Muziek / Algemeen / Games music
zoeken in:
0
JonnieBrasco
geplaatst: 24 november 2004, 11:39 uur
Soms speel je van die spellen waar te gekke muziek bij zit. Zelf speelde ik altijd veel racegames op de pc, opvallend goed vond ik de muziek bij:
* Grand Theft Auto Londen 1969 - Supergave 60's beat- en rocknummers, heel erg lekker alternatief. De nummers op de c.d. hebben elk de naam van een London's radiostation, nergens op internet kan ik vinden wat de artiesten en nummers zijn. Erg jammer... In deze muziek zou ik me graag verder verdiepen.
* Need for Speed 1 (SE). De allereerste versie van Need for Speed bevatte mooie, stevige, eenvoudige rock/post-grunge muziek. In de special edition van dit spel zaten extra veel van deze nummers. Nog altijd ben ik op zoek naar de naam van de band die dit spel zo memorabel maakt.
* Megarace 2. Een spel uit circa 1996 dat het moest hebben van zijn zes ongelooflijk mooie banen en ook van de zes mooie alternatieve nummers die er bij hoorden. Ook hier helaas geen artiestinformatie...
Iemand die me iets kan vertellen over de muziekbronnen van de bovenstaande 3 spellen?
Verder vond ik altijd erg mooie computermuziek zitten bij de pc-spellen: Crusader No Remorse, Death Rally, Unreal Tournament...
* Grand Theft Auto Londen 1969 - Supergave 60's beat- en rocknummers, heel erg lekker alternatief. De nummers op de c.d. hebben elk de naam van een London's radiostation, nergens op internet kan ik vinden wat de artiesten en nummers zijn. Erg jammer... In deze muziek zou ik me graag verder verdiepen.
* Need for Speed 1 (SE). De allereerste versie van Need for Speed bevatte mooie, stevige, eenvoudige rock/post-grunge muziek. In de special edition van dit spel zaten extra veel van deze nummers. Nog altijd ben ik op zoek naar de naam van de band die dit spel zo memorabel maakt.
* Megarace 2. Een spel uit circa 1996 dat het moest hebben van zijn zes ongelooflijk mooie banen en ook van de zes mooie alternatieve nummers die er bij hoorden. Ook hier helaas geen artiestinformatie...
Iemand die me iets kan vertellen over de muziekbronnen van de bovenstaande 3 spellen?
Verder vond ik altijd erg mooie computermuziek zitten bij de pc-spellen: Crusader No Remorse, Death Rally, Unreal Tournament...
0
geplaatst: 24 november 2004, 11:41 uur
Kan me enkel Wipeout Fusion herinneren, verder ben ik radicaal tegen dat pover gebruik van bestaande tracks. Goedkope en commerciële oplossing.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 24 november 2004, 11:50 uur
Het gaat me hier ook niet om hoe goedkoop een game wel of niet is, maar puur om de muziek! En het is natuurlijk ook maar de vraag of de muziek bij GTA1, NFS1 en Megarace2 wel gespeeld zijn door 'echte' bands of door gelegenheidsbandjes (onofficiele bandjes, puur gevormd voor het spel). Door het gebrek aan informatie op internet vrees ik voor het laatste...
0
geplaatst: 24 november 2004, 12:25 uur
Vaak kan je in de credits die vast wel ergens op het game schijfje zelf staan zien van wie wat is... Tenminste zo hoort het te zijn.
Wat game scores die ik ken en op de site staan:
Medal of Honor: Allied Assault
The Lost World
Metal Gear Solid: Sons of Liberties
Castlevania: Symphony of the Night
Medal of Honor: Allied Assault
The Lost World
Metal Gear Solid: Sons of Liberties
0
geplaatst: 24 november 2004, 12:58 uur
Onderhond schreef:
verder ben ik radicaal tegen dat pover gebruik van bestaande tracks. Goedkope en commerciële oplossing.
verder ben ik radicaal tegen dat pover gebruik van bestaande tracks. Goedkope en commerciële oplossing.
