MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / afgaan op hoezen

zoeken in:
djeffibrelich
Deus - worst case scenario vind ik een aardige plaat.
Maar ik vind het jammer van die hoes, die vind ik namelijk spuuglelijk.
Ik weet zeker dat ik er meer van kon genieten als er een andere (betere) hoes voor was.

Sheplays
Dan stop je hem toch gewoon in een andere

Sheplays schreef:
Dan stop je hem toch gewoon in een andere

* heeft ineens een hoop werk te doen*

Bij Tindersticks - The Hungry Saw (2008):

Dat iemand een bepaald album niet koopt omdat ie de hoes lelijk vindt.... apart.

Van sommige lelijke hoezen ben ik gaan houden... gewoon omdat dat album me dierbaar is.

En deze vind ik eigelijk best ok.

Dat snap ik ook niet bubba.... een cd laten liggen vanwege een hoes?!
Ik kom soms vanwege een mooie hoes bij cd's terecht waar ik anders nooit op gekomen zou zijn, maar Tindersticks is een voor mij gevestigde naam dus dan kan ik aan een lelijke hoes prima voorbij gaan.
Het gaat uiteindelijk om de muziek en die is hier gewoon goed.

Apart......

dix
@ thetinderstick: Ik begrijp dat heel goed;

Ik denk zelfs dat OK Computer hier nooit op 1 zou staan als ie gestoken was in een Twisted Sister sleeve ...

Neemt niet weg dat deze hoes helemaal niet verkeerd is in mijn ogen. Dramatisch met een knipoog, ik houd daar wel van.

dix schreef:
Ik denk zelfs dat OK Computer hier nooit op 1 zou staan als ie gestoken was in een Twisted Sister sleeve ...

Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar ook dat zou mij niet tegenhouden na het fantastische The Bends, ik zou me dan zeker niet laten weerhouden om er op zijn minst naar te luisteren.
En als het me bevalt dan koop ik het: slechte hoes of niet.
Het is een ander verhaal als het gaat om een act die ik niet zou kennen. Tindersticks levert bijna alleen maar 4,5* / 5* albums af wat mij betreft dus dan zou het raar zijn om nu niet over te gaan tot aanschaf omdat ik de hoes niet mooi zou vinden.
Maar goed: iedereen z'n eigen beredenering natuurlijk, het is ook geen veroordeling; ik vind het wel apart.

Oh maar het is op zich heel simpel en praktisch hoor. Ik heb door de jaren heen gewoon gemerkt dat ik albums met (naar mijn mening) lelijke hoezen minder vaak uit de kast trek dan albums met een mooie hoes. Dat is gewoon een heel praktische constatering waarmee ik vaak ook rekening houd in mijn koopgedrag.

Echt waar?, dus albums die erg goed zijn maar een afgrijselijke hoes hebben negeer je? Jeetje als ik dat zou doen zou ik toch een hoop moois negeren.

Niet per definitie, er zijn uiteraard legio uitzonderingen, maar vaak wel. In dit geval speelt namelijk ook nog mee dat mijn kritiek op het nummer "The Flicker of a Little Girl" volledig aansluit op mijn kritiek op de hoes. Het is mij allemaal te makkelijk en haast achteloos gedaan. Die onverschilligheid staat nogal haaks op hoe ik tegen kunst aankijk.

sq
Nog niet gezien in het topic, maar ik ga wel eens af op hoezen, maar niet noodzakelijkerwijs op dat ze (kunstzinnig) mooi zijn. Soms wordt ik ook of juist aangetrokken door lelijkheid. Gewoon omdat ik denk: dat moet wel iets wezen, dat je t in zo´n hoes stopt:

(afbeelding)

Of bijzonder kitsch, dat trekt mij ook aan:

(afbeelding)

Ja en deze heb ik ook gekocht, zelfs wetende dat het mijn muziek niet helemaal is:

(afbeelding)

Soms vind ik lelijke of simpele hoezen juist goed werken.
Bv een aantal Joy Divison-hoezen zien er maar saai en sober uit, maar het beschrijft op wereldse wijze de muziek die het bevat.

