MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Kerstliedjes die geen kerstliedjes zijn

zoeken in:
Het is weer die tijd van het jaar dat we doodgegooid gaan worden met kerstliedjes. Daar zitten ook echt wel leuke nummers tussen, maar ik heb toch behoefte aan eens iets anders. Daarom leek het mij leuk om een playlist te maken van kerstliedjes die geen kerstliedjes zijn. Nummers die dus passen in zo'n kerst setting, maar geen kerstliedjes zijn. Ik heb vast een eerste opzet gemaakt:

ABBA - One Of Us
Al Stewart - Year Of The Cat
Bat For Lashes - Kids In The Dark
The Beach Boys - God Only Knows
Bee Gees - How Deep Is Your Love
Billy Joel - Piano Man
Bobby Vinton - Blue Velvet
Bon Iver - Beth/Rest
Elbow - Mirrorball
Electric Light Orchestra - Mr. Blue Sky
Fleet Foxes - White Winter Hymnal
Fleetwood Mac - Gypsy
Frank Sinatra - Strangers In The Night
George Michael - Careless Whisper
Haerts - The Way
Jeff Buckley - Lilac Wine
Jeff Buckley - Hallelujah
Jessica Pratt - This Time Around
Kate Bush - Wuthering Heights
Keane - Bend And Break
Kings Of Convenience - Boat Behind
Lana Del Rey - How To Disappear
Louis Armstrong - What A Wonderful World
Marlon Williams - Beautiful Dress
MGMT - Me And Michael
Michael Kiwanuka - Solid Ground
Neil Diamond - Sweet Caroline
Nick Drake - Saturday Sun
Queen - Radio Ga Ga
The Shins - Red Rabbits
Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
The Stranglers - Golden Brown
Talk Talk - Time It's Time
Weyes Blood - Andromeda

Sommige nummers zijn echt vergezocht en dit is ook zeker nog geen definitieve lijst, maar grotendeels zijn dit nummers die ik mijzelf wel zie aanslingeren tijdens de feestdagen. Nu aan jullie natuurlijk de vraag: welke nummers moeten er absoluut in een dergelijke playlist?

PS: ik zie in mijn iTunes dat ik trouwens maar bar weinig echte kerstnummers heb staan:

Chris Rea - Driving Home For Christmas
John Lennon & Yoko Ono - Happy Xmas (War Is Over)
Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
Wham! - Last Christmas

Dus tips voor die echte kerstklassiekers zijn ook welkom, kan ik die playlist aanzetten als de familie begint te klagen

Time It's Time een kerstklassieker?

jordidj1 schreef:
Time It's Time een kerstklassieker?

Ik zei toch, sommige zijn vergezocht Bij dat nummer is het iets in de instrumentatie en het sacrale koortje, waardoor ik het als alternatief kerstliedje kan draaien. Kerstklassieker zou ik het niet noemen

nee dat hoor ik niet echt in

East 17 - Stay Another Day
Marika Hackman - Driving Under Stars

Allebei singles die zo rond november werden uitgebracht en kerstbellen in de instrumentatie hebben.

God Only Knows moet ik aan denken. Niet per se iets dat ik alleen rond Kerst draai, maar niet voor niets dat BCC er een semi-kerstuitvoering van maakte.

Als ik Brian Wilson & Van Dyke Parks - Orange Crate Art (1995) een aantal jaren geleden draaide dachten mijn zonen dat ik een kerst CD had opstaan.

Noel Gallagher's High Flying Birds nieuwe single "Wandering Star".

nlkink schreef:
Als ik Brian Wilson & Van Dyke Parks - Orange Crate Art (1995) een aantal jaren geleden draaide dachten mijn zonen dat ik een kerst CD had opstaan.

Apart. Ademt voor mij juist het zonnige California uit.

Ja, wat de één sacraal of kerst-stemmig noemt, daar heeft de ander een heel andere associatie bij. Bij Year of the cat, Mr Blue Sky of Radio ga-ga krijg ik bijvoorbeeld ook absoluut geen kerstgevoel. Bij een flink aantal andere titels in de lijst kan ik me wel iets voorstellen.

De eerste die me zo gauw te binnen schiet, is Babe van Styx. Aleen al bij dat intro krijg ik kerstboom-associaties.

