MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziekpaniek!

zoeken in:
Yak
The first time I played Duotone, I was standing on the station platform in Delft and fighting my Discman, wondering why exactly it would only play one second of noise as track one. Eventually I let it go upon the realization that ‘(in)’ really is nothing more than that initial build-up of sound, and that my CD player wasn’t actually broken.

Wat zijn de momenten geweest dat jullie daadwerkelijk gingen kijken of er iets met de versterker/cd-speler aan de hand was, om er later achter te komen dat dit bij het nummer hoorde? Ik roep me even Counting backwards leads to explosions van Zea voor de geest waarin het lijkt alsof je versterker het aan het opgeven is, of Les yper-sound van Stereolab waar aan het eind van het nummer de cd opgegeten lijkt te worden. Meer voorbeelden?

[Edit: mensen die het Subjo's-board volgen weten dat ik deze vraag daar ook al eens gepost had, maar het leek met wel grappig om het ook eens hier op MuMe los te laten. ]

Niet bij dat nummer, maar ik speelde een keer een nummer van Onderhond op mijn computer en ik schrok me echt rot, zulke rare geluiden ineens. Ik dacht serieus dat mijn computer kapot aan het gaan was

Ik had een paar weken geleden een CD van Värttinä in mijn autoradio zitten en zoals gewoonlijk stond het volume redelijk hard. Aangezien een collega van mij even naar klanten toe moest, vroeg hij of hij even mijn auto kon gebruiken. Nadat hij de auto gestart had en de muziek aan ging, trok hij snel weer de sleutel uit het contact omdat hij dacht dat mijn auto kapot was.

Yak
Haha, dit zijn nu krek de dingen die ik zocht.

The Bangles - Walk Like An Egyptian

In het midden van het nummer is de boel behoorlijk ruizig en de eerste keer dat ik dat hoorde dacht ik echt dat mijn boxen kapot waren gesprongen.

Smashing Pumpkins - Hummer

Het begin is nogal vreemd, toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat iemand de vooruitspoel-knop indrukte

Het is overigens nu een van mijn favoriete Pumpkins-nummers...

De eerste keer dat ik de fadeout van Neurosis - Stones from the Sky hoorde.

Op het album The Invisible Band van Travis hoor je aan het einde van het nummer Indefinitely een kookwekkertje afgaan.
Het heeft lang geduurd voordat ik doorkreeg dat het om het geluid op de cd ging en niet van de kookwekker in de kast (want het is exact hetzelfde geluid)

Heb het wel gehad bij Guapo's Five Suns, aan het einde van die suite klinkt het in eerste instantie net alsof de muziek blijft hangen. Ben de eerste keer echt naar m'n boxen toegerend om ze uit te zetten. Maar alles went kennelijk, want nu vind ik het prachtig.

Zoiets als aERo heb ik wel gehad bij Ten van cLOUDDEAD. Het was de eerste maandag van de maand 12:00 toen ik die plaat opzette. Toen het alarm weer afgelopen was had ik pas door dat het niet bij de muziek hoorde.

HammerHead schreef:
De eerste keer dat ik de fadeout van Neurosis - Stones from the Sky hoorde.

Een collega van me vertelde laatst dat hij die cd ook had gekocht, maar snel weer terug had gebracht naar de Velvet omdat het laatste nummer "kapot" was.
In de winkel hadden ze de cd ook even aangezet, en daarna gelijk zijn geld terug gegeven....
"Sorry hoor meneer, zal wel een productie foutje zijn.."

Er is een nummer van Kruder en Dorfmeister waarin een meisje fluistert 'do you like the dolphins, gliding through the waves....'
't was op t het station ofzo, ik rondkijken. dat was een raar moment, wie zegt er nou zoiets?

ben vergeten hoe dat nummer heet, eigenlijk wel jammer. weet iemand misschien hoe het heet?

offeh.... was er écht iemand die dat fluisterde...?

Bij van die oude Cypress Hill hiphop, zit zo'n sterk naaldengeluid in, dat ik de cd-speler aan een grondige inspectie heb onderworpen.

Die twee seconden in Eric B. & Rakim's "Let the Rhythm Hit 'Em", waarin het volume en bepaalde frequenties teruggedraaid worden om wat voor een reden dan ook.

Verder is het ook leuk om naar ambient of electronica te luisteren en je later te realiseren dat bepaalde (repetitieve) omgevingsgeluiden niet bij de muziek hoorden

Yak
Pinback - Some Voices EP, waarbij de voorkant op 45 toeren en de achterkant op 33 toeren gedraaid moet worden. Daar kwam ik dus ook pas na een aantal draaibeurten achter, met alle bijbehorende irritatie (wat is dit nou voor een rare geluidsbrij?!).

T.O. schreef:
Verder is het ook leuk om naar ambient of electronica te luisteren en je later te realiseren dat bepaalde (repetitieve) omgevingsgeluiden niet bij de muziek hoorden

Zoals het op de muur bonken van de buren?

Mojo Pin
lebowski schreef:
(quote)

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst Further Down The Spiral van Nine Inch Nails luisterde... Ik liep in de trein en tijdens een rustig stuk is er opeens een duistere stem die zegt: "Everything is blue in this world...". Ik dacht dat er een of ander moordlustig figuur achter me aanzat, het heeft wel een paar minuutjes geduurd voordat ik van de schrik bekomen was.

