens een (test)beginnetje maken wanneer mij tijd vrijkomt. Ben nog druk genoeg met die Gebroeders Karamazov (even stiekem een Boekmeterwaardig berichtje meesmokkelen) en het reeds hierboven genoemde boek van Richard Taruskin. Dank FM!
1
Franck Maudit
geplaatst: 13 juni 2017, 15:55 uur
Ataloona schreef:
Ben nog druk genoeg met de Gebroeders Karamazov
Ben nog druk genoeg met de Gebroeders Karamazov
Maak me anders eens stikjaloers.
Dank FM!
Geen dank, mijn zoon.
0
geplaatst: 13 juni 2017, 17:11 uur
Deze week nog Wonderful Days van Mental Theo gekocht, zeer sterk begin, maar ook bijna op het einde mooi, als hij een persoonlijk verhaal verteld over een goede vriendin.
1
geplaatst: 1 oktober 2019, 13:32 uur
Ik heb laatst bij de kringloper twee mooie biografieën (Engelstalig) gevonden. In totaal maar vijf euro voor betaald.
Nick Drake: The Biography
I'm Your Man: The Life of Leonard Cohen
Nick Drake: The Biography
I'm Your Man: The Life of Leonard Cohen
0
Mssr Renard
geplaatst: 1 oktober 2019, 13:34 uur
Ik wacht al heel lang op de nieuwe biografie van Jethro Tull. Het is in pre-productie, en ik heb er reeds voor betaald.
Wachten dus....
Wachten dus....
0
Mssr Renard
geplaatst: 1 oktober 2019, 13:36 uur
Ik heb er overigens heel veel. Zelfs boeken van/over Motley Crue en Tony Iommi.
Meerendeel is van Queen en Allman Brothers.
Verder veel naslagwerk van klassiek, jazz en pop.
Meerendeel is van Queen en Allman Brothers.
Verder veel naslagwerk van klassiek, jazz en pop.
1
geplaatst: 1 oktober 2019, 13:53 uur
Toevallig gisteren een paar boekjes (Dummy, Chocolate and Cheese) uit de 33 1/3 reeks besteld. Heb er nooit één gelezen, maar lijkt me wel een leuke manier om dieper in een album te duiken.
Verder ook nog bezig in Massive Attack: Out Of The Comfort Zone. Wel interessant tot nu toe. Ben ook onlangs in Bristol geweest en dan kun je je iets meer bij de achtergrond voorstellen.
Verder ook nog bezig in Massive Attack: Out Of The Comfort Zone. Wel interessant tot nu toe. Ben ook onlangs in Bristol geweest en dan kun je je iets meer bij de achtergrond voorstellen.
1
geplaatst: 4 oktober 2019, 14:06 uur
Oor's popencyclopedie nr. 6
Oor's popencyclopedie nr. 7
Oor's popencyclopedie nr. 8
Oor's popencyclopedie nr. 9
Oor's popencyclopedie nr. 10
Oor's popencyclopedie nr. 11
All Music Guide to Rock 1995
1001 Albums 2006
Rock Stars (Timothy White) 1984
Bob Dylan in de studio (Patrick Roefflaer) 2010
Mystery Train (Greil Marcus) 1997
Almost Grown (James Miller) 2000
The Virgin encyclodepia of The Blues (Colin Larkin) 1998
Mississippi The Blues Today !(Robert Nicholson) 1998
Bill Wyman's blues odyssey (Bill Wyman) 2001
Memphis Beat (Larry Nager) 1998
The land where the blues began (Alan Lomax) 1993
Chasin' that devil music (Gayle Dean Wardlow) 1998
Rock it !!! (Robert van Yper) 2002
Popdossier 1988/1989 (Alfred Bos en Ton Vingerhoets) 1988
Popjaar 88-89 (Alfred Bos, Tom Engelshoven, Stan Rijven) 1988
The Beatles (Philip Norman) 1981
Rolling Stones autobiografisch (samengesteld door David Dalton en Mick Farren) 1980
Glory Days de geautoriseerde biografie van Bruce Springsteen) (Dave Marsh) 1987
No one gets out here alive (Jerry Hopkins and Danny Sugarman) 1981
The End The death of Jim Morrison (Bob Seymore) 1990
The Lords. The New Creatures (Jim Morrison) 1970
the American Night The Writings of Jim Morrison volume 2 (Jim Morrison) 1990
Wilderness volume 1 (Jim Morrison) 1989
arden lointain (Jim Morrison) 1988