Joy schreef:
haha, die hoezen zijn toch ware meesterwerken?

nah das overdreven, maar wel erg creatief, vooral in den beginne, en er staat zoveel op, dat maakt juist newsgierig

Zappa's hoezen hebben altijd een meerwaarde gevormt en ook de liner notes zijn zonder meer briljant!

Skinny Fists
In Overigen > Algemeen > Hoe belangrijk is een cd hoes voor jou?:

Zoals de titel al zegt: Hoe belangrijk is de cd hoes voor jou als je naar de muziek luisterd? Beïnvloed het de manier waarop je naar de muziek luisterd? Bij mij speelt het artwork een grote rol, omdat ik al luisterend de afbeelding voor me krijg. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Ik zie de hoes en de muziek geheel los van elkaar, maar vind het wel altijd leuk als een album een mooie hoes heeft.

Ik kan rustig zeggen 'niet belangijk' omdat veel van mijn favoriete albums hoezen hebben die ik echt niet mooi vind.

Maar toch is die opmerking dan niet terecht: in het verleden ben ik regelmatig op een hoes afgegaan omdat ie me intrigreerde. Iets zei me dan dat het het moest luisteren. In een aantal gevallen ben ik daar erg blij om omdat die albums tot mijn favorieten zijn gaan behoren. Was ik niet op de hoes afgegaan dat zou ik ze waarschijnlijk nooit ontdekt hebben vrees ik.
Verder hebben hoezen geen enkele invloed op het muzikaal gebodene. Het zijn goede uithangborden voor mij.

Skinny Fists
Natuurlijk zijn er zat meesterlijke albums met lelijke hoezen. Dan haalt het voor mij ook niet uit of het doosje er niet uitziet of niet. Bij veel platen is een hoes een soort stempel van de muziek. Het geluid verwerkt in afbeelding of zoiets.

Ik vind het altijd mooi als een albumhoes past bij de muziek die erop staat. De hoes van My Bloody Valentine - Loveless vind ik een van de mooiste voorbeelden:

(afbeelding)

Skinny Fists
Inderdaad. Dat is precies wat ik bedoel. Past de hoes goed bij de muziek, dan is dat erg goed gedaan.

aERodynamIC schreef:
Ik kan rustig zeggen 'niet belangijk' omdat veel van mijn favoriete albums hoezen hebben die ik echt niet mooi vind.

Maar toch is die opmerking dan niet terecht: in het verleden ben ik regelmatig op een hoes afgegaan omdat ie me intrigreerde. Iets zei me dan dat het het moest luisteren. In een aantal gevallen ben ik daar erg blij om omdat die albums tot mijn favorieten zijn gaan behoren. Was ik niet op de hoes afgegaan dat zou ik ze waarschijnlijk nooit ontdekt hebben vrees ik.
Verder hebben hoezen geen enkele invloed op het muzikaal gebodene. Het zijn goede uithangborden voor mij.

^^ Dit dus.

Leuk artwork is gewoon een extraatje, maar een extra ster gaat het album er wel niet door krijgen. De kans is wel groter dat ik het dan ook effectief aanschaf. Sommige cd's (10,000 Days van Tool) hebben zulk een leuk artwork dat het echt de moeite loont om een fysiek exemplaar aan te schaffen.

dix
't is moeilijk om van een mooie plaat met een spuuglelijke hoes te houden ...

Ik vind het altijd wel tof als er aandacht is besteed aan het artwork en ik vind het ook leuk om boekjes door te pluizen.

Cygnus schreef:
Ik vind het altijd mooi als een albumhoes past bij de muziek die erop staat.
Mee eens, de Joy Divison en Dead Can Dance covers vind ik in dit opzicht ook heel geslaagd. Maar ook gewoon deze:

(afbeelding)

dix schreef:
't is moeilijk om van een mooie plaat met een spuuglelijke hoes te houden ...

