menu

Muziek / Algemeen / Conceptalbums

zoeken in:
The Light
Bij The Beatles - Rubber Soul (1965):

Daar dacht ik ook al aan...
Een concept album is een album met een bepaald thema. Dan vind ik Sgt. Pepper eerder het eerste Beatles concept album. Het eerste concept album in de pop is van de Beach Boys (Beach Boys' Party - 1965), en het eerste concept album uit de rock van Bob Dylan (Blonde on Blonde - 1966).

The Light schreef:
Daar dacht ik ook al aan...
Een concept album is een album met een bepaald thema. Dan vind ik Sgt. Pepper eerder het eerste Beatles concept album. Het eerste concept album in de pop is van de Beach Boys (Beach Boys' Party - 1965), en het eerste concept album uit de rock van Bob Dylan (Blonde on Blonde - 1966).

Leg mij eens uit waarom Blonde on Blonde een conceptalbum is

The Light
Even off-topic, maar goed:
Misschien is het niet goed op te merken door de abstractheid van het album, maar de teksten op Blonde on Blonde hebben allemaal te maken met hetzelfde thema: de liefde voor de vrouw.

Hmm er zullen vast nog wel plate zijn voor 'Blonde on Blonde' waar alle nummers hetzelfde thema hebben. En bij 'Blonde on Blonde' is het louter toevallig.

Toon1 schreef:
Hmm er zullen vast nog wel plate zijn voor 'Blonde on Blonde' waar alle nummers hetzelfde thema hebben.

Maar niet in de rockmuziek. Daarbuiten wordt Woody Guthrie's Dust bowl ballads vaak als de allereerste gezien. Verder boeit de hele conceptalbumdiscussie natuurlijk niet zo héél erg, 'normale' albums kunnen net zo geniaal of grandioos kut zijn als conceptalbums. Wat ik overigens nog wel eens zou willen weten, is wat nou eigenlijk het concept is van Sgt. Pepper, door de kenners vaak beschouwd als de eerste conceptplaat...

En bij 'Blonde on Blonde' is het louter toevallig.

Paalhaas schreef:
Wat ik overigens nog wel eens zou willen weten, is wat nou eigenlijk het concept is van Sgt. Pepper, door de kenners vaak beschouwd als de eerste conceptplaat...

Eigenlijk geen.

Davez
Als de liefde voro een vrouw het concept achter blonde on blonde is dan zijn er duizenden conceptalbums in de wereld.

Blood on the tracks vind ik eerder een conceptalbum en wat voor 1!

achja ik zeg maar wat, zolang de muziek maar goed is. En dat is in dit geval fantastisch.

Davez schreef:
Als de liefde voor een vrouw het concept achter blonde on blonde is dan zijn er duizenden conceptalbums in de wereld.

Dat klopt natuurlijk, maar het ging er hier over welke nou de eerste was. Maar laten we stoppen, nogal off-topic.

Yak
Paalhaas schreef:
Maar laten we stoppen, nogal off-topic.

.. of praat gerust verder in dit gloednieuwe topic.

Ik moet eerst maar is weten wat een conceptalbum is.

van wikipedia:

Conceptalbum

In de popmuziek is een conceptalbum een muziekalbum "unified by a theme, which can be instrumental, compositional, narrative, or lyrical", (verenigd door een thema, dat intrumentaal, compositoir, verhalend of lyrisch kan zijn).

Meestal zijn ze tevoren gepland, en alle nummers dragen bij aan een eenduidend thema of een lopend verhaal: dit plan of verhaal is het concept. Dit in tegenstelling tot een standaard album van een artiest of groep wat uit onsamenhangende nummers bestaat die door de leden van de groep worden geschreven of gekozen om op te nemen. Deze definitie zorgt er wel voor dat de grens tussen een conceptalbum en een normaal album erg vaag kan zijn, vooral bij albums die in zekere zin wel een algemeen thema hebben, maar toch niet een op zichzelf staand verhaal zijn.

De term conceptalbum was vanaf de beginjaren van de rockmuziek (vanaf ongeveer 1966 - het punt waar muziekkenners serieus begonnen te differentieren tussen pop en rock) - eigenlijk bedoeld voor twee genres van conceptalbums:

Diegenen welke voornamelijk nummers bevatte die thematisch sterk eenduidig zijn, zoals The Beatles' Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band zonder een verhaallijn

En diegenen welke een verhaal vertellen door de nummers heen, zoals The Who's Tommy.

