MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Games music

zoeken in:
gemaster schreef:
Ik draai op dit moment 'Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back' erg vaak. Toen ik het album voor het eerst draaide viel het me op dat ik het 2e nummer helemaal mee kon rappen. Bleek er een remix van dat nummer op de soundtrack van Tony Hawk 2 te staan. Toch geinig om daar zo achter te komen.
Had ik ook precies. Zo vaak de Anthrax versie aangehoord tijdens Tony Hawk 2

Mijn ervaringen met muziek in games.

Mijn eerste spel was ''Super Mario World'' op de Super Ninteno. Dit is meteen het beste spel wat ik ooit gespeeld heb. De muziek hierin is magisch. Melodisch worden er erg leuke dingen uitgehaald, waarbij veel sfeer wordt gecreëerd met zeer simpel geluid. 5*

Het SNES spel ''Illusion of Time'' heeft ook mooie sfeervolle muziek. Dit is een soort Zelda-spel.

De FIFA-reeks heeft vaak aardige tot ontzettend goede muziek voor mij geboden (ik heb ze allemaal gespeeld tot 2003). Vooral de '98 soundtrack is erg sterk met onder andere Blur's ''Song 2'' en '99 met Fatboy Slim's ''Rockafeller Skank''.

De Need for Speed serie bracht wel geinige (voornamelijk electronische) auto-rij muziek, goed maar allemaal iets te poppy. Underground bracht wel wat leuke hiphop nummers (Get Low).

De nieuwste Splinter Cell: Chaos Theory bevat een haunting soundtrack van Amon Tobin die ik mensen aan kan raden eens op te zoeken als je van rijke, epische, instrumentatie houdt met drijvende spanning: hier op de site.

Tony Hawk's, GTA: Vice City - Wildstyle (vooral vanwege The Message, Al Naafish (The Soul) en Clear) en nog velen anderen spellen waar ik minder snel opkom brachten mij ook veel plezier met hun muziek.

Dit was in elk geval een belangrijk deel van mijn positieve muziekervaringen bij games.

Nu speel ik bijna nooit een spel meer. Het laatste spel dat ik heb gedaan is DoD, oftewel Day of Defeat. Hierin zitten enkele zeer mooie mars deuntjes. dit is een realistische(r dan CS) 2e WO simulatie die draait met de Counter Strike engine. Dit is het beste multiplayer spel ooit denk ik, ik kan me haast geen betere voorstellen. Daarom heb ik het maar weggegooid

John Doe schreef:

De FIFA-reeks heeft vaak aardige tot ontzettend goede muziek voor mij geboden (ik heb ze allemaal gespeeld tot 2003). Vooral de '98 soundtrack is erg sterk met onder andere Blur's ''Song 2'' en '99 met Fatboy Slim's ''Rockafeller Skank''.

Inderdaad een erg leuke soundtrack.

Overigens ook geinig dat je precies hetzelfde had als mij bij Public Enemy

neo
Geef mij maar scores als deze http://www.musicmeter.nl/album/20690

Ik houd van de sound van de NES:

+De intro van Double Dragon
+Een aantal tunes uit Maniac Mansion: de fotograaf heeft een solo, die ik wel nagespeelt wil horen op een Hammond.
+Super Mario 3: Catchy basslijnen, catchy beats

En de Samurai Shodown series op de NeoGeo heb ik helemaal leeggesampled voor een schoolproject

In Genres > Overigen > Game Muziek:

Post je favoriete game muziek.

Deze wilde ik de mensen die Final Fantasy 7 gespeeld hebben in ieder geval niet onthouden:

YouTube - Final Fantasy VII Opening Bombing Mission - Orchestra Live

hdk-nl
Akira Yamaoka vinden een hoop mensen wel tof. Ik vind het zelf niet echt denderend maar is wel oké. Is trouwens van de Silent Hill reeks...

Verder vond ik de soundtrack van Half Life 2 erg vet. Op zichzelf staand ook niet echt bijzonder, maar als totale ervaring des te meer.

YouTube - Akira Yamaoka - A Stray Child [Silent Hill 3]

Ben benieuwd of dit soort muziek ook bij Gamers aanslaat ... :

Game classics - homepages.ipact.nl

R.

Akira Yamaoka is geweldig. Uiteraard werken zijn scores het beste als onderdeel van de game ervaring. Sowieso is het heerlijk om weer eens een componist te horen die niet bang is om los te gaan met lekkere industrial-teringherrie op de juiste momenten om angst bij de speler in te boezemen.

