MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziekliefhebbers of muziekhaters?

zoeken in:
Reijersen schreef:
Even mijn korte inbreng hierin.

Zijn we niet meer genre- en artiestliefhebbers als dat we muziekliefhebbers zijn? Als muziekliefhebber moet je in elk genre van alles gaan luisteren, mainstream of niet. Maar niemand die dat doet.

Hier heb je denk ik wel gelijk in... Je hebt op deze site vooral Rock-liefhebbers maar van Hip-Hop, Jazz enzovoort, weten ze niks. Dus eigelijk is iedereen hier "selectief" muziekliefhebber, of welk woord je er anders voor zou moeten gebruiken.

Reijersen schreef:

Zijn we niet meer genre- en artiestliefhebbers als dat we muziekliefhebbers zijn? Als muziekliefhebber moet je in elk genre van alles gaan luisteren, mainstream of niet. Maar niemand die dat doet.

Dit lijkt me ook wel meevallen. MuMe verdeelt de muziek in 3 genres (electronic, poprock en r'nbhiphop) en ik vind ze alledrie fantastisch

shappy1010
Reijersen schreef:

Maar het valt me inderdaad op dat mensen vanuit bepaalde genres (de wat hardere nirvana/tool jaren 90 rockliefhebbers kennen er een houtje van) enorm fel uithalen naar wat voor mij gerenomeerde artiesten zijn. Persoonlijk vind dat ik een veel genuanceerdere kijk op muziek heb. Ik zal de beatles nooit een kutband noemen, ook al luister ik er niet naar. Ik zal Dire Straits nooit een grafband noemen, ook al vind ik ze een beetje saai, nu terug kijkend. Het zijn nog steeds muzikanten die een mooie bijdrage hebben geleverd aan muziekgeschiedenis. Sommige hier kunnen zo afgrijselijk fel uithalen naar bepaalde artiesten (Toto blijft een mooi voorbeeld) Ik begrijp die haat niet. Ik zeg wel eens, the view from the top is better. Vandaar deze topic.

Reijersen schreef:
Als muziekliefhebber moet je in elk genre van alles gaan luisteren, mainstream of niet. Maar niemand die dat doet.
Ik luister vrijwel alle genres hoor, ik maak zelfs af en toe uitstapjes naar de soul-hoek.

shappy1010 schreef:
Ik zal de beatles nooit een kutband noemen, ook al luister ik er niet naar. Ik zal Dire Straits nooit een grafband noemen, ook al vind ik ze een beetje saai, nu terug kijkend. Het zijn nog steeds muzikanten die een mooie bijdrage hebben geleverd aan muziekgeschiedenis. Sommige hier kunnen zo afgrijselijk fel uithalen naar bepaalde artiesten (Toto blijft een mooi voorbeeld) Ik begrijp die haat niet

Ik weet niet of dit naar mij is bedoeld, maar ik heb bands als The Beatles nooit kut genoemd, ik vind het merendeel van hun muziek gewoon waardeloos. En een band als Dire Straits heeft imo helemaal niks bijgedragen aan de muziekgeschiedenis.

Koenr schreef:
Ik luister vrijwel alle genres hoor, ik maak zelfs af en toe uitstapjes naar de soul-hoek.

Da's ook maar een stelling die je kan hardmaken als je genres ruim interpreteert (zoals luc aangeeft, de grote drie).

Maar iemand die naar hardere rock muziek luistert zal (bijna) nooit wat zien in het bijvoorbeeld R&B/Soul genre. I Don't Mind, maar hou het dan wel voor je en ga niet lopen afzeiken bij de genres die je toch niet interesseren.

Nou dat valt wel mee, ik luister (of heb interesse in) rock, pop, electronic, hip-hop, folk, metal, jazz etc, en ook het merendeel van de subgenres die daaronder vallen.

Enige dat erbuiten valt is Reggae en R&B (daarin heb ik nog niks interessants ontdekt).