Een paar die er qua sfeer voor zouden kunnen doorgaan:

- Elton John - Song for Guy
- Heart - These dreams
- Foreigner - I want to know what love is
- Tanita Tikaram - Twist in my sobriety
- Doug Ashdown - Winter in America
- Emmylou Harris - Mr. Sandman
- Chris Rea - Josephine
- Ten Sharp - When the snow falls
- Rose Royce - Wishing on a star

En een paar echte 'kerstklassiekers':

- Eagles - Please come home for Christmas
- Jona Lewie - Stop tha cavalry
- Kate Bush - December will be magic again
- Queen - Thank God it's Christmas
- Mud - Lonely this Christmas
- Coldplay - Christmas lights

...en het bekendste kerstliedje-dat-geen-kerstliedje-is, is natuurlijk die van Chris Rea. Want nooit als zodanig bedoeld, maar ja, met het woord Christmas in de titel, is het natuurlijk onvermijdelijk dat het elk jaar opnieuw gedraaid wordt.

Pink Floyd - High Hopes vind ik ook wel passen.

Mssr Renard
Jethro Tull - Ring Out Solstice Bells

En de hele plaat Dead Winter Dead van Savatage.
De conceptplaat speelt zich af tijdens kerstmis maar het is geen kerstplaat.

Nick Cave - The Ship Song

Ik dacht bij de titel van dit topic dat het zou gaan om liedjes die gedraaid worden alsof het kerstliedjes zijn, maar feitelijk geen enkele verwijzing naar kerstmis hebben. Dan zijn twee bekende voorbeelden:

Paul McCartney - Once upon a long ago
Frankie goes to Hollywood - The power of love

Beide hebben wel kerstclips gekregen, vandaar dat de associatie voor de hand ligt. Maar de lyrics zijn geheel vrij van het kerstgebeuren.

Vreemd, misschien heb ik een atypische smaak of een atypisch sfeergevoel, maar bij ruim de helft van de genoemde songs heb ik totaal GEEN kerstgevoel. Zo is Year of the Cat eerder een wakker worden in de lente of vroege zomer en zit How Deep Is Your Love daar een paar uur voor: teruglopen in je eentje na een avond ferm doorhalen.

De ultieme non-kerst Kerstsong blijft voor mij deze André Hazes eenzame kerst (officiële videoclip) - YouTube

Als je dan toch aan de kerstliedjes mot, zet deze dan op de pleerol: Cocteau Twins - Frosty The Snowman. - YouTube

Onweerwolf
Mjuman schreef:
De ultieme non-kerst Kerstsong blijft voor mij deze André Hazes eenzame kerst (officiële videoclip) - YouTube

Er staat notabene Kerst in de titel, hoe is het dan een non-Kerstsong?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Er staat notabene Kerst in de titel, hoe is het dan een non-Kerstsong?

Omdat het over het einde van een relatie en andere ellende gaat en Kerst zou - in de echte Kerstgedachte - is het een feest van gezelligheid, hereniging, verbroedering, van de ontferming over de sociaal zwakkere (iemand onderdak bieden in je stal), alsmede een moment van overpeinzing; dat laatste zit er wel in, maar verder.

In NL is Kerst vooral een vreet- en zuipfestijn - niemand haalt het hier in zijn hoofd een onbekende op straat of in een winkel een Fijn Kerstfeest te wensen. In bijv Scandinavië, UK en Duitsland is dat heel gebruikelijk.

Mssr Renard schreef:
En de hele plaat Dead Winter Dead van Savatage.
De conceptplaat speelt zich af tijdens kerstmis maar het is geen kerstplaat.

In dezelfde lijn past natuurlijk het aan Savatage verwante Trans-Siberian Orchestra. Die hebben geloof ik wel drie kerst-conceptplaten uitgebracht: Christmas Eve and other stories, The Christmas Attic en The lost Christmas Eve.

Ik ben het met Mjuman (hij is me net voor, zie ik) wel eens inzake Andre Hazes: het feit dat het kerstfeest in de titel genoemd wordt, wil natuurlijk niet zeggen dat het raakvlakken met dat feest heeft. Het is toevallig de tijd van het jaar waarin de hoofdpersoon zich extra eenzaam voelt. Zie ook, zoals ik hierboven al aangaf, die song van Chris Rea.

Maar goed, zo doorredenerend zou je Last Christmas natuurlijk ook een non-kerstliedje kunnen noemen. Wat het feitelijk ook is...

Mssr Renard
It Will Be Lonely This Christmas door geen idee, valt dan ook onder die noemer.