Ben niet zo op de hoogte, maar tegenwoordig wordt er volgens mij erg vaak nieuwe muziek gebruikt voor games, zoals in de Need For Speed Underground spellen.
0
geplaatst: 24 november 2004, 13:04 uur
Vroeger werd er gewoon gamemuziek geschreven door 1 componist. En afgezien van alle sample en kanaalrestricties blijft dat wat mij betreft nog steeds de beste muziek. Het medium CD heeft in dat opzicht wel wat verpest -> makkelijk maakt lui.
0
geplaatst: 24 november 2004, 13:58 uur
Onderhond schreef:
Ik weet niet over welke spellen je het dan hebt maar bij sommige spellen is er erg goed gebruik gemaakt van bestaande tracks. In de GTA spellen wordt de sfeer van het spel zelfs erg bepaald door de soundtrack. En dat is zeker geen goedkope en commerciële oplossing.
Volgens mij wordt het ook niet erg vaak gedaan om bestaande tracks te gebruiken in een spel.
0
geplaatst: 24 november 2004, 14:04 uur
In de GTA spellen wordt de sfeer van het spel zelfs erg bepaald door de soundtrack.
Ben het er best mee eens, maar dan wel in negatieve zin.
0
geplaatst: 24 november 2004, 14:08 uur
Met jouw muzieksmaak ben ik daar niet verbaasd over maar daar hebben ze natuurlijk ook een oplossing voor gevonden: je eigen MP3tjes! Die functie is er iig voor de pc weet niet of dat ook voor de PS2 is.
0
geplaatst: 24 november 2004, 14:18 uur
Tja, over gemakkelijkheidsoplossing gesproken 
Gamemuziek is (of was ?) zoiets als scores, muziek met een eigen stel regels en een typische opbouw, die vooral als nut heeft het spel te ondersteunen, niet zozeer op zichzelf te staan. Met de introductie van CD in de consolemarket werd er grotendeels overgeschakeld op het ineenboksen van wat kutpop (ruime zin van het woord dan), of werden wat nummers aangekocht (zeker bij racegames). Het mag dan niet klinken, geeft mij maar m'n 16bit bleepjes die met liefde achter elkaar geknutseld werden.

Gamemuziek is (of was ?) zoiets als scores, muziek met een eigen stel regels en een typische opbouw, die vooral als nut heeft het spel te ondersteunen, niet zozeer op zichzelf te staan. Met de introductie van CD in de consolemarket werd er grotendeels overgeschakeld op het ineenboksen van wat kutpop (ruime zin van het woord dan), of werden wat nummers aangekocht (zeker bij racegames). Het mag dan niet klinken, geeft mij maar m'n 16bit bleepjes die met liefde achter elkaar geknutseld werden.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 24 november 2004, 14:58 uur
Daar ben ik het voor het grootste gedeelte wel mee eens, als we het over computerspelmuziek hebben gaat er voor mij persoonlijk niets boven de muziek van de commodore 64.
Ik vind alleen dat we het nu wel erg zwart op wit bekijken: de nieuwe games met de opzichzelfstaande cd-audio tracks, en de antieke games met de geïntegreerde 16-bit bliepjes-muziek. Maar daar tussenin zit juist een heel erg interessant tijdperk, namelijk een soort mengelmoes van deze twee. Dan heb ik het dus over de tweede helft van het vorige decennium waar al 'echte' muziekaudio bij de spellen zat, maar vaak in een gecomprimeerd, geïntegreerd formaat om de totale grootte van het spel klein te houden. Voor voorbeelden zie de eerste drie genoemden in mijn openingsbericht. Omdat er in die periode zo'n soort overgang plaats vond naar 'echt-klinkende' muziek vroeg en vraag ik me dus nog steeds vaak af of de muziek van een bepaald spel van een echte band was, of niet.