Koenr schreef:
Nou dat valt wel mee, ik luister (of heb interesse in) rock, pop, electronic, hip-hop, folk, metal, jazz etc, en ook het merendeel van de subgenres die daaronder vallen.

Enige dat erbuiten valt is Reggae en R&B (daarin heb ik nog niks interessants heb ontdekt).

ik zei ook bijna iedereen. Zou niet durven generaliseren. Maar waar het mij meer omgaat is mijn laatste zinnetje.

Zo koen, hoe staat het met je trance, hardcore en mellow kennis ? Techno ? Noize ?

Onderhond schreef:
Zo koen, hoe staat het met je trance, hardcore en mellow kennis ? Techno ? Noize ?
Ik heb best wat trance e.d. op de pc staan hoor.

En noise ben ik nog niet aan begonnen, zal binnenkort eens een Merzbow plaatje opzetten.

Reijersen schreef:
Maar waar het mij meer omgaat is mijn laatste zinnetje.

Nja, dat geldt niet voor mij, ik heb binnen de rock/pop nog de meeste lagen stemmen heb staan.

Eh ja, ik heb Kid A van Radiohead ook nog ergens staan geloof ik

Koenr schreef:
Nja, dat geldt niet voor mij, ik denk dat ik binnen de rock nog de meeste lagen stemmen heb staan.

Gaat het er nou om wat voor elk persoonlijk ligt of over wat over het algemeen de kwestie is. Over het algemeen dus: als iets niet je genre is of je een genre niet interesseert, val daarmee dan niet de mensen die het wel appriciëren lastig.

fastpulseboy
shappy1010 schreef:
(quote)

Maar het valt me inderdaad op dat mensen vanuit bepaalde genres (de wat hardere nirvana/tool jaren 90 rockliefhebbers kennen er een houtje van) enorm fel uithalen naar wat voor mij gerenomeerde artiesten zijn. Persoonlijk vind dat ik een veel genuanceerdere kijk op muziek heb. Ik zal de beatles nooit een kutband noemen, ook al luister ik er niet naar. Ik zal Dire Straits nooit een grafband noemen, ook al vind ik ze een beetje saai, nu terug kijkend. Het zijn nog steeds muzikanten die een mooie bijdrage hebben geleverd aan muziekgeschiedenis. Sommige hier kunnen zo afgrijselijk fel uithalen naar bepaalde artiesten (Toto blijft een mooi voorbeeld) Ik begrijp die haat niet. Ik zeg wel eens, the view from the top is better. Vandaar deze topic.

het zijn allemaal een beetje stoffige bands (zoals het personeel van de V&D zeg maar) waar jij mee komt. En natuurlijk is dat niet slecht, het zijn zelfs enorm goeie muzikanten maar wel enorm saai natuurlijk en ook voor hele saaie mensen en waarom zou dat toch niet benoemd mogen worden. Ik vind het jammer dat mensen zich daar zo door aangesproken voelen. Als jij weet dat je die muziek leuk vind is dat toch prima. Als kind heb ik er ook wel naar geluisterd en kan wel zeggen dat ik die muziek allemaal ken.......

fastpulseboy schreef:
.... en ook voor hele saaie mensen ... Ik vind het jammer dat mensen zich daar zo door aangesproken voelen ...

Vreemd zeg.

sq
Ik vind het niet zo vreemd dat juist de meest bekende muziek het meeste 'haters' kent. Naarmate een artiest buiten het genre nauwelijks bekend is of geen hits heeft gehad, zal iemand die dat genre normaal niet luistert het niet kennen; dan komt er dus ook geen kritiek of een lage stem.

Als Coldplay een nieuwe single heeft kan je er bijna niet om heen. Die hoor je altijd wel een keer. En dus ook de mensen die daar niet van houden. In het bijzonder geldt dat voor wereldsterren als Madonna en Robbie Williams.

De kans dat een countryliefhebber een afzeikerige recentie plaatst bij de nieuwe Void Settler is bepaald lager dan de kans dat hij iets vind van de nieuwe Madonna of Robbie Williams.

