MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Luister je zo divers als je zelf denkt

zoeken in:
tnf
TornadoEF5 bij het album Brat van Charli XCX:

TornadoEF5 schreef:
Een diverse muzieksmaak hebben is heel moeilijk en de mensen die beweren dat ze het zijn, zijn het eigenlijk vaak ook niet. Ik heb niet de pretentie een diverse muzieksmaak te hebben, want ik heb dat niet. Ik kan veel stijlen waarderen, zoals jazz en hip hop maar dat betekent niet dat ik er hele dagen non-stop naar kan luisteren. Ik heb ook mijn voorkeuren, en dat is oké. Bij muziek is dat sowieso een lastige. Bewust zijn daarvan is al één stap. En op MuMe hoeft dat geen probleem te zijn, want elke stijl heeft zo wel zijn fans met gebruikers die er veel kennen, en zo zal ik dan ook wel weer stijlen hebben waarin ik dan weer van waarde in kan zijn.

Ben je zelf ook een van die mensen die dat graag beweert, terwijl dat in werkelijkheid wel mee valt?

Ik zeg het zelf ook wel, maar eigenlijk is er daarvoor teveel wat ik níet graag hoor.

Ik zie hier op het forum nogal wat voorkeuren die toch vaak een bepaalde richting opgaan, maar dit is vanuit mijn blik. Het is ook wel bekend dat mensen in hun voorkeuren nogal behoudend kunnen zijn en dat is wel te verklaren, als je ergens op gesteld bent waarom zou je dan naar iets anders gaan luisteren? Het is ook afhankelijk wat je meekrijgt aan muzikale bagage of invloeden later.

Een algemene norm voor wat divers luisteren zou kunnen zijn is er niet. Ieder heeft een eigen beeld en gedachte wat 'divers' is of zou kunnen zijn en geeft er een eigen interpretatie aan. Dus wat voor de een divers is is dat voor de ander niet.

Onweerwolf
Ik vind het nogal een vreemde stelling. Waarom zouden mensen beweren dat ze een brede muzieksmaak hebben terwijl ze dat niet hebben?

Mensen zeggen het toch wel vaak over zichzelf, terwijl het meestal enorm meevalt.

Glow
Ik heb wel aardig 'veel' beluisterd dan wel aantal keren geprobeerd....soms ook maar één keer omdat ik er niets aan vond. Ongetwijfeld heb ik bepaalde muziek niet beluisterd omdat het (sub)genre me niet aan trekt of ik er bepaalde periodes geen zin aan heb of had...

Nee. Gewoon nee.

Er zit maar 24 uur in een dag. En dat beetje tijd dat ik kan gebruiken om intensief muziek te luisteren, gebruik ik voornamelijk om metal te luisteren. Er is interesse in klassiek en jazz maar ik heb er geen tijd voor.

Glow
Zoveel niet , wel in de loop der jaren....Maar wat Edwynn zegt speelt of speelde ook een rol ....(gebrek aan) tijd of keuzes maken vanwege a dere hobby's/werk/zaken....

Ik hou van variatie (metal, avant-garde, hip hop, triphop pop, punkrock, noise rock, punkrock, (hard)rock, rockabilly, americana, singer-songwriter, electronic, jazz, soul, of een mix van genres), maar grijp wel vaak terug op de mij al door en door bekende favorieten, dus tja... dat kan je weer beperkt noemen...

De laatste tijd ben ik wat meer in de hoek van XTC, A Certain Ratio, Dalis Car, The Stranglers, e.d. gaan zoeken - en gevonden!

De hamvraag lijkt me: gevarieerd ten opzichte van wie of wiens smaak? Is er een gemiddelde muziekliefhebber waarmee ik mijn smaak kan vergelijken? Technisch gezien zou je- als ik het goed heb- tags kunnen hangen aan de muziek die je beluistert. Vervolgens kijk je naar welke tags met elkaar samenhangen. Er zullen dan bepaade clusters ontstaan. Bepaalde users zullen meer verspreid over clusters muziek beluisteren dan anderen, vermoed ik zo. Zo zou je de variatie binnen een muzieksmaak kunnen kwantificeren.

De interessantere vraag is of het überhaupt belangrijk is om een gevarieerde muzieksmaak te hebben.Er zijn muziekgenre's waar ik graag in vertoef: ik hou van ambient-techno, progrock, jazz-fusion, analoge electronica en new-wave. Ik vermoed dat veel van mijn muzieksmaak vergelijkbare kenmerken heeft. Echt gevarieerd is mijn muzieksmaak dus niet, maar echt bezwaarlijk vind ik dat zelf niet.

Wel kan het veel opleveren om zo nu en dan iets buiten de comfortzone te beluisteren. Ik kan niet zeggen dat ik een reggae-liefhebber ben, maar The Congos - Heart of the Congos vind ik een geweldige plaat. Ook Napalm-Death, The Dead Kennedy's en Swell Maps zijn niet direct bands die samenhangen met mijn gebruikelijke luisterdieet; toch waardeer ik hun muziek. Verandering van spijs kan doen eten, zo blijkt

Ik heb een extreem eenzijdige muzieksmaak. Om mijn imago op te poetsen stem ik soms op albums die buiten mijn comfortzone liggen.

Glow

Ik luister naar mijn eigen playlisten. De player draait de tracks random. Bossa Nova,metal,indie,soundtracks,funk etc gewoon willekeurig achter elkaar.

Het beste lijkt me gewoon fijn niet precies te weten waar je allemaal naar luistert, dan hoef je je ook nergens zorgen om te maken of het wel divers is of dat je je daarover zo nodig moet gaan verantwoorden in muziekfora. Wat lijkt me dat ook een heerlijk onbekommerd gevoel en een onbezorgd leven en lekker onbevangen naar muziek luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.