MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Slechte teksten van gewaardeerde artiesten

zoeken in:
Ik luister nu naar de eerste van Interpol en alhoewel ik dat zeker een mooi album vind, staat er wel een gruwelijke regel op:

"I feel love is in the kitchen with a culinary eye" (Obstacle 2)

Hebben jullie nog meer vreselijke teksten uit muziek die jullie op zich wel goed vinden?

Vind sowieso Interpol qua teksten niet al te sterk (op enkele nummers na), zal eens verder denken over meer voorbeelden.

Razorlight - Somewhere Else:

I met a girl,
she asked me my name,
I told her what it was

Tja, zo kan ik ook wel een albumpje volschrijven

dutch2
Op de oude platen van Genesis waren de teksten vaak even interessant en diepgaand (voor popmuziekbegrippen) als de muziek. Ik vrees dat voor het volgende staaltje rijmelarij de heer Collins, Phil van voren, verantwoordelijk is.

Follow You, Follow Me

Stay with me,
My love I hope you’ll always be
Right here by my side if ever I need you
Oh my love

In your arms,
I feel so safe and so secure
Everyday is such a perfect day to spend
Alone with you

I will follow you will you follow me
All the days and nights that we know will be
I will stay with you will you stay with me
Just one single tear in each passing year

Toine Rorije
obsessed schreef:

I met a girl,
she asked me my name,
I told her what it was

Die is zo slecht dat ie gewoon leuk is (maar waarschijnlijk niet zo bedoelt?)

sq
I don't want to go to school
I don't want to be nobody's fool
I want to be me.

Van mijn geliefde Toyah, van wie ik bijna alles verdraag, mislukte experimenten, gevaarlijke covers, dubieuze schnabbels en wat al niet. Maar dus niet deze tekst. Staat nota bene op mijn favoriete album ('Anthem'). Ik sla het nummer altijd over.

Slecht is het natuurlijk niet, simpel is misschien een beter woord voor (vrijwel) alle lyrics van The Ramones. Ze staan er natuurlijk wel om bekend, maar op een topic als deze horen ze zeker thuis. Het blijft toch een van de beste (punk)rockbands uit de geschiedenis:

I don't wanna walk around with you
So why you wanna walk around with me?
I don't wanna walk around with you.

3 maal raden hoe het nummer heet

Die van The Ramones vind ik juist gaaf.

Nog een keertje Interpol:
http://www.stylusmagazine.com/feature.php?ID=1308
Een heuse top 10

dutch2
Ik vond die van Razorlight eigenlijk best aardig (want nogal onalledaags). En The Ramones kunnen bij mij niet kapot. Hier nog eentje:

Now I wanna sniff some glue now I wanna have somethin’ to do
All the kids wanna sniff some glue all the kids want somethin’ to do

1-2-3-4 now I wanna sniff some glue now I wanna have somethin’ to do

1-2-3-4-5-6-7-8

De Ramones komen ermee weg, puur omdat het ze er juist om te doen was om over te komen als een stelletje stommelingen.

shappy1010
dutch2 schreef:
Op de oude platen van Genesis waren de teksten vaak even interessant en diepgaand (voor popmuziekbegrippen) als de muziek. Ik vrees dat voor het volgende staaltje rijmelarij de heer Collins, Phil van voren, verantwoordelijk is.

Follow You, Follow Me

Stay with me,
Oh my love

In your arms,
Alone with you

Ja.

En het was ook hun eerste top 10 nummer zodat de rest van de wereld, inclusief mijzelf en vele anderen hun leerde kennen. Ben meneer Collins daar toch wel dankbaar voor.

dutch2
En zo hep elk nadeel zijn voordeel

Common zegt op Heat:
"state senators, life twirls, most sell out, like a dread with a white girl."

Echt een belachelijke tekst, terwijl ik common wel altijd kan waarderen (tenminste kon waarderen)
Maar hier zal wel genoeg over gemeld zijn en ook nog zo'n tekst is:

Sick of chicks - they're all bitches
Sick of you - you're too hip
Sick of life - it sucks

van het Suicidal Tendencies' nummer Suicide's An Alternative. Vraag me niet hoe ik het ken maar het is wel echt een diepgaande tekst

Ik vind 'All These Things I've Done' van The Killers best een aardig nummer, alleen bij dit stukje tekst krullen mijn tenen wat op:

I got soul, but I'm not a soldier
I got soul, but I'm not a soldier
...

zogenaamd 'spitsvondig gevonden' vinden ze waarschijnlijk...

Electro_
Dat vind ik helemaal geen slechte tekst hoor. Vind ik juist de 'climax' in het nummer zelfs.

Slechte tekst vind ik wel;

..drink je drankje, doe je ding, dans totdat je oksel stinkt..

Uit; Jeugd van Tegenwoordig - Willie Wartaal is een Baas

Maar dat nummer is vanwege de beat wel erg leuk.

@ electro
meesterlijke tekst van JvT !

Neil Young in "sleeps with angels"

He sleeps with angels
Too soon
He's always on someone's mind
He sleeps with angels
He sleeps with angels

vreselijke tekst, geweldige artiest

Elbsegler
Het bekende liedje "Do they know it's Christmas" van Band Aid. Het tweede couplet eindigt, na een opsomming van veel ellende, met de zin: "Well tonight thank God it's them instead of you".

Ja lekker. Dank God voor het feit dat anderen lijden, in plaats van jij. Wat een waanzinzin.

Elbsegler schreef:
Het bekende liedje "Do they know it's Christmas" van Band Aid. Het tweede couplet eindigt, na een opsomming van veel ellende, met de zin: "Well tonight thank God it's them instead of you".

