MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De bekendste band die je eigenlijk niet kent

zoeken in:
kleine man
Er zijn zo van die bands, of artiesten, die muziekhistorie geschreven hebben, en waar je al decennia (of jaren, als je wat jonger bent) van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk niet of nauwelijks iets van kent. Hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het wordt om er wel iets van te gaan luisteren, is mijn ervaring.

Voor mij zijn dit wel de toppers:

The Velvet Underground.
Frank Zappa.
The Rolling Stones (!!)

Ook David Bowie kwam bij mij pas rond 2010 echt, en dan ook massaal, binnen.

Deftones
Soundgarden
Alice in Chains

Barney Rubble schreef:
Deftones
Soundgarden
Alice in Chains

Je mist echt wat

Uit onze eigenste Top 250:

Muse (uiteraard ken ik wel een trits bekende singles, helaas)
Queensrÿche
Opeth
Rush
Dream Theater
Iron Maiden
Megadeth
Slayer
Gazpacho
Deftones

Onweerwolf
George Strait
B'z
Tim McGraw
Ayumi Hamasaki
Luke Bryan
Alabama

Casartelli (moderator)
Ed Sheeran

kleine man
Casartelli schreef:
Ed Sheeran

Ja, dat is er ook zo één. Ik kan daar gelijk Adele aan toevoegen. Buiten dat James Bond liedje ken ik niets van haar.

Als begin-zestiger ken ik heel veel muziek. Maar er zijn letterlijk tientallen, zo niet een paar honderd, grote namen waar ik nauwelijks muziek van ken. Complete genres zelfs. Zo heb ik helemaal niets met hiphop of hedendaagse dance (terwijl ik die dance classics van de jaren 70 en 80 vaak weer geweldig vind). Ik ben een liefhebber van pop en rock in de breedste zin van het woord, en ook een plakje hardrock gaat er bij mij prima in. Maar ik negeer vrijwel alles op metal-gebied dat harder klinkt dan bijv. Deep Purple of Whitesnake.

En van dit millennium is het aantal 'ongehoorde' artiesten bij mij al helemaal groot. Behoudens Radio 1 luister ik nauwelijks radio meer en ik ben een zeer beperkt Spotify-streamer. Dus ik kan oprecht zeggen dat ik nauwelijks muziek ken van grootheden als Ed Sheeran, Beyoncé of Harry Styles.

Het uitgangspunt van dit topic lijkt me sowieso onhoudbaar. Je kunt toch niet alles op elk muzikaal terrein gaan bijhouden? Dan houd je geen leven meer over...

kleine man
gaucho schreef:

Het uitgangspunt van dit topic lijkt me sowieso onhoudbaar. Je kunt toch niet alles op elk muzikaal terrein gaan bijhouden? Dan houd je geen leven meer over...

Misschien heb je gelijk. Mij ging het echt om de *grote namen*. De paar die ik noemde zijn heel bekend en hebben echt een stempel gedrukt. Natuurlijk heb ik het niet over Kayak, Racey of Styx.

Maar ik had het scherper kunnen stellen, of gewoon niet kunnen stellen en verder gaan met alleen lurken op deze site, wat ik al jaren met plezier doe.

kleine man schreef:
De paar die ik noemde zijn heel bekend en hebben echt een stempel gedrukt. Natuurlijk heb ik het niet over Kayak, Racey of Styx.

Haha, die laatste drie ken ik dan allemaal weer wel. Kayak en Styx zelfs heel goed, daar heb ik bijna alle albums van. Maar inderdaad, muziekhistorie hebben ze niet geschreven.

kleine man schreef:
Maar ik had het scherper kunnen stellen, of gewoon niet kunnen stellen en verder gaan met alleen lurken op deze site, wat ik al jaren met plezier doe.

Nee joh. vooral blijven participeren en niet alleen maar lurken. Ik wilde je niet ontmoedigen. Zal wel door mijn leeftijd komen dat ik er een wat holistische kijk op nahoud. Maar als je van mijn kant dan toch een paar grote namen wilt horen waar ik me niet of nauwelijks in verdiept heb: Rammstein, The Cure, the Velvet Underground, Lou Reed, Nirvana, Alice in Chains, AC/DC, Slayer en vrijwel alles in de hedendaagse dance- en R&B-sfeer.

kleine man
Dát zijn grote namen. Die dan allemaal langs je heen zien glijden is me een immense opgave. Vooral ook omdat het over meerdere decennia gaat.
Van Slayer en Alice in Chains ken ik ook eigenlijk niks, maar de rest (behalve dus VU, die ik al genoemd had) zijn bij mij toch namen waar ik wel een en ander van ken. Meer dan alleen de hits, zeg maar.
The Cure is zelfs één van mijn grote favorieten (komt het nieuwe album eigenlijk nog eens, of was dat een geintje). Rammstein ken ik vrij goed vanwege een voormalige maat van mij. Ben zelfs eens naar een concert van ze gegaan. Niet slecht, maar niet mijn smaak ook. AC/DC, Nirvana, Lou Reed... allemaal toppers in mijn ogen.

Ja joh, zo zie je maar. Smaken verschillen. Ik vind Kayak en Styx dan weer geweldig...

Bij Lou Reed, The Cure en AC/DC speel ik een beetje vals. Ik heb van elk van hen wel een stuk of drie CD's. Maar over het geheel genomen spreekt hun muziek me gewoon niet zo aan, reden waardoor ik me nooit verder heb verdiept in hun repertoire. Van Nirvana heb ik weliswaar Nevermind en die Unplugged-CD (die ik trouwens best behoorlijk vind), maar ook daarvoor geldt dat ik de hele ophef rond hun muziek nooit zo begrepen heb. Al snap ik wel dat ze hun eigen plekje in het muziek-pantheon volkomen terecht hebben afgedwongen. Tenslotte gooiden ze de brede smaak van het publiek in 1992/1993 helemaal om, waardoor er sindsdien écht veel veranderd is. Wat mij betreft de laatste echte muzikale revolutie.

Van de hier genoemde namen daar heb ik op zijn minst toch wel een album van gehoord (de lijst van Onweerwolf uitgezonderd).

Bij mij zit wel een serieuze lacune bij de K-Pop, dat heb ik volgens mij echt nog nooit gehoord. Ook geen idee wat het bekendst is binnen dat genre

kleine man
Een trigger voor het starten van dit topic was stiekum dat ik me een beetje schaam niets, echt niets, NIETS, te kennen van Frank Zappa. Ik weet ook niet waar te beginnen. Het oeuvre van de man is zo immens. En ik ga ook niet om tips vragen. Eén der komende jaren gaat het er gewoon van komen, en dan heb ik waarschijnlijk nog jaren plezier om veel te ontdekken.

Nu ik dit schrijf: Prince is ook wel zo iemand. Ik ken wat bekende liedjes, Purple Rain, When Doves Cry, 1999, Kiss, dat soort dingen, maar de artiest Prince, die ken ik eigenlijk helemaal niet.

Mssr Renard
Adele
Ed Sheeran
Sufjan Stevens
Queens of the Stone Age (alleen de grote hit ken ik)
Kensington
Tool
Ghost
Led Zeppelin (ik voel weerstand bij die band, en ken wel wat, vooral door andere artiesten gecoverd)
Tina Turner (enkel de hits)
Prince (enkel de hits, maar dan ook maar een paar)
Ray Charles (enkel de bekende songs, zoals Georgia on my Mind)
Johnny Cash
Die dochter van die bekend country-ster
Lana del Rey
Coldplay (ik kan maar 1 song)
Bruce Springsteen (2 of 3 songs hooguit)
Meatloaf (2 songs hooguit)
Lady Gaga
Godspeed! You Black Emperor
Motorpsycho

Maar op een gegeven moment ga ik bands opnoemen die volgens mij helemaal niet zo bekend zijn, maar waarvan ik weet dat ze op MusicMeter veel aandacht krijgen. Telt dat dan ook?

Soms lees ik wel eens een NOS-bericht over een kerel/dame die dan 1.000.000.000 streams heeft, en dan denk ik: wie? Maar die namen onthoud ik niet.

Mssr Renard
Oude/classic artiesten die ik nauwelijks ken of nauwelijks iets van ken;

- Dolly Parton
- Elvis Presley
- James Brown (Sex Machine, Funky Drummer)
- Eagles

Oh ja en ik vergeet Taylor Swift. Met trots nog nooit één enkel liedje van gehoord.

kleine man
Mssr Renard schreef:

Maar op een gegeven moment ga ik bands opnoemen die volgens mij helemaal niet zo bekend zijn, maar waarvan ik weet dat ze op MusicMeter veel aandacht krijgen. Telt dat dan ook?

Alles telt natuurlijk, het is hier vrijheid blijheid mag ik toch hopen.

