MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Van welk blues-nummer krijg jij kippenvel?

zoeken in:
Five string blues van Roy Buchanan.....gaat door merg en been.

Blind Willie Johnson:Dark was the night (cold the ground)
Skip James:Hard time killing floor
Robert Johnson:Come on in my kitchen
R.L. Burnside:Hard time killing floor
Sleepy John Estes:Someday baby blues
Deze uitvoeringen gaan door merg en been. Geen "happy songs", maar doorleefde blues.

Joe Bonamassa - Reconsider Baby

Mijn favoriete Reconsider Baby is die uitgevoerd door Elvis met een magistrale Boots Randolph op sax.

Dan zijn er toch vier die meteen te binnen schieten:

Gary Moore - Parisienne Walkways
Ik heb hem gelukkig meermaals live mogen aanschouwen. De live uitvoering van dit nummer toen ik hem zag in Manchester was magistraal. Kippenvel van top tot teen.

Johnny Winter - Hurtin' So Bad

Danny Bryant - Just As I Am

Freddie King - Same Old Blues

spinout schreef:
Mijn favoriete Reconsider Baby is die uitgevoerd door Elvis met een magistrale Boots Randolph op sax.

Die uitvoering ken ik dan weer niet. Maar zoals Hoor Bonamassa het doet, vind ik fenomenaal. Het begint al met zijn lange ander bij de eerste twee woorden:
So Loooooooooooooooooooooong...

Zijn fantastische gitaarsolo's in dit nummer doen het hem voor mij helemaal!
De bluesstandaard is prachtig, deze versie voor mij superb!

Die van Elvis ga ik misschien nog wel eens beluisteren.

Hendrik68
Ik krijg van zo allemachtig veel blues kippenvel. Het hele oeuvre van Junior Kimbrough zo ongeveer. Lightnin'Hopkins heeft er een heel stel op zijn naam staan, evenals Son House. Of neem het album Remember Me van Charles Caldwell, 1 kippenvel ttrip van een man die letterlijk zijn laatste adem aan het uitblazen is.

Paar nummers apart noemen is bijna niet te doen. Doe toch een poging.
- Somebody Will Know Someday van Cuby & The Blizzards is er zeker wel 1.
- Window of my eyes van dezelfde Muskee en dit jaar in een nu al legendarisch optreden van Erwin Java en Laurence Jones in Grolloo nog eens ten gehore gebracht.
- Highlands van Bob Dylan vind ik een geweldig bluesnummer en daar heeft Dylan er nog wel meer van.
- Regenblues van Lohues mag er ook zijn.
- Kick Hit 4 Hit Kix U (Blues for Jimi and Janis) van John Lee Hooker, al doe ik Hooker tekort door maar 1 nummer te noemen.
- Broken man van Matt Andersen
- Coal Mining Blues ook van Matt Andersen.
- The Sky is Crying van Walter Trout

En nog zoveