Muziek / Algemeen / Radio
zoeken in:
1
geplaatst: 17 januari 2021, 17:27 uur
Onweerwolf schreef:
Ik kan niet voor de Eigenwijze 30 stemmen dus die award is sowieso nietszeggend.
(quote)
Ik kan niet voor de Eigenwijze 30 stemmen dus die award is sowieso nietszeggend.
Wat een eer, dank je wel.
Gemaakt met liefdewerk oud papier, maar de uitzending van morgen zal met dit soort reacties nog leuker zijn om te maken.
1
geplaatst: 28 februari 2021, 13:41 uur
Slowgaze schreef:
The National is ook alleen maar bekend omdat ze met Taylor Swift mochten samenwerken. Anders had niemand er ooit van gehoord.
The National is ook alleen maar bekend omdat ze met Taylor Swift mochten samenwerken. Anders had niemand er ooit van gehoord.
She made that stud famous.
2
geplaatst: 2 augustus 2021, 18:46 uur
heartofsoul schreef:
Bij het opzoeken van de frequenties stuitte ik op Fip Radio, die ik toen ook maar probeerde. Het eerste nummer dat ik hoorde was van Francoise Hardy, gevolgd door een dance-achtig nummer, en vervolgens hoorde ik nog veel meer moois. Op de website www.fipradio.com heb ik de speellijst bekeken: een geweldige mix van pop, chansons, jazz, rap, en zelfs klassiek.. Als ik even niet weet welke cd ik moet beluisteren, is dit een fantastische zender, die door vele kabelnetten wordt doorgegeven, gelukkig ook in mijn woonplaats.
Bij het opzoeken van de frequenties stuitte ik op Fip Radio, die ik toen ook maar probeerde. Het eerste nummer dat ik hoorde was van Francoise Hardy, gevolgd door een dance-achtig nummer, en vervolgens hoorde ik nog veel meer moois. Op de website www.fipradio.com heb ik de speellijst bekeken: een geweldige mix van pop, chansons, jazz, rap, en zelfs klassiek.. Als ik even niet weet welke cd ik moet beluisteren, is dit een fantastische zender, die door vele kabelnetten wordt doorgegeven, gelukkig ook in mijn woonplaats.
Vandaag in de Volkskrant: DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl
‘Als ik iemand tegenkom die ook fan is van Radio Fip ontsnapt mij een vreugdekreet’, zegt Theo Hiddema. ‘Dan weet ik: beschaving bestaat nog.’
Zou Hiddema de policitus zijn met de beste muzieksmaak? Beter dan Baudet en Eerdsmans, dat sowieso

Vandaag trouwens wezen luisteren en al wat ontdekkingen gedaan. Luca Wilding bijvoorbeeld (obscure singer-songwriter) en Soul girl van Jeanne & The Darlings, dat na Soul Man werd gespeeld

En nu dreampopsong Money van Widowspeak. Mooi nummer inderdaad Mausie!
3
geplaatst: 21 april 2022, 11:36 uur
Radio is echt wel een medium geworden van de vorige eeuw, zo lijkt het. Het is inmiddels verkruimeld in de digitale wereld. Een niet te onderschatten doorzetter is het Engelse Radio Caroline. Met internetstream weliswaar, maar heel praktisch en nostalgisch óók op de middengolf 648 kHz. Het station zendt uit vanaf de Engelse oostkust en is in westelijk Nederland en België overdag goed te ontvangen op transistor en autoradio.
Vanaf 1973 zond Caroline uit vanaf de Mi-Amigo voor de Nederlandse kust, en introduceerde een album-format. Een progressief rockstation voor een nieuwe generatie. Die generatie is inmiddels de 60 wel gepasseerd, maar in dezelfde geest gaat het vandaag de dag nog steeds door. En eigenlijk beter dan ooit.
Origineel eigen geluid, met de bekende Bell op het hele uur. Albumtracks, classic rock en nieuwe ontdekkingen. Door de historie is er nog steeds een band met de Nederlandse luisteraar. En regelmatig hoor je hier Focus, Earth&Fire of Kayak langskomen. Bijzonder radiostation met een roemruchte geschiedenis waarin schipbreuk, inbeslagname en muiterij niet ontbreken. Maar nu in rustiger vaarwater. En toekomstbestendig.