Maar inderdaad gaat het mij vooral om de uitersten. Ik kan ook zo honderd bands opnoemen die bekend zijn maar waar ik niks van ken op een enkel lied na. Maar die uitersten, die superbekende bands of artiesten, en dat je dan eigenlijk niets van ze kent. Ik heb er nog een: Bob Dylan.

Van Bob Dylan ken ik alleen maar zijn Blowing in the wind, want dat moesten we blokfluiten op de middelbare school. Een reden ook dat ik niets meer van hem wilde weten (andere redenen waren natuurlijk Bruce Springsteen, FGTH en Michael Jackson).

Mssr Renard
Ik heb nog nooit een plaat van Bob Dylan opgezet, maar ik weet zeker dat ik heel veel nummers van hem ken, omdat zoveel artiesten een nummer van hem hebben gecoverd.

Daarom reken ik Rolling Stones ook niet echt mee. Ik luister zelf niet naar die band (ik vind Mick Jagger geen aangename zanger, en vind de nummers erg basaal), maar ik weet zeker dat ik tientallen nummers van ze ken, al dan niet door anderen gecoverd

kleine man
Ik ken dus echt vrijwel niks van The Stones. Ja, Paint it Black, Sympathy for the Devil, en dan nog wat (kan zelfs zo snel niet eens iets bedenken). Maar dat The Stones een mijlpaal geplaatst hebben is evident. Die bands, dat is waar ik naar zoek. Van Queen ken ik veel, van ABBA ken ik nog meer, The Beatles hebben weinig geheimen voor me. Metallica doet mee, Nirvana ook en Radiohead staat ook niet op de stoep te wachten. Maar die bands die supergroot zijn en me toch nooit hebben weten te vangen. En dan natuurlijk niet van mij, maar van jullie.

Frank Zappa, werkelijk geen één nummer.

Mssr Renard
The Sex Pistols

kleine man schreef:
Er zijn zo van die bands, of artiesten, die muziekhistorie geschreven hebben, en waar je al decennia (of jaren, als je wat jonger bent) van hebt gehoord, maar waar je eigenlijk niet of nauwelijks iets van kent. Hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het wordt om er wel iets van te gaan luisteren, is mijn ervaring.

Voor mij zijn dit wel de toppers:

The Velvet Underground.
Frank Zappa.
The Rolling Stones (!!)

Ook David Bowie kwam bij mij pas rond 2010 echt, en dan ook massaal, binnen.

Dat was deze voor mij. 2 jaar geleden de rest maar eens beluisterd van hun werk. Had ik het maar nooit gedaan. Kwam er toen, na ruim 40 jaar, ook achter dat dit een cover was.

kleine man
Geen idee wie jij met "hun" bedoelt, maar er achter komen dat iets een cover is kan ontnuchterend werken.

kleine man schreef:
Geen idee wie jij met "hun" bedoelt, maar er achter komen dat iets een cover is kan ontnuchterend werken.

Met hun bedoel in Nazareth.

Weinig of geen kennis van:

Dream Theater
Gazpacho
Godspeed You Black Emperor!
Nine Inch Nails
Queensrÿche
GZA
Madvillain

Mssr Renard
Wu Tang Clan
Linkin Park
Deftones
Pearl Jam
Ramones
DJ Tiesto
Vangelis
PJ Harvey
Dream Theater
INXS
Alanis Morisette
Rammstein
Marilyn Manson
The Cure
Interpol
Arcade Fire
Jeff Buckley
Sigur Ros
The National
The Smiths
Nirvana
Foo Fighters
Joy Division
Arctic Monkeys
Tupac
Rod Stewart
Elton John
Jay Z
Eminem
Kanye West
Justin Timberlake
Katy Perry
Celine Dion
Hank Williams
Garth Brooks
Elvis Costello
Billy Joel
Joe Jackson
R.E.M.
Patti Smith
Janis Joplin
The Doors
Van Morrison
Roy Orbison
The Everly Brothers
Iggy Pop
The Clash
The Velvet Underground
The Beach Boys
Slipknot
System of a Down

kleine man schreef:
Een trigger voor het starten van dit topic was stiekem dat ik me een beetje schaam niets, echt niets, NIETS, te kennen van Frank Zappa.

Alle reden om je te schamen inderdaad, dus begin er gewoon aan! Je wilt geen tips, die zal ik dan ook niet geven. Een blik op de hoogst scorende albums hier op Mume geeft je een duidelijk beeld waar je kan starten. Succes! Ik zie je wel verschijnen in de comments bij de albums, okee?