The Doors Concise Complete.1984
Rimbaud and Jim Morrison (Wallace Fowlie) 1994
Riders on the storm (John Densmore ) 1990
Light my fire (Ray Manzarek) 1998
Jim Morrison (Stephen Davis) 2004
The Doors (John Tobler & Andrew Doe) 1987
The Doors in their own words (Andrew Doe, John Tobler) 1988
The Doors The illustrated history (Danny Sugarman) 1983
Hammer of the gods (Stephen Davis ) 1985
Power & Glory (Chris Welch) 1985
Led Zeppelin . a celebration (Dave Lewis) 1991
Sinéad O'Connor So different (Dermott Hayes) 1991
Boogie Man The adventures of John Lee Hooker (Charles Shaar Murray) 2000
Jimi Hendrix (Charles Shaar Murray) 1995
Can't be satisfied The life and times of Muddy Waters (Robert Gordon) 2002
B.B. King (David McGee) 2005
I'd rather be the devil SkIp James + the blues (Stephen Calt) 1994
Searching for Robert Johnson (Peter Guralnick) 1998
The Originals (Arnold Rypens) 2000
Elvis the legend and the music (John Tobler, Richard Wootton) 1983
Elvis (William Allen) 1992
Elvis (Robert Gordon) 2007
Private Elvis (Schroer- Hentschell-Knorr) 1993
Herinneringen Elvis Presley 1985
Elvis Presley A life in music (Ernst Jorgensen) 1998
The Elvis Presley Film Encyclopedia (Eric Braun) 1997
Writing for the king (Ken Sharp) 2006
The Illustrated Elvis (W.A. Harbinson) 1976
Elvis after Elvis (Gilbert B. Rodman) 1996
Elvis de geheime dossiers (John Parker) 1993
Elvis autobiografisch (samengesteld door Mick Farren) 1989
Elvis in the twilight of memory (June Juanico) 1997
The Blue Moon Boys . The story of Elvis Presley's Band (Ken Burke and Dan Griffin) 2006
Elvis & Gladys (Elaine Dundy) 1985
De Ware Elvis Presley (Becky Yancey)
Elvis (Bobbie Ann Mason) 2003
Last train to Memphis The rise of Elvis Presley (Peter Guralnick) 2000
Careless Love The unmaking of Elvis Presley (Peter Guralnick) 2000
Elvis een eenzaam leven (Ray Connolly) 2017
The rough guide to Elvis (Paul Simpson) 2002
En als mijn vrouw het toelaat volgen er nog meer boeken, blues en Elvis gerelateerd. Gelukkig is er ook nog de plaatselijke bieb met boeken over Johnny Cash, Jimi Hendrix, Led Zeppelin en Elvis.
Oor's popencyclopedie nr. 7
Oor's popencyclopedie nr. 8
Oor's popencyclopedie nr. 9
Oor's popencyclopedie nr. 10
Oor's popencyclopedie nr. 11
All Music Guide to Rock 1995
1001 Albums 2006
Rock Stars (Timothy White) 1984
Bob Dylan in de studio (Patrick Roefflaer) 2010
Mystery Train (Greil Marcus) 1997
Almost Grown (James Miller) 2000
The Virgin encyclodepia of The Blues (Colin Larkin) 1998
Mississippi The Blues Today !(Robert Nicholson) 1998
Bill Wyman's blues odyssey (Bill Wyman) 2001
Memphis Beat (Larry Nager) 1998
The land where the blues began (Alan Lomax) 1993
Chasin' that devil music (Gayle Dean Wardlow) 1998
Rock it !!! (Robert van Yper) 2002
Popdossier 1988/1989 (Alfred Bos en Ton Vingerhoets) 1988
Popjaar 88-89 (Alfred Bos, Tom Engelshoven, Stan Rijven) 1988
The Beatles (Philip Norman) 1981
Rolling Stones autobiografisch (samengesteld door David Dalton en Mick Farren) 1980
Glory Days de geautoriseerde biografie van Bruce Springsteen) (Dave Marsh) 1987
No one gets out here alive (Jerry Hopkins and Danny Sugarman) 1981
The End The death of Jim Morrison (Bob Seymore) 1990
The Lords. The New Creatures (Jim Morrison) 1970
the American Night The Writings of Jim Morrison volume 2 (Jim Morrison) 1990
Wilderness volume 1 (Jim Morrison) 1989
arden lointain (Jim Morrison) 1988
The Doors Concise Complete.1984
Rimbaud and Jim Morrison (Wallace Fowlie) 1994