Radio Caroline - radiocaroline.co.uk
Vanaf 1973 zond Caroline uit vanaf de Mi-Amigo voor de Nederlandse kust, en introduceerde een album-format. Een progressief rockstation voor een nieuwe generatie. Die generatie is inmiddels de 60 wel gepasseerd, maar in dezelfde geest gaat het vandaag de dag nog steeds door. En eigenlijk beter dan ooit.
Origineel eigen geluid, met de bekende Bell op het hele uur. Albumtracks, classic rock en nieuwe ontdekkingen. Door de historie is er nog steeds een band met de Nederlandse luisteraar. En regelmatig hoor je hier Focus, Earth&Fire of Kayak langskomen. Bijzonder radiostation met een roemruchte geschiedenis waarin schipbreuk, inbeslagname en muiterij niet ontbreken. Maar nu in rustiger vaarwater. En toekomstbestendig.
2
geplaatst: 23 april 2022, 15:57 uur
Bedankt voor de vermelding van Radio Caroline, Wandelaar! Ik zocht al een tijdje een radiozender die ik af en toe eens op de achtergrond kon aanzetten waar ik me niet kapot ging irriteren aan de muziek en/of presentatoren. Dat was een tijd Arrow Classic Rock, maar die vallen krankzinnig veel in herhaling. Ik denk dat dit wel een vaste waarde wordt, specifiek The Album Channel. Afwisselende programmering tot nu toe, presentatoren zijn fijn en vertellen gewoon ontspannen interessante zaken over nummers die ze draaien, reclames zijn zelfs niet vervelend én toepasselijk voor de zender.
1
geplaatst: 23 april 2022, 16:20 uur
Zelf luister ik (als échte senior, met geboortejaar 1948) op zijn tijd graag naar Radio Caroline Flashback, die de gehele dag een selectie uitzendt van de popmuziek uit de 60s en 70. Dat doe ik via de site van Radio Caroline, of via Online RadioBox. Een andere interessante zender vind ik Psychedelic Jukebox, met doorgaans iedere dag de nadruk op een bepaalde muziekstijl.
Flashback - carolineflashback.co.uk
https://www.psychedelicjukebox.com/
Flashback - carolineflashback.co.uk
https://www.psychedelicjukebox.com/
1
geplaatst: 23 april 2022, 17:27 uur
heartofsoul schreef:
Zelf luister ik (als échte senior, met geboortejaar 1948) op zijn tijd graag naar Radio Caroline Flashback, die de gehele dag een selectie uitzendt van de popmuziek uit de 60s en 70. Dat doe ik via de site van Radio Caroline, of via Online RadioBox. Een andere interessante zender vind ik Psychedelic Jukebox, met doorgaans iedere dag de nadruk op een bepaalde muziekstijl.
Flashback - carolineflashback.co.uk Psychedelic Jukebox – 60's Internet Radio Streaming Psychedelic Rock, Garage, and Surf Music. - psychedelicjukebox.com
Flashback - carolineflashback.co.uk Psychedelic Jukebox – 60's Internet Radio Streaming Psychedelic Rock, Garage, and Surf Music. - psychedelicjukebox.com
Bedankt ook voor die laatste link. Erg leuke playlist, dus ook die ga ik luisteren. Zelf ben ik met bouwjaar 1962 een beetje tussen wal en schip geraakt qua generatie. De sixties als kleuter beleefd, maar meer muzikaal gevormd door de jaren '70.
Wat de radio betreft: Radio Caroline was een plek waar ik veel muziek heb leren kennen. In 1972 terug voor de Nederlandse kust, met veel technische ellende. Zendschip Mi-Amigo was een wrak. In mei '73 waren er zelfs twee; Caroline 1 op 259 meter met de sterkste zender in het Nederlands en Engels 'all through the night'. Op 389 meter de tweede Caroline met wat minder kilowatts, gericht op het Engelse publiek. Het duurde een paar maanden, toen stopte de generator er mee. Maar in mijn herinnering een geweldige radiotijd. Ik heb er nog opnames van.
