menu

Muziek / Algemeen / Kerstliedjes die geen kerstliedjes zijn

zoeken in:
Hierbij de beloofde playlist op Spotify. 58 nummers die samen bijna 4 uur aan muziek opleveren:

Christmas Feels

ABBA - One Of Us
Al Stewart - Year Of The Cat
Aphex Twin - Avril 14th
Bat For Lashes - Kids In The Dark
The Beach Boys - God Only Knows
Beach House - I Do Not Care For The Winter Sun
Bee Gees - How Deep Is Your Love
Bobby Vinton - Blue Velvet
Bon Iver - Beth/Rest
Chris Rea - Driving Home For Christmas
Chris Rea - Josephine
Don McLean - Vincent
Eagles - Please Come Home For Christmas
Elbow - Mirrorball
Electric Light Orchestra - Mr. Blue Sky
Emmylou Harris - Mr. Sandman
Etta James - At Last
Fay Lovsky - Christmas Was A Friend Of Mine
Fleet Foxes - White Winter Hymnal
Fleetwood Mac - Gypsy
Frank Sinatra - Strangers In The Night
George Michael - Careless Whisper
Haerts - The Way
Isaac Hayes - The Mistletoe And Me
Jeff Buckley - Lilac Wine
Jeff Buckley - Hallelujah
Jessica Pratt - This Time Around
John Lennon - Imagine
John Lennon & Yoko Ono - Happy Xmas (War Is Over)
Jona Lewie - Stop The Cavalry
Kate Bush - Wuthering Heights
Keane - Bend And Break
Lana Del Rey - How To Disappear
Louis Armstrong - What A Wonderful World
Mac DeMarco - On The Level
Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
Marika Hackman - Driving Under Stars
Marlon Williams - Beautiful Dress
Massive Attack - Protection
Melanie - Beautiful People
MGMT - Me And Michael
Nick Cave & The Bad Seeds - The Ship Song
Nick Cave & The Bad Seeds - Distant Sky
Nick Drake - Saturday Sun
Paul McCartney - Wonderful Christmastime
Prefab Sprout - Looking For Atlantis
Queen - Thank God It's Christmas
The Shins - New Slang
The Shins - Red Rabbits
Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
Slade - Merry Xmas Everybody
The Smiths - Girlfriend In A Coma
Sufjan Stevens - Lonely Man Of Winter
Tanita Tikaram - Twist In My Sobriety
Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis
Tori Amos - Winter
Weyes Blood - Andromeda
Wham! - Last Christmas

Erg veel gehad aan de tips van herman gaucho deric raven koosknook ArthurDZ Titmeister prca, veel dank! En jordidj1, Talk Talk didn't make the cut

Aanvullingen zijn nog steeds welkom uiteraard, playlists zijn altijd under construction

De post-Kayak Edward Reekers, 1991.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=8U3r2w8EKC0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Ik ben nu aan het voorsorteren op mijn toplijst voor 2019 en luister nu Not In Kansas; kerstachtiger heeft The National denk ik niet geklonken.

Heel het album Aion van Dead Can Dance.

Robert Long - In die Dagen... (1994)

Deze plaat is een langgekoesterde wens. Al jaren was ik van plan om eens een plaat te maken die speciaal bestemd was voor de donkere dagen rond Kerstmis. Geen plaat met kerstliedjes, nee, ik noem het een winterplaat. Natuurlijk, omdat het kerstfeest bij ons nou eenmaal in de winter plaats heeft, staan er ook een paar liedjes over "die dagen" op. - Robert Long in zijn begeleidend schrijven.

Geef Ons Vrede:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=14bPjL_pNv8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

The Cure: Last Dance
The Cure: Catch
Einstuerzende Neubauten: Tagelang Weiss

John Lennon had natuurlijk zijn kerstsong, maar ik bedenk me nu dat Imagine toch ook wel heel goed bij deze tijd van het jaar past. Een mooie vredeswens, tenslotte. Staat terecht in de lijst.

2000 miles van The Pretenders lijkt me zo'n song die past in de categorie die ranboy op de vorige pagina aanstipte: liedjes die met kerst vaak gedraaid worden, maar eigenlijk geen kerstsongs zijn. Je hoort 'm vaak in deze tijd van het jaar en het nummer duikt ook regelmatig op op verzamel-cd's met kerstsongs.

Wikipedia stelt terecht dat veel mensen het nummer interpreteren als het verhaal van twee geliefden die ver van elkaar verwijderd zijn, maar Chrissie Hynde schreef het nummer eigenlijk ter nagedachtenis aan James Honeyman-Scott, de eerste gitarist van The Pretenders, die in 1982 overleed (hetzelfde geldt trouwens voor de destijds uitgebrachte single Back on the chain gang). Wel ademt het single-hoesje enigszins een kerstsfeer uit, met zo'n speelgoeddorpje, inclusief een kribbe...

Richard Hawley - Coles Corner doet het voor mij ook altijd prima in deze tijd van het jaar. Check bv het titelnummer:

Coles Corner

ff deze landgenoot vergeten, Pauwel met Waves
Waves - YouTube

Nogmaals Kayak, maar veel beter:
Kayak - Wintertime
Beste single van deze band, de tekst beschrijft zo prachtig de gevoelens die bij deze donkere tijd horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:24 uur

geplaatst: vandaag om 01:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.