Muziek / Algemeen / Vrouwelijke artiesten ondervertegenwoordigd
zoeken in:
0
geplaatst: 12 december 2006, 21:44 uur
In de filmmuziekwereld zijn er meer dan genoeg opgekomen in de laatste zoveel jaar. Waar het ooit enkele mannen waren, is dat nu gelukkig aan het veranderen. Eens kijken hoe die vrouwelijke filmcomponisten over 20 jaar in aantallen aanwezig zijn tegenover mannelijke... Goede vrouwelijk filmcomponisten:
Jocelyn Pook
Rachel Portman
Anne Dudley
Yoko Kanno
Ann Ronell
Kate Rusby
Eleni Karaindrou
Debbie Wiseman
Chintha Milnar
Evanthia Remboutsika
Shirley Walker
Laura Karpman
Ilona Sekacz
Lolita Ritmanis
Miriam Cutler
Emille Bernstein
Beth Ertz
Nerida Tyson-chew
Tamara Kine
Nancy Wilson
Carly Simon
Maribeth Solomon
Nerida Tyson-Chew
Lesley Barber
Bebe Barron
Wendy Carlos (
)
Lisa Coleman
Elizabeth Drake
Eva Gancedo
Lisa Gerrard
Evelyn Glennie
Deborah Lurie
Wendy Melvoin
Cynthia Millar
Deborah Mollison
Angela Morley
Jennie Muskett
Zoë Poledouris
Jocelyn Pook
Rachel Portman
Anne Dudley
Yoko Kanno
Ann Ronell
Kate Rusby
Eleni Karaindrou
Debbie Wiseman
Chintha Milnar
Evanthia Remboutsika
Shirley Walker
Laura Karpman
Ilona Sekacz
Lolita Ritmanis
Miriam Cutler
Emille Bernstein
Beth Ertz
Nerida Tyson-chew
Tamara Kine
Nancy Wilson
Carly Simon
Maribeth Solomon
Nerida Tyson-Chew
Lesley Barber
Bebe Barron
Wendy Carlos (
)Lisa Coleman
Elizabeth Drake
Eva Gancedo
Lisa Gerrard
Evelyn Glennie
Deborah Lurie
Wendy Melvoin
Cynthia Millar
Deborah Mollison
Angela Morley
Jennie Muskett
Zoë Poledouris
0
geplaatst: 12 december 2006, 23:33 uur
Wel leuk en aardig hoor, al die lijstjes. Zo kunnen we wel tot Sint-Juttemis doorgaan. Maar daarmee is musicfriek zijn vraag nog niet beantwoord.
0
geplaatst: 13 december 2006, 00:04 uur
Klopt, in antwoord op musicfriek:
Mannen zijn in het algemeen nu eenmaal creatiever dan vrouwen.
Mannen zijn in het algemeen nu eenmaal creatiever dan vrouwen.
0
geplaatst: 13 december 2006, 00:10 uur
Daar ben ik het niet mee eens. Al heb ik geen idee hoe dat buiten de filmmuziek wereld in zijn algemeenheid is. Binnen mijn genre worden ze vaak gezien als minderwaardig; psst je kan ze beter maar geen heroische muziek laten componeren voor een grote actiefilm, nee geef ze maar wat romantisch. Dat beeld is ondertussen al zodanig bijgesteld dat steeds meer vrouwelijke filmcomponisten op komst zijn, die net zo makkelijk grote klussen kunnen klaren. In geen enkel opzicht zijn deze minder creatief als de mannelijke. Het mag gezocht worden in geschiedenis en de verhoudingen tussen man en vrouw die nu wel aan het veranderen is.
0
geplaatst: 13 december 2006, 03:50 uur
Premonition schreef:
Toch wel een schande dat iedereen Liz Fraser vergeet....
ow ja, mijn excuses Toch wel een schande dat iedereen Liz Fraser vergeet....

