MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Catalogusprogramma / cd database

zoeken in:
Welke programma's gebruiken jullie om je cd-collectie op de computer te beheren? Welke catalogusprogramma's voor het bijhouden van een muziekcollectie zijn de betere?

Ik gebruik Microsoft Excel. Maar of dat nou een aanrader is...

Ik heb een Access database opgezet. Niet zo eentje die je standaard kan bouwen want die vind ik irritant, maar gewoon een simpele zelf gebouwd. Ik vind het zelf ideaal. Gebruik ook een Access database om m'n complete live opnames en interview lijst bij te houden, scheelt een hoop werk vergeleken met hoe ik het eerst deed (in Word)

marianne

Yak
Ik flikker alles in een plat tekstbestand. Ik heb het volgens mij al een jaar niet meer bijgewerkt.

JonnieBrasco
Ik denk dat ik de functie "Mijn Albums" van MusicMeter ga gebruiken Kun je behalve je 'In Bezit' lijstje ook allerlei andere lijstjes zelf bedenken: "In de auto..." bijvoorbeeld.

Ja hoor, je kunt naar wens mapjes verwijderen, aanpassen en aanmaken

Ik gebruik ook Access. Kan je zelf bepalen wat voor kolommen je allemaal wil hebben. Nu zet ik alles over in de mijn albums op MuMe, en daar ben ik ben ik wel even mee bezig. En dan heb ik slechts een album of 200.

JonnieBrasco schreef:

Ik denk dat ik de functie "Mijn Albums" van MusicMeter ga gebruiken Kun je behalve je 'In Bezit' lijstje ook allerlei andere lijstjes zelf bedenken: "In de auto..." bijvoorbeeld.

Leuke optie. Ben net aan de hand van m'n Access lijst bezig geweest. Kan ik gelijk de hele sloot met cd's zien die ik eigenlijk nog moet toevoegen, want lang niet alles staat er op.

Jordy's Hidden Agenda voor het maken van deze optie komt eindelijk naar boven

JonnieBrasco
Ik heb zonet maar eens een lijstje met albums gemaakt die ik in de auto allemaal op mp3 heb... Dat leverde ook nog een extra voordeel op: als ik een stemtabel maak vanuit dat lijstje, dan kan ik precies zien op welke "auto-cd's" ik nog moet stemmen! Met een beetje creativiteit kun je er van alles mee!
Erg fijne feature dit, waar ik nog veel gebruik van zal gaan maken.

Maar die tekst die bij je mp3-mapje staat ben ik niet zo blij mee...

JonnieBrasco
Nee, natuurlijk, is al aangepast.
(was ook meer voor familieleden bedoeld dan voor mede-musicmeteraars)

In Muziek > Algemeen > cd database:

Ik zoek een goede database om al mijn cd's te verwerken. Ik heb er al verschillende getest, maar ze doen nog niet aan de verwachtingen.
Liefst van al moet ik gewoon de naam van de artiest kunnen intypen en dan zo al de releases aanklikken. Bestaat er zo'n programma? (dat heel volledig is)

Jazeker bestaat dat. Hier vind je een prima programma. Werkt iets anders dan jij zoekt maar gaat razendsnel en zeer volledig.

Je kunt een free trial downloaden om de werking van het programma te bestuderen.

In De Site > Gebruikers > Verzekeren van de verzameling:

shinybeast schreef:

ik heb een speciaal software programma voor uitgebreide verzamelingen

http://www.collectorz.com

waar je waardes kunt toekennen en evt. kun je toch een minimaal bedrag a.d.h.v gemiddelde inkoop bepalen

Ik gebruik ditzelfde programma en ben er ZEER tevreden over.Een aanrader voor iedereen met een beetje verzameling!

Je geeft idd, onder voorwaarden, grotendeels zelf aan tegen welk bedrag je eea wilt verzekeren. Is prima voor de verzekeraar want de premie is toch ook weer afhankelijk van het bedrag dat je opgeeft.

Sietse
shinybeast schreef:
ieder huishouden heeft wel een (kleine) verzameling cd lp dvd etc. dit valt onder de standaard inboedel.