Riders on the storm (John Densmore ) 1990
Light my fire (Ray Manzarek) 1998
Jim Morrison (Stephen Davis) 2004
The Doors (John Tobler & Andrew Doe) 1987
The Doors in their own words (Andrew Doe, John Tobler) 1988
The Doors The illustrated history (Danny Sugarman) 1983
Hammer of the gods (Stephen Davis ) 1985
Power & Glory (Chris Welch) 1985
Led Zeppelin . a celebration (Dave Lewis) 1991
Sinéad O'Connor So different (Dermott Hayes) 1991
Boogie Man The adventures of John Lee Hooker (Charles Shaar Murray) 2000
Jimi Hendrix (Charles Shaar Murray) 1995
Can't be satisfied The life and times of Muddy Waters (Robert Gordon) 2002
B.B. King (David McGee) 2005
I'd rather be the devil SkIp James + the blues (Stephen Calt) 1994
Searching for Robert Johnson (Peter Guralnick) 1998
The Originals (Arnold Rypens) 2000
Elvis the legend and the music (John Tobler, Richard Wootton) 1983
Elvis (William Allen) 1992
Elvis (Robert Gordon) 2007
Private Elvis (Schroer- Hentschell-Knorr) 1993
Herinneringen Elvis Presley 1985
Elvis Presley A life in music (Ernst Jorgensen) 1998
The Elvis Presley Film Encyclopedia (Eric Braun) 1997
Writing for the king (Ken Sharp) 2006
The Illustrated Elvis (W.A. Harbinson) 1976
Elvis after Elvis (Gilbert B. Rodman) 1996
Elvis de geheime dossiers (John Parker) 1993
Elvis autobiografisch (samengesteld door Mick Farren) 1989
Elvis in the twilight of memory (June Juanico) 1997
The Blue Moon Boys . The story of Elvis Presley's Band (Ken Burke and Dan Griffin) 2006
Elvis & Gladys (Elaine Dundy) 1985
De Ware Elvis Presley (Becky Yancey)
Elvis (Bobbie Ann Mason) 2003
Last train to Memphis The rise of Elvis Presley (Peter Guralnick) 2000
Careless Love The unmaking of Elvis Presley (Peter Guralnick) 2000
Elvis een eenzaam leven (Ray Connolly) 2017
The rough guide to Elvis (Paul Simpson) 2002
En als mijn vrouw het toelaat volgen er nog meer boeken, blues en Elvis gerelateerd. Gelukkig is er ook nog de plaatselijke bieb met boeken over Johnny Cash, Jimi Hendrix, Led Zeppelin en Elvis.
1
geplaatst: 17 oktober 2019, 23:53 uur
0
Mssr Renard
geplaatst: 18 oktober 2019, 10:58 uur
Oor's Pop Encyclopedie 1984
Oor's Pop Encyclopedie 2004
Oor's Pop Encyclopedie 2008
Sex, Drugs & Rock 'n' Roll (Over 400 x-rated photos)
Southern Rock Review (Martin Popoff)
Jazz in stijl, Handboek voor musici en liefhebbers (Ruud Kuyper)
XYZ van de Klassieke Muziek (Katja Reichenfeld)
The Treasures of Queen
Freddie Mercury - A Kind of Magic (Mark Blake)
Queen (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix
Queen Album by Album (Martin Popoff)
Mercury - An Intimate Biography (Lesley Ann Jones)
Queen over Queen (alles uit de top 2000)
The Allman Brothers Band, Classic Memorabila
Gregg Alllman, My Cross to Bear
The Allman Brother Band - One Way Out: The Inside History of the Allman Brothers Band (Alan Paul)
The Barclay James Harvest Story
Original Jethro Tull (Parker)
[Hier komt ook nog een nieuw Jethro Tull-boek te staan, die is in pre-order]
Erik Satie, A Parisian Composer and His World
Debussy, A Painter in Sound
Tony Iommi, Iron Man
Billy Idol, Dancing with Myself
Motley Crue, Confessions of the World's most Notorious Rock Band
Freebirds, The Lynyrd Skynyrd story
Overkill, the untold story of Motorhead
Vince Neal, Tattoos and Tequila
Ik dacht dat ik meer had, maar dat valt dus mee. Die laatste rock-gerichte biografieën heb ik overigens niet echt veel meer mee. Misschien die eens verkopen.