Nou, zo erg is dat nou ook weer niet, hoor. Ik kan me best voorstellen dat je - ondanks de unieke kwaliteiten en de enorme output - weinig tot niets meekrijgt van Zappa als je je er niet actief in verdiept. Je hoort 'm immers nooit op de radio en ik kan me ook voorstellen dat Zappa niet zo snel in je aanbevelingen op streamingdiensten opduikt, omdat zijn stijl zo uniek en divers is.
Toevallig kwam Zappa eergisteren nog ter sprake in een topic over hitlijsten van 1979. Dat was toevallig Franks meest succesvolle jaar in termen van chartsucces. Want hij schijnt zomaar een tophit in de Scandinavische landen en West-Duitsland gehad te hebben. De twee singles die daar ter sprake kwamen, kende ik allebei, maar het heeft bij mij tot ergens in het begin van dit millennium geduurd - en ik was toen al rond de veertig - voordat ik me ging verdiepen in Zappa's albumwerk. Je moet er ook een beetje aan toe zijn, en dat lukt volgens mij eerder als je al aardig wat muzikaal vertier achter de rug hebt.

Dat hitlijsten-topic toont ook een beetje aan wat er veranderd is tussen 'vroeger' en nu. De hits van vroeger kwamen op de radio en op tv, waar vrijwel iedereen wel eens naar luisterde of keek. En dus kende bij iedereen wel de singlehits van pakweg Prince, Meat Loaf of Queen. Tegenwoordig leeft iedereen via streamingdiensten in zijn eigen persoonlijke bubbel, zodat er heel veel goedverkopende artiesten zijn waar sommige mensen werkelijk nog nooit een noot van hebben gehoord.

Zie ook de imposante lijst van Mssr Renard. Daar staan best veel 'grote namen' op waar ik zelf ook zelden of nooit muziek van heb gehoord. Ik kan me op mijn beurt dan weer nauwelijks voorstellen dat je vrijwel nooit nummers van pakweg The Doors, Elton John, the Beach Boys of Rod Stewart hebt horen langskomen - hun vele hits hoorde je vroeger continu op de radio. Maar dat heeft ongetwijfeld alles te maken met mijn leeftijd en met mijn eigen belevingswereld.

Mssr Renard
gaucho schreef:
. Ik kan me op mijn beurt dan weer nauwelijks voorstellen dat je vrijwel nooit nummers van pakweg The Doors, Elton John, the Beach Boys of Rod Stewart hebt horen langskomen - hun vele hits hoorde je vroeger continu op de radio. Maar dat heeft ongetwijfeld alles te maken met mijn leeftijd en met mijn eigen belevingswereld.

Ik heb nog nooit de radio aangezet, en als anderen de radio aan hadden, zette ik een walkman (later discman) op. In supermarkten hoor je weleens radio, maar dan heb ik geen idee wat er speelt, dus kan ik het ook niet benoemen of herkennen.

Ik ken van Rod Stewart 'Too Sexy', van Elton John 'Nikita' en 'I'm Still Standing', en van The Doors denk ik twee songs (Riders on the Storm en Light my Fire). Maar die ken ik dan nauwelijks en kan er geen goed gesprek over voeren. Van The Beach Boys ken ik geen enkele song.

Ik geloof je, hoor, daar niet van. Maar dat komt dus vooral omdat iedereen tegenwoordig op zijn eigen manier naar muziek luistert. Ik ben opgegroeid met de radio, al was het maar omdat je in mijn jeugd weinig anders had om muziek tot je te nemen (behalve de platen die je zelf kocht of opnam van vrienden).

Ik kan het me in zoverre voorstellen dat mij natuurlijk hetzelfde overkomt als het gaat om hedendaagse hits, of zelfs maar hits van het laatste decennium. Ik lees wel eens over Antoon of Meau, of al die Nederlandstalige rappertjes die kennelijk hit na hit scoren. Maar ik zou geen enkel nummer van hen kunnen noemen en ik vermoed dat ik van sommigen nog nooit een noot gehoord heb.
Maar andersom geldt natuurlijk hetzelfde: jongeren van nu hebben - uitzonderingen daargelaten - nauwelijks weet van de supersterren van 10 of 20 jaar geleden, laat staan van muziek uit de vorige eeuw. Ja, hooguit de allergrootste klassiekers uit de top 2000 ofzo, en dan nog...

Geeft niet, het is zoals het is. Zoals ik zei: iedereen luistert muziek tegenwoordig in zijn eigen bubbel. Muziekluisteren is individualistischer dan ooit.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.