MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 3voor12 Song van het Jaar

zoeken in:
Gisteren nog wel in ieder geval.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Ik had eigenlijk helmemaal geen rekening gehouden met Eefje zo hoog in de lijst. Bitterzoet en De Parade stonden er immers ook al netjes bij.

Ik was op dat moment ook even in de war, maar Bitterzoet en De Parade werden alleen gedraaid omdat ze de 3voor12 award heeft gewonnen en niet omdat die nummers in de lijst staan. Bitterzoet stond overigens wel vorig jaar al in de lijst.

Kan wel merken dat ik nauwelijks nog radio luister; voor het eerst in jaren niet gestemd. Op zich is het best een prima lijst geworden, een redelijke representatie van het 3fm-fähige gedeelte van mijn muzieksmaak, als je de Nederlandse meuk en 3fm-hypebands als Nothing But Thieves er tussenuit streept...

SanderT schreef:
(quote)

Ik was op dat moment ook even in de war, maar Bitterzoet en De Parade werden alleen gedraaid omdat ze de 3voor12 award heeft gewonnen en niet omdat die nummers in de lijst staan. Bitterzoet stond overigens wel vorig jaar al in de lijst.
Verwarrend, maar dat verklaart wel de hoge positie van Oh. Want drie liedjes zo hoog in de lijst leek me al wat onwaarschijnlijk.

Ja, De Parade stond helemaal niet op de keuzelijst. Anders had die zeker de top 100 gehaald denk ik en was dat inderdaad gedeeltelijk ten koste gegaan van Oh.

Er kan weer gestemd worden: Stem nu op de Song van het Jaar 2021 - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Dit is die van mij geworden (eerste tien uit de keuzelijst, laatste twee vrije keuzes):

CHARLI XCX - Good Ones
CHARLI XCX FEAT. CHRISTINE AND THE QUEENS FEAT. CAROLINE POLACHEK - New Shapes
KORELESS - Joy Squad
LOW - More
NO ROME FEAT. CHARLI XCX - Spinning
PARQUET COURTS - Walking At A Downtown Pace
ROSS FROM FRIENDS - Burner
SQUID - Paddling
SUFJAN STEVENS & ANGELO DE AUGUSTINE - Back To Oz
VILLAGERS - So Simpatico

DJ DANNY - On A Mountain
PEGGY GOU - I Go

Ik wil niet zoals elk jaar klagen over de keuzelijst, maar het is wel echt een belabberde keuzelijst. Vooral omdat je maar twee eigen keuzes hebt.

BILLIE EILISH - Happier Than Ever
JADE BIRD - Open Up The Heavens
JUSTIN BIEBER FEAT. DANIEL CAESAR & GIVEON - Peaches
SAM FENDER - Seventeen Going Under
WIES - Barman
YUNGBLUD - Fleabag
LORDE - Solar Power
BEABADOOBEE - Last Day On Earth
FROUKJE - Niets Tussen
BIG THIEF - Little Things

CLAIRO - Blouse
SNAIL MAIL - Valentine

LOW - More
ALTIN GÜN - Yuçe Dag Basinda
GABRIELS - Love And Hate In A Different Time
LITTLE SIMZ FEAT. CLEO SOL - Woman
OVERMONO - So U Kno
SAULT - Bitter Streets
BICEP - Cazenove
AMYL AND THE SNIFFERS - Hertz

Bij sommige artiesten had ik eerder een ander nummer naar voren geschoven, maar nog steeds een lekker lijstje. Vrije keuzes vergeten zo te zien.

SQUID Paddling
ICEAGE Shelter Song
SHAME Nigel Hitter
LOW More
THE WAR ON DRUGS FEAT. LUCIUS I Don't Live Here Anymore
WOLF ALICE Smile
DRY CLEANING Scratchcard Lanyard
THE LOUNGE SOCIETY Burn The Heather
ALTIN GÜN Yuçe Dag Basinda
IDLES The Beachland Ballroom

Ik heb de vrije keuzes ook overgeslagen. En ik had inderdaad ook liever andere keuzes per artiest gemaakt. Maar desalniettemin mooi lijstje:

BABY QUEEN - Raw Thoughts
JAMES BLAKE & SZA - Coming Back
L'IMPERATRICE - Peur des Filles
WET LEG - Chaise Longue
THE VICES - Before Your Birth
WORKING MEN'S CLUB - X
EEFJE DE VISSER - Storm
WEVAL - Changed For The Better
JUNGLE - Keep Moving

DOJA CAT FEAT. SZA - Kiss Me More
LOW - More
SILK SONIC - Skate
SILK SONIC - Leave The Door Open
SQUID - Paddling
TYLER, THE CREATOR FEAT. YOUNGBOY NEVER BROKE AGAIN & TY DOLLA $IGN - WUSYANAME
WET LEG - Chaise Longue
YVES TUMOR - Jackie