The Treasures of Queen
Queen (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix
The Allman Brothers Band, Classic Memorabila
Gregg Alllman, My Cross to Bear
The Allman Brother Band - One Way Out: The Inside History of the Allman Brothers Band (Alan Paul)
[Hier komt ook nog een nieuw Jethro Tull-boek te staan, die is in pre-order]
Erik Satie, A Parisian Composer and His World
Debussy, A Painter in Sound
Tony Iommi, Iron Man
Billy Idol, Dancing with Myself
Motley Crue, Confessions of the World's most Notorious Rock Band
Freebirds, The Lynyrd Skynyrd story
Overkill, the untold story of Motorhead
Vince Neal, Tattoos and Tequila
Ik dacht dat ik meer had, maar dat valt dus mee. Die laatste rock-gerichte biografieën heb ik overigens niet echt veel meer mee. Misschien die eens verkopen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 28 november 2019, 09:15 uur
Aanvullingen (in cursief)
The Rolling Stone Jazz Record Guide (John Swenson ea)
The Penguin Jazz Guide. The History of the Music in the 1001 best albums (Brian Morton & Richard Cook)
The Treasures of Queen
Queen (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix
The Allman Brothers Band. Classic Memorabila
Gregg Alllman. My Cross to Bear
The Ballad of Jethro Tull (Ian Anderson ea)
Erik Satie. A Parisian Composer and His World
Debussy. A Painter in Sound
Tony Iommi. Iron Man
Billy Idol. Dancing with Myself
Motley Crue. Confessions of the World's most Notorious Rock Band
Freebirds. The Lynyrd Skynyrd story
Overkill. The untold story of Motorhead
Vince Neal. Tattoos and Tequila
The Rolling Stone Jazz Record Guide (John Swenson ea)
The Penguin Jazz Guide. The History of the Music in the 1001 best albums (Brian Morton & Richard Cook)
The Treasures of Queen
Queen (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix
The Allman Brothers Band. Classic Memorabila
Gregg Alllman. My Cross to Bear
The Ballad of Jethro Tull (Ian Anderson ea)
Erik Satie. A Parisian Composer and His World
Debussy. A Painter in Sound
Tony Iommi. Iron Man
Billy Idol. Dancing with Myself
Motley Crue. Confessions of the World's most Notorious Rock Band
Freebirds. The Lynyrd Skynyrd story
Overkill. The untold story of Motorhead
Vince Neal. Tattoos and Tequila
1
geplaatst: 21 februari 2020, 23:03 uur
Eindelijk de tijd gevonden om mijn boekenkasten te reorganiseren, zodat nu mijn muziekboeken weer in elkaars directe nabijheid kunnen vertoeven.
BANDS / ARTIESTEN
Animals : Andy Blackford, Wild Animals : the story of The Animals
Band : Barney Hoskyns, Across the great divide : The Band and America
Beat (The English Beat) : Malu Halasa, Twist and crawl
Beatles : Philip Norman, The Beatles
Berry, Chuck : Chuck Berry : the autobiography
Bowie : Henry Edwards & Tony Zanetta, Stardust : the David Bowie story
Bowie : Angela Bowie & Patrick Carr, Angie backstage
Buckley, Tim : Lee Underwood, Blue melody : Tim Buckley remembered
Bush, Kate : Fred Vermorel, The secret history of Kate Bush (& the strange art of pop)
Clapton, Eric : De autobiografie
Cooke, Sam : Peter Guralnick, Dream boogie : the triumph of Sam Cooke
Cream : Chris Welch, Cream : strange brew
Doors : Jerry Hopkins & Daniel Sugarman, No one here gets out alive
Doors : William Ruhlmann, Sterren, mythen & legenden : the Doors
Doors : Chuck Crisafulli, Strange days : the stories behind every Doors song
Dylan : Miles, Bob Dylan (1978)
Dylan : Greil Marcus, Invisible republic : Bob Dylan's basement tapes
Dylan : Greil Marcus, Like a rolling stone : Bob Dylan at the crossroads
Dylan : Anthony Scaduto, Bob Dylan : an intimate biography (1971)
Dylan : Brian Hinton, Bob Dylan album file & complete discography (2005)
Dylan : Bert van de Kamp, A B C Dylan
Dylan : Bob Dylan, Kronieken
Dylan : Bob Dylan, Tarantula (roman)
Dylan : Rolling Stone-recensenten, Knockin' on Dylan's door : on the road in '74
Dylan : Larry Sloman, On the road with Bob Dylan : rolling with the thunder
Dylan : Craig McGregor (ed.), Bob Dylan : a retrospective, interviews (1972)
Dylan : Tim Riley, Hard rain : a Dylan commentary
Dylan : Bob Dylan in his own words
Dylan : Muziekkrant Oor special : Het Dylan dossier (1978)
Dylan : Q, Maximum Bob! (2000)
Earth & Fire : Fred & Dick Hermsen, Earth & Fire : de biografie 1969-1983
Eminem : David Stubbs, Cleaning out my closet : Eminem – the stories behind every song
Etheridge, Melissa : Chris Nickson, Melissa Etheridge : the only one
Etheridge, Melissa : The truth is... (autobio)
Everly Brothers : Roger White, Walk right back
Guns n' Roses : Mick Wall, Guns n' roses
Hunter, Ian : Diary of a rock 'n' roll star
Hendrix : David Henderson, 'Scuse me while I kiss the sky : the life of Jimi Hendrix
Holly, Buddy : Alan Mann, The A-Z of Buddy Holly
John, Elton : Paul Gambaccini (ed.), Elton John & Bernie Taupin
John, Elton : Cathi Stein, Elton John
Joy Division : Brian Edge, Pleasures and wayward distractions : Joy Division / New Order
Joy Division : Deborah Curtis, Touching from a distance : Ian Curtis and Joy Division
King, B.B : David McGhee, B.B. King : there is always one more time
Led Zeppelin : Stephen Davis, Hammer of the gods : the Led Zeppelin saga
Lubbe, Huub van der : Melkboer met de blues (teksten)
Morrison, Van : Brian Hinton, Celtic crossroads : the art of Van Morrison
Morrissey/Smiths : Johnny Rogan, Morrissey & Marr : the severed alliance
Morrissey/Smiths : David Bret, Morrissey : landscapes of the mind
Morrissey/Smiths : Morrissey in his own words
Morrissey/Smiths : Nick Middles, The Smiths (t/m Meat is murder)
Nits : Pierre de Decker, Met Nits op reis (reisdagboeken van Henk Hofstede)
Oasis : Oasis talking (quotes uit interviews)
Pulp : Linda Holorny, Pulp : an illustrated biography
Pulp : Jarvis Cocker in his own words
R.E.M. : Dave Bowler & Bryan Dray, R.E.M. : van subcultuur naar internationaal podium
R.E.M. : Rob Jovanovic & Tim Abbott, Adventures in hi-fi : the complete R.E.M.
