MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De hitkrant

zoeken in:
Welke abbonement zal ik nemen?
een Proefabbonement van 11 euro voor 10 nummers
of voor 47 euro (26 nummers) een abbonement met een soort van make-up set..

alvast bedankt

mu$ic schreef:
Welke abbonement zal ik nemen?
een Proefabbonement van 11 euro voor 10 nummers
of voor 47 euro (26 nummers) een abbonement met een soort van make-up set..

alvast bedankt

Dit heeft weinig met muziek te maken denk ik.

De Hitkrant is misschien wel het slechtste blad ooit. Aangezien daar de 'geen TOP40 hit, niet belangrijk' mentaliteit heerst.
Een blad voor de onzekere brugklasser die er ook wel bij wil horen, maar vanwege haar strenge moeder nog niet de Fancy durft te kopen.

Naja als je daar behoefte aan heb. Voor ieder wat.

Ruby1966
Abonnement

Is Break-Out niet veel beter..?

orbit schreef:

waar kan je die krijgen?

mu$ic schreef:
(quote)

waar kan je die krijgen?

In de betere kiosk.

orbit schreef:

Die zijn veranderd in Spam. Maar Spam is toen falliet gegaan

levenvergeten schreef:
(quote)

Die zijn veranderd in Spam. Maar Spam is toen falliet gegaan

Het was toch altijd al spam?

Lukas schreef:
(quote)

Het was toch altijd al spam?

levenvergeten schreef:
De Hitkrant is misschien wel het slechtste blad ooit. Aangezien daar de 'geen TOP40 hit, niet belangrijk' mentaliteit heerst.
Een blad voor de onzekere brugklasser die er ook wel bij wil horen, maar vanwege haar strenge moeder nog niet de Fancy durft te kopen.

Ik ben ook lid geweest van de Hitkrant (tot mijn 13e/14e ofzo) en ik vond het wel leuk. Mooie overgangsperiode van de Donald Duck naar de Oor.

De Fancy bestond toen nog niet of was meer een meisjesblad, denk ik.

Oke, Ik ben trouwens nu ook lid van popcorn, (is een duitse muziekblad) En daar zitten wel 17 posters in per blad en er zat laatst zelfs een kalender bij over kelly clarkson en een sticker blad van tokio hotel en christina aguilera, dat vind ik dus echt de laatste tijd een gaaf blad, ook heb ik een abbonement op hitkrant genomen, en stars , zijn er nog meer gave muziekbladen? En waar kan ik oor vinden? Heb ik nog niet in de winkels zien liggen

wat is er met de Joepie gebeurd? Of lig ik weer eens een generatie of 2 achter

De V&D heeft hem wel en verder de betere tijdschriftenwinkel. En heel soms ligt ie ook bij een supermarkt (niet bij AH, wel bij Hoogvliet en Digros).

mu$ic schreef:
Oke, Ik ben trouwens nu ook lid van popcorn, (is een duitse muziekblad) En daar zitten wel 17 posters in per blad en er zat laatst zelfs een kalender bij over kelly clarkson en een sticker blad van tokio hotel en christina aguilera, dat vind ik dus echt de laatste tijd een gaaf blad, ook heb ik een abbonement op hitkrant genomen, en stars , zijn er nog meer gave muziekbladen? En waar kan ik oor vinden? Heb ik nog niet in de winkels zien liggen

Meestal hebben ze 'm wel bij een zaak als Primera.

herman schreef:
(quote)

Ik ben ook lid geweest van de Hitkrant (tot mijn 13e/14e ofzo) en ik vond het wel leuk. Mooie overgangsperiode van de Donald Duck naar de Oor.

De Fancy bestond toen nog niet of was meer een meisjesblad, denk ik.

Ik kocht de hitkrant wel eens los toen ik in groep 8/de brugklas zat, maar toen begon ik me er steeds meer aan te irriteren. Onder andere omdat ze 'alternatieve' artiesten eigenlijk niet serieus namen, en ik het te veel over 'liefde', sex en showbizz vond gaan("Robbie wil een vrouw") en te weinig over muziek. Iets wat ze wel zeggen te zijn, een muziekblad over de populaire muziek.

Ik vergeleek het met Fancy(wat inderdaad een meisjesblad is, maar ik vind de doelgroep van de hitkrant ook eigenlijk meisjes) omdat dit een blad is, ook over de 'jongerencultuur' en over 'sterren' en mode. Het verschil is dat zij er voor uit te komen een 'oppervlakkig' blad te zijn voor tienermeisjes(wel een iets oudere doelgroep als de hitkrant, dus meer over seks), en niet alles wat niet in hun straatje ligt af te kraken.
Iets wat De Hitkrant overduidelijk wel doet, en dus eigenlijk de kinderen oppervlakkig wil houden, en ze niet nieuwe werelden wil laten ontdekken.

