Muziek / Algemeen / Beste plaat ooit volgens radio 1
zoeken in:
0
geplaatst: 1 mei 2006, 16:55 uur
Bij The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967):
Vandaag verkozen bij Radio 1 tot beste plaat ooit.
Ook nr 2 was voor de Beatles met The White album. Op nr 9 en 25 Revolver en Rubber Soul.
Ook nr 2 was voor de Beatles met The White album. Op nr 9 en 25 Revolver en Rubber Soul.
0
geplaatst: 2 mei 2006, 12:06 uur
Pieter Montana schreef:
Dat lijstje staat overigens hier: http://www.radio1.be/radio1_master/home_radio1/index.html
0
geplaatst: 2 mei 2006, 12:09 uur
Lachwekkend te noemen. VU op 15. Stones op 50!? 
Dan is de lijst van AcclaimedMusic.net stukken beter.

0
geplaatst: 2 mei 2006, 13:19 uur
shappy1010 schreef:
Blijf het grappig vinden dat contemporary popsongs en ballads de beatles nooit word aangerekend en andere artiesten wel.
Blijf het grappig vinden dat contemporary popsongs en ballads de beatles nooit word aangerekend en andere artiesten wel.

De beatles staan boven iedere kritiek verheven, dat weet je toch?

Rare lijst trouwens, meer een weergave van invloedrijke platen en dan nog vaak niet altijd de juiste.. maarja, lijsten zijn altijd zo subjectief

0
shappy1010
geplaatst: 2 mei 2006, 13:32 uur
Beroerde lijst. Die nirvana blijft ook maar steeds weer opduiken als een mug die niet doodgeslagen wil worden...zucht...Dat de beatles, Jimi Hendrix en led zeppeling invloed hebben gehad op pop en rock van nu dat lijkt me duidelijk, maar daarna word het weer een "mijn favoriete artiest gaat ook in de lijst" feestje.
Mensen als Bowie en helemaal zo'n figuur als Elvis Castello of Tom Waits, dat is toch voor een veel kleinere doelgroep man, en zoiezo dan kun je nog wel 100 gelijkwaardige opnoemen (Sting, Gabriel etc.) . En waar zijn symfo bands als Yes en Genesis? O.a. invloed terug te vinden in bands van nu (Coldplay, Keane etc.) maargoed, orbit zegt het al, lijstjes zijn subjectief.
Mensen als Bowie en helemaal zo'n figuur als Elvis Castello of Tom Waits, dat is toch voor een veel kleinere doelgroep man, en zoiezo dan kun je nog wel 100 gelijkwaardige opnoemen (Sting, Gabriel etc.) . En waar zijn symfo bands als Yes en Genesis? O.a. invloed terug te vinden in bands van nu (Coldplay, Keane etc.) maargoed, orbit zegt het al, lijstjes zijn subjectief.
0
Toine Rorije
geplaatst: 2 mei 2006, 13:38 uur
shappy1010 schreef:
Mensen als Bowie en helemaal zo'n figuur als Elvis Castello of Tom Waits, dat is toch voor een veel kleinere doelgroep man, en zoiezo dan kun je nog wel 100 gelijkwaardige opnoemen (Sting, Gabriel etc.)
Mensen als Bowie en helemaal zo'n figuur als Elvis Castello of Tom Waits, dat is toch voor een veel kleinere doelgroep man, en zoiezo dan kun je nog wel 100 gelijkwaardige opnoemen (Sting, Gabriel etc.)

0
shappy1010
geplaatst: 2 mei 2006, 13:55 uur
Toine Rorije schreef:

(quote)

ik zie ze ook niet in jou top 10 staan, dus vul maar in ...
0
shappy1010
geplaatst: 2 mei 2006, 14:05 uur
Wie ik ook mis is Madonna.
Christina Aguileira, Britney Spears...ze vinden haar allemaal hun voorbeeld, dus volgens mij best wel invloedrijk op de muziek van nu...Kijk critically acclaimed is ze niet, maarja de lijst is ook "invloedrijk", en dat is toch echt wat anders.
Wat ben ik toch weer lekker bezig he
Christina Aguileira, Britney Spears...ze vinden haar allemaal hun voorbeeld, dus volgens mij best wel invloedrijk op de muziek van nu...Kijk critically acclaimed is ze niet, maarja de lijst is ook "invloedrijk", en dat is toch echt wat anders.
Wat ben ik toch weer lekker bezig he

0
geplaatst: 2 mei 2006, 14:22 uur
Ik ben het anders wel met shappy eens, behalve Bowie (die wel absoluut van invloed is geweest). Maar je kunt inderdaad wel tientallen singer/songwriters opnoemen die invloedrijk zijn geweest. Nick Cave zou hier namelijk ook niet misstaan, waar is Iggy Pop? PJ harvey? etc etc..
Totaal subjectief dus.
Daarnaast is jeff buckley natuurlijk ook muzikaal weinig belangwekkend. Mooie stem misschien, maar de muziek is nu niet echt revolutionair te noemen. En mensen met mooie stem hebben we genoeg, dan konden er nog wel wat platen in trouwens