Sex Pistols : Fred & Judy Vermorel, The Sex Pistols
Slash : Slash & Anthony Bozza, Slash (autobio)
Sylvian : Trophies : the lyrics of David Sylvian (eerste drie soloplaten)
Velvet Underground : Victor Bockris & Gerard Malanga, Up-tight : the Velvet Underground story
Waterman, Hans : Drumsolo (autobio)
Who : Gary Herman, The Who (1971)
Who : Tony Fletcher, Moon : the life and death of a rock legend
Young, Neil : David Downing, A dreamer of pictures : Neil Young – the man and his music
ALGEMEEN
Rob Burt & Patsy North : West Coast story
Gavin Petrie (ed.), Pop today (anno 1973)
Pim Oets & Gijsbert Hanekroot, Popsmuk (interviews)
John Tobler : Punk rock : a complete guide to British & American new wave (anno 1977)
diversen, Sex & drugs & rock 'n' roll (fotoboek)
Guy Peellaert & Nik Cohn, Rock dreams : rock'n'roll for your eyes (schilderwerk)
Robert Dimery : 1001 songs you must hear before you die
Robert Dimery : 1001 albums : de meest spraakmakende albums aller tijden
diversen : Rock of ages : the Rolling Stone history of rock and roll
diversen : Rolling Stone : the 100 greatest albums of the 80's
Jeff Wagner : Mean deviation : four decades of progressive heavy metal
Michael Azerrad : Our band could be your life (over de Amerikaanse hardcore-scene van de jaren 80, vooral gekocht vanwege hoofdstukken over Hüsker Dü en Dinosaur Jr)
Robert Palmer (niet de muzikant) : Deep blues (over hoe de blues van de Mississippi Delta naar Chicago reisde)
Leo Blokhuis, Grijsgedraaid : liedjes en lijstjes uit de popgeschiedenis
diversen, Klare taal : 15 jaar Nederlandstalige rock
Hoskyns, Barney : Waiting for the sun : strange days, weird scenes and the sound of Los Angeles
Bart Bolier, Ontmaskerd : wat je moet weten over popmuziek
John Seabrook, The song machine : inside the hit factory
Mark Stakenburg, De big bang van de popmuziek (over het zuiden van de USA)
Maarten Steenmeijer, Acht dagen in de week : brieven aan pophelden
Chris Willemsen, Jankende gitaren en gebroken akkoorden : herinneringen van een concerthopper
diversen, Verhalen uit 10 jaar Platenblad
Bill Flanagan, Recht uit het hart [Written in my soul], interviews
diversen, Popscore : tien jaar popjournalistiek – interviews en reportages
Serge Simonart, Fuck off & andere citaten, interviews
NASLAG
Martin C. Strong : The great rock discography (1998)
Chris May & Tim Phillips : British beat (1962-1967)
Gert Keunen : Een eeuw popmuziek : van crooners tot dubstep
David Roberts : Geschiedenis van de rockmuziek : overzicht van AC/DC tot ZZ Top
Arnold Rypens : The originals
diversen : All Music Guide to rock (1997)
Joel Whitburn : The Billboard book of top 40 hits (1955-1996)
Stephen Nugent & Charlie Gillett : Rock almanac (singles en albums in de top 20 van UK en USA)
Johan van Slooten : Top 40 hitdossier 1965-2005
Johan van Slooten : Albumdossier 1969-2002
Johan van Slooten : 30 jaar nummer 1-albums 1969-1999
TIJDSCHRIFTEN
Rolling Stone : The 100 best albums of the last twenty years (1967-1987)
Rolling Stone : XX : the twentieth anniversary, interviews (1987)
Muzik, Top 50 dance albums of all time (2002)
Oor, Het beste uit 20 jaar Oor 1971-1991
Q, 100 greatest albums ever (2006)
Q #100, "bumper issue, 30 brand new interviews" (1995)
Wah Wah, Groeten van Rottumerplaat : het beslissende album volgens 100 en enige schrijvers
BANDS / ARTIESTEN
Animals : Andy Blackford, Wild Animals : the story of The Animals