Ik vind alleen dat we het nu wel erg zwart op wit bekijken: de nieuwe games met de opzichzelfstaande cd-audio tracks, en de antieke games met de geïntegreerde 16-bit bliepjes-muziek. Maar daar tussenin zit juist een heel erg interessant tijdperk, namelijk een soort mengelmoes van deze twee. Dan heb ik het dus over de tweede helft van het vorige decennium waar al 'echte' muziekaudio bij de spellen zat, maar vaak in een gecomprimeerd, geïntegreerd formaat om de totale grootte van het spel klein te houden. Voor voorbeelden zie de eerste drie genoemden in mijn openingsbericht. Omdat er in die periode zo'n soort overgang plaats vond naar 'echt-klinkende' muziek vroeg en vraag ik me dus nog steeds vaak af of de muziek van een bepaald spel van een echte band was, of niet.
0
geplaatst: 24 november 2004, 15:18 uur
Onderhond schreef:
Kan me enkel Wipeout Fusion herinneren, verder ben ik radicaal tegen dat pover gebruik van bestaande tracks. Goedkope en commerciële oplossing.
Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Ten eerste is het natuurlijk niet goedkoper om tracks te ''kopen'' dan zelf in elkaar te flanzen, en hoewel het duidelijk is dat spel-ontwikkelaars vaak voor klinkende namen kiezen voor extra verkoop (commercieel, inderdaad) is het voor veel gamers een prima mogenlijkheid om in contact te komen met nieuwe muziek, en vice versa.
Ik zou bijna durven te beweren dat de eerste 2 Wipeout games (en niet de 4e, - fusion) midden jaren negentig de ''alternatieve'' dans-scene erg buhulpzaam zijn geweest, in het geven van een enorme boost in naams bekendheid.
Dit geld in ieder geval wel voor mij.
Toen ik voor de eerste keer de eerste wipeout speelde, hoorde ik voor het eerst tracks zoals chemical beats, P.E.T.R.O.L, Afro ride en vele andere.
Ik weet nog dat ik dat in het begin maar vreemde muziek vond (ik kende alleen ''standaard'' dance- muziek), maar omdat ik het spel veel speelde, werd ik min of meer geforceerd om naar die tracks te luisteren, wat resulteerde in een vreemde facinatie, voor die rare, niet te plaatsen, muziek. Zo kwam het dat, als een spel dat had, ik steeds uitkeek naar een nieuwe soudtrack bij een nieuw spel.
Ik kan me nog herrinneren dat bij de eerste gran turismo de toen nog volledig onbekende engelse band Feeder een paar nummers aan de spel ontwikkelaars had gegeven; een slimme zet, want daardoor wonnen ze aan naams bekendheid. Ze zijn nu 1 van mijn favoriete bands, eigenlijk dus mede dankzij dat ene spelletje.
Om het dus maar weer ff kort te zeggen, door bands te contracteren voor spellen, leert de gamer nieuwe muziek kennen, en krijgt de artiest meer naamsbekendheid, dus everybody's a winner!
Nu vraag ik je, Mr. Onderhoud, wat is daar mis mee?
0
geplaatst: 24 november 2004, 15:19 uur
Wat dus precies het geval is bij GTA.
De score van Serious Sam vind ik trouwens ook wel het vermelden waard. Op de achtergrond speelt constant een rustig deuntje maar de muziek past zich aan aan de actie op het scherm en wordt steeds opzwepender.
Ook de minimalistische score van Doom III vond ik erg goed.
0
geplaatst: 24 november 2004, 15:23 uur
neo schreef:
Vaak kan je in de credits die vast wel ergens op het game schijfje zelf staan zien van wie wat is... Tenminste zo hoort het te zijn.

0
geplaatst: 24 november 2004, 16:02 uur
Ik ben op dit moment met Half Life 2 bezig en als het spannend dreigt te worden, dan is de ondersteunende muziek erg lekker. Erg simpel, maar zó doeltreffend. Ook vermeldigingswaardig is het mannenkoor bij Halo. Kippenvel!
Overigens ben ik helemaal vóór spellen die al bestaande nummers gebruiken. Tony Hawk zorgde er bijvoorbeeld voor dat ik kennismaakte met The Ramones.
