Muziek / Algemeen / Krassen op cd's, het zou verboden moeten worden!!
zoeken in:
0
geplaatst: 14 februari 2006, 11:55 uur
Hebben jullie dat nou ook? Lig je in bed, dromerig te luisteren naar "Nice Dream". Je bereikt bijna het moment dat je zelf in een 'nice dream' beland, hoor je opeens: N n n n n n nice d d d d d ream, oftewel er zit een ***-kras op die cd en je bent weer klaar wakker.
Ik heb een aantal cd's waar van die vervelende krassen opzitten, terwijl ik heel zuinig ben met mijn cd's. Die krassen verpesten gewoonweg je cd en je kunt die cd net zo goed weggooien. Aangezien ik altijd originele cd's wil hebben (in de meeste gevallen), is kopiëeren ook geen optie.
Wat doen jullie om krassen te vermijden en is er een manier om die krassen te verwijderen, of iets dergelijks?
Ik heb een aantal cd's waar van die vervelende krassen opzitten, terwijl ik heel zuinig ben met mijn cd's. Die krassen verpesten gewoonweg je cd en je kunt die cd net zo goed weggooien. Aangezien ik altijd originele cd's wil hebben (in de meeste gevallen), is kopiëeren ook geen optie.
Wat doen jullie om krassen te vermijden en is er een manier om die krassen te verwijderen, of iets dergelijks?
0
dutch2
geplaatst: 14 februari 2006, 11:59 uur
Volgens mij is het een kwestie van je cd's goed behandelen. Altijd meteen terugstoppen in het doosje, nooit laten slingeren, een beetje voorzichtig uit het doosje halen etc. Ik heb nog nooit (afkloppen) een kras op een cd gehad.
Maarrr misschien ligt het wel aan je cd-speler. Zou dat niet kunnen?
Maarrr misschien ligt het wel aan je cd-speler. Zou dat niet kunnen?
0
Sietse
geplaatst: 14 februari 2006, 12:00 uur
er zijn methoden om cd's te "reparere" maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik zou zeggen www.google.com
0
geplaatst: 14 februari 2006, 12:03 uur
Ik ben altijd volop zuinig op mijn cd's. Ik doe ze meteen in het doosje. Misschien kopiëer ik mijn cd wel, direct na het kopen ervan. Dan laat ik het origineel gewoon in het doosje zitten..
Het zou kunnen zijn dat het aan mijn (jvc-)stereo-toren ligt!
Het zou kunnen zijn dat het aan mijn (jvc-)stereo-toren ligt!
0
geplaatst: 14 februari 2006, 14:54 uur
Ik heb speciale handschoenen waarmee ik de cd uit het doosje haal. deze handschoenen neem ik ook altijd mee naar de winkel, zodat de kras daar ook niet kan ontstaan. Ik heb een batch van duizend kussentjes laten draaien die ik één voor één als onderlegger in het cd doosje leg. Denk ook aan je cd lens, laat deze miniteus afstellen op de juiste hoek en afstand. Wanneer er pluizen op de cd zitten gebruik dan de stofzuiger en nooit een doekje. Verder kan ik enkel afraden om de cd als onderzetter te gebruiken of als frisbee.
0
geplaatst: 14 februari 2006, 15:02 uur
bloempje24 schreef:
Ik heb speciale handschoenen waarmee ik de cd uit het doosje haal. deze handschoenen neem ik ook altijd mee naar de winkel, zodat de kras daar ook niet kan ontstaan. Ik heb een batch van duizend kussentjes laten draaien die ik één voor één als onderlegger in het cd doosje leg. Denk ook aan je cd lens, laat deze miniteus afstellen op de juiste hoek en afstand. Wanneer er pluizen op de cd zitten gebruik dan de stofzuiger en nooit een doekje. Verder kan ik enkel afraden om de cd als onderzetter te gebruiken of als frisbee.
Ik voel me lichtelijk in de maling genomen...

Indien dit niet het geval is, heb ik medelijden met je.

0
geplaatst: 14 februari 2006, 15:24 uur
Ik heb een vrij brakke CD-speler die wat sneller reageert op krassen dan bijvoorbeeld de CD-speler in m'n computer. Verder gewoon zuinig zijn op je CD's en in het enkele geval dat er op een nieuwe CD uit de winkel een in mijn brakke CD-speler onoverkomelijke kras zit, ruil ik 'm gewoon om. Daar is nog nooit een probleem van gemaakt.
0
geplaatst: 14 februari 2006, 16:04 uur
DVD-spelers bieden ook vaak uitkomst als het om CD's gaat die je CD-speler niet pakt. Op de één of andere manier kan een DVD-speler iets meer hebben.
0
geplaatst: 14 februari 2006, 16:40 uur
Maar een dvd-speler heeft lang niet altijd een goede stereo weergave. Is dus ook geen optie, tenzij je voor een SACD/DVD speler gaat.
Ik denk zelf dat het aan je cd-speler ligt. Je moet een cd toch behoorlijk zwaar toetakelen voordat hij onleesbaar wordt of verkeerd afspeelt. Als jij zegt dat je voorzichtig met je cd's omgaat dan zijn krassen van die orde onmogelijk.
Andere optie is nog dat het om cd's met copy control gaat. Die willen op sommige cd-spelers (zowel dure als goedkope modellen) wel eens haperen.
Ik denk zelf dat het aan je cd-speler ligt. Je moet een cd toch behoorlijk zwaar toetakelen voordat hij onleesbaar wordt of verkeerd afspeelt. Als jij zegt dat je voorzichtig met je cd's omgaat dan zijn krassen van die orde onmogelijk.
Andere optie is nog dat het om cd's met copy control gaat. Die willen op sommige cd-spelers (zowel dure als goedkope modellen) wel eens haperen.
0
geplaatst: 14 februari 2006, 19:48 uur
Ik heb ook altijd iets tegen CD´s met Copy Control; méér effort/kosten om een product te maken met een mogelijk mindere performance. Da's niet goed voor de muziek, denk ik dan. Bovendien kan ik ze niet draaien als ik aan het MuMeteren ben.
Verder kom ik nog vaak mensen tegen die met mij een discussie beginnen omdat ik nog steeds LP's heb/draai/koop. Ik zeg dan wel eens: ik heb LP's van 30-40 jaar oud die het prima doen. Van mijn CD's is dat nog maar afwachten. Ik heb al tweemaal een versleten/beschadigde CD overnieuw gekocht. En ik heb ook al wel eens een CD gehad die het helemaal niet deed. Ik kon er wel weer een kopie van trekken die het weer wel deed. Soms erger ik me wel eens aan al die marketing- en computerflauwekul die we moeten betalen voor steeds kwetsbaarder wordende muziek.
Verder kom ik nog vaak mensen tegen die met mij een discussie beginnen omdat ik nog steeds LP's heb/draai/koop. Ik zeg dan wel eens: ik heb LP's van 30-40 jaar oud die het prima doen. Van mijn CD's is dat nog maar afwachten. Ik heb al tweemaal een versleten/beschadigde CD overnieuw gekocht. En ik heb ook al wel eens een CD gehad die het helemaal niet deed. Ik kon er wel weer een kopie van trekken die het weer wel deed. Soms erger ik me wel eens aan al die marketing- en computerflauwekul die we moeten betalen voor steeds kwetsbaarder wordende muziek.
0
Allmusic
geplaatst: 14 februari 2006, 19:54 uur
Koop geen cd's bij de V&D of Free Record Shop, 50% kans dat er krassen op zitten! Uitlenen aan 'vrienden' kan overigens ook funest zijn.
0
geplaatst: 14 februari 2006, 21:52 uur
bloempje24 schreef:
Verder kan ik enkel afraden om de cd als onderzetter te gebruiken of als frisbee.