0
geplaatst: 13 december 2006, 09:52 uur
neo schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Al heb ik geen idee hoe dat buiten de filmmuziek wereld in zijn algemeenheid is. Binnen mijn genre worden ze vaak gezien als minderwaardig; psst je kan ze beter maar geen heroische muziek laten componeren voor een grote actiefilm, nee geef ze maar wat romantisch. Dat beeld is ondertussen al zodanig bijgesteld dat steeds meer vrouwelijke filmcomponisten op komst zijn, die net zo makkelijk grote klussen kunnen klaren. In geen enkel opzicht zijn deze minder creatief als de mannelijke. Het mag gezocht worden in geschiedenis en de verhoudingen tussen man en vrouw die nu wel aan het veranderen is.
Het mag gezocht worden in de geschiedenis dat mannen zowel op cultureel als wetenschappelijk gebied een hoop meer hebben bereikt. Uiteraard heeft dit te maken met de aloude rol van de vrouw 'achter het fornuis', en aangezien dit inderdaad aan het veranderen is, ben ik benieuwd of we ook daadwerkelijk een schifting gaan zien of dat het toch een beetje hetzelfde blijft (m.a.w. dat het zoiets is als het inparkeren van een auto
).
0
geplaatst: 13 december 2006, 11:29 uur
Eindelijk komt de discussie een beetje op gang.
De achterstelling van de vrouw heeft er zeker mee te maken dat ze niet zoveel bereikt hebben. Echter, niemand hield een vrouw vanaf de jaren '60 tegen om de kwast, gitaar of camera op te pakken. En wat is daar nu uitgekomen? Schrikbarend weinig eigenlijk. Wie kent er een fatsoenlijke vrouwelijke band? Hoeveel vrouwelijke regisseurs kennen we die iets fatsoenlijks gemaakt hebben(ik kan zo 1,2,3 alleen Sofia Coppola bedenken)? Hoeveel leuke vrouwelijke cabaretiers zijn er? Nee het is slecht gesteld met de vrouwelijke kunst.
Begrijp me goed, ik vind vrouwen helemaal gelijkwaardig aan mannen, maar we zijn nu eenmaal niet gelijk. Vrouwen zijn weer beter in andere dingen, zoals communiceren, 2 dingen tegelijk doen, opvoeden etc.
De achterstelling van de vrouw heeft er zeker mee te maken dat ze niet zoveel bereikt hebben. Echter, niemand hield een vrouw vanaf de jaren '60 tegen om de kwast, gitaar of camera op te pakken. En wat is daar nu uitgekomen? Schrikbarend weinig eigenlijk. Wie kent er een fatsoenlijke vrouwelijke band? Hoeveel vrouwelijke regisseurs kennen we die iets fatsoenlijks gemaakt hebben(ik kan zo 1,2,3 alleen Sofia Coppola bedenken)? Hoeveel leuke vrouwelijke cabaretiers zijn er? Nee het is slecht gesteld met de vrouwelijke kunst.
Begrijp me goed, ik vind vrouwen helemaal gelijkwaardig aan mannen, maar we zijn nu eenmaal niet gelijk. Vrouwen zijn weer beter in andere dingen, zoals communiceren, 2 dingen tegelijk doen, opvoeden etc.
0
geplaatst: 13 december 2006, 16:42 uur
Wat betreft die kwast zijn de vrouwen in de kunst wereld er in overvloed, en ook in de filmwereld zijn er steeds meer en wil deze graag vergelijken met de opkomst in de filmmuziek wereld. En een heleboel goede.
0
geplaatst: 13 december 2006, 16:48 uur
Ik denk dat in deze hele discussie kwaliteit met kwantiteit wordt verward. Objectief gezien klopt het waarschijnlijk dat de man van nature meer geldingsdrang heeft en daardoor veel meer platen op de markt door mannen zijn 'gemaakt'. Maar de ratio aan kwaliteits-muziek die door vrouwen wordt gemaakt doet volgens mij voor niets onder voor dat van de mannen. Zeker als het over stem gaat, de vrouwelijke stem kan emoties volgens mij beter overbrengen dan de mannelijke.