Boetiek9999
Olivia Rodrigo - Good 4 u
Doja Cat feat SZA - Kiss me more
The Strokes - The adults are talking
Kungs - Never Going Home
Japanese Breakfast - Be sweet
Jorja Smith - Addicted
Purple Disco Machine feat Eyelar - Dopamine
Iceage - Shelter song
$hirak feat Ronnie Flex, Yssi SB & Lil Kleine - Uhuh
Pinkpantheress - I must apologize

Pom Pom Squad - Head Cheerleader
ooodisea - Bichooo

Ik vond het maar een mager lijstje. Veel meuk, omissies en vreemde keuzes bij een artiest. Uiteindelijk met schrapen nog 10 goede nummers bijeen kunnen verzamelen + 2 eigen keuzes die op bizarre wijze ontbraken.

CHANNEL TRES FEAT. TYLER, THE CREATOR - Fuego
GOLDBAND - De Langste Nacht
INEFFEKT - In A Flash
POOL - Amsterdam
SHOUSE - Love Tonight
THE CHEMICAL BROTHERS - The Darkness That You Fear

TIRZAH - Sink In
PEGGY GOU - I Go

SQUID Paddling
TYLER, THE CREATOR FEAT. YOUNGBOY NEVER BROKE AGAIN & TY DOLLA $IGN WUSYANAME
MÅNESKIN Zitti E Buoni
DRY CLEANING Scratchcard Lanyard
THE WAR ON DRUGS FEAT. LUCIUS I Don't Live Here Anymore
FONTAINES D.C.A Hero's Death (Soulwax remix)
KORELESS Joy Squad
NU GENEA Marechià
LITTLE SIMZ FEAT. CLEO SOL Woman
BIG THIEF Little Things
FRED AGAIN.. FEAT. THE BLESSED MADONNA
Marea (We've Lost Dancing)
AMYL AND THE SNIFFERS Guarded by Angels

Ik heb ook maar eens gestemd, wellicht voor het eerst in 10 jaar ofzo. Hele matige keuzelijst in ieder geval, waarin ik gelukkig nog wel met gemak aan 10 hele leuke liedjes kom.

TKAY MAIDZA - Cashmere
DOJA CAT FEAT. SZA - Kiss Me More
LOW - More
KORELESS - Joy Squad
PINKPANTHERESS - I Must Apologise
YVES TUMOR - Jackie
CHANNEL TRES FEAT. TYLER, THE CREATO - Fuego
SQUID - Paddling

Ik kan niks van black midi kiezen. Dit was voor mij gelijk het punt om het tabblad met de keuzelijst weer te sluiten.

Serieus: waarom Squid wel en Black Country en black midi niet? Ik snap er geen reet van.

Don Cappuccino schreef:
Ik kan niks van black midi kiezen. Dit was voor mij gelijk het punt om het tabblad met de keuzelijst weer te sluiten.

Lingua Ignota kon ik ook al niet vinden

Gelukkig wel Kiss Me More. Bop van het jaar.

Dua Lipa - Love Again
Eefje de Visser - Storm
Froukje - Onbezonnen
Goldband - Noodgeval
Holly Humberstone - Scarlett
Japanese Breakfast - Be Sweet
MEAU - Dat Heb Jij Gedaan
S10 - Adem Je In
Wet Leg - Chaise Longue
Wies - Barman

CHANNEL TRES FEAT. TYLER, THE CREATOR - Fuego
S10 - Adem Je In
JORJA SMITH - Addicted
KEVIN - Fisherman
DAVE FEAT. STORMZY - Clash
KORELESS - Joy Squad
FROUKJE - Ik Wil Dansen
ANTOON - Hyperventilatie

Geen vrije keuze gedaan, deze doorgestuurd:

Bicep - Cazenove
Eefje de Visser - Storm
Fred Again - Marea (We've Lost Dancing)
Kanye West - Hurricane
Lana del Rey - Let Me Love You Like A Woman
Low - More
Nas - Rare
The Strokes - The Adults Are Talking
The War on Drugs - Living Proof
The War on Drugs - I Don't Live Here Anymore

Ik had er acht en toen waren de nummers op.

SAM FENDER Get You Down
DJANGO DJANGO Glowing In The Dark
CARIBOU You Can Do It
BEABADOOBEE Last Day On Earth
MAZEY HAZE Headspin
SUFJAN STEVENS & ANGELO DE AUGUSTINE Back To Oz
THE WEATHER STATION Parking Lot
JAPANESE BREAKFAST Be Sweet

Ook gestemd en helemaal uit de voorselectielijst, te lui weer.

GOLDBAND De Langste Nacht
BILLIE EILISH Happier Than Ever
THE WAR ON DRUGS Living Proof
AMYL AND THE SNIFFERS Hertz
EEFJE DE VISSER Storm
THE WAR ON DRUGS FEAT. LUCIUSI Don't Live Here Anymore
GOLDBAND Noodgeval
FROUKJE Onbezonnen
FROUKJE Niets Tussen
LANA DEL REY Let me love you like a woman.