Beide soorten worden meestal op de simpelweg conceptalbum genoemd, maar het is wel het vernoemen waard dat er dus twee stromingen bestaan.

Naast de muziek, wordt vaak de artwork van een album aan het concept aangepast en soms ook het gehele uiterlijk van de artiesten.

Er worden in bijna alle popgenre's conceptalbums gemaakt, maar een genre waar dit soort album opvallend vaak voorkomt is de progressieve rock.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conceptalbum

Klumpie schreef:

Naast de muziek, wordt vaak de artwork van een album aan het concept aangepast en soms ook het gehele uiterlijk van de artiesten.
wat in beide gevallen duidelijk het geval bij Sgt. Pepper is.

sq
Geen toeval. Ik denk dat oorzaak en gevolg hier zijn verwisseld.

Ik denk dat de schrijver van de Wikipediatekst éérst dacht aan het Sgt Pepper album, en pas daarna bedacht waaraan een conceptalbum moest voldoen. Het kan heus nog wel anders ook.

Enhet beste concept album aller tijden is :

The wall van Pink Floyd

al komt : pros en cons of hitchhiking van Roger Waters akelig in de buurt

Casartelli (moderator)
wie zegt dat?

wijsneus
Dan zullen alle albums van Alan Parsons Project wel conceptalbums zijn.................... !

Misschien tijd voor een top-zoveel ????

Of laten we een paar concept-albums opgeven, een lijstje maken en dan moet iedereen maar een top zoveel opgeven?

Casartelli (moderator)
Lijstje!

Ik sta zeker niet in voor de correctheid van elk van de items in deze lijst, maar och, 't is een beginnetje.

wijsneus
Ja, leuk lijstje.
Maar hoe nu verder ?
Moeten we hieruit kiezen ?

Voorstel:
Een nieuwe: gewoon erbij zetten
Bijkomende stem: gewoon (getal) zetten en optellen

bijvoorbeeld: Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1)

bijkomende stem: Queensrÿche - Operation: Mindcrime (2) enzovoort.

Casartelli schreef:
Lijstje!

Ik sta zeker niet in voor de correctheid van elk van de items in deze lijst, maar och, 't is een beginnetje.

Wat een kutlijst. De 2 eerste concepts die in me op komen staan e rniet eens in. Judas Priest- Nostradamus en mijn top10'er: WASP - The Crimson Idol

Queensrÿche - Operation: Mindcrime en Ulver - Bergtatt zijn mijn favorieten.

Verder mogen Tommy en Abigail tot en met Conspiracy (van King Diamond) er natuurlijk ook zijn

Stijn_Slayer schreef:

Abigail tot en met Conspiracy (van King Diamond) er natuurlijk ook zijn

Nog een TOP10'er

En Fatal Portrait vergeet je!

Wat een kutlijst.

Inderdaad, het eerste conceptalbum ooit - In the Wee Small Hours van Frank Sinatra - staat er niet eens in.

Ik hou van je Herman

Ik kan nog wat andere concept-albums van Zappa opnoemen die ontbreken en Floyd's Final Cut staat er ook niet bij, laat staan Roger's Pros And Cons en Amused To Death.
Godley And Creme's Consequences ontbreekt ook.

Het is Wikipedia, dus je kunt ze zelf toevoegen. Geen woorden, maar daden!

[Roel]
als ik het woord conceptalbum lees, denk ik meteen aan zita swoon- a band in a box, een liveplaat maar zonder publiek, simpel maar geniaal concept

herman schreef:
(quote)

Inderdaad, het eerste conceptalbum ooit - In the Wee Small Hours van Frank Sinatra - staat er niet eens in.

En A Love Supreme dan, van Coltrane..

Dat is toch ook een album met als concept de relatie van een mens met god?

wcs
Op mijn exemplaar van A Love Supreme staat er dat Coltrane het zag als zijn cadeau aan god dus is zeker wel een concept geloof ik.
En in Berlin hoor ik toch ook wel een klein conceptje...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.