0
geplaatst: 13 december 2006, 16:50 uur
Tja, en dat wordt hier eerder beweerd dat mannen creatiever zijn dan vrouwen....
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:04 uur
Mannen leggen juist veel meer emotie in hun stem. Bij vrouwen is het vaak technisch beter enzo, maar daardoor juist minder emotioneel.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 december 2006, 17:07 uur
Vrouwen zijn inderdaad ondervertegenwoordigd in de muziekbusiness, maar met gebrek aan creativiteit of kwaliteit heeft dat geen bal te maken. Muziek is nou eenmaal vooral een mannending, zoals sport dat bijvoorbeeld ook is. Ik zie bij concerten en voetbalwedstrijden weinig vrouwen. Die zijn daar gewoon minder in geinteresseerd.
Overigens hoor ik veel liever naar een vrouwenstem dan een mannenstem. Vind ik prettiger om naar te luisteren. Mijn favorieten zijn trouwens Elizabeth Fraser, Hope Sandoval, Aimee Mann, Lisa Gerrard en Joni Mitchell.
Overigens hoor ik veel liever naar een vrouwenstem dan een mannenstem. Vind ik prettiger om naar te luisteren. Mijn favorieten zijn trouwens Elizabeth Fraser, Hope Sandoval, Aimee Mann, Lisa Gerrard en Joni Mitchell.
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:11 uur
titan schreef:
Vrouwen zijn inderdaad ondervertegenwoordigd in de muziekbusiness, maar met gebrek aan creativiteit of kwaliteit heeft dat geen bal te maken. Muziek is nou eenmaal vooral een mannending, zoals sport dat bijvoorbeeld ook is. Ik zie bij concerten en voetbalwedstrijden weinig vrouwen. Die zijn daar gewoon minder in geinteresseerd.
Overigens hoor ik veel liever naar een vrouwenstem dan naar een mannenstem. Vind ik prettiger om naar te luisteren.
exactly mijn idee, alleen denk ik dat muziek allesbehalve vooral een mannending is. In muziek-academies tref ik meer vrouwen aan dan mannen. Ik denk dat vrouwen minstens evenveel muziek beoefenen dan mannen. Maar zoals gezegd geloof ik dat het verschil daarin ligt dat mannen meer geldingsdrang hebben en dus meer geneigd zijn hun muziek te verkopen.Vrouwen zijn inderdaad ondervertegenwoordigd in de muziekbusiness, maar met gebrek aan creativiteit of kwaliteit heeft dat geen bal te maken. Muziek is nou eenmaal vooral een mannending, zoals sport dat bijvoorbeeld ook is. Ik zie bij concerten en voetbalwedstrijden weinig vrouwen. Die zijn daar gewoon minder in geinteresseerd.
Overigens hoor ik veel liever naar een vrouwenstem dan naar een mannenstem. Vind ik prettiger om naar te luisteren.
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:15 uur
gemaster schreef:
Mannen leggen juist veel meer emotie in hun stem. Bij vrouwen is het vaak technisch beter enzo, maar daardoor juist minder emotioneel.
dat zou ik willen counteren met het argument dat er veel meer mannenstemmen zijn. De uitschieters zijn dan ook talrijker, maar gemiddeld gezien denk ik niet dat vrouwen minder emotie in hun stem kunnen verwerken. Maar 't is moeilijk te staven, dat besef ik.Mannen leggen juist veel meer emotie in hun stem. Bij vrouwen is het vaak technisch beter enzo, maar daardoor juist minder emotioneel.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 december 2006, 17:16 uur
Mijn punt is juist dat de muziekconsumenten vooral mannen zijn, waardoor vrouwen minder populair zijn.
