MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Catalogusprogramma / cd database

zoeken in:
Sietse
Ik heb wel eens eerder dit programma gezien en toen wel wat dingen geprobeerd. Maar omdat ik nogal zo'n miep ben die de titels niet van tracks niet belangrijk vind, maar wel wat iets het is (plaat, cd, tape) en of ie gelimiteerd is enzo. En omdat voor allen weer in te vullen...
Mij te veel werk omdat ik het al heb.

en die access file is niet zoveel hoor:

ARTIST ALBUM LABEL Genre FORMAT Year INFO
Cooke, Sam The best of RCA 50's LP
Cordouan Love Mechanized Mind Ambient/ Drones CD 2003 Limited
Corsano, Chris & Chasny, Ben and Metzger, Paul Split Roaratoria Psych LP 2006 Limited to 766, numbered 303. Comes in special sleeve with wood attatched to it.
Cosi, Valerio And the spiritual Committee Digitalis Industries/Foxglove Psych Folk CD 2007 Limited to 100
Cosmic Connection Zincode Double Space Recordings Ambient/ Techno CD 1996

(maar dan natuurlijk met aparte velden)

Ik heb ook gewoon een access bestandje, met de velden: artiest, titel, jaartal, label, formaat, ja/nee

En dat ja/nee veld refereert naar de vraag of ik het al binnen heb, aangezien ik veel bestel en nooit allemaal kan onthouden wat ik precies besteld heb en al wel of niet binnen heb.

De enige toegevoegde waarde van zo'n catalogusprogramma is dat ik dan ook een database heb van alle songtitels. Dat is wel weer zo makkelijk bij het maken van mixtapes enzo.

In Muziek > Algemeen > Hoe beheren jullie je muziek collectie:

Ik vraag me af hoe jullie je muziek collectie beheren (als je dit al doet) en waarom heb je daarvoor gekozen?

Ik gebruik zelf een website (MySQL/PHP) om al mijn albums in een database te kunnen sorteren en filteren. Op deze manier kan ik makkelijk extra functies toevoegen, zoals extra info op een artiesten pagina.
Verder wou ik een database hebben waarmee ik de mogelijkheid om gespeelde albums te 'scrobbelen' naar last.fm, dit doe ik met een perl script.
En als laatste wat voor mij ook erg belangrijk is, ik wil niet afhankelijk zijn van een besturing systeem of van een computer, dan is het erg handig dat mijn collectie online te benaderen is.

Stijn_Slayer
Ik heb het gewoon in Excel staan, vanwege het gemak. Gewoon niet aan gedacht dat iets anders misschien nog beter zou zijn, maar het gaat prima zo vind ik

Ik hou het hier zoveel mogelijk bij eigenlijk. Ik ben niet zo heel erg geordend wat dit aangaat eigenlijk. Ooit in een bui van verveling hier van alles ingevuls en dat probeer ik een beetje bij te houden. Volgens mij lukt dat aardig.

Spreadsheets in Microsoft Works; alleen artiesten en titels vermeld.
Wel vinyl en CD's aparte sheet.

Sietse
Ik heb een access file maar maak niet echt goed gebruik van de mogelijkheden.

Daarnaast hou ik wat ik ieder jaar koop bij in excel in een jaar lijst.
Zo kan ik per jaar zien wat ik toen heb gekocht. Dit is echter geen hele belangrijke lijst, maar vind ik zelf gewoon leuk.

Daarnaast heb ik op Discogs en RateYourMusic vrij veel ingevoerd wat ik heb (net zoals hier trouwens, maar hier is toch minder overzichtelijk). Met name op RYM voeg ik ook redelijk wat albums toe, zodat ik alles up-to-date kan houden.

sxesven
Ik houd het hier en op Discogs enigszins bij, maar mijn voornaamste collectieding is toch echt Recordnerd, waarop je ook dingen in je collectie kunt zetten die niet in de één of andere database staan. Makkelijk bij te houden en een overzichtelijke tekstfile die overal vandaan toegankelijk is. Hier de mijne.

Johny Favourite
RYM, werkt behalve als beoordelingssite, zoals deze, ook prima als catalogus.

http://rateyourmusic.com/

edit: Ik zie dat Sietse je dit al geadviseerd heeft. Bij deze schaar ik mij achter hem.

Megakick.