Ik heb San Andreas hier wel liggen maar nog niet gespeeld(ik kan niet richten met een knuppeltje, dus ik wacht denk ik maar op de PC versie), maar de tracklist die ik zag, was bedroevend. Er was 1 leuk radiostation met wat Guns N' Roses enzo. Wat dat betreft zal het bij mij wel weer uitdraaien op mijn eigen mp3's(niets zo lekker als rondtoeren op Diesel Power van The Prodigy).
Overigens ben ik helemaal vóór spellen die al bestaande nummers gebruiken. Tony Hawk zorgde er bijvoorbeeld voor dat ik kennismaakte met The Ramones.
Ik heb San Andreas hier wel liggen maar nog niet gespeeld(ik kan niet richten met een knuppeltje, dus ik wacht denk ik maar op de PC versie), maar de tracklist die ik zag, was bedroevend. Er was 1 leuk radiostation met wat Guns N' Roses enzo. Wat dat betreft zal het bij mij wel weer uitdraaien op mijn eigen mp3's(niets zo lekker als rondtoeren op Diesel Power van The Prodigy).
0
geplaatst: 24 november 2004, 16:35 uur
same here!
Ik had vaak genoeg over hun gehoord, maar het eerste echte nummer van de Ramones wat ik zelf hoorde was ''blitzkrieg pop'' tijdens tony hawk 3!
0
geplaatst: 25 november 2004, 11:45 uur
Onderhond schreef:
Vroeger werd er gewoon gamemuziek geschreven door 1 componist. En afgezien van alle sample en kanaalrestricties blijft dat wat mij betreft nog steeds de beste muziek.
Vroeger werd er gewoon gamemuziek geschreven door 1 componist. En afgezien van alle sample en kanaalrestricties blijft dat wat mij betreft nog steeds de beste muziek.
Hier nog eentje

0
geplaatst: 26 november 2004, 13:43 uur
PsychoBoyJack schreef:
Om het dus maar weer ff kort te zeggen, door bands te contracteren voor spellen, leert de gamer nieuwe muziek kennen, en krijgt de artiest meer naamsbekendheid, dus everybody's a winner!
Niet dus, aangezien het niveau van "echte" game muziek bijna nooit gehaald wordt, dus heb je heel wat meer kwalitatief mindere games. Als je bands wil leren kennen, er bestaat tegenwoordig zoiets als het internet, je hebt er vast al eens van gehoord.Om het dus maar weer ff kort te zeggen, door bands te contracteren voor spellen, leert de gamer nieuwe muziek kennen, en krijgt de artiest meer naamsbekendheid, dus everybody's a winner!
PsychoBoyJack schreef:
Mr. Onderhoud
Mr. Onderhoud

0
geplaatst: 26 november 2004, 17:06 uur
oei ...oprecht exuses voor het verkeerd spellen van je naam!
Erg slordig.
In 1994 had een groot deel van Nederland nog geen mogenlijk om nummers te downloaden (voor mij in ieder geval). Zonder het spel wipeout had het veel langer geduurd dat ik die muziek had ondekt, dus bravo voor die soundtrack
En het gebeurt dus nog steeds regelmatig dat ik nieuwe muziek ontdek tijdens het spelen van games
En wat bedoel je precies met ''de kwaliteit van echte'' game muziek?
Noem jij eens een spel, waar een soundtrack van artiesten op zijn plaats is , waar het gebruik van ''eigen'' games muziek beter tot zijn recht kwam dan dat zoals het deed in wipeout.
(en ik heb het niet over spellen zoals castlevania, final fantasy, tomb raider e.d.)
Erg slordig.
In 1994 had een groot deel van Nederland nog geen mogenlijk om nummers te downloaden (voor mij in ieder geval). Zonder het spel wipeout had het veel langer geduurd dat ik die muziek had ondekt, dus bravo voor die soundtrack
En het gebeurt dus nog steeds regelmatig dat ik nieuwe muziek ontdek tijdens het spelen van games
En wat bedoel je precies met ''de kwaliteit van echte'' game muziek?
Noem jij eens een spel, waar een soundtrack van artiesten op zijn plaats is , waar het gebruik van ''eigen'' games muziek beter tot zijn recht kwam dan dat zoals het deed in wipeout.
