Muziek / Algemeen / Conceptalbums
zoeken in:
0
stuart
geplaatst: 28 september 2008, 06:20 uur
Voor de één een (meer dan) toegevoegde waarde, voor de ander niet (zo) van belang.
0
geplaatst: 28 september 2008, 12:58 uur
Alice Cooper - Welcome to my nightmare
Alice Cooper - Along came a spider
Alice Cooper - Along came a spider
0
[Roel]
geplaatst: 28 september 2008, 20:12 uur
geen concept album, maar wel een conceptgroep: KISS 

1
geplaatst: 13 november 2018, 13:20 uur
Interessant uurtje radio op de BBC: 21st Century Concept Albums - BBC Sounds - bbc.co.uk

herman schreef:
Het is Wikipedia, dus je kunt ze zelf toevoegen. Geen woorden, maar daden!
Ondertussen doe je er zelf ook al ruim 10 jaar over om In the Wee Small Hours toe te voegen. Het is Wikipedia, dus je kunt ze zelf toevoegen. Geen woorden, maar daden!

0
geplaatst: 13 november 2018, 17:21 uur
chevy93 schreef:
Interessant uurtje radio op de BBC: 21st Century Concept Albums - BBC Sounds - bbc.co.uk
(quote)
Ondertussen doe je er zelf ook al ruim 10 jaar over om In the Wee Small Hours toe te voegen.
Ok ok. Hij staat ertussen.