0
shappy1010
geplaatst: 2 mei 2006, 14:33 uur
Ja eerlijk is eerlijk, Bowie hoort er wel degelijk in thuis, bedoelde niet dat hij eruit moet. Maar ik merk zojuist op dat The Who er ook niet instaat, dat is echt een grote schande.
0
Toine Rorije
geplaatst: 2 mei 2006, 14:58 uur
orbit schreef:
Ik ben het anders wel met shappy eens, behalve Bowie (die wel absoluut van invloed is geweest). Maar je kunt inderdaad wel tientallen singer/songwriters opnoemen die invloedrijk zijn geweest. Nick Cave zou hier namelijk ook niet misstaan, waar is Iggy Pop? PJ harvey? etc etc..
(quote)
Natuurlijk. Maar om daar dan iets als doelgroep voor aan te dragen is volslagen onzin. Net als het stellen dat wat iemand als Sting heeft gemaakt in verhouding zou staan tot het werk van Waits en Bowie. Wat verder niets met subjectiviteit te maken heeft.
Daarnaast is jeff buckley natuurlijk ook muzikaal weinig belangwekkend. Mooie stem misschien, maar de muziek is nu niet echt revolutionair te noemen.
Heb je absoluut gelijk in. Maar ja, het heeft ook nog nooit zin gehad zo'n lijstjes serieus te nemen en ik zal dat verder ook niet proberen te doen.

0
geplaatst: 2 mei 2006, 15:11 uur
Toine Rorije schreef:
Heb je absoluut gelijk in. Maar ja, het heeft ook nog nooit zin gehad zo'n lijstjes serieus te nemen en ik zal dat verder ook niet proberen te doen.

Helemaal waar!
0
geplaatst: 2 mei 2006, 20:09 uur
Er staat "belangrijkste" albums en niet "beste" albums. Dat is dus iets heel anders. Maar dan alsnog inderdaad een behoorlijke kutlijst Sietse! 

0
geplaatst: 2 mei 2006, 20:11 uur
Ze negeren iig niet Joy Division, zoals nog regelmatig gedaan wordt hier. Verder inderdaad weinig positiefs
0
geplaatst: 2 mei 2006, 20:13 uur
Joy Division staat hier toch ook vrij hoog in de top 100?
Verder wordt JD ook vaak genoemd hoor in allerlei topzoveel lijstjes in bladen en op het net, die worden echt wel op waarde geschat.
Verder wordt JD ook vaak genoemd hoor in allerlei topzoveel lijstjes in bladen en op het net, die worden echt wel op waarde geschat.
0
geplaatst: 9 mei 2006, 17:43 uur
avdj schreef:

waarom? omdat the stones daar wel op een staat?
0
geplaatst: 9 mei 2006, 18:02 uur
Het is een heel ' veilige ' lijst. Er staan weinig missers in. Het zijn allemaal albums die al op meerdere lijstjes hebben gestaan; waarvan de eeuwigheidswaarde al vaak is neergeschreven. Dat gaat inderdaad dan een waarheid inzichzelf worden. De onvrede over de slechte positie van de meer moderne popmuziek, alsof die grotendeels aan de samenstellers voorbij lijkt te zijn gegaan, lijkt me te verklaren door de gemiddelde leeftijd van de samensteller; ik gok zo'n 10 jaar hoger dan die van de gemiddelde MuMe user.
Voor mijzelf: onvergeeflijk dat ABBA en Madonna er niet in staan.
0
geplaatst: 9 mei 2006, 18:54 uur
Och, een lijst is nooit goed. Er is zoveel wat er moest instaan en er niet in staat of wat op de verkeerde plaats staat in de lijst.
Ze hebben wel groot gelijk daar deze twee niet in de lijst te zetten (gelukkig maar)
.
sq schreef:
Ze hebben wel groot gelijk daar deze twee niet in de lijst te zetten (gelukkig maar)
.
0
geplaatst: 11 mei 2006, 00:00 uur
Ik weet niet wat de leeftijd van de gemiddelde MuMe user is, maar ik schat deze samenstellers zeker eind veertig, begin vijftig hoor.. (en zelfs ouder). Dat betekend dat wij gemiddeld veertig zijn
Lijkt me niet 
Lijkt me niet 
0
geplaatst: 11 mei 2006, 00:22 uur
De lijst is samengesteld door 'mensen uit de muziekwereld', grotendeels Vlamingen denk ik hoewel ook een paar Nederlanders aan het woord zijn gekomen. Muzikanten, producers, mensen uit de media, dat soort volk.
Moesten allemaal een top vijf insturen en daaruit werd de lijst samengesteld, nogal logisch dat je dan veel ' te verwachten' namen krijgt. Maar het leverde wel een mooie radio-namiddag op met goede muziek, en daar gaat het uiteindelijk toch om
.
Moesten allemaal een top vijf insturen en daaruit werd de lijst samengesteld, nogal logisch dat je dan veel ' te verwachten' namen krijgt. Maar het leverde wel een mooie radio-namiddag op met goede muziek, en daar gaat het uiteindelijk toch om
.* denotes required fields.