Verder kan ik me nog wel mijn kennismaking met Mogwai herinneren: de video van X-Mas Steps kwam toen op MTV, maar bij de eerste paar minuten zit geen geluid. Dus dan zit je opeens met MTV aan, maar toch in de stilte. In eerste instantie dacht ik natuurlijk dat het geluid kapot was.

lebowski schreef:

Mijn buren kunnen wel tegen wat klikjes en lieve melodietjes hier en daar hoor

Ruby1966
Bij Subway Song van The Cure heb ik toch wel een aantal keer tegen het plafond gezeten van schrik.
Vooral als ik ingespannen met iets bezig was of in gedachten verzonken, zonder goed te luisteren naar de muziek....die ijzingwekkende schreeuw op het eind heeft me menige hartkloppingen bezorgd!

Sietse
ik heb het wel eens bij bepaalde noise en ambient dingen...dat je denkt...hoort dat nu in de muziek?

Mooiste voorbeeld waar ik echt iedere keer weer van schrik is "The Hafler Trio - Kisses With Both Hands From Gods Little Toy". Dat is een 3" cd van vermoedelijk een live optreden.
Tijdens de muziek hoor je heel de tijd wat gerommel, gefluister, een ver geratel van kopjes ofzo en een hele zware drone. En dan opeens uit het niets een ontzettend harde nies (ofzo) en een kopje dat breekt. Dat is echt iedere keer weer schrikken, en de eerste keer stond ik echt om me heen te kijken waar dat vandaan kwam.

Niet echt een schrikmoment, maar bij het nieuwe album van Bonnie 'Prince' Billy had ik op het einde van het nummer cold & wet steeds het idee of mijn mobiele telefoon afging. Het leek net of ik mijn tril functie hoorde. Het was dus even zoeken geblazen naar mijn mobiel en kijken door wie ik nou werd gebeld

lambf
Niet zo lang geleden nog toen ik voor het eerst Sunn o))) ging luisteren. Want bij Cursed Realms (of the Winterdemons) hoor je steeds het geluid stoppen , toen dacht ik dat mijn Stereo de cd niet goed kon lezen.

En wat te denken van die geheime tracks die een aantal jaren geleden echt op elke nieuwe cd opdoken??

Je luistert een cd, even lekker hard, net voordat je naar bed gaat. Wanneer de cd is afgelopen lig je er al bijna in, je vergeet natuurlijk je cd speler enzo uit te zetten, dan lig je na een minuut of 20 bijna in dromenland..

En BAM, er knalt opeens weer muziek door de kamer, waardoor je bijna je bed uitrolt van de schik

Dat noem ik toch wel muziekpaniek..

Jeroen enzo schreef:
En wat te denken van die geheime tracks die een aantal jaren geleden echt op elke nieuwe cd opdoken??

Je luistert een cd, even lekker hard, net voordat je naar bed gaat. Wanneer de cd is afgelopen lig je er al bijna in, je vergeet natuurlijk je cd speler enzo uit te zetten, dan lig je na een minuut of 20 bijna in dromenland..

En BAM, er knalt opeens weer muziek door de kamer, waardoor je bijna je bed uitrolt van de schik

Jaaaa ! Dat ken ik zeer zeker. In de zomer zat ik eens buiten met wat kameraden rond de vuurkorf en de cd Twisted van Hallucinogen stond op. Het was al 3 of 4u en de cd scheen gedaan te zijn, totdat er opnieuw mysterieuze klanken uit de cd-speler kwamen. Dat was echt even creepy !

fastpulseboy
toen ik loveless (mbv)voor het eerst hoorde dacht ik dat de cd verkeerd gedrukt was (als een scheef geperste lp, hehehe, wist ik veel) mijn oortjes waren toen nog niet zo geoefend, maar dat bleek kevin shields' tremelostang te zijn

sxesven
Jeroen enzo schreef:

Vrij herkenbaar inderdaad, hoewel ik blij ben dat de dagen van de hidden tracks inmiddels wel weer over zijn (hoewel, misschien is 't meer een genrekwestie). Ik kan me in ieder geval nog uiterst goed voor de geest halen wat de hidden trackjes op Kyuss' ...And the Circus Leaves Town uithaalden, zo diep in de nacht, half wegdommelend (ik dan, de plaat dommelde een weinig ).

Kan verder overigens geen dingen voor de geest halen m.b.t. tot het onderwerp, hoewel ik toch zeker weet dat ik wat platen heb die voor wat opschudding hebben gezorgd. Ik zal ze eens opzoeken.

Vandaag nog bij de 'nieuwe' Tom Waits: hondengeblaf........ was toch heel even in verwarring...

In het nummer Sheer heart attack van Queen. Toen ik een vreemd gepiep hoorde dacht ik dat m'n pick-up het had begeven.

Bij Dry County van Bon Jovi hoorde ik jaren geleden net tijdens het mooiste deel van de lange tweede gitaarsolo in het midden een geluid wat op een telefoon leek wat me een beetje afleidde, terwijl dat gewoon in de muziek bleek te zitten. Nu trap ik er niet meer in. Bovendien heb ik ook geen vaste telefoon meer, ha ha!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:03 uur

geplaatst: vandaag om 17:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.