Muziek / Algemeen / christelijke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2006, 12:02 uur
illuvatar schreef:
Maar je hebt natuurlijk ook wel de christelijke muziek die puur is om te "prijzen". Zoals bv. de opwekkingsliederen waar helaas ook cd's van gemaakt zijn. Dat kun je toch moeilijk zeggen dat daar ook maar een beetje niveau in zit.
Maar je hebt natuurlijk ook wel de christelijke muziek die puur is om te "prijzen". Zoals bv. de opwekkingsliederen waar helaas ook cd's van gemaakt zijn. Dat kun je toch moeilijk zeggen dat daar ook maar een beetje niveau in zit.
Dit is typisch een appels- en perenkwestie. Verschillenden hierboven stelden dat ook al. Er zijn nogal wat variaties en gradaties in christelijke muziek.
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen muziek als kunstvorm en muziek met een ander doel (bijvoorbeeld 'prijzen', evangeliseren of wat dan ook). Die tweede vorm hoort hier op MuMe niet thuis en het heeft dan ook weinig nut daarover te discussiëren.
Maar muziek als kunstvorm, kijk daar is deze site voor geschapen (om maar in de tale Kanaäns te blijven). Dan gaat het om vernieuwing, creativiteit, ontroering, agressie of wat voor gevoel ook. En dat zullen veel christelijke muzikanten verbinden met hun geloof. Dan krijg je dus Sufjan Stevens, At the close of every day of zelfs U2.
Maar de twijfels, vragen, moeiten, zorgen van deze mannen is niet veel anders dan die van welke andere muzikant, artiest, kunstenaar ook.
0
geplaatst: 20 februari 2006, 21:34 uur
Ik kan je zowel een aantal christelijke bands noemen, die niets onderdoen voor andere bands, om te beginnen Mortification, een australische Death-Metal band.
Dan inderdaad hier al genoemd Stryper, erg religieuze teksten, maar wel goede muziek.
Dan is er nog de zweedse band Jerusalem, beetje New-wave achtig, goede muziek.
Voor mijn gevoel heeft goede muziek niks met wel of geen geloof te maken. Ik ben zelf niet christelijk of zo, maar vind dit toch goede bands. Ere wie ere toekomt!
Dan inderdaad hier al genoemd Stryper, erg religieuze teksten, maar wel goede muziek.
Dan is er nog de zweedse band Jerusalem, beetje New-wave achtig, goede muziek.
Voor mijn gevoel heeft goede muziek niks met wel of geen geloof te maken. Ik ben zelf niet christelijk of zo, maar vind dit toch goede bands. Ere wie ere toekomt!
0
geplaatst: 21 februari 2006, 12:36 uur
Zou je Genesis ook christelijk kunnen noemen? Want naast 2 albums van POD is dat het enige christelijke muziek(1 album ook) wat ik heb...en ik ben er niet van onder de indruk. POD heeft wel een paar geinige nmmrs, maar ik vind ze een beetje chaotisch in hun manier van spelen.
0
geplaatst: 21 februari 2006, 12:49 uur
Ik denk niet dat je genesis echt christelijk kunt noemen. P.O.D. probeert echt een boodschap mee te geven, en Genesis volgens mij niet, maar ik kan het verkeerd hebben ik ben niet zo'n genesis fan. Ik vind alleen jesus he knows me wel geinig (of is dat van Phill Collins solo?)
0
shappy1010
geplaatst: 23 februari 2006, 13:25 uur
Gevaarlijke topic waar sommige 666 number of the beast in hun top 10 hebben staan. Desalniettemin. Genesis heeft geen christelijke teksten, eerst even dat uit de weg ruimen. Jesus he knows me is een prachtige steek naar de Amerikaanse tv evangelisten.
Wellicht een van de bekendere christelijke zangers was Cat Stephens. Misschien bekend van de Greenpeace reclame met "morning has broken".
Pikant detail: Hij heeft al een lange tijd geen muziek meer gemaakt. Iedereen was hem een beetje kwijt totdat hij vorig jaar kwam bovendrijven op een vliegveld waar hij was gearresteerd, aangezien men hem ervan verdacht een terrorist te zijn. Jawel Cat Stephens heet nu Mohammed draagt een lange baard compleet met wit gewaad. Amerika was geschokt, Cat Stephens was bekeerd tot moslim.
Wellicht een van de bekendere christelijke zangers was Cat Stephens. Misschien bekend van de Greenpeace reclame met "morning has broken".
Pikant detail: Hij heeft al een lange tijd geen muziek meer gemaakt. Iedereen was hem een beetje kwijt totdat hij vorig jaar kwam bovendrijven op een vliegveld waar hij was gearresteerd, aangezien men hem ervan verdacht een terrorist te zijn. Jawel Cat Stephens heet nu Mohammed draagt een lange baard compleet met wit gewaad. Amerika was geschokt, Cat Stephens was bekeerd tot moslim.