(en ik heb het niet over spellen zoals castlevania, final fantasy, tomb raider e.d.)
0
geplaatst: 26 november 2004, 17:19 uur
vraagje voor de zekerheid , heb je de eerste 2 wipeouts wel gespeeld? (aangezien je het over wipeout fusion hebt?- ook een prima soundtrack trouwens)
0
geplaatst: 26 november 2004, 17:42 uur
Films en games zijn in bepaalde opzichten hetzelfde. Een enkele persoon die muziek componeert geeft een game en film een veel beter en interessanter karakter.
0
geplaatst: 26 november 2004, 17:46 uur
mee eens, als het hier om spellen zoals castlevania, final fantasy e.d. gaat
0
geplaatst: 27 november 2004, 17:25 uur
Moeilijk te zeggen of gelicenseerde muziek goed is in games. De ene keer werkt het wel, de andere keer niet, denk ik. Er wordt al terecht naar Wipeout verwezen, wat ook voor mij een eerste kennismaking was met Orbital, Prodigy en Underworld. Daar vind ik de muziek de (futuristische) sfeer ondersteunen. Dat vind ik ook van GTA: Vice City. Een spel met een bijkans perfecte soundtrack, en niet omdat ik het allemaal geweldige nummers vind - integendeel, ik luister normaal gesproken nooit naar jaren 80 popmuziek - maar vooral omdat het de Miami Vice-sfeer ondersteunt. De albums van Vice City staan overigens ook op MuMe. 
Mijn favoriete spel, Rez, maakt ook gebruik van gelicenseerde muziek. Maar dat spel is om de muziek heen gebouwd; de nummers van Japanse techno-artiesten zijn er niet later aan toegevoegd. Onderhond, ben je toevallig bekend met Rez? Misschien is ook dit niet je muziek, maar de vormgeving en de manier waarop interactie, muziek en graphics worden verwoven spreken je vast aan.
Aan de andere kant zijn er onvergetelijke scores van Halo, Zelda, Final Fantasy en anderen. Of games zonder muziek. Ico is wat dat betreft bloedmooi.

Mijn favoriete spel, Rez, maakt ook gebruik van gelicenseerde muziek. Maar dat spel is om de muziek heen gebouwd; de nummers van Japanse techno-artiesten zijn er niet later aan toegevoegd. Onderhond, ben je toevallig bekend met Rez? Misschien is ook dit niet je muziek, maar de vormgeving en de manier waarop interactie, muziek en graphics worden verwoven spreken je vast aan.
Aan de andere kant zijn er onvergetelijke scores van Halo, Zelda, Final Fantasy en anderen. Of games zonder muziek. Ico is wat dat betreft bloedmooi.
0
geplaatst: 27 november 2004, 18:28 uur
Je slaat de spijker op zijn kop.
Goed dat Rez ook nog even genoemd wordt, beter had ik het niet kunnen verwoorden!
Goed dat Rez ook nog even genoemd wordt, beter had ik het niet kunnen verwoorden!
0
JonnieBrasco
geplaatst: 30 november 2004, 14:06 uur
Het bewijs dat de best geschreven game-songs inderdaad stammen uit de 80's waar men nog 3 sporen tot hun beschikking had, is een rock-versie (demo-mp3) van het Commodore 64 spelletje Bombo. Vooral die intro...
Het bas/gitaar arrangement is erg eenvoudig, en tegelijk uniek goed! Of ben ik gek?
Het bas/gitaar arrangement is erg eenvoudig, en tegelijk uniek goed! Of ben ik gek?
0
geplaatst: 28 december 2005, 00:07 uur
In GTA: San Andreas zit een meesterlijke soundtrack die perfect aansluit op het briljante spel. Leuke nummers vaak ook. Op het radiostation Radio X komt het nummer Them Bones van Alice in Chains wel eens voorbij. De gitaarriff in dat nummer kwam me meteen enorm bekend voor. Ik herkende het namelijk van het spel Doom II.
