menu

Muziek / Algemeen / LPs: A-side / B-side

zoeken in:
avatar van Droombolus
In de jaren dat we het uitsluitend met vinyl moesten doen, waren er flink wat platen waarvan ik 1 kant helemaal buitenkatagorie vond / vind terwijl ik de andere kant maar mondjesmaat onder de naald had. LPs die dus nooit van z'n levensdagen in mijn Top 10 terecht gekomen zijn maar die ik wel tot mijn faves reken.

De meest in het oor spingende voorbeelden:

Hendrix - Band Of Gypsies - kant A
Wishbone Ash - Argus - kant B
Mountain - Live ( The Road Goes Ever On ) - kant B
Grateful Dead - Anthem Of The Sun - kant A

en op 2LP nivo:

Humble Pie - Performance, Rockin' The Fillmore - LP1 - kant A en LP2 - kant B

Nou vraag ik me af of er meer old-timers rondlopen die daar last van hadden / hebben .........

avatar van gaucho
Herken ik wel, ja.

Bij mij was dat bijvoorbeeld heel sterk het geval met Making movies van Dire Straits: kant 1 buitencategorie, kant 2 maar zo-zo.

En natuurlijk de 'Apple Jam', de derde LP bij de 3 LP-set van George Harrison's All things must pass. Die is bij mij nog zgan, in tegenstelling tot de andere twee LP's.

Er zijn vast nog meer voorbeelden. Ik zal de komende dagen mijn platenverzameling eens nalopen.

avatar van nlkink
U2 - The Unforgettable Fire. Kant A vind ik geweldig, maar bij kant B begin ik al gauw de aandacht te verliezen.

avatar van Hacker
Eens wat gekeken in de platen - collectie, en zo even uit de losse pols kom ik tot dit rijtje :

A Certain Ratio - The Old and The New kant A
Big Country - The Crossing kant A
Boston - Boston kant A
Camel - The Snow Goose kant A
Clock DVA - Advantage kant A
Dire Straits - Making Movies kant A
Echo & the Bunnymen - Heaven Up Here kant B
Fischer-Z - Word Salad kant A
Genesis - Selling England By The Pound kant A
Heart - Dreamboat Annie kant A
Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida kant B
Joe Jackson - I'm The Man kant A
Kate Bush - Hounds of Love kant B
Mike Oldfield - Tubular Bells kant A
Simple Minds - Empires and Dance kant A
The Comsat Angels - Fiction kant A
U2 - The Joshua Tree - kant A

en bij deze dubbelaars :

Deep Purple - Made in Japan kant A + C
Grand Funk Railroad - Live Album kant A + B
Ten Years After - Recorded Live kant B + C
Wishbone Ash - Live Dates kant A + B

aangegeven staan de kanten die heel duidelijk de voorkeur hadden/hebben

avatar van B.Robertson
Saxon - Rock the Nations, de beste drie nummers staan op kant A en op kant B zakt het peil als geen ander drastisch naar beneden.

Judas Priest - Point of Entry, de leukste nummers staan op kant A en kant B opent weliswaar sterk met Solar Angels, daarna echter zakt het af naar een categorie minst memorabel ooit (in de zin dat het me niets zegt en niet bijblijft).

Black Sabbath - Never Say Die, kant A zakt na Junior's Eyes (track 3) in met Hardroad en op kant B wordt het er niet beter op; dat loopt m.i. uit in het grootste dieptepunt in de bands historie.

Vic Vergat - Down to the Bone, misschien nog wel de slechtste B-kant ooit maar dit is niet zo'n bekende artiest.

avatar van gaucho
Ik heb er gisteravond weer een gedraaid: Merlin van Kayak. Ook typisch zo'n album waarvan Kant A fenomenaal is (want in zijn geheel een proggy 'epic' met een verhaallijn) en kant B een heel stuk minder. Kant B begint dan weliswaar nog met de uitstekende single Seagull, maar wat daarna volgt, is uitsluitend middelmaat.

Ik lees zojuist een reactie van The_CrY bij het debuutalbum van Alan Parsons, Tales of mystery and imagination. Dat had mijn beschrijving kunnen zijn: kant A is uitstekend, maar dat semi-klassieke The fall of the house of Usher, dat bijna heel kant 2 vult, heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Het afsluitende nummer is dan wel weer van ongekende schoonheid, maar ook hier draai ik kant A aanzienlijk vaker dan de flipside.

Dan nog twee dubbelabums (soundtracks) die front-loaded zijn: zowel bij Saturday night fever als bij Grease staan vrijwel alle goede nummers op de eerste plaat, en de grootste hits zelfs op de eerste van de vier plaatkanten. Typische voorbeelden waarvan de tweede LP vrijwel onaangeroerd in de hoes blijft (en in die staat vind je ze ook vaak in kringloopwinkels).

avatar van bikkel2
Queen - Hot Space.

Was even schrikken ooit ( in "82") toen ik nieuwsgierig als altijd de naald op de nieuwe Queenplaat zette. Bij albums van mijn vooral in de 70's, favoband, luisterde ik nooit vooraf in een platenzaak.
De A kant bevat machodisco waar vooral een Freddie Mercury en bassist John Deacon verzot op waren geraakt.
Ik heb er nooit aan kunnen wennen, maar zo dramatisch als het wel eens geschetst wordt is het nu ook niet. Als er een band was die dit aandurfde wat het Queen wel.
Als compromis(?) heeft kant B een veel
vertrouwder geluid en dat is uiteindelijk best een aangenaam geheel.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:03 uur

geplaatst: vandaag om 15:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.