Opvallend was de relaxte en persoonlijke presentatiestijl. Afkondiging meestal om de drie platen. Uiteindelijk hield de zeezender het vol tot 1990. In 2017 terug op 648 kHz, met vrijwel hetzelfde geluid. Zoals vroeger, maar dan niet meer vanaf een bijna zinkend bootje. Ik ben nu 59 en beleef her.
1
geplaatst: 24 april 2022, 13:59 uur
Wandelaar:
Caroline verdient ons respect want ondanks het uitzendverbod voor de zeezenders vanaf 15 augustus 1967 ("The Marine Broadcasting Offences Bill") ging men "gewoon" door. Is allemaal uitvoerig te lezen op de site van Radio Caroline. Er kwamen na Radio Caroline nog veel meer zeezenders, waarvan de meeste in Amsterdam, althans met de radio die wij hadden, slecht te ontvangen waren. Gelukkig was Radio London ("The Big L") een gunstige uitzondering. Deze zender zond iedere zondag een Fab Fourty uit, een aangepaste top 40 waarin allerlei leuke platen werden geplugd. Ook die verdween uit de lucht, wat mij wel een beetje verdriet deed. Gelukkig waren Caroline en Radio Veronica nog gewoon te ontvangen.
The Oldies Project is een (Nederlandse) internetzender met een fijne selectie van de popmuziek uit de 60s en 70s, met iedere zondag zo'n fab fourty, plus zgn 'climbers' , en naar die climbers luister ik (als het enigszins mogelijk is) iedere zondag. Een andere interessante internetradiozender is Wonderful Radio London 266, die je onder meer via Online Radio Box kunt beluisteren, en via de site Pirate / Free Radio van Garry Stevens.
Geschiedenis Radio Caroline - MediaPages.nl
(klik op "the history of 648")
Britain Radio - 355.vze.com
Oldies project - Playlist | Online Radio Box - onlineradiobox.com
Caroline verdient ons respect want ondanks het uitzendverbod voor de zeezenders vanaf 15 augustus 1967 ("The Marine Broadcasting Offences Bill") ging men "gewoon" door. Is allemaal uitvoerig te lezen op de site van Radio Caroline. Er kwamen na Radio Caroline nog veel meer zeezenders, waarvan de meeste in Amsterdam, althans met de radio die wij hadden, slecht te ontvangen waren. Gelukkig was Radio London ("The Big L") een gunstige uitzondering. Deze zender zond iedere zondag een Fab Fourty uit, een aangepaste top 40 waarin allerlei leuke platen werden geplugd. Ook die verdween uit de lucht, wat mij wel een beetje verdriet deed. Gelukkig waren Caroline en Radio Veronica nog gewoon te ontvangen.
The Oldies Project is een (Nederlandse) internetzender met een fijne selectie van de popmuziek uit de 60s en 70s, met iedere zondag zo'n fab fourty, plus zgn 'climbers' , en naar die climbers luister ik (als het enigszins mogelijk is) iedere zondag. Een andere interessante internetradiozender is Wonderful Radio London 266, die je onder meer via Online Radio Box kunt beluisteren, en via de site Pirate / Free Radio van Garry Stevens.
Geschiedenis Radio Caroline - MediaPages.nl
(klik op "the history of 648")
Britain Radio - 355.vze.com
Oldies project - Playlist | Online Radio Box - onlineradiobox.com
0
geplaatst: 5 november 2023, 00:52 uur
Zo, ik hoorde net Stevie Be Zet - Blue Illusion op 3fm in een dj set, hulde! Dat nummer heb ik nog nooit op geen enkel radiostation gehoord.
Nu nog uitzoeken wie die dj was en of die set ergens te vinden is.
Nu nog uitzoeken wie die dj was en of die set ergens te vinden is.
1
geplaatst: 5 november 2023, 00:59 uur
Justin Verkijk zo te zien, ik zie dat ie ook o.a. Knights of the Jaguar heeft gedraaid. Dat verwacht je inderdaad niet zomaar op 3FM.
Edit: hier kun je afleveringen terugluisteren van zijn show The Beat.
Edit: hier kun je afleveringen terugluisteren van zijn show The Beat.
0
geplaatst: 5 november 2023, 01:06 uur
Ik zie dat er een dj was in het tweede uur, Oberman. Komt dan vast wel een keer op soundcloud te staan denk ik. Maar wel een aardig programma voor zo'n zender.