Verder kan ik enkel afraden om de cd als onderzetter te gebruiken of als frisbee.
En dan krassen op tafel riskeren zeker?
0
geplaatst: 14 februari 2006, 21:54 uur
Ik ben er trots op dat ik geen enkele cd meer heb waar een kras op zit of die blijft hangen. Het light aan 1. een goede instalatie en 2. heel zuinig op de cd's zijn.
Belangrijkste oorzaak van krassen is trouwens het (recht)draaien van een cd als die in de tray licht. als je dat weet kun je een heleboel leed voorkomen.
Belangrijkste oorzaak van krassen is trouwens het (recht)draaien van een cd als die in de tray licht. als je dat weet kun je een heleboel leed voorkomen.
0
geplaatst: 4 maart 2006, 23:04 uur
Nicolage Rico schreef:
Hebben jullie dat nou ook? Lig je in bed, dromerig te luisteren naar "Nice Dream". Je bereikt bijna het moment dat je zelf in een 'nice dream' beland, hoor je opeens: N n n n n n nice d d d d d ream, oftewel er zit een ***-kras op die cd en je bent weer klaar wakker.
Ik heb zelfs een paar keer de cd nog maar een keer gekocht. Omdat ik meer Jazz-liefhebber ben valt dat quo kosten nog wel mee, de meeste zijn onder de 12,50. Maar sinds kort stuur ik wel eens een cd-tje naar dvdreparatie.nl Dat werkt tot mijn verbazing ook goed en is toch een stuk goedkoper. Vooral als je net als ik graag de originele wilt hebben.
Anyway, veel succes, Frodo
0
geplaatst: 4 maart 2006, 23:12 uur
Ik heb een stokoude cd-speler en hij vreet alles. Alle recordables (van allerlei merken) speelt hij prima af en met maar één cd doet hij moeilijk vanwege een kras. Terwijl andere cd-spelers die ik probeerde stuk voor stuk veel moeilijker doen.
0
geplaatst: 10 maart 2006, 12:00 uur
Krassen.. Aagghr, hou alstjeblieft op 
Ik heb hier ook last van.
Pas geleden heb ik een handig dingetje gekregen om CD's mee te poetsen. Ik denk; gelijk eve testen.
Ik plaatste dat dingetje op de cd en ik draaide hem rond. toen ik het dingetje verwijderd had en de cd bekeek was die inderdaag schoon en stond er geen streepje meer op, maar dat ding had wel krassen achtergelaten.
Zo'n ding gebruik ik dus nooit meer he

Ik heb hier ook last van.
Pas geleden heb ik een handig dingetje gekregen om CD's mee te poetsen. Ik denk; gelijk eve testen.
Ik plaatste dat dingetje op de cd en ik draaide hem rond. toen ik het dingetje verwijderd had en de cd bekeek was die inderdaag schoon en stond er geen streepje meer op, maar dat ding had wel krassen achtergelaten.
Zo'n ding gebruik ik dus nooit meer he

0
shappy1010
geplaatst: 10 maart 2006, 12:25 uur
Bij mijn cd's valt het nogal mee, maar met DVD's wordt ik helemaal gek, zit je midden in een film/concert stopt het beeld, en als het dan niet meer lukt skipped die gewoon een hele chapter bij mij aaaaarghh!!
0
geplaatst: 10 maart 2006, 17:14 uur
Een ipod is ook handig. Sindsdien liggen mijn cd's veilig in de kast en de veelgedraaide cd's draai ik nu via mijn Ipod aangesloten op mijn stereo.
0
Electro_
geplaatst: 10 maart 2006, 17:29 uur
Ik heb ook een iPod. Niet al te veel geheugen (4GB) maar prima voor onderweg of lekker thuis.
Ik koop af en toe ook CD's en die rip ik dan gewoon op de computer en met de CD zelf doe ik eigenlijk niks meer. Is dus meer 'voor de heb'.