Dan mag iemand anders de alfabetische volgorde consequent doorvoeren (Marvin Gaye bij de F, Serge Gainsbourg bij de S, etc.).
0
Jeve
geplaatst: 21 september 2021, 19:38 uur
Concept-albums vertellen een verhaal.
Prima.
Als het te veel om het verhaal lijkt te gaan en de muziek te veel deel uit lijkt te maken van de omlijsting, dan haak ik af.
Vaak zijn concept-albums een dubbelaar, en sad but true, dan haak ik ook af. Duurt mij te lang.
Maar er zijn zeker concept-albums die ik zeer waardeer; vaak had of heb ik dat niet door, omdat de composities rete-goed zijn....
Maar voor iedereen wat wils.
Prima.
Als het te veel om het verhaal lijkt te gaan en de muziek te veel deel uit lijkt te maken van de omlijsting, dan haak ik af.
Vaak zijn concept-albums een dubbelaar, en sad but true, dan haak ik ook af. Duurt mij te lang.
Maar er zijn zeker concept-albums die ik zeer waardeer; vaak had of heb ik dat niet door, omdat de composities rete-goed zijn....
Maar voor iedereen wat wils.
1
geplaatst: 1 oktober 2021, 07:37 uur
Lizzy Borden - Master of Disguise
Helstar - Nosferatu
Testament - The New Order
Tom Waits - The Black Rider (gebaseerd op een toneelstuk)
Tomahawk - Anonymous
Voivod - Dimension Hatröss
Toxik - Think This ook, maar dat weet ik niet zeker, net als Exhumed at Birth van Faxed Head...
The Residents hebben er dacht ik ook verscheidene op hun naam staan, en dan zijn er nog de vroege Marillion platen, waar het concept van het begin tot het vertrek van Fish doorging.
Helstar - Nosferatu
Testament - The New Order
Tom Waits - The Black Rider (gebaseerd op een toneelstuk)
Tomahawk - Anonymous
Voivod - Dimension Hatröss
Toxik - Think This ook, maar dat weet ik niet zeker, net als Exhumed at Birth van Faxed Head...
The Residents hebben er dacht ik ook verscheidene op hun naam staan, en dan zijn er nog de vroege Marillion platen, waar het concept van het begin tot het vertrek van Fish doorging.
0
Mssr Renard
geplaatst: 2 oktober 2021, 09:19 uur
Toevallig zijn conceptplaten best favoriet bij mij.
Toevalligerwijs wel vaak prog of metal. Maar er zijn ook progplaten binnen andere genres.
Platen met erg hoge scores van mij:
Jethro Tull - Thick as a Brick (eigenlijk een spoof concept-album)
Camel - Music Inpired by the Snow Goose
Marillion - Misplaced Childhood
Marillion - Clutching at Straws
Eloy - Planets
Eloy - Time to Turn
Pink Floyd - Animals
Saga - Generation 13
IQ - Subterranea
Marvin Gaye - What's Going On
Moody Blues - Days of Future Passed
Binnen de (nordic) jazz en de labels ECM, ACT en Edition, duiken ook steeds vaker conceptplaten op, maar dat was al zo sinds de jaren 70.
Mathias Eick - Ravensburg
Mathias Eick - Midwest
Mathias Eick - When We Leave
Daniel Herskedal (bijna al zijn platen)
Klassieke en neoklassieke muziek is ook erg vaak conceptueel.
Maar als we binnen het pop/rock idioom blijven, zullen de eerste paar platen wel bellen doen rinkelen.
Er zijn ook van die typische periodes waarin conceptalbums hot waren: 1969-1975 en 1989-1995 en rond 2000. Nu houd ik het niet meer bij.
Overigens zijn er conceptplaten met losse songs die hetzelfde thema hebben, conceptplaten met songs die met elkaar verweven zijn, en conceptplaten waar ik het concept nog steeds moet vinden, ondat ik het zelf niet zie of hoor. Er zijn ook conceptplaten die niet zo bedoeld zijn, maar door de pers of luisteraar zo zijn gebombardeerd (Jethro Tull - Aqualung).
Overigens zit er tussen de door mij genoemde albums geen enkele dubbelaar (sans die van IQ). Bovendien was de grootste fout van de jaren 90/00 dat platen te lang duurden (komt door de hegemonie van de cd). Nu de lp weer terug is, duren platen (vaak) weer 40-45 minuten.
Toevalligerwijs wel vaak prog of metal. Maar er zijn ook progplaten binnen andere genres.
Platen met erg hoge scores van mij:
Jethro Tull - Thick as a Brick (eigenlijk een spoof concept-album)
Camel - Music Inpired by the Snow Goose
Marillion - Misplaced Childhood
Marillion - Clutching at Straws
Eloy - Planets
Eloy - Time to Turn
Pink Floyd - Animals
Saga - Generation 13
IQ - Subterranea
Marvin Gaye - What's Going On
Moody Blues - Days of Future Passed
Binnen de (nordic) jazz en de labels ECM, ACT en Edition, duiken ook steeds vaker conceptplaten op, maar dat was al zo sinds de jaren 70.
Mathias Eick - Ravensburg
Mathias Eick - Midwest
Mathias Eick - When We Leave
Daniel Herskedal (bijna al zijn platen)
Klassieke en neoklassieke muziek is ook erg vaak conceptueel.
Maar als we binnen het pop/rock idioom blijven, zullen de eerste paar platen wel bellen doen rinkelen.
Er zijn ook van die typische periodes waarin conceptalbums hot waren: 1969-1975 en 1989-1995 en rond 2000. Nu houd ik het niet meer bij.
Overigens zijn er conceptplaten met losse songs die hetzelfde thema hebben, conceptplaten met songs die met elkaar verweven zijn, en conceptplaten waar ik het concept nog steeds moet vinden, ondat ik het zelf niet zie of hoor. Er zijn ook conceptplaten die niet zo bedoeld zijn, maar door de pers of luisteraar zo zijn gebombardeerd (Jethro Tull - Aqualung).
Overigens zit er tussen de door mij genoemde albums geen enkele dubbelaar (sans die van IQ). Bovendien was de grootste fout van de jaren 90/00 dat platen te lang duurden (komt door de hegemonie van de cd). Nu de lp weer terug is, duren platen (vaak) weer 40-45 minuten.
0
geplaatst: 2 oktober 2021, 17:50 uur
Payne's Gray - Kadath Decoded (1995)
Fates Warning - No Exit (1988) ook, dacht ik, maar daar vind ik zo niets over terug...
Dream Theater zal er ook wel een paar gemaakt hebben, maar ik ben alleen fan van het debuut.
Fates Warning - No Exit (1988) ook, dacht ik, maar daar vind ik zo niets over terug...
Dream Theater zal er ook wel een paar gemaakt hebben, maar ik ben alleen fan van het debuut.
0
geplaatst: 22 november 2024, 14:51 uur
Frank Sinatra - Come fly with me
Neil Diamond - Beautiful noise
Electric Light Orchestra - El Dorado
Alexander Curly - Zilverdael
Electric Light Orchestra - El Dorado
Alexander Curly - Zilverdael
0
geplaatst: 26 november 2024, 09:05 uur
Leonard Cohen en Nijgh schreef:
Deze 'pakte' ik even niet. Het lijkt me een collectie losse songs zonder verbindend thema. Maar nu ik er langer over nadenk - en erop gegoogled heb - begint het me wel te dagen: 'A concept album about Diamond's own emergence from the Brooklyn streets and from the Brill Building's Tin Pan Alley.' In de songs zelf hoor ik dat nog steeds niet zo heel erg terug, maar de hoestekst achterop en de foto in het binnenste van de uitklaphoes maken er toch een soort verbindend thema van.
Neil Diamond: Beautiful Noise - theband.hiof.no
Als het op Neil Diamond aankomt, zou ik bij een concept-album eerder denken aan Jonathan Livingston Seagull, maar dat was natuurlijk in de eerste plaats een filmscore.
0
geplaatst: 26 november 2024, 09:25 uur
Lee Hazlewood - Trouble Is a Lonesome Town (1963) - MusicMeter.nl
Johnny Cash - Ride This Train (1960) - MusicMeter.nl
The Kinks - Are the Village Green Preservation Society (1968) - MusicMeter.nl
Natuurlijk hebben Lee Hazlewood, Johnny Cash en The Kinks meer conceptalbums afgeleverd maar voor zover ik kan nagaan waren dit zo ongeveer hun eersten. Bij Ray Davies en consorten heb ik overwogen om Face To Face aan te klikken maar Davies is er in 1966 niet in geslaagd om PYE over te halen om alle liedjes met verbindende geluidseffecten aan elkaar te knopen tot één geheel en een compleet zwarte albumhoes was helaas ook 'out of the question'. Het album zoals wij dat nu kennen, met 'psychedelische' hoes, is een compromis. Al is het wel een mooi compromis.
Johnny Cash - Ride This Train (1960) - MusicMeter.nl
The Kinks - Are the Village Green Preservation Society (1968) - MusicMeter.nl
Natuurlijk hebben Lee Hazlewood, Johnny Cash en The Kinks meer conceptalbums afgeleverd maar voor zover ik kan nagaan waren dit zo ongeveer hun eersten. Bij Ray Davies en consorten heb ik overwogen om Face To Face aan te klikken maar Davies is er in 1966 niet in geslaagd om PYE over te halen om alle liedjes met verbindende geluidseffecten aan elkaar te knopen tot één geheel en een compleet zwarte albumhoes was helaas ook 'out of the question'. Het album zoals wij dat nu kennen, met 'psychedelische' hoes, is een compromis. Al is het wel een mooi compromis.
* denotes required fields.