Geen last van. Alhoewel ik het natuurlijk wel leuker vind als het artwork mooier is.

(afbeelding)

(afbeelding)

Verwoorden het gevoel

Voor mij is een hoes wel redelijk belangrijk, het is toch het eerste uithangbord van een album. Ik heb regelmatig platen met waarschijnlijk prima muziek laten liggen vanwege de hoes. En andersom ben ik ook wel genegen albums met een mooie hoes sneller uit te proberen of sneller op te zetten, als ik ze eenmaal heb.

Een van de redenen waarom ik weer volop in het vinyl zit (niet letterlijk) is omdat de hoezen voor mij belangrijk zijn. Ik vind het ook ontzettend leuk om iets te kopen enkel op basis daarvan. Het laatste wat ik zo kocht was Harmonic Tremors van Zozobra. Omdat het in de uitverkoopbak lag had ik er geen flauw idee van wat voor iets het kon zijn. Thuisgekomen ontdekte ik dan dat het heerlijke post-metal a la Isis was. Als het cd-boekje opengevouwen is wordt zichtbaar dat de hoes een deel van een tekening van een soort vogelverschrikker is.

(afbeelding)

Uiteindelijk gaat het natuurlijk vooral om de muziek. Veel erger dan een mooi album met een lelijke hoes is het omgekeerde.

Zorin
Een hoes vind ik wel een uithangbord voor de muziek, maar uiteindelijk niet essentieel (voor de koop).

Wat ik nog wel eens doe is op beurzen platen kopen tegen een schappelijk prijsje om dat ik ze om één of andere(meerdere) redenen de hoes mooi vind. Het gaat mij dan puur om de hoes (en/of binnenkant bij dubbelelpees) dus, want ik speel ze niet af.

Zo heb ik vorig jaar de live dubbelelpee Viva ! van Roxy Music in goeie staat gekocht voor een paar euro omdat ik iets met die plaat heb qua uitstraling/artwork, hoewel de muziek me niet overdreven aanspreekt in dit geval.

(afbeelding)

Weet je zeker dat Viva! een dubbel-LP is Zorin?

Zorin
Je brengt me aan het twijfelen en ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben....'t is nog vroeg . Ik zal even naar mijn kamer boven kijken...moment.

Het is inderdaad geen dubbelelpee. Het lijkt wel zo doordat het er zo uit ziet als een dubbele (uitklapbaar), maar een"kant"zit dicht en het is wel degelijk een enkele plaat. Je hebt gelijk. Kun je nagaan dat ik in dit geval erg hoesgericht was (ik vind het overigens wel een goede band, maar niet zo mijn muziek helemaal).

Zorin
Nog even over de CD's; ik koop soms wel eens nieuwe uitgave van oude CD's vanwege de mooie "boekjes"met foto' s en info over het album als ik dat tegen een gunstigeprijs tegenkom.

Bottomline (gezien de topictitel): ja, ik vind een hoes wel een blikvanger, maar als ik de muziek mooi vind houdt een eventuele, in mijn ogen, vreselijke 'hoes' niet van de koop af.

Overigens ben ik daar wel wat ziekelijk (neurotisch) in: zo kocht ik laatst Abraxas van Santana op CD, waarvan volgens mij de achterkant niet origineel zoals op plaat (? )is en de zijkant van het doosje grijs was, terwijl toen ik hem nog niet had de zijkant gewoon wit was met zwarte letters; vind ik mooier, maar hier zat dan wel weer een leuk'boekje"bij.

Ik ben nog niet klaar.... ; ik zelf heb dan ook een hekel aan CD' s in die kartonnen verpakkings 'hoezen': ik wel graag normale, ouderwetse 'doosjes' met daarin de originele hoes, maar graag met 'boekje' met foto's en info .

Gast
geplaatst: vandaag om 15:17 uur

geplaatst: vandaag om 15:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.