MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beste Funk muziek

zoeken in:
baker brothers , the bamboos , breakestra , quantic soul orchestra , rufus thomas , james brown , parliament , alice russel , roy ayers , cymande , nostalgia 77 ,

Curtis Mayfield

TROUBLE FUNK !!!
"...now drop the bomb on the people in the middle: DROP THE BOMB, DROP THE BOMB...."
En Paradiso was bijna niet meer !!

LoveStoned
Ohio Players

Kool and the Gang

Prince

Zapp

platedraaier schreef:
(quote)

Ik heb nog nooit een funkplaat van Dr.John gehoord. Maar ik ken er dan ook maar 3. En dat is allemaal Cajunachtige blues. Heb je misschien een titel?

Lang niet alles van hem kun je funk noemen. Maar dít is een klassieker in het genre:

YouTube - Dr John - Right Place, Wrong Time

Johnny Guitar Watson is nog zo iemand. Bekend geworden als bluesgitarist, maar in de jaren zeventig vooral met funk in de weer, met hits als A real mother for ya, It's a damn shame en Master funk.

Leuk topic, dat ik net heb ontdekt. De belangrijkste namen zijn wel genoemd, maar ook bij de tweede garnituur is nog volop smakelijks te ontdekken.

Ik noem: Graham Central Station (van Larry Graham, samen met Bootsy de belangrijkste bassist uit de funk), LTD, the Gap Band, Lakeside, Slave, Brothers Johnson, Skyy, Rick James, George Duke, Ike & Tina Turner en the Brecker Brothers.
Die laatste maken natuurlijk vooral jazz, maar ze deden er in de jaren zeventig een flinke scheut funk doorheen.

En verder veel producties op het Philadelphia- en Salsoul-label.

In de jaren zestig en zeventig was funk een zelfstandig genre, maar in de loop der tijd vloeide het steeds meer samen met andere soorten muzieksoorten (rock, jazz, R&B). Behalve de oudgedienden die nog steeds actief zijn, en een band als Jamiroquai ken ik eigenlijk maar weinig bands die nog steeds onversneden funk maken. Heeft iemand wat aanbevelingen?

sq
Aanbevelingen. De beste funk is nog immer de crossover jazz:

The RH Factor - Distractions (2006)

Meer soul in je funk vind je bij:

Van Hunt - On the Jungle Floor (2006)

Probeer ook eens het openingsnummer van deze funky jazzplaat:

Avishai Cohen - As Is...Live at the Blue Note (2006)

Father McKenzie
Voor mij is Sexy MF van Prince zowat het allerbeste Funknummer ever!

Verder :

Pick Up The Pieces (Average White band)
A Real Mother For Ya (Johnny Guitar Watson)
Brick House (Commodores)
Saturday Nite (Earth, Wind & Fire)
Freddie's Dead (Curtis Mayfield)
My Lovin' (En Vogue)
Music (Madonna)
Hot Pants (James Brown)
Conected (Stereo MC's)
Get On The Good Foot (James Brown)
Jungle Boogie (Kool & The Gang)
Got To Give It Up (Marvin Gaye)
Fire (Ohio Players)
For The Love Of Money (The O'Jays)
Ik Ben De Man (Raymond van het Groenewoud)
So What (Ronny Jordan)
I Wish (Stevie Wonder)
Superstition (Stevie Wonder)
Funkin' For Jamaica (Tom Browne)
Nasty Girl (Vanity 6)
en
uiteraard
Thank You (met die lange na-titel...) (Sly & The Family Stone).

Father McKenzie schreef:
Voor mij is Sexy MF van Prince zowat het allerbeste Funknummer ever!

Verder :

Pick Up The Pieces (Average White band)
A Real Mother For Ya (Johnny Guitar Watson)
Brick House (Commodores)
Saturday Nite (Earth, Wind & Fire)
Freddie's Dead (Curtis Mayfield)
My Lovin' (En Vogue)
Music (Madonna)
Hot Pants (James Brown)
Conected (Stereo MC's)
Get On The Good Foot (James Brown)
Jungle Boogie (Kool & The Gang)
Got To Give It Up (Marvin Gaye)
Fire (Ohio Players)
For The Love Of Money (The O'Jays)
Ik Ben De Man (Raymond van het Groenewoud)
So What (Ronny Jordan)
I Wish (Stevie Wonder)
Superstition (Stevie Wonder)
Funkin' For Jamaica (Tom Browne)
Nasty Girl (Vanity 6)
en
uiteraard
Thank You (met die lange na-titel...) (Sly & The Family Stone).

...(Falettin' Me Be Mice Elf Agin)

Maar een aantal nummers in je lijst zou ik niet meteen als Funk beschouwen. Er is wel degelijk een onderscheid tussen funky muziek en Funk.

Ik zou zeggen iedereen die op zoek is naar goeie funkmuziek hou dit topic in de gaten (= ook wel soul) en blader er eens door.

kemm schreef:
Ik zou zeggen iedereen die op zoek is naar goeie funkmuziek hou dit topic in de gaten (= ook wel soul) en blader er eens door.

Moest ik inderdaad maar eens doen. Verwacht geen regelmatige bijdrage van mijn kant, maar funk is toch wel een oude liefde van mij. Zoals je aan mijn lijstje kunt zien, gaat het dan vooral om spul uit de jaren zeventig, maar ik sta ook wel open voor nieuwere dingen, alleen heb ik dan vaak geen idee waar ik moet beginnen. Maar dit topic kan daar wellicht behulpzaam bij zijn.

Ook dank aan sq trouwens, voor de tips. Ik heb op YouTube al wat beluisterd. Niet onaardig, maar er zit vooralsnog niets bij waar ik van uit mijn dak ga. Maar misschien komt dat nog.

Raar trouwens dat ik mezelf betrap op hokjesdenken. Ik kijk standaard vaak in de 'Rock' topic, maar die blijkt dan heel vaak over metal te gaan, wat voor mij niet hetzelfde is. En tegelijkertijd kijk ik bijna nooit in de rubriek R&B en hiphop, omdat dat genres zijn waar ik weinig mee heb. Maar ja, daar gaat het dus kennelijk ook regelmatig over soul en funk.

Genrediscussies zijn altijd lastig, maar misschien is het een idee om eens na te denken over een iets andere opzet van het forum, waardoor je meer een 'crossover' krijgt tussen de MuMe-leden. Ik heb nu het idee dat heel veel mensen in hun eigen hokje zitten zonder ooit contact te hebben met andere 'groeperingen'.

gaucho schreef:
Moest ik inderdaad maar eens doen. Verwacht geen regelmatige bijdrage van mijn kant, maar funk is toch wel een oude liefde van mij. Zoals je aan mijn lijstje kunt zien, gaat het dan vooral om spul uit de jaren zeventig, maar ik sta ook wel open voor nieuwere dingen, alleen heb ik dan vaak geen idee waar ik moet beginnen. Maar dit topic kan daar wellicht behulpzaam bij zijn.

Ik luister ook vooral naar (eind 60s)70s-funk, omdat er toen zoveel meer te doen was op dat vlak. Maar vandaag wordt er zeker nog funky stuff gemaakt dat zeer de moeite is. Qua hedendaagse funk op dat forumtopic kijk je best eens naar Speedometer, (Spanky Wilson &) The Quantic Soul Orchestra en The Budos Band.
Andere 'new-funk'-aanraders:
- Sharon Jones & The Dap-Kings, vooral de eerste 2 (derde is meer soul), ken je misschien al
- Plantlife
- Nino Moschella
- The Heliocentrics

De beste Funk is vanaf nu hier te vinden

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.