800 cd's is wel meer dan normaal maar aangezien jouw verzekeringmij. het niet noodzakelijk vind om dit apart te verzekeren zou ik toch adviseren lijsten of foto's te maken om e.e.a. vast te leggen.

ikzelf heb zo'n 11.000 cd's en lp's en dat vertegenwoordigd dan ook een veel groter belang.

waar je waardes kunt toekennen en evt. kun je toch een minimaal bedrag a.d.h.v gemiddelde inkoop bepalen

Heb je ook die scanner erbij? Want dat maakt het een stuk interessanter.

shinybeast schreef:

Ik heb net de trailversie gedownload en het lijkt me een uitermate handig programma. Ook voor mijn wat mindere (2500 cd's) verzameling. Dat programma'tje gaan we dadelijk maar eens aanschaffen.

Sietse schreef:
Heb je ook die scanner erbij? Want dat maakt het een stuk interessanter.

Die scanner is voor luie mensen met te veel geld.

Scanner Dat met die barcodes?. Hoogst onhandig. Ik werk met automatische upload van titels en dat gaat supersnel

Zeker aanschaffen dus met zo'n verzameling. Programma zit zelfs zo in elkaar dat het haast leuk is om het bij te houden. En (bijna geen).....geen typewerk . Gebruik het al een jaar of 5 nu en met ieder update wordt het ook daadwerkelijk nog een fijner programma. Aanrader

Sietse
ja maar om van scratch te beginnen...
ff 1850 platen en cd's invoeren...das gewoon klote werk, vooral omdat >50% toch niet op amazon ofzo staat.

Ja dat is kutwerk maar het programma maakt gebruik van meerdere databases en ik gok dat minstens 99 % van de titels van het net geplukt kan worden. Ik maak het eigenlijk zelden mee dat ik iets handmatig in moet voeren, zelfs eigen beheer uitgaven worden regelmatig door een van de databases aangeleverd omdat die dan door een of andere liefhebber is toegevoegd aan die database.

Sietse
tsja, ik moet vrijwel alles dat ik rip zelf al op freedb zetten dus ik ben nogal wantrouwig met dat soort zaken.

Sietse
nou ja wanhopig bedoel ik niet...maar uhm, kan niet op het woord komen.

Sceptisch bedoel je. Van de act Orphax vindt het programma al zovast meer titels dan MuMe hoor

Sietse
juist dat was het woord...

en dat over orphax...vreemd...

Untitled , In a Long Night, Sand in Boxes, Oniscus nogwat en Saeti zijn zonder typewerk toe te voegen, inclusief de tracktitels

Sietse
ja zag het al...

ik heb het al weer gedeinstalleerd...zelfs als ik iedere dag 10 albums doe ben ik nog een half jaar bezig. En ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.

Ik heb een hele fijne access file met al de informatie die ik belangrijk vind zonder dat ik er nog iets aan hoef aan te passen.

Volgens mij kun je het CSV rapport van MuMe ook importeren.

Sietse schreef:
ja zag het al...

zelfs als ik iedere dag 10 albums doe ben ik nog een half jaar bezig. En ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.

Ik heb een hele fijne access file met al de informatie die ik belangrijk vind zonder dat ik er nog iets aan hoef aan te passen.

Ja als je 10 albums per dag doet dan ben je met een beetje verzameling best lang iedere dag maar liefst 3 minuten bezig. En dan heb je dus alle informatie van die 10 albums, inclusief covers, jaartallen, genres, titels van de tracks, record label enzo binnen. En als je dat allemaal niet wilt, dan zet je bepaalde info gewoon "uit". Maar acces is ook fijn hoor, alleen das dan weer wel typen...en daar heb ik weer geen zin in en tijd voor

Anyway, heb lang gezocht naar een programma om mn verzameling fraai en naar eigen inzicht *want dat kan) te administeren zonder blauwe vingers van het typen te krijgen en this is it. Heb geen aandelen overigens. Vind het gewoon een geweldig programma.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:24 uur

geplaatst: vandaag om 21:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.