Edit: Luister het nu terug, ze draaiden zelfs Awesome 3 - Don't Go nog zo'n dikke classic. Super!
Edit: Luister het nu terug, ze draaiden zelfs Awesome 3 - Don't Go nog zo'n dikke classic. Super!
1
geplaatst: 19 januari 2024, 15:18 uur
Volgens mij hanteert Arrow Classic Rock een leeftijdsgrens van 20 jaar, komen net in hetzelfde uur 2 nummers langs waarvan ik me afvroeg wat ze in vredesnaam op deze zender te zoeken hebben. Blijken ze allebei uit 2004 te komen.
Ik word oud, dat is toch helemaal geen classic rock?
Ik word oud, dat is toch helemaal geen classic rock?

0
geplaatst: 19 januari 2024, 17:05 uur
0
geplaatst: 8 augustus 2025, 13:40 uur
Onderzoek van de NVPI wijst uit dat:
Ondanks de opkomst van muziekstreamingdiensten hecht twee derde van respondenten nog belang aan radio.
muziekmonitor zomer 2025
Dit onderzoek van de NVPI (platenhandel) laat toch een heel ander beeld zien van de zgn. muziekliefhebber... Opvallend ook jongeren kopen meer muziek, dan ouderen.
Dit had ook in 'het laatste muzieknieuws' kunnen staan, het geeft enig inzicht geeft hoe er naar muziek wordt geluisterd en welke media daar een rol in spelen.
Ondanks de opkomst van muziekstreamingdiensten hecht twee derde van respondenten nog belang aan radio.
muziekmonitor zomer 2025
Dit onderzoek van de NVPI (platenhandel) laat toch een heel ander beeld zien van de zgn. muziekliefhebber... Opvallend ook jongeren kopen meer muziek, dan ouderen.
Dit had ook in 'het laatste muzieknieuws' kunnen staan, het geeft enig inzicht geeft hoe er naar muziek wordt geluisterd en welke media daar een rol in spelen.
1
geplaatst: 12 augustus 2025, 10:09 uur
vivalamusica schreef:
Zeker interessant, en het zijn inderdaad andere uitkomsten dan ik verwacht zou hebben. Ik heb het als tip doorgespeeld naar de samensteller van het muzieknieuws op de frontpage. Ik laat het hier weten zodra ik een reactie binnen heb.
0
geplaatst: 12 augustus 2025, 11:37 uur
vivalamusica schreef:
muziekmonitor zomer 2025
muziekmonitor zomer 2025
De link naar de muziekmonitor hebben ‘ze’ veranderd en nu hier te vinden:
https://cms.nvpi.nl/uploads/nvpi/files/new_files/1751297033_muziekmonitor-zomer-2025-def-1.pdf
2
geplaatst: 10 september 2025, 16:02 uur
Nieuws: Radio Paradise een (babbel-vrij) online-station uit Californië heeft haar muziekaanbod aanzienlijk uitgebreid. Naast de main-mix, mellow, rock en global wordt er nu ook andere stijlen geleverd, met de wat vage genre titels ‘beyond’ (o.a. jazz) en ‘serenity’ (o.a. ambient). Dit heeft men zo gedaan om al te expliciete verwijzing naar een specifiek genre te vermijden, omdat bij heel wat muziek overlap is in stijl.
An eclectic musical adventure... - radioparadise.com
1
geplaatst: 23 december 2025, 12:41 uur
Het nieuwe CREAM radiostation is best wel okée, leuk en ook wel weer gedurfd (voor Nederlandse begrippen) dat naast pop/rock, ook klassiek, latin en chansons voorbij komen. Het schijnt een initiatief te zijn van ex-MOJO Leon Ramakers en z’n vrouw en onder de hoede van KINK bivakkeert…
CREAM - creamradio.nl
CREAM - creamradio.nl
0
geplaatst: 23 december 2025, 19:07 uur
vivalamusica schreef:
Nieuws: Radio Paradise een (babbel-vrij) online-station uit Californië heeft haar muziekaanbod aanzienlijk uitgebreid. Naast de main-mix, mellow, rock en global wordt er nu ook andere stijlen geleverd, met de wat vage genre titels ‘beyond’ (o.a. jazz) en ‘serenity’ (o.a. ambient). Dit heeft men zo gedaan om al te expliciete verwijzing naar een specifiek genre te vermijden, omdat bij heel wat muziek overlap is in stijl.