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:17 uur
titan schreef:
Mijn punt is juist dat de muziekconsumenten vooral mannen zijn, waardoor vrouwen minder populair zijn.
simpelweg mee eens, bij nader inzien: ik ben man en vind vrouwenstemmen mooier, beter etc. Waarschijnlijk ben ik dan een uitzondering.Mijn punt is juist dat de muziekconsumenten vooral mannen zijn, waardoor vrouwen minder populair zijn.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 december 2006, 17:20 uur
Vind ik ook hoor. Maar goed, ik ben dan ook geen echte man 

0
geplaatst: 13 december 2006, 17:26 uur
Wees gerust, neo voelt ook meer voor vrouwenstemmen! Al zijn er maar weinig wiens muziek ik goed vind, en ook nog eens erg aantrekkelijk vind, wat een mooie extraatje zou kunnen zijn
Maar dit is weer een andere discussie.
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:28 uur
Muziek is nou eenmaal vooral een mannending
En hoe zou dat dan komen?
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:31 uur
neo schreef:
Wees gerust, neo voelt ook meer voor vrouwenstemmen! Al zijn er maar weinig wiens muziek ik goed vind, en ook nog eens erg aantrekkelijk vind, wat een mooie extraatje zou kunnen zijn
Maar dit is weer een andere discussie.Dat snap ik dus nooit.. wat heeft uiterlijk nou met muziek te maken? Alsof je daar wat van merkt als je op je kamer zit te luisteren..
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:33 uur
neo schreef:
wou dit al weerleggen maar een vlugge scan in de lijsten beneden (daar ga ik weer met lijstjes Wees gerust, neo voelt ook meer voor vrouwenstemmen! Al zijn er maar weinig wiens muziek ik goed vind, en ook nog eens erg aantrekkelijk vind, wat een mooie extraatje zou kunnen zijn
) leert me dat dit niet meevalt. Gelukkig zijn er uitzonderingen: Tanya Donnely, Hope Sandoval 
(btw: ik vind dit niet off-topic want de titel vermeld sec: "vrouwelijke artiesten")
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:38 uur
Het is heel simpel: mannen willen in muziek en stem iets horen waar ze zich mee kunnen identificeren. Dus kom je uit bij mannelijke artiesten.
Vrouwen hebben heel vaak (niet altijd natuurlijk) de neiging om juist op de stem en muziek van de andere sexe te vallen (en dat is niet alleen bij boybands). Dus komen ook zij uit bij mannelijke artiesten.
Vrouwen hebben heel vaak (niet altijd natuurlijk) de neiging om juist op de stem en muziek van de andere sexe te vallen (en dat is niet alleen bij boybands). Dus komen ook zij uit bij mannelijke artiesten.
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:38 uur
Ik zeg zou... Maak van dat weinig ook maar ''geen een'', kan mij er geen bedenken. Uiterlijk mag er best wel eens wat toe doen toch?
0
geplaatst: 13 december 2006, 17:39 uur
orbit schreef:
Dat snap ik dus nooit.. wat heeft uiterlijk nou met muziek te maken? Alsof je daar wat van merkt als je op je kamer zit te luisteren..
Och, voor een stuk natuurlijk gewoon het idee. Maar muziek wordt ook wel anders beleefd dan op de kamer. Live (of tv, youtube of whatever) bv. kan de persoonlijkheid (en uiterlijk als onderdeel daarvan)erg veel invloed hebben op de muziekbeleving.Dat snap ik dus nooit.. wat heeft uiterlijk nou met muziek te maken? Alsof je daar wat van merkt als je op je kamer zit te luisteren..
0
titan (crew)
geplaatst: 13 december 2006, 17:49 uur
Geen idee. Zal wel in de genen zitten. Even voor de duidelijkheid: met "mannending" bedoel ik dus dat muziekconsumenten vooral mannen zijn.
0
geplaatst: 19 december 2006, 16:47 uur
Otep Shamaya (Otep) (ben ik juist?)
Amy Lee (Evanescence)
Angela Gossow (Arch Enemy)
Amy Lee (Evanescence)
Angela Gossow (Arch Enemy)
* denotes required fields.