Ja lekker. Dank God voor het feit dat anderen lijden, in plaats van jij. Wat een waanzinzin.

Is dan ook cynisch bedoeld. Kritiek op mensen die alleen met zichzelf bezig zijn en hun ogen sluiten voor ellende elders in de wereld.

Elbsegler
ArthurDZ schreef:
(quote)

Is dan ook cynisch bedoeld. Kritiek op mensen die alleen met zichzelf bezig zijn en hun ogen sluiten voor ellende elders in de wereld.

Waar blijkt dat uit, dat het cynisch bedoeld is?

Elbsegler schreef:
(quote)

Waar blijkt dat uit, dat het cynisch bedoeld is?

Vooral de gefrustreerde ondertoon in de stem van Bono doet het 'm wel. Is gewoon mensen proberen wakker schudden door het zo cru te stellen. Heel het nummer gaat over hoe de eerste wereld de derde wereld zou moeten helpen in tijden van crisis, alsof ze dan plots ergens in het tweede couplet al die boodschap gaan ondermijnen door 'tonight thank god it's them instead of you' letterlijk te bedoelen.

Elbsegler
Bono klinkt altijd gefrustreerd. En Bono is er altijd als de kippen bij om zichzelf als vervangjezus te presenteren, dus wat Bono zegt neem ik niet serieus.
Ik beluisterde het lied vandaag weer eens (na vele jaren), en schrok bij de zin. Toen googlede ik de liedtekst, en bleek wat ik hoorde echt gezongen te zijn.
Waarom moet er in zo'n lied dan zonodig cynisme gebruikt worden?
Het is een lied voor pubers en jong-volwassenen. Niet voor intellectuelen. Ik blijf mijn bedenkingen houden, maar geloof wel dat het cynisch bedoeld zal zijn. Misplaatst cynisme dan, naar mijn smaak. Bedankt overigens voor je opheldering.

Onweerwolf
Op een latere versie is de zin vervangen door "Tonight we’re reaching out and touching you.".

Nee, daar werd het mooier van.

De originele zin, overigens niet geschreven door Bono, maar door Geldof en Ure is juist prima. Sarcasme wordt echter niet door iedereen op waarde geschat.

Elbsegler schreef:
Het is een lied voor pubers en jong-volwassenen. Niet voor intellectuelen.

Goed punt, want pubers en jongvolwassenen doen niet aan cynisme, die zijn daar nog te dom voor.

Elbsegler
GrafGantz schreef:
(quote)

Goed punt, want pubers en jongvolwassenen doen niet aan cynisme, die zijn daar nog te dom voor.

Nee, niet te dom, dat is jouw conclusie, wrijf die mij niet aan, kerel.
Doorgaans zijn ze er echter wel te gemakkelijk voor. Pubers en jong-volwassenen denken vaak niet heel snel door bij teksten. Wat er staat, staat er.
Daarom zijn zij ook gemakkelijk te beïnvloeden.

19-Paul Hardcastle.

Elbsegler schreef:
(quote)

Nee, niet te dom, dat is jouw conclusie, wrijf die mij niet aan, kerel.

Oh ironie, sarcasme gaat je ook al niet goed af.

Elbsegler
GrafGantz schreef:
(quote)

Oh ironie, sarcasme gaat je ook al niet goed af.

Ach ja, ironie, cynisme, sarcasme.... de vluchtheuvels voor zij die geen argumenten meer hebben.

Elbsegler
!

dutch2 schreef:

Follow You, Follow Me

Stay with me,
Oh my love

In your arms,
Alone with you

Ome Phil moet je niet altijd en overal de schuld van geven inzake Genesis. Die tekst is van Mike Rutherford en die claimt dat hij hem in vijf minuten geschreven heeft. Dat laatste wil ik wel geloven...
Al betekende die single ook voor mij destijds de 'ontdekking' van Genesis.

Elbsegler schreef:

Die zin moet je niet te letterlijk lezen. Amerikanen en Britten zeggen al gauw 'Thank God' als ze iets bedoelen in de sfeer van 'gelukkig'. Bono zegt hier eigenlijk gewoon: 'wees maar blij dat het jou niet treft, maar hen.' Hoewel het ook in dat geval waarschijnlijk niet zo'n handig gekozen tekstregel is...

Springsteen heeft het in "My Hometown" over "vacant stores". Is een winkel wel een winkel, als er niets te koop is? Het Amerikaanse equivalent van "een lege fles wijn"?

spinout schreef:
Springsteen heeft het in "My Hometown" over "vacant stores". Is een winkel wel een winkel, als er niets te koop is? Het Amerikaanse equivalent van "een lege fles wijn"?

Als je zo contextloos citeert en e.e.a. zo ostentatief hier poneert (incl. smiley), vraag je wel om een digitale oorwassing. De verwerving van enige semantische vaardigheid in de Engelse taal zou je wellicht kunnen helpen: a vacant store = een winkel die leeg staat; vaak worden dan de ruiten met kalk gewit (white white washed windows) tegen het inkijken; gebeurt ook wel met huizen waar nieuwe bewoners intrekken. Ga eens kijken in plaatsen met (veel) leegstand: da's een onprettige ervaring.

Het refrein van een song van George Jones:

My pockets are empty, my last drink of wine
An empty bottle, a broken heart, and you 're still on my mind

Zonder de eerste regel, was de tweede redelijk inhoudsloos geweest; had het net zo goed Spa rood kunnen zijn. Is die eerste regel er niet, geeft "An empty bottle of wine" aan: de wijn is in de man.

Ja duh.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:19 uur

geplaatst: vandaag om 04:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.