Ik vind de top tien schokkend slecht dit jaar

Poek schreef:
Ik vind de top tien schokkend slecht dit jaar

Ik heb wel gestemd, maar de ontknoping was helemaal langs me heen gegaan (ik was gefocust op de ontknoping van een veel betere lijst..). Nu is 3voor12 en deze verkiezing in het bijzonder al jaren verworden tot een lachwekkende promotietool voor de Nederlands(talig)e popmuziek, maar deze uitslag slaat alles. 3x Froukje en 3x Goldband in de top 6

Ik zit die lijst ook te bekijken en verbaas me er ook over. Nou ben ik de eerste om toe te geven dat ik met mijn 58 jaar ongetwijfeld weinig tot geen voeling heb met 'de jeugd van tegenwoordig' - hoewel de klimaatcrisis ook mij, met het oog op mijn nageslacht, zorgen baart - maar kom op zeg... Ik dacht even dat ze de spelregels hadden veranderd en dat die 3 voor 12-lijst een lijst was geworden van uitsluitend Nederlandstalige nummers, of op zijn minst Nederlandse producties, maar nee, op 10 kom ik dan toch Maneskin tegen...

Het is natuurlijk een keuzelijst, en dus komen de nummers die het populairst zijn onder de stemmers het hoogst. En dat de populariteit van Nederlands(talig)e popmuziek een hoge vlucht heeft genomen, was me ook niet ontgaan. Maar twee artiesten die de top-6 domineren? Dat is toch wel een ongekend smalle basis.

En ja, ik begrijp best dat die teksten het levensgevoel van veel jongeren in deze corona- en lockdowntijd weerspiegelen, dus in die zin kan ik me nog voorstellen dat het mensen raakt en 'maatschappelijk relevant' is. Maar een liedje als 'Ik wil dansen' is - afgezien van de inderdaad sterke tekst - toch vrij gemiddeld? Dat lijken ze bij 3voor12 ook zelf te beseffen: "Op het eerste gehoor is ‘Ik Wil Dansen’ een vrolijk, dansbaar liedje. Luister je beter, dan hoor je dat het gaat om vluchtgedrag." Oh, wacht, dus het is de tekst die het moet doen? Waarin verschilt het dan bijvoorbeeld met het escapisme van de eerste de beste danshit?

En 3voor12 was toch ooit begonnen als alternatief voor de commerciële shit die volgens de initiatiefnemers overdag op de nationale popzender te beluisteren was? Als je de chronologie van de Song van het Jaar erop naslaat in die Wikipedia-link zie ik de laatste paar jaar toch een forse glijdende schaal. De huidige lijst is kwalitatief toch niet te vergelijken met de Pixies, Elvis Costello, Smashing Pumpkins of Radiohead? Of word ik gewoon oud? Kan best hoor...

Hoor veel vrienden die weglopen met Goldband. Wel grappig, maar 3x top 10 is ietwat overdreven. Leuk dat de Nederlandstalige muziek blijkbaar in de lift zit.

Aan de andere kant verder gewoon wel een enorme baggerlijst, die veel naar 538 neigt.

Deze lijst wordt elk jaar belachelijker en nikszeggender.

De song van het jaar 2021 is blijkbaar een nummer dat ik (afgaande op last.fm) na juli 2020 nergens meer heb gehoord. Het argument dat ik voorbij heb zien komen is dat Froukje en Goldband wel aanwezig konden zijn in het coronajaar, i.t.t. veel buitenlandse artiesten.

Nu heb ik zelf nooit liedjes gekozen op basis van wat ik in een jaar toevallig wel of niet live kon zien, maar gewoon gekeken naar wat ik veel geluisterd had en nieuw was (en in de keuzelijst stond).
Een van mijn topfavorieten (Peggy Gou - I Go) heb ik dan wel weer vaker in het 'wild' gehoord, bv. toen ik een fitnessklasje bezig zag onder de Erasmusbrug. Dat was wel een gaaf moment.

3voor12 is een fraai medium qua journalistiek, maar dit is gewoon een doorsnee 3FM-lijst, het scherpe randje van weleer is er in de afgelopen jaren vakkundig vanaf gevijld.

Ik had wel 8 nederlandse acts in mijn lijst maar net de verkeerde blijkbaar volgens het 3voor12 publiek...

032 WIES - Meisje
090 Pip Blom - Keep It Together
098 Wet Leg - Chaise Longue
105 Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
114 EUT - What Gives You The Kicks
131 Krezip - Seventeen
184 Rats On Rafts - Tokyo Music Experience
193 Pom - Kim
--- Josephine Odhil - Be Your Better Self
--- Mazey Haze - Headspin

Gast
geplaatst: vandaag om 03:57 uur

geplaatst: vandaag om 03:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.