Is van Mud, had ik hierboven genoemd. Tja, zo doorredenerend misschien wel. Maar die zingen dan nog specifiek over 'the time of year to be with the one you love' en wensen de geadresseerde tenminste nog 'Merry Christmas darling, wherever you are'. Vind ik nog net iets anders.

Goed punt van ranboy ook: van die nummers die niets met kerst te maken hebben, waarin kerst ook niet in titel of songtekst genoemd zijn, maar die uiteindelijk wel tot kersthit zijn uitgegroeid. Waarschijnlijk omdat de makers daar zelf wel op uit waren, gezien de single-hoesjes en de videoclips. Maar het is wel een aparte categorie, in tweeërlei opzicht.

Dit The Pogues Featuring Kirsty MacColl - Fairytale Of New York - YouTube was oorspronkelijk bedoeld als persiflage op een kerstliedje - maar als het je met kerst in een Ierse kroeg hoort, draagt het wel bij aan het kerstgevoel.

Let it Snow - gezongen door velen.. Dean Martin, Sinatra...

Dank voor de tips tot nu toe, heb wat te luisteren de komende dagen!

Wat ik bij sommige reacties nog wel een beetje mis, zijn de echte out-of-the-box platen. Nu worden ook nummers genoemd die tekstueel niet over kerst gaan, maar toch al wel als kerstnummer worden gezien door bijvoorbeeld de videoclip of marketing. Neem als voorbeeld een nummer uit mijn lijst, Andromeda van Weyes Blood. Dit nummer is niet alleen tekstueel gezien geen kerstnummer, maar het wordt ook totaal niet als kerstnummer geplugd. Het nummer kwam begin dit jaar uit en staat echt volledig los van kerst. Toch vind ik het een nummer dat goed bij kerst past door de zang, instrumentatie en sfeer.

Een aanvulling, voor wat het waard is:

- Be At Peace With Yourself - Bill Fay
- A Long December - Counting Crows
- Winter is Blue - Vashti Bunyan
- Beautiful People - Melanie
- In the Bleak Mid Winter - Bert Jansch
- Closer to the Light - Bruce Cockburn
- Winter - Tori Amos
- A Song for You - Donny Hathaway
- Thin Line Between Love and Hate - The Persuaders
- I Ain't Got No Home - Bruce Springsteen
- Jesus Christ - U2
- Distant Sky - Nick Cave & Bad Seeds
- Time - Tom Waits
- Sometimes It Snows in April - Prince
- At Last - Etta James

en een echte leuke kerstsong vind ik nog steeds Christmas Was a Friend of Mine van Fay Lovsky

Als ik met hulp van jullie aanbevelingen tot een mooie lijst ben gekomen, zal ik die hier ook posten met een Spotify playlist voor de geïnteresseerden.

Zo goed als heel het album Jordan The Comeback van Prefab Sprout heeft dat kerstgevoel, zonder dat de nummers expliciet over kerst, sneeuw, dennebomen ofzo gaan. Prachtplaat ook trouwens, in zijn geheel een aanrader!

Sixx: A.M. - x-mas in Hell / Van Nuts. ( dakloos en verslaafd in New York )

Ik heb al een dergelijke playlist met 'kerstliedjes', bestaand uit een paar echte kerstliedjes en wat non-kerst liedjes die wel dat gevoel geven. Dit met name als compromis voor als mijn vriendin en/of vrienden kerstmuziek willen, maar ik absoluut niet zit te wachten op Mariah Carey of Wham:
Kerst on Spotify - open.spotify.com

Een greep uit de nummers die hier nog niet zijn genoemd:
Joni Mitchell - River
Smiths & Burrows - When the Thames Froze
The xx - Angels
Don McLean - Vincent
Fleet Foxes - White Winter Hymnal
Nick Cave & the Bad Seeds - Into My Arms
The Pretenders - 2000 Miles
Aphex Twin - Avril 14th

The Shins - New Slang The Shins - New Slang [OFFICIAL VIDEO] - YouTube

The Go Find - New Year The Go Find - New Year - YouTube

The Radio Dept. - Always A Relief The Radio Dept. - Always A Relief - YouTube

Pixies - Havalina Pixies "Havalina" - YouTube

The Smiths - Girlfriend In A Coma (ja, echt... doet me soms denken aan Last Christmas) The Smiths - Girlfriend In A Coma (Official Music Video) - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 00:26 uur

geplaatst: vandaag om 00:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.