Band : Barney Hoskyns, Across the great divide : The Band and America
Beat (The English Beat) : Malu Halasa, Twist and crawl
Beatles : Philip Norman, The Beatles
Berry, Chuck : Chuck Berry : the autobiography
Bowie : Henry Edwards & Tony Zanetta, Stardust : the David Bowie story
Bowie : Angela Bowie & Patrick Carr, Angie backstage
Buckley, Tim : Lee Underwood, Blue melody : Tim Buckley remembered
Bush, Kate : Fred Vermorel, The secret history of Kate Bush (& the strange art of pop)
Clapton, Eric : De autobiografie
Cooke, Sam : Peter Guralnick, Dream boogie : the triumph of Sam Cooke
Cream : Chris Welch, Cream : strange brew
Doors : Jerry Hopkins & Daniel Sugarman, No one here gets out alive
Doors : William Ruhlmann, Sterren, mythen & legenden : the Doors
Doors : Chuck Crisafulli, Strange days : the stories behind every Doors song
Dylan : Miles, Bob Dylan (1978)
Dylan : Greil Marcus, Invisible republic : Bob Dylan's basement tapes
Dylan : Greil Marcus, Like a rolling stone : Bob Dylan at the crossroads
Dylan : Anthony Scaduto, Bob Dylan : an intimate biography (1971)
Dylan : Brian Hinton, Bob Dylan album file & complete discography (2005)
Dylan : Bert van de Kamp, A B C Dylan
Dylan : Bob Dylan, Kronieken
Dylan : Bob Dylan, Tarantula (roman)
Dylan : Rolling Stone-recensenten, Knockin' on Dylan's door : on the road in '74
Dylan : Larry Sloman, On the road with Bob Dylan : rolling with the thunder
Dylan : Craig McGregor (ed.), Bob Dylan : a retrospective, interviews (1972)
Dylan : Tim Riley, Hard rain : a Dylan commentary
Dylan : Bob Dylan in his own words
Dylan : Muziekkrant Oor special : Het Dylan dossier (1978)
Dylan : Q, Maximum Bob! (2000)
Earth & Fire : Fred & Dick Hermsen, Earth & Fire : de biografie 1969-1983
Eminem : David Stubbs, Cleaning out my closet : Eminem – the stories behind every song
Etheridge, Melissa : Chris Nickson, Melissa Etheridge : the only one
Etheridge, Melissa : The truth is... (autobio)
Everly Brothers : Roger White, Walk right back
Guns n' Roses : Mick Wall, Guns n' roses
Hunter, Ian : Diary of a rock 'n' roll star
Hendrix : David Henderson, 'Scuse me while I kiss the sky : the life of Jimi Hendrix
Holly, Buddy : Alan Mann, The A-Z of Buddy Holly
John, Elton : Paul Gambaccini (ed.), Elton John & Bernie Taupin
John, Elton : Cathi Stein, Elton John
Joy Division : Brian Edge, Pleasures and wayward distractions : Joy Division / New Order
Joy Division : Deborah Curtis, Touching from a distance : Ian Curtis and Joy Division
King, B.B : David McGhee, B.B. King : there is always one more time
Led Zeppelin : Stephen Davis, Hammer of the gods : the Led Zeppelin saga
Lubbe, Huub van der : Melkboer met de blues (teksten)
Morrison, Van : Brian Hinton, Celtic crossroads : the art of Van Morrison
Morrissey/Smiths : Johnny Rogan, Morrissey & Marr : the severed alliance
Morrissey/Smiths : David Bret, Morrissey : landscapes of the mind
Morrissey/Smiths : Morrissey in his own words
Morrissey/Smiths : Nick Middles, The Smiths (t/m Meat is murder)
Nits : Pierre de Decker, Met Nits op reis (reisdagboeken van Henk Hofstede)
Oasis : Oasis talking (quotes uit interviews)
Pulp : Linda Holorny, Pulp : an illustrated biography
Pulp : Jarvis Cocker in his own words
R.E.M. : Dave Bowler & Bryan Dray, R.E.M. : van subcultuur naar internationaal podium
R.E.M. : Rob Jovanovic & Tim Abbott, Adventures in hi-fi : the complete R.E.M.
Sex Pistols : Fred & Judy Vermorel, The Sex Pistols
Slash : Slash & Anthony Bozza, Slash (autobio)
Sylvian : Trophies : the lyrics of David Sylvian (eerste drie soloplaten)
Velvet Underground : Victor Bockris & Gerard Malanga, Up-tight : the Velvet Underground story
Waterman, Hans : Drumsolo (autobio)
Who : Gary Herman, The Who (1971)
Who : Tony Fletcher, Moon : the life and death of a rock legend
Young, Neil : David Downing, A dreamer of pictures : Neil Young – the man and his music
ALGEMEEN
Rob Burt & Patsy North : West Coast story
Gavin Petrie (ed.), Pop today (anno 1973)
Pim Oets & Gijsbert Hanekroot, Popsmuk (interviews)
John Tobler : Punk rock : a complete guide to British & American new wave (anno 1977)
diversen, Sex & drugs & rock 'n' roll (fotoboek)
Guy Peellaert & Nik Cohn, Rock dreams : rock'n'roll for your eyes (schilderwerk)
Robert Dimery : 1001 songs you must hear before you die
Robert Dimery : 1001 albums : de meest spraakmakende albums aller tijden
diversen : Rock of ages : the Rolling Stone history of rock and roll
diversen : Rolling Stone : the 100 greatest albums of the 80's
Jeff Wagner : Mean deviation : four decades of progressive heavy metal
Michael Azerrad : Our band could be your life (over de Amerikaanse hardcore-scene van de jaren 80, vooral gekocht vanwege hoofdstukken over Hüsker Dü en Dinosaur Jr)
Robert Palmer (niet de muzikant) : Deep blues (over hoe de blues van de Mississippi Delta naar Chicago reisde)
Leo Blokhuis, Grijsgedraaid : liedjes en lijstjes uit de popgeschiedenis
diversen, Klare taal : 15 jaar Nederlandstalige rock
Hoskyns, Barney : Waiting for the sun : strange days, weird scenes and the sound of Los Angeles
Bart Bolier, Ontmaskerd : wat je moet weten over popmuziek
John Seabrook, The song machine : inside the hit factory
Mark Stakenburg, De big bang van de popmuziek (over het zuiden van de USA)
Maarten Steenmeijer, Acht dagen in de week : brieven aan pophelden
Chris Willemsen, Jankende gitaren en gebroken akkoorden : herinneringen van een concerthopper
diversen, Verhalen uit 10 jaar Platenblad
Bill Flanagan, Recht uit het hart [Written in my soul], interviews
diversen, Popscore : tien jaar popjournalistiek – interviews en reportages
Serge Simonart, Fuck off & andere citaten, interviews
NASLAG
Martin C. Strong : The great rock discography (1998)
Chris May & Tim Phillips : British beat (1962-1967)
Gert Keunen : Een eeuw popmuziek : van crooners tot dubstep
David Roberts : Geschiedenis van de rockmuziek : overzicht van AC/DC tot ZZ Top
Arnold Rypens : The originals
diversen : All Music Guide to rock (1997)
Joel Whitburn : The Billboard book of top 40 hits (1955-1996)
Stephen Nugent & Charlie Gillett : Rock almanac (singles en albums in de top 20 van UK en USA)
Johan van Slooten : Top 40 hitdossier 1965-2005
Johan van Slooten : Albumdossier 1969-2002
Johan van Slooten : 30 jaar nummer 1-albums 1969-1999
TIJDSCHRIFTEN
Rolling Stone : The 100 best albums of the last twenty years (1967-1987)
Rolling Stone : XX : the twentieth anniversary, interviews (1987)
Muzik, Top 50 dance albums of all time (2002)
Oor, Het beste uit 20 jaar Oor 1971-1991
Q, 100 greatest albums ever (2006)
Q #100, "bumper issue, 30 brand new interviews" (1995)
Wah Wah, Groeten van Rottumerplaat : het beslissende album volgens 100 en enige schrijvers
0
Mssr Renard
geplaatst: 8 september 2020, 18:52 uur
Update ( er komt ook een nieuw boek van Barclay James Harvest binnenkort)
Oor's Pop Encyclopedie 1984.
Oor's Pop Encyclopedie 2004.
Oor's Pop Encyclopedie 2008.
Sex, Drugs & Rock 'n' Roll. (Over 400 x-rated photos)
Southern Rock Review. (Martin Popoff)
Jazz in stijl, Handboek voor musici en liefhebbers. (Ruud Kuyper)
XYZ van de Klassieke Muziek. (Katja Reichenfeld)
The Rolling Stone Jazz Record Guide. (John Swenson ea)
The Penguin Jazz Guide. The History of the Music in the 1001 best albums .(Brian Morton & Richard Cook)
The Treasures of Queen.
Freddie Mercury - A Kind of Magic. (Mark Blake)
Queen. (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix.
Queen Album by Album. (Martin Popoff)
Mercury - An Intimate Biography. (Lesley Ann Jones)
Queen over Queen. (alles uit de top 2000).
The Allman Brothers Band. Classic Memorabila.
Gregg Alllman. My Cross to Bear.
The Allman Brother Band - One Way Out: The Inside.
History of the Allman Brothers Band. (Alan Paul)
The Barclay James Harvest Story.
Original Jethro Tull. (Parker)
The Ballad of Jethro Tull. (Ian Anderson ea)
Saga. The Biography. (Edwin Ammerlaan)
Erik Satie. A Parisian Composer and His World.
Debussy. A Painter in Sound.
Tony Iommi. Iron Man.
Billy Idol. Dancing with Myself.
Motley Crue. Confessions of the World's most Notorious Rock Band.
Freebirds. The Lynyrd Skynyrd story.
Overkill. The untold story of Motorhead.
Vince Neal. Tattoos and Tequila.
Oor's Pop Encyclopedie 1984.
Oor's Pop Encyclopedie 2004.
Oor's Pop Encyclopedie 2008.
Sex, Drugs & Rock 'n' Roll. (Over 400 x-rated photos)
Southern Rock Review. (Martin Popoff)
Jazz in stijl, Handboek voor musici en liefhebbers. (Ruud Kuyper)
XYZ van de Klassieke Muziek. (Katja Reichenfeld)
The Rolling Stone Jazz Record Guide. (John Swenson ea)
The Penguin Jazz Guide. The History of the Music in the 1001 best albums .(Brian Morton & Richard Cook)
The Treasures of Queen.
Freddie Mercury - A Kind of Magic. (Mark Blake)
Queen. (Phil Sutcliffe)
Queen's Greatest Pix.
Queen Album by Album. (Martin Popoff)
Mercury - An Intimate Biography. (Lesley Ann Jones)
Queen over Queen. (alles uit de top 2000).
The Allman Brothers Band. Classic Memorabila.
Gregg Alllman. My Cross to Bear.
The Allman Brother Band - One Way Out: The Inside.
History of the Allman Brothers Band. (Alan Paul)
The Barclay James Harvest Story.
Original Jethro Tull. (Parker)
The Ballad of Jethro Tull. (Ian Anderson ea)
Saga. The Biography. (Edwin Ammerlaan)
Erik Satie. A Parisian Composer and His World.
Debussy. A Painter in Sound.
Tony Iommi. Iron Man.
Billy Idol. Dancing with Myself.
Motley Crue. Confessions of the World's most Notorious Rock Band.
Freebirds. The Lynyrd Skynyrd story.
Overkill. The untold story of Motorhead.
Vince Neal. Tattoos and Tequila.
0
geplaatst: 10 september 2020, 17:43 uur
Als ik dit weekend tijd heb ook eens een lijstje maken. Het zal vermoedelijk een dertigtal boeken zijn.
Ataloona schreef:
Ik ben zelden echt geïnteresseerd in muziekbiografieën (of überhaupt biografieën).
Mij boeien ze ook zelden. De autobiografieën Waging Heavy Peace van Neil Young en Just Kids van Patti Smith heb ik niet uitgelezen omdat het al snel te saai werd. Vooral Ome Neil kan eindeloos doorbomen. Van klassieke componisten heb ik wel verschillende interessante biografieën gelezen.Ik ben zelden echt geïnteresseerd in muziekbiografieën (of überhaupt biografieën).
0
geplaatst: 10 september 2020, 20:06 uur
Kronos schreef:
Als ik dit weekend tijd heb ook eens een lijstje maken. Het zal vermoedelijk een dertigtal boeken zijn.
(quote)
Mij boeien ze ook zelden. De autobiografieën Waging Heavy Peace van Neil Young en Just Kids van Patti Smith heb ik niet uitgelezen omdat het al snel te saai werd. Vooral Ome Neil kan eindeloos doorbomen. Van klassieke componisten heb ik wel verschillende interessante biografieën gelezen. Wat kun je zoal aanraden? Qua klassieke componisten heb ik welgeteld 0 biografieën gelezen, maar die interesse is er wel.
2
geplaatst: 10 september 2020, 20:17 uur
Ataloona, de boeken die ik het mooist vond zijn er uit de Gottmer componistenreeks. Schubert, Shostakovitch, Mozart, Mahler, Beethoven, Bach, Brahms en Vivaldi las ik. Andere biografieën vond ik dan weer geen doorkomen aan.
* denotes required fields.