MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Uitkijkstukjes

zoeken in:
Onder het mom van “Beter 38 minuten te laat dan nooit” hier maar eens mijn uitkijkmomentjes die tijdens het ware “Sigur Ros – ( ) – Avontuur” heb beleefd. Want van mijn nummer 1 vallen wat momentjes te verwachten... en die waren er ook . De nummers 3 en 7 beleef ik meer als nummer op het moment en daar heb ik niet echt uitkijkstukjes in zitten.

Ik heb het genoteerd als De tijd dat ik er naar uit ging kijken > De tijd van het desbetreffende fenomeen

Untitled 1:
Het begon voor mij al in het eerste nummer, toch mijn favoriete Sigur Ros nummer (ondanks iedereen die zegt dat 8 zo mooi is)

0.01 > 0.14 Zodra ik eenmaal door heb dat het nummer goed en wel begonnen is verlang ik al vurig naar het moment dat die eerste paar piano-noten mijn trommelvliezen beroeren. De eenvoud in deze noten is zo groot, en toch is het zo mooi.

1.10 > 2.21 Wanneer ik een tijdje van het pianospel heb kunnen genieten komt mijn volgende uitkijkmomentjes alweer, de intrede van de zang in dit nummer. Nog steeds fascineert het me elke keer weer hoe Jon Birgisson zijn stem toch als instrument weet te gebruiken, totaal de tekst uit het oog verliezend (en terecht)

4.00 > 4.29 Zodra ik dan lekker in de zang zit en een tijdje heb kunnen genieten begin ik uit te kijken naar het moment dat het nummer wat in vermogen afneemt (wat niet minder geniaal is). Dit doet zijn intrede op 4.29, het nummer wordt rustiger en kabbelt lekker door

Untitled 2:
1.00 > 2.23 Na een tijdje van de intro te hebben genoten begin ik uit te kijken naar de hoogtepunten van dit nummer, voor mij zijn dit de momenten dat de zanger iets zingt wat een beetje als “Steeeee...” klinkt op 2.23 en 2.53. Verder vind ik dit een van de mindere nummers op de CD (nog steeds subliem trouwens)

Untitled 4
0.30 > 6.30+ Dit is ook weer een van de sterkere nummers en in dit nummer ben ik voornamelijk vooruit aan het kijken naar het sublieme einde, waarin het nummer langzaam wegsterft. Voor mij bereikt dit een hoogtepunt vanaf 6.30 tot et nummer afgelopen is.

Untitled 5
5.10 > 8.00-8.30 In dit nummer ben ik niet zozeer op een moment gefocust (ken het nummer niet super uit mijn hoofd). Het enige moment waar ik wel van tevoren naar uit begon te kijken is het moment dat het nummer iets steviger wordt, zo rond de 8.00-8.30.

Untitled 6
0.50 > 2.05 Hier kijk ik vooruit naar het moment dat voor mij de karakteristieke zang het nummer betreedt, een geniaal moment en een van de hoogtepunten van mij van het album (zie dit nummer maar weinig bij de betere nummers staan).

2.20 > 6.07 Ook het schreeuwerige deel in dit nummer vind ik geweldig, ik kijk er al van tevoren naar uit en herhaal dit stukje soms enkele malen achter elkaar... Geweldig

Untitled 8
0.00 > 7.40 Zoals zovelen voor mij kijk ik in dit nummer voornamelijk uit naar de GEWELDIGE basgitaar die er rond de 7.40 in het nummer komt, vanaf dit moment is het een en al genieten van de ijzersterke bas-druk-samenwerking en ook een van de hoogtepunten van de plaat (zoals voor velen)

Zo, morgen weer zo’n stukje, maar dan is mijn nummer 4, Turn On The Bright Lights aan de beurt, en ik kan nu al voorspellen dat er in The New een flinke waslijst aan Uitkijkmomentjes zit

The Scientist schreef:
Zo, morgen weer zo’n stukje, maar dan is mijn nummer 4, Turn On The Bright Lights aan de beurt

Morgen? Je gaat toch niet 2 dagen achter elkaar te laat komen?

Ben ik zo lang bezig geweest het er mooi verzorgd en inhoudelijk te maken, heeft Dhr. P. Haas toch weer commentaar...

Gnagna.

JonnieBrasco
1. Untitled
1:23 > 2:06 Vanaf 1:23 hunker ik naar het hoge gitaarspel dat begint bij 2:06

3. NYC
3:45 Vanaf dan wacht ik met smacht op de eerste klanken van PDA

4. PDA
1:23 Nu heb ik opeens erg zin aan de instrumentale outro, omdat dit stukje hetzelfde is als het stuk voor de outro.
2:56 Weer hetzelfde, behalve dat nu de outro er echt aan zit te komen.
3:20 > 3:56 Dit is het eerste deel van de outro: toeleven naar het tweede deel van de outro: met drums en een overdosis aan melodie

6. Hands Away
0:00 > 0:50 Uitkijken naar de eentonige gitaar op 0:50
0:50 > 1:20 Uitkijken naar de gloed van harmonie
1:45 > 2:38 Uitkijken naar het outrootje die op 2:50 begint
2:38 > 2:50 Versterkt uitkijken naar het outrootje

7. Obstacle 2
Geen uitkijkstukjes. Het is meer real-time genieten (van met name de sologitaar) zonder verre uitkijk.

8. Stella was a diver
Ik kijk van het ene intro-gitaarakkoord uit naar het andere. (zeer sterke seconde-uitkijkjes dus)
2:07 > 2:16 Uitkijken van eentonige naar melodieuzere hogere tonen
4:15 > 4:26 Eenzame solo-gitaar wordt vergezeld door meer muziek.
5:43 > einde. Een on-uitkijkmoment. Want ik Kijk totaal niet naar Roland uit. Het past niet echt achter het rustige Stella... (Misschien dat het daarom als het lelijke eendje wordt gezien?)

9. Roland
2:07 > 2:31 Dit hele stuk is een zoethoudertje voor de solo-gitaar die op 2:31 komt

10. The New
1:15 > 1:48 Dit stuk heeft een bescheiden karakter, en je verlangt naar het iets krachtigere "I can Pretend"-stuk
2:23 > 3:13 Dit stuk telt als een klok af voor de dissonante gitaaruitspatting die volgt
3:47 > 4:20 Dit is het "You're Looking Alright Tonight"-stuk, en je hunkert naar het volgende stuk
4:55 > 5:10 Wachten op de "thrilling" guitars...
5:20 > 6:59 Wachten op de allerlaatste duo-toon die bevrijdend op 6:59 valt.

11. Leif Erikson
1:48 - 2:24 Vanuit het "diepe" uitkijken naar het directe, heldere
2:30 - 2:39 Vanuit het "heldere" uitkijken naar de krachtige gitaren die zullen komen

ziet er mooi uit Jonnie, mijn stuk volgt later vanavond

11. Leif Erikson
1:48 - 2:24 Vanuit het "diepe" uitkijken naar het directe, heldere

Heel herkenbaar! Een van mijn favoriete stukken van het album.

Ik kijk bij Untitled altijd meteen uit naar het moment dat de drums en bas er in komen. Erg mooi stuk.

Voor de rest zou ik zo niet precies weten en ik heb geen zin om het album vandaag te luisteren.

Hier is ie dan, na het album 2x geluisterd te hebben (sommige nummers 4-5 keer) ben ik eens achter de typmachine gaan zitten om eens aan iedereen duidelijk te maken wat de beste momenten op deze cd zijn en waarom ze ook enorm moeten gaan genieten van dit album.

Untitled
Deze cd begint al meteen met 1 van mijn favoriete nummers, de sfeer hier is te geniaal
0.10 > 0.41 Vanaf het moment dat de geweldige atmosferische gitaren losbarsten verheug ik me al op het moment dat ze versterkt worden met de drums die op 41 seconden in het nummer binnenvallen. Dit is een moment dat ik niet anders kan dan op maximaal volume luisteren. Het is dat het niet mee te schreeuwen is, anders zou de hele buurt me horen.
2.05 > 2.50 Op het moment dat de zang afgelopen is komt een geweldige gitaar het nummer binnen, ik kijk vanaf dat moment uit naar het moment dat de drum verdwijnt, om optimaal van die rustgevende gitaar te genieten, op 2.50.

Obstacle 1
Dit is voor mij meer een nummer waar ik niet ergens naar uitkijk, maar gewoon aan heet genieten ben. Zoals JB het noemt een “Real-time geniet nummer”

NYC
0.30 > 2.32 Hier kijk ik uit naar het moment dat hij aankomt bij de zin “Listen To Me Now, Turn On The Bright Lights” een zin die mij om de een of andere reden altijd weet te pakken.
2.20 > 3.45 Ook ga ik tijdens dit nummer langzaam maar zeker wachten op de outro. Die is in dit nummer geniaal, eigenlijk zijn heel veel van de outro’s geniaal op deze cd (zoals we zo nog zullen zien )

PDA
1.36 > 3.10 Ook hier is het weer wachten op de sublieme outro van dit (verder ook erg lekkere) nummer. Hij begint met één heerlijke gitaar op 3.10 en even later (op 3.45) komt een tweede gitaar en op 3.55 een drum die het geheel compleet maakt, allemaal gruwelijk goed en goed combinerend met de stem die wat later nog binnenkomt.

Say Hello To The Angels
0.30 > 3.17 Ook hier zit ik weer op het laatste stuk van het nummer te wachten, een fijn lopend stukje dat op 3.17 begint.en tot het einde vanhet nummer duurt, waar ook nog even wat zang doorheen komt die het ook fijn maakt... (Say hello.... Say hello.... To The Angels….)

Hands Away
0.10 > 0.51 Hier kijk ik uit naar die heerlijke gitaren die er langzaam aan inkomen en zich opstapelen, de grote kracht van dit nummer. Vooral die paar hoge noet van 1.14 tot 1.20 zijn bijzonder fijn.
1.41 > 2.51 Zodra de zang erin komt begin ik eigenlijk al naar dat korte lekkere outrootje te verlangen.

Obstacle 2
Net als Jonnie hier geen echte uitkijkmomenten, maar meer een continu-genieten-nummer. Daarom niet minder goed

Stella Was A Diver And She Was Always Down
??? > 4.16 Moeilijk te zeggen wanneer dit moment precies begint, maar ik kijk uit naar even die eenzame gitaar op 4.16 die ongeveen 5 seconden alleen blijft, vind dit sowieso een van de mindere nummers trouwens.

Roland
1.20 > 2.32 (en 2.58) Dit is voor een groot deel weer een full-time-fijn-nummer waarin ik niet echt uitkijk, maar de outro van dit nummer is ook weer een prachtmoment met op 2.32 een heerlijke gitaar, die het tot het nog snellere, hardere, stuk (dat ook erg mooi is) op 2.58 volhoudt.

The New
Het gruwelijk goeie fantastische hoogtepunt van dit album, eigenlijk kijk ik het hele album al uit naar dit nummer.
0.10 > 1.49 In het begin kijk ik vooruit naar het punt waarop hij “I can’t pretend, I need to defend, some part of me from you” zingt, qua zang een hoogtepunt op dit album.
0.20 > Hele stuk na 2.22 Ik kijk hier uit naar alles wat na 2.22 komt, te beginnen met de gitaren die op 2.22 beginnen en een goede sfeer neerzetten, daarna komt 4 keer een dubbele klap op de drum die geweldig klinkt (op 2.57, 3.01, 3.05 en 3.10). Vervolgens (3.14) komt een heerlijke snerpende gitaar een geweldige spanning in het nummer brengen, en daarna begint het echte goede stuk, de tempowisselingen. Het begint met een rustig stuk (4.04) en dan weer een versnelling (4.22) en dan weer rustig, met weer gigantsich goede gitaren (4.54) en dan weer snel (5.11). Dit is het absolute topmoment van Interpol. Met vervolgens doe soepel outro op 5.43

Leif Erikson
0.30 > 2.21 Hier kijk ik uit naar de omslag in het nummer, van het ‘zware’ deel naar het ‘heldere’ deel. Valt weinig toe te voegen aan wat hierboven al gezegd is
2.30 > 3.04 Ik kijk hier nog uit naar de laatste stukjes zang en het stuk dat je een outro zou kunnen noemen…

En dan is het album afgelopen.... en kijk ik alweer uit naar de volgende keer dat hij in mijn cd-speler zal liggen.