@ Sietse

Good news for our vinyl loving customers:
The update of our Discogs mirror has completed!

90 thousand new Discogs entries (mostly vinyl) are now available through the Add Albums Automatically screen in your Music Collector software. Enjoy!

Klik.

Sietse
ohh dat maakt het wel een stuk interessanter om te gaan gebruiken...als ik dan niet alles hoef over te nemen ben ik al heel erg ver (al is 90.000 entries nog niet super veel...zit niet direct alle obscure shit bij).

sxesven
sxesven schreef:
Ik houd het hier en op Discogs enigszins bij, maar mijn voornaamste collectieding is toch echt Recordnerd, waarop je ook dingen in je collectie kunt zetten die niet in de één of andere database staan. Makkelijk bij te houden en een overzichtelijke tekstfile die overal vandaan toegankelijk is. Hier de mijne.

Kan ik gelijk melden dat 6 jaar na dato dit allang niet meer van toepassing is; RecordNerd gebruik ik helemaal niet meer en MuMe eigenlijk ook niet echt. Discogs Discogs Discogs. Wat er niet opstaat voeg ik zelf toe, iets wat tegenwoordig ook een stuk makkelijker gaat dan zes jaar geleden met de versoepelde regeltjes.

Sietse
Ja, discogs is echt een stuk beter geworden heh.
Ik doe eigenlijk hetzelfde. Als het er nog niet staat, zet ik het er wel op (al ben ik daar ook weer niet super actief in).

In De Site > Algemeen > Registratiesoftware voor muziek:

Hi,

Heel wat jaar geleden heb ik hier een account gehad, maar dat is al zo lang geleden dat ik besloot fris te beginnen.

Hoi, ik ben dus MuziekVos.

Ik heb dus een vraag; ik heb zo'n 870 CD's en 150 vinyl platen. Bestaat er iets van software waarmee je muziek kunt registreren? Soort van catalogus voor fysieke en digitale media, zodat je in één oogopslag kunt zien wat je al in je bezit hebt?

Bedankt!

Bedankt voor je bericht. Het ziet er goed uit, maar ik zoek iets dat:

- lokaal werkt zonder internet
- op een Mac
- gratis of eenmalige aankoop; geen abonnement

Ideeën verder?

Onweerwolf
Je kunt volgens mij ook de barcodes van je items scannen en direct laden in Discogs. Die Discogs database zou je dan moeten kunnen exporteren, vermoed ik, om hem offline te kunnen benaderen in bijvoorbeeld Excel. 100% zeker ben ik niet maar dit is iets wat ik zelf nog op mijn to do list heb staan.

MuziekVos schreef:
(quote)

Bedankt voor je bericht. Het ziet er goed uit, maar ik zoek iets dat:

- lokaal werkt zonder internet
- op een Mac
- gratis of eenmalige aankoop; geen abonnement

Ideeën verder?

Kijk eens naar J-river Mediacenter: Audio - jriver.com

Ook handig te gebruiken op smartfoon of tablet.
Aanschaf eenmalig: ca $ 25 - daarna jaarlijkse updates/upgrades voor iets minder, maar daartoe ben je niet verplicht.

Is ook te gebruiken als 'player' en 'ripper'

Bedankt! Ik heb even gekeken naar deze oplossing. Ik denk echter niet dat dit voor mij is, omdat mijn muziek staat op een VHDX (virtuele harde schijf) en wordt op dit moment beschikbaar gemaakt op mijn netwerk via SMB.

Ik ben een beetje verder gaan zoeken en kwam toen uit op een zeer veelbelovend uitziende oplossing: Navidrome

Het is een open-source oplossing om Spotify en dat soort rotzooi mee te vervangen. Het lijkt er ook op dat het automatisch je muziek kan indexeren. Bekijk de homepagina voor een overzicht van wat het allemaal kan.

Voor op je telefoon schijnt DSub wat te zijn.

MuziekVos schreef:
Soort van catalogus voor fysieke en digitale media, zodat je in één oogopslag kunt zien wat je al in je bezit hebt?

MusicMeter.nl - De muzieksite voor liefhebbers

Uit ervaring weet ik dat niks op internet voor eeuwig is.
Daarom ook liever geen SaaS software.

Maar inderdaad!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:13 uur

geplaatst: vandaag om 02:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.