Een voorbeeld is een brief die een jongen stuurde en daarin liet weten dat hij het onterecht vond dat Linkin Park werd aangeduid als 'Grunge' en Avril Lavigne als 'Rock'. Daarbij had hij het over de 'echte' Grunge in de vorm van Nirvana en Pearl Jam.
Hitkrant antwoordde daar niet op door hun excuses aan te bieden(want; Linkin Park is geen Grunge), maar vond dat ze Linkin Park wel grunge mochten noemen omdat Pearl Jam geen hits meer scoorde en de zanger van Nirvana dood is, en dus grunge eigenlijk niet bestaat.
Daarbij kraakten ze Nirvana en Pealr Jam min of meer af(ze waren immers niet belangrijk en hadden geen enekele invloed), én maakte ze een volstrekt onlogische redenering.

Mijn punt is dus als je een oppervlakkig tienermeisjesblad wil zijn(zoals Fancy) oké. Maar ga dan niet andere werelden af zitten kraken, zoals Hitkrant doet, zonder echt goede argumenten te hebben.

En herman, nu kan het best zijn dat hitkrant in de tijd dat jij het las inderdaad zei wat ze waren(een jongerentijdschrift over populaire muziek), ik wilde hier in elk geval duidelijk maken waarom ik precies hitkrant zo'n slecht blad vind.

ik mis samsonic, dat was nog eens een leuk blad. Maar omdat het gesponserd werd door een sigaretten merk is het opgeheven.

lang leven de nederlandse staat

tnf
Ik heb het jarenlang gelezen. Hitkrant hééft een prima periode gehad, in 1992/1993. Ook toen was het super-commerciëel, maar wel uitstekend in elkaar gezet voor hun doelgroep. Met relatief veel tekst en hier en daar zelfs een cd-recensie die ook in Oor had kunnen staan (vooral in '92). Ik maak geen grap, ik meen het. Nee, je kunt het je anno nu echt niet meer voorstellen...

Bekijk het gedeelte 'Plaatwerk' op deze Hitkrant-collage (heb ik ooit op mijn jaren 90-site gezet) maar eens.

Na bovengenoemde periode werd het blad echter steeds minder inhoudelijk. Minder tekst, meer beeld. Het werd ook hoe langer hoe meisjesachtiger. Toen eind 1997 Aaron Carter door hun lezers gekozen werd als de beste zanger ter wereld, in hun jaarlijkse lezerspoll, haakte ik definitief af.

Maar goed, ik denk dat het met de tijdsgeest te maken heeft. Tegenwoordig is de doelgroep veel visueler ingesteld, en ik heb het gevoel dat dat proces al medio jaren 90 begon. Je ziet het ook aan andere bladen. Ook dat gratis tienerblad Pauze was eerst zeer inhoudelijk, en vervlakte rond die tijd (eeuwig zonde). Ikzelf heb van jongsafaan al gehouden van lange stukken tekst.

Jeetje, de Hitkrant... Nostalgie alom! In de Jaren 80 ben ik jaaaaaaren verslaafd aan dat blad geweest. En met name ging het me om de hitlijsten natuurlijk. Als kind zijnde vond ik het een heerlijk blad om te lezen. Je had ook "concurrenten" zoals Popfoto en Muziek Express, maar die deden mij veel minder. Nee, Hitkrant was het blad wat je toen moest hebben.

Waarom ik afgehaakt ben weet ik eigenlijk niet meer precies. Volgens mij omdat ik de top 40-blaadjes bij de platenboer ging halen. Dus had het blad geen meerwaarde meer voor me.

Een leuk muziekblad anno nu? Zou het niet weten....

tnf schreef:
Ik heb het jarenlang gelezen. Hitkrant hééft een prima periode gehad, in 1992/1993. Ook toen was het super-commerciëel, maar wel uitstekend in elkaar gezet voor hun doelgroep. Met relatief veel tekst en hier en daar zelfs een cd-recensie die ook in Oor had kunnen staan (vooral in '92). Ik maak geen grap, ik meen het. Nee, je kunt het je anno nu echt niet meer voorstellen...

Ik heb inderdaad ook Pearl Jam, PJ Harvey, Bjork, etcl ontdekt via recensies van de Hitkrant. Hoe het blad er nu uit ziet zou ik niet weten...

herman schreef:
(quote)

Ik heb inderdaad ook Pearl Jam, PJ Harvey, Bjork, etcl ontdekt via recensies van de Hitkrant. Hoe het blad er nu uit ziet zou ik niet weten...

Is niet meer wat ie geweest is

(afbeelding)

Music_Lovertje_
ik heb DE HITKRANT zelf ook, en ik vind het een hartstikke leuk blad om te lezen, en zeker de interviews die erin staan

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.