Dit is met afstand zijn beste score, niet geheel toevallig ook de beste Silent Hill-game:
Akira Yamaoka - Silent Hill 2 (2001)

De Metal Gear Solid soundtrack is ook erg fijn. Met name omdat het voor de tijd waarin de game uitkwam nog vrij ongebruikelijk was dat games een dergelijke pompende actiefilmscore kregen. De score van de eerste MGS uit 1998 is wat mij betreft nogal onderschat in vergelijking met zijn opvolgers waarbij de grote orkesten van stal werden gehaald. Vooral een erg "coole" soundtrack met een heerlijk cyber/spionage sfeertje.

Norihiko Hibino - Metal Gear Solid (1998)

Harry Gregson-Williams - Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

Sowieso opvallend dat het beide Konami games zijn. Toch wel een ontwikkelaar die de afwerking van games (voice-acting, animatie, score, toffe designs) erg serieus neemt.

Ten slotte doet de Halo-soundtrack het bij mij altijd wel goed. Ben sowieso wel voor het maken van een originele score in video-game en het aantrekken van goede componisten hier voor. Het plaatsen van bekende nummers is vaak pure gemakzucht, hoewel ik het binnen GTA wel kan waarderen door de toffe manier waarin het binnen de game is ingebed.

In Tony Hawk's Underground waren leuke nummers verwerkt, waar ik me toentertijd nooit bewust van ben geweest, maar een deel daarvan veel later pas heb ontdekt. Waaronder: Nas - The World Is Yours. Heb me heel lang afgevraagd waar ik dat refrein nou van kenden, toen ik Illmatic was gaan beluisteren. Tony Hawk dus. Zelfde geldt voor een nummer dat laatst in de MuMeladder zat: Stiff Little Fingers - Suspect Device. Was een leuke herontdekking. De soundtrack van dat spel bestaat trouwens hoofdzakelijk uit punk en hip-hop.
Ik zal eens denken of er meer spellen zijn met zo'n leuke soundtrack.

hdk-nl schreef:
Akira Yamaoka vinden een hoop mensen wel tof. Ik vind het zelf niet echt denderend maar is wel oké. Is trouwens van de Silent Hill reeks...

Verder vond ik de soundtrack van Half Life 2 erg vet. Op zichzelf staand ook niet echt bijzonder, maar als totale ervaring des te meer.

YouTube - Akira Yamaoka - A Stray Child [Silent Hill 3]

Hoe kun je zoiets nou niet denderend vinden? Heerlijk passend filmpje zit er trouwens ook bij.

In die skateboard spelletjes zaten inderdaad leuke nummers:

Tony Hawk's Pro Skater 4 (2002) had bijvoorbeeld:
N.W.A. - Express Yourself
Public Enemy - By the Time I Get to Arizona
Gang Starr - Mass Appeal

Het minder bekende Aggressive Inline (2002) had ook wel een mooie lijst:
The Pharcyde - Passin' Me By
Black Sheep - The Choice Is Yours
Eric B. & Rakim - Don't Sweat the Technique

Bij veel nummers kwam ik er ook pas later achter (waar kende ik dat nummer nou van?), maar de nummers van Gang Starr, Eric B en The Pharcyde maakte toen al indruk op mij en heb ik dus ook nog op gebranden cd'tjes staan.

sxesven
Ja, de THPS scores waren altijd erg leuk. Al vanaf de eerste (Police Truck, New Girl, Here and Now) via de tweede (You, May 16, Evil Eye) en zo verder (The Boy Who Destroyed the World, Iron Galaxy, Labor), hoewel ik al naar gelang de serie voortduurde zowel met de games als met de soundtracks wat minder voeling kreeg. Vooral de eerste paar hadden toffe en toepasselijke tracks, later werd het een niet altijd even geslaagde potpourri met toffe dingen temidden een hoop zooi. Net als de games, dus.

Dave Mirra Freestyle BMX had ook een erg leuke soundtrack; jammer alleen dat de songs middels onwelkome edits soms compleet verkracht in de game zaten. En laten we natuurlijk het volstrekt gestoorde Katamari Damashii niet vergeten, de soundtrack van We Love Katamari (de tweede game) in het bijzonder!

Katamari Damashii

Overigens is dit alles natuurlijk geen VGM proper (Katamari uitgezonderd) Wat dat betreft is en blijft Yasunori Mitsuda natuurlijk koning, wat mij betreft dan, maar er zijn echt ontzettend veel prachtige game scores (FFVI, FF Tactics, Vagrant Story, verschillende Medal of Honor games, Resident Evil 2/4, Secret of Mana, enzovoorts - heeft u een uurtje? ).

Gallow
Opmerkelijk dat nog niemand Jesper Kyd heeft vermeld, die de meest prachtige soundtracks heeft gecomponeerd voor de Hitman reeks, en dan met name Hitman - Blood Money

busta_x

Gast
geplaatst: vandaag om 22:46 uur

geplaatst: vandaag om 22:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.