Ziet er goed uit, Babbelvrij? Dat klinkt goed.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 december 2025, 21:11 uur
vivalamusica schreef:
Babbelvrij? Dus gewoon een playlist. Lijkt me bijzonder overbodig in 2025.
0
geplaatst: 23 december 2025, 21:48 uur
Tja kan je ook zeggen van de vele pop radiozenders met overenthousiaste presentatoren, of de zoveelste editie van een top 2000 of wacht die politiek gestuurde wedstrijden. Laat iedereen maar doen waar hij of zij goesting in heeft.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 december 2025, 22:03 uur
remcodurez schreef:
Tja kan je ook zeggen van de vele pop radiozenders met overenthousiaste presentatoren, of de zoveelste editie van een top 2000 of wacht die politiek gestuurde wedstrijden. Laat iedereen maar doen waar hij of zij goesting in heeft.
Ik denk dat je het relevante punt weer eens mist.
0
geplaatst: 23 december 2025, 22:06 uur
Lijkt me ook. Of je de overenthousiaste presentatoren nou leuk vindt of niet, ze maken het natuurlijk wel anders dan een playlist.
0
geplaatst: 23 december 2025, 22:11 uur
Nee ik begrijp je punt volledig. Ik ben alleen niet akkoord met je stelling. Overbodig lijkt me eerder die reacties van jou.
0
geplaatst: 23 december 2025, 22:21 uur
remcodurez schreef:
Nee ik begrijp je punt volledig. Ik ben alleen niet akkoord met je stelling. Overbodig lijkt me eerder die reacties van jou.
(quote)
Je kan iets leuk vinden of niet maar OWW's punt is dat een radiozender zonder gepraat technisch gezien niet verschilt van een playlist en dus overbodig is. Jouw reactie over overenthousiaste presentatoren heeft daar niks mee te maken. Die bieden een andere ervaring en zijn daardoor niet overbodig.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 december 2025, 22:25 uur
remcodurez schreef:
(quote)
Is het weer dwarse dinsdag, Remco?
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 december 2025, 22:28 uur
Arrie schreef:
Lijkt me ook. Of je de overenthousiaste presentatoren nou leuk vindt of niet, ze maken het natuurlijk wel anders dan een playlist.
Precies. Zo heb ik gisteren enthousiast de Prog 1000 aller tijden gedownload maar dat lijkt zonder commentaar te zijn. Dat leek vooraf niet zo te zijn. Erg jammer, want de nummers kan ik natuurlijk zelf ook wel in die volgorde draaien.
0
geplaatst: 23 december 2025, 22:29 uur
Arrie schreef:
Je kan iets leuk vinden of niet maar OWW's punt is dat een radiozender zonder gepraat technisch gezien niet verschilt van een playlist en dus overbodig is. Jouw reactie over overenthousiaste presentatoren heeft daar niks mee te maken. Die bieden een andere ervaring en zijn daardoor niet overbodig.
(quote)
Bedankt voor je toelichting, maar zover was ik uiteraard zelf ook wel. Alleen vul jij net als OWW in wat iets overbodig maakt voor de een of andere persoon. Persoonlijk zie ik geen meerwaarde van een top 2000 gepresenteerd op radiozender B als er al een bestaat op radiozender A.
En ja een radiozender zonder gepraat verschilt niet zoveel van een playlist, maar niet iedereen heeft A: een premium account op Spotify of YouTube om muziek nonstop af te spelen zonder reclame en B: zelf de ijver om op zoek te gaan naar leuke playlists of ze zelf samen te stellen. En voor deze mensen kan zo'n Babbelvrije radiozender dus mogelijk wel een meerwaarde zijn.
En het feit dat iemand het de moeite vind hier een bericht over te posten toont aan dat sommige mensen dit duidelijk niet overbodig vinden.
Lijkt me dan ook alleen maar respectvol om het niet te banaliseren.
* denotes required fields.