En als extra toevoeging nog even een quote uit mijn last-fm statistieken van daarstraks over de afgelopen tien nummer van dat moment:

1.Interpol - Leif Erikson
2.Interpol - The New
3.Interpol - Roland
4.Interpol - Leif Erikson
5.Interpol - The New
6.Interpol - Roland
7.Interpol - Leif Erikson
8.Interpol - The New
9.Interpol - Roland
10.Interpol - Leif Erikson

JonnieBrasco
Bedankt Scientist. Heel erg grappig dat we allebei bij beide "Obstacles" geen uitkijkmomenten hebben, maar we beide wel real-time van die nummers genieten. Dit leert mij dat mijn eerdere bewering ("hoe meer uitkijk, des te beter" o.i.d.) niet klopt. Uitkijk en niet-uitkijk kunnen dus even mooi zijn. Ook leert het me dus dat sommige nummers algemeen minder uitkijkgevoelig zijn dan andere, zoals de Obstacles op dit album.

Nou moet ik wel zeggen, dat ik zowel dit album als het voorgaande Sigur Ros album een vrij hoge uitkijkgevoeligheid vind hebben... Denk niet dat ik bij veel albums tot zo'n stuk zal komen.

(het heeft voor mij niet te maken met het feit dat deze twee toevallig allebei in mijn top-10 staan, bi Set Fire To Flames bijvoorbeeld kijk ik 0,0 vooruit)

Kom Op Mensen, wie post er even een album waar ik morgen aan bezig kan?

Mogwai - Young Team.

Zo.

Of Explosions in the sky - those who tell...

herman schreef:
Mogwai - Young Team.

Zo.

Is dit topic het "Ga zo snel mogelijk The Scientist's top-10 af" of zo?

Bij Young Team ligt de uitkijkgevoeligheid wel lager trouwens

Voor mij is de uitkijkgevoeligheid daar ook vrij hoog. En ik heb die plaat zelf ook een tijdlang in mijn top 10 gehad, evenals Sigur Ros.

Explosions is dan voor een dag later?

JonnieBrasco schreef:
uitkijkgevoelig

Whahaha, uitkijkgevoeligheid. Wat een term ook weer!

Wat wordt de volgende?

Ik zette net Strangeways, Here We Come op en bij het beginnen van "I Started Something I Couldn’t Finish" moest ik gelijk denken aan de "Uh" rond 1:19 van:
I grabbed you by the guilded beams
Uh, that's what tradition means

Dank je Bubbachups voor het omhoogschoppen van dit topic, over een kwartiertje hier mijn uitkijk-recensie van Mogwai - Young Team, de laatst voorgestelde

et voila

Mogwai – Young Team – Uitkijkstukjes

Misschien wat laat, maar dat kan geen kwaad, de uitkijkstukjes die ik een uurtje terug beleefde tijdens het luisteren van Young Team, van Mogwai. Het is een van mijn favoriete platen, een 5-sterren-jongen. Maar desondanks heb ik niet het idee dat ik de plaat 100% ken en dus zullen het aantal uitkijkstukjes beperkt blijven. De meeste zitten in ieder geval in het begin.

1. Yes! I Am a Long Way from Home
0.00  0.23 Zodra het nummer begint wacht ik op de zin ‘If the Stars Had a Sound, It Would Sound Like This’. Deze zin vat voor mij samen waar dit hele nummer over gaat, een lekker atmosferisch deuntje dat van de sterren zou kunnen komen.
0.55  Track 5 Al schandalig vroeg begin ik uit te kijken naar een van de mooiste nummers ‘Tracy’.
3.10  3.38 Even na de 3 minuten begin ik te wachten op het iets stevigere ‘noisy’ deel van dit nummer, de overgang vind ik een erg mooi stukje.

2. Like Herod
0.30  2.59 In ‘Like Herod’ is het wachten uiteraard op de eerste geluidsexplosie, voorafgegaan door een heerlijke kalme ‘stilte’. Dit is zo’n lekker moment dat ik blij ben dat hij verderop in het nummer nog een keer voorbij komt .
3.22  5.20 Tijdens de 1e explosie begin ik te wachten op het ijzige stuk voor de 2e explosie, dit is voor mij een van de mooiste stukjes van het album.

3. Katrien
0.50  2.45 Katrien vind ik een iets minder nummer, omdat ik er af en toe wat spanning in mis, ik kijk met name uit naar het rustige stukje in het midden.
3.00  4.50 Vanaf 3 minuten begin ik ook uit te kijken naar de heerlijke gitaren zo tegen het eind van het nummer, die vallen me de laatste paar keer dat ik het album luister steeds meer op.

5. Tracy
0.20  1.18 In het prachtige Tracy valt natuurlijk het meest uit te kijken naar dat heerlijke melodietje, dat op 1.18 begint. Ik zit er al vanaf het begin van het nummer mee in mijn hoofd, waardoor ik eigenlijk nooit dat gesprek tussen die twee mensen kan volgen. Jammer, aangezien ze best iets interessants te melden hebben geloof ik.

7. With Portfolio
0.01  vanaf 1.50 In dit nummer zit het geniale deel waarin op het eind de herrie afwisselend uit je linker- en rechterspeaker knalt, heerlijk, en ik kijk er dus al vanaf het begin naar uit. 

8. R U Still In 2 It?
1.10  2.55 Dit is de enige keer in alle nummers van Mogwai dat ik de zang echt mooi vind, de achtergrondzang, waar ‘Will You Still Miss Me’ wordt gezongen. Heerlijk kalm, en past perfect bij de rest van het nummer.

Wil ik er nog even bij zeggen dat ik ‘Mogwai Fear Satan’ het beste nummer van het album vindt, maar dat gewoon een lekkere droom-track is waarom ik gewoon acherover zit en geniet van wat ik hoor, geen uitkijkmoment voor nodig 

Top! Ik heb zelf Young Team helaas niet liggen dus ik moet deze ronde overslaan. Maar ik weet zeker dat er genoeg andere mensen zijn die het album wel hebben liggen (fysiek of digitaal ) dus kom op mensen, doe eens wat nuttigs en schrijf een stukje!

Bij Binnenlandse Funk (het nummer!) hoor je hem eerst de hele tijd door bv Paul de Leeuw geintroduceert worden. Dan zet ik echt met smart te wachten op het moment dat de beat erin knalt en Peter begint met rappen

Bij Made in NL van Opgezwolle wacht ik vaak op het stukje waar hij zegt: "En nog iets, in de naam van Urbanus burn ik de term urban en stop het als as in zijn urn"

Ik constateer een gebrek aan uitkijk-inzet onder mijn mede-MuMe gebruikers, of is het zo dat Young Team zo impopulair is?

Goed, dan gaan we het nu iedereen heel erg makkelijk maken, en OK Computer uitkiezen, zal ik morgen weer eens draaien en be-uitkijken.

Ik weet niet of het legaal is, maar ik heb dus een beetje zitten knippen en plakken in nummers van Tool van waar ik altijd naar uitkijk. Omdat ik het niet zo goed onder woorden kan brengen heb ik het maar geupload.
10 nummers van Tool dus verpakt in 10 minuten.

1. Aenema
2. Pushit
3. Third Eye
4. Forty Six & 2
5. Stinkfist
6. Ticks & Leeches (Best gelukt)
7. Vicarious
8. Jambi
9. The Pot
10. Rosetta Stoned

U vind het hier
Verwacht er niet teveel van, maar voor de eerste keer is het wel aardig gelukt.

Scroll naar beneden klik op "Download for free with FileFactory Basic" > klik op "Click here to begin your download" en de download begint.

Laat me weten wat je ervan vindt.

En O ja het is niet verplicht.

Exfrozen schreef:
En O ja het is niet verplicht.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.