Nu alleen nog oppassen voor het probleem:
"Help, er zit een kras op m'n iPod!"
Ik koop af en toe ook CD's en die rip ik dan gewoon op de computer en met de CD zelf doe ik eigenlijk niks meer. Is dus meer 'voor de heb'.Nu alleen nog oppassen voor het probleem:
"Help, er zit een kras op m'n iPod!"
0
geplaatst: 10 maart 2006, 22:49 uur
Sietse schreef:
er zijn methoden om cd's te "reparere" maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik zou zeggen www.google.com
Er bestaat voor dvd's in ieder geval een polijstmachientje wat een klein laagje van je schijfje afschuurt. Dit kan dus alleen voor de wat lichtere krasjes, want er bestaat het logische risico dat als je teveel schaaft je data meeneemt. In de videotheek waar ik werk hebben we zo'n ding liggen en dat werkt fantastisch. Maar LET OP, ik bedoel dit niet meteen als tip, want of dit ook voor CD's te gebruiken is weet ik niet, misschien dat de data bij CD's dichter bij de oppervlakte ligt?
Zo ziet het ding er in ieder geval uit:

0
geplaatst: 11 maart 2006, 00:46 uur
timing schreef:
Maar LET OP, ik bedoel dit niet meteen als tip, want of dit ook voor CD's te gebruiken is weet ik niet
Maar LET OP, ik bedoel dit niet meteen als tip, want of dit ook voor CD's te gebruiken is weet ik niet
Ze zijn er wel voor cd's, maar voor zover mij bekend tamelijk duur (honderden euro's). Ik ken die van dat plaatje niet, maar weet wel dat het voor de cd-uitleen waar ik werk goedkoper is om ze per batch te versturen naar DikkieDisk (weet niet meer waar hij zit, maar kan daar wel achter komen) dan zelf zo'n ding aan te schaffen (wij worden wel eens benaderd om zo'n ding te kopen).
Tenzij jij een goedkopere machine weet, natuurlijk.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 00:55 uur
Die van het plaatje is volgens mij niet zo duur, ik kan me herinneren dat mijn baas er iets van 40 euro voor moest betalen, maar ik zal het nog eens navragen en ook meteen eens kijken of het voor CD's ook geschikt is.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 11:56 uur
Ik heb zo'n ding die op dat plaatje staat, werkt ook voor cd's.
0
kiriyama
geplaatst: 4 juni 2010, 18:59 uur
Echt krassen heb ik bijna nooit op mijn cd's. Wel soms kleine speldenprikjes die er al inzitten als ik ze nieuw koop. Gelukkig hoor je daar niets van tijdens het afspelen.
Ook verkleuringen komen wel eens voor op (nieuwe) cd's. Waar dat aan ligt weet ik ook niet maar ook daar heb ik er nooit last van.
Ook verkleuringen komen wel eens voor op (nieuwe) cd's. Waar dat aan ligt weet ik ook niet maar ook daar heb ik er nooit last van.
0
kiriyama
geplaatst: 4 juni 2010, 19:21 uur
Mja, dan kan ik ze net zo goed downloaden. Als ik iets koop gebruik ik het ook. 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 juni 2010, 21:12 uur
Eens met kiriyama. Iemand zei hier ooit dat een cd kopen en deze dan niet gebruiken hetzelfde is als een boot kopen om er dan niet mee te gaan varen, omdat de kans aanwezig is dat deze zinkt. 
Ik heb één (tweedehands..) cd met een flinke kras. Op de pc speelt hij af, maar op m'n installatie hapert hij op één nummer. Tandpasta trucje werkt in ieder geval niet.

Ik heb één (tweedehands..) cd met een flinke kras. Op de pc speelt hij af, maar op m'n installatie hapert hij op één nummer. Tandpasta trucje werkt in ieder geval niet.
* denotes required fields.