0
geplaatst: 23 februari 2006, 16:58 uur
Klopt als een zwerende vinger, ik heb het ook gelezen.
Gevaarlijk vind ik de topic echter niet. Ook ik hou van 666 the number of the beast, en ik ken nog wel ergere dingen die ik mooi vind. Als christenen accepteren dat er ook muziek is die niet christelijk is, dan zou het ook makkelijker worden om als niet-christen hun muziek te accepteren.
Ik vind echter dat het voornamelijk om de muziek gaat, en wie of wat dat dan maakt is niet zo belangrijk. Zoals ik eerder al zij, ik heb muziek van beiden, en dat bevalt me prima!
Gevaarlijk vind ik de topic echter niet. Ook ik hou van 666 the number of the beast, en ik ken nog wel ergere dingen die ik mooi vind. Als christenen accepteren dat er ook muziek is die niet christelijk is, dan zou het ook makkelijker worden om als niet-christen hun muziek te accepteren.
Ik vind echter dat het voornamelijk om de muziek gaat, en wie of wat dat dan maakt is niet zo belangrijk. Zoals ik eerder al zij, ik heb muziek van beiden, en dat bevalt me prima!

0
geplaatst: 23 februari 2006, 21:36 uur
Skillet!!! toevallig tijdje gelede een tip gekregen van een vriend van mij over die gaste, heb alvast een torrentje gedownd, moet nog ff wat schijfruimte vrijmaken, haha...ze schijne wel ok te zijn, maja, ik hoor et wel...
0
Ruby1966
geplaatst: 23 februari 2006, 22:42 uur
shappy1010 schreef:
Cat Stevens is reeds in 1978 bekeerd tot het moslimgeloof en nam toen de naam Yusuf Islam aan. Zo geschokt zal Amerika niet geweest zijn want het was al jaren algemeen bekend. En Mohammed heet hij dus ook niet....
Pikanter detail: Op 21 september 2004 werd het vliegtuig waarin Yusuf Islam zat gedwongen te landen in de Verenigde Staten omdat hij zou verdacht worden van het financieren van groepen die verband houden met terrorisme. Achteraf bleek het om een vergissing te gaan. De gezochte man die op de zwarte lijst stond, heette Youssouf Islam.
Op 10 november 2004 reikte Michael Gorbatsjov tijdens de wereldtop van Nobelprijswinnaars in Rome, de vredesprijs Man for Peace 2004 aan Yusuf Islam uit. Hij kreeg de prijs voor "zijn toewijding om de vrede te bevorderen, mensen te verzoenen en terrorisme te veroordelen".
0
shappy1010
geplaatst: 24 februari 2006, 12:13 uur
sebas__71 schreef:
Gevaarlijk vind ik de topic echter niet.
Gevaarlijk vind ik de topic echter niet.
Het scarcasme en afzeik gehalte valt me tot nu toe inderdaad wel mee. Goh, ze zijn toch nog niet zo beroerd die MuMe's
0
geplaatst: 6 augustus 2006, 15:14 uur
Ik heb een cd die bij wijze van het hele Evangelie vertolkt. Meer Gospel kan het bijna niet. Maar de muziek....die waanzinnig goede muziek......wow. Het betreft de band 'Eden's bridge'. De muziek kruist ergens tussen 'TJT' van U2, tussen Enya, Clannad en Enigma. Het is zelfs een tikkeltje symfonisch. Het niet een overmatige prijzing naar de Heer, maar meer zoals zij erin geloven. Dus als je'm luistert valt het totaal niet op dat het een gospel is. De rillingen lopen soms over m'n lijf als ik 'm luister. Heb maar 1 album van ze, 'The isle of tides'. Christelijke muziek, maar zo volwaardig als het maar wezen kan.
0
geplaatst: 6 augustus 2006, 15:23 uur
Is dat een nummer van Eden's bridge? Of is het een band of zo?
0
geplaatst: 6 augustus 2006, 16:51 uur
Da's een band. En inderdaad een goede, al vind ik This Beautiful Mess (behoorlijk anders, maar met deels dezelfde leden) nog beter.
0
geplaatst: 7 augustus 2006, 01:33 uur
starbright boy schreef:
En inderdaad een goede, al vind ik This Beautiful Mess (behoorlijk anders, maar met deels dezelfde leden) nog beter.
TBM is best goed in wat ze doen, ook live, al is het niet echt mijn muziek.En inderdaad een goede, al vind ik This Beautiful Mess (behoorlijk anders, maar met deels dezelfde leden) nog beter.
Zijn ook best populair in het buitenland, met name Canada, de USA en Engeland geloof ik, misschien Scandinavie ook. Ze hebben eens in Kopenhagen getoerd met een Deens bandje van hetzelfde label.
In Kopenhagen traden ze trouwens op...in (vrijstaat) Christiania

Wie daar ooit is geweest, weet dat dat misschien wel de slechtste plek is voor een christelijke band om op te treden.
Overigens is mn neef in 2003 uit die band gestapt.
* denotes required fields.