Als Madonnafan moet ik best vaak uitleggen wat ik er mooi aan vind. Als ik iets negatiefs zeg over Void Settler, wordt ik als 'indringer' nauwelijks serieus genomen omdat ik niet weet waar ik over praat.

fastpulseboy
good point

shappy1010
fastpulseboy schreef:

het zijn allemaal een beetje stoffige bands (zoals het personeel van de V&D zeg maar) waar jij mee komt. En natuurlijk is dat niet slecht, het zijn zelfs enorm goeie muzikanten maar wel enorm saai natuurlijk en ook voor hele saaie mensen en waarom zou dat toch niet benoemd mogen worden. Ik vind het jammer dat mensen zich daar zo door aangesproken voelen. Als jij weet dat je die muziek leuk vind is dat toch prima. Als kind heb ik er ook wel naar geluisterd en kan wel zeggen dat ik die muziek allemaal ken.......

Ik zou wel beter moeten weten dan weer met jou in discussie moeten gaan, maar je bevestigd hier wederom mee mijn stelling. Jij bestempeld de muziek als "saai" zoals George W. Bush de "as van het kwaad" bestempeld. Koppig en niet inlevend. Je zegt het dus alsof het zo is, en dat is mijn issue. Ik kan je nml. vertellen dat smaak en charakters van mensen verschillen, en zo ook de meningen over muziek of bands. Een paar v.b.

http://www.billboard.com/bbcom/discography/index.jsp?pid=5883&aid=762860

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:qwanqjkboj0a

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:os120r8ac48z

Daarbij vraag ik me dan weer af of jij bands als Led Zeppelin of The Who ook als stoffig beschouwd.

Het is moeilijk om in reacties met jou niet persoonlijk te worden aangezien je dat zelf wel altijd doet, maar mijn post doet voorlopig niks af aan de topic.

shappy1010 schreef:
Ik kan je nml. vertellen dat smaak en charakters van mensen verschillen, en zo ook de meningen over muziek of bands.

fastpulseboy schreef:
Als jij weet dat je die muziek leuk vind is dat toch prima.

fastpulseboy
thanks

shappy1010
fastpulseboy schreef:
En natuurlijk is dat niet slecht, het zijn zelfs enorm goeie muzikanten maar wel enorm saai natuurlijk en ook voor hele saaie mensen

Tja als we gaan quoten...

De link leggen tussen iemand's muzieksmaak en iemand's persoonlijkheid blijft enorm goedkoop. Maar da's wel een kenmerk van Morrissey fans in het algemeen, niet ?

SelmaDuim
Onderhond schreef:
De link leggen tussen iemand's muzieksmaak en iemand's persoonlijkheid blijft enorm goedkoop.

+

Maar da's wel een kenmerk van Morrissey fans in het algemeen, niet ?

Ik denk dat de meeste mensen het zo ook wel begrijpen hoor

SelmaDuim
Moest even de tegenstelling verduidelijken.

* gooit opgelucht de beledigde reactie weg *

fastpulseboy
Onderhond schreef:
De link leggen tussen iemand's muzieksmaak en iemand's persoonlijkheid blijft enorm goedkoop. Maar da's wel een kenmerk van Morrissey fans in het algemeen, niet ?

hahaha, IQ is in dat kader ook een leuke

(grapje hoor)

Een muziekhater is iemand die de gehele dag nieuwe bands ontdekt op Sky Radio.

Bands op Skyradio? Das nieuw

Als ik eerlijk ben haak ik inderdaad snel af als een band de bekendheid ingegooid wordt. Dat is gewoon een soort tic. Toen ik The Kooks kocht, kende bijna niemand ze. Nu zijn ze best bekend en vind ik er weinig meer aan.
Ik kan niet uitleggen hoe het komt... :/

Waarschijnlijk een vorm van zelfmarketing. Jezelf positioneren als een ander product omdat je jezelf daarmee kan onderscheiden van andere mensen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:42 uur

geplaatst: vandaag om 20:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.