Het nummer dat hoort bij map 23 (Barrels 'O Fun) gebruikt namelijk exact dezelfde riff! Na even zoeken kwam ik erachter dat de componist van de Doom muziekjes (legendarische Robert Prince, maakte ook de muziek bij o.a. Wolfenstein 3D en Duke 3D) nog veel meer melodietje heeft gejat:
Doom I:
Map E1M1: Metallica - No Remorse.
Map E1M4: Pantera - Rise.
Map E2M1: AC/DC - Big Gun
Map E2M2: Metallica - The Call of Ktulu
Map E2M3: Pantera - Regular People
Map E3M1: Pantera - Mouth for War
Doom II:
Map 07: Slayer - South of Heaven
Map 10: Black Sabbath - After All (The Dead)
Map 18: Pantera - This Love
Map 23: Alice in Chains - Them Bones
Map 25: Alice in Chains - Angry Chair
Erg leuk om die in de echte versie eens voorbij te horen komen. Duidelijke voorbeelden van beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik vroeg me altijd al af waarom die melodietjes uit Doom niet gejat werden door bands want ik vond ze altijd redelijk geniaal. Dit verklaart een hoop
.
Het nummer dat hoort bij map 23 (Barrels 'O Fun) gebruikt namelijk exact dezelfde riff! Na even zoeken kwam ik erachter dat de componist van de Doom muziekjes (legendarische Robert Prince, maakte ook de muziek bij o.a. Wolfenstein 3D en Duke 3D) nog veel meer melodietje heeft gejat:
Doom I:
Map E1M1: Metallica - No Remorse.
Map E1M4: Pantera - Rise.
Map E2M1: AC/DC - Big Gun
Map E2M2: Metallica - The Call of Ktulu
Map E2M3: Pantera - Regular People
Map E3M1: Pantera - Mouth for War
Doom II:
Map 07: Slayer - South of Heaven
Map 10: Black Sabbath - After All (The Dead)
Map 18: Pantera - This Love
Map 23: Alice in Chains - Them Bones
Map 25: Alice in Chains - Angry Chair
Erg leuk om die in de echte versie eens voorbij te horen komen. Duidelijke voorbeelden van beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik vroeg me altijd al af waarom die melodietjes uit Doom niet gejat werden door bands want ik vond ze altijd redelijk geniaal. Dit verklaart een hoop
.
0
geplaatst: 28 december 2005, 00:24 uur
Ik kan me de soundtrack van Tony Hawk 3 herinneren. Ik was een keer een liedje van Motorhead aan het luisteren, toen mijn broertje zei dat dat liedje in Tony Hawk zat. Was me helemaal nog nooit opgevallen =).
Er staat me ook nog iets bij van de soundtrack van Need for Speed, ik weet dat ik het goede muziek vond, maar kan de liedjes opzich niet meer herinneren.
Over nieuwe spelletjes, de muziek van Sims 2 vind ik altijd erg mooi, van die grappige melodietjes.
Er staat me ook nog iets bij van de soundtrack van Need for Speed, ik weet dat ik het goede muziek vond, maar kan de liedjes opzich niet meer herinneren.
Over nieuwe spelletjes, de muziek van Sims 2 vind ik altijd erg mooi, van die grappige melodietjes.
0
geplaatst: 18 januari 2006, 17:09 uur
Ben nu in het bezit van Need for Speed Underground 2... en tot mijn grote schok blijkt Riders on the Storm van the Doors erbij te zitten! Als een soort vage rap-remixachtig-iets met snoop dogg.... 

0
geplaatst: 18 januari 2006, 17:23 uur
Ik draai op dit moment 'Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back' erg vaak. Toen ik het album voor het eerst draaide viel het me op dat ik het 2e nummer helemaal mee kon rappen. Bleek er een remix van dat nummer op de soundtrack van Tony Hawk 2 te staan. Toch geinig om daar zo achter te komen.
0
geplaatst: 18 januari 2006, 17:29 uur
Maar ik vind nog steeds dat Snoop Dogg van Riders on the Storm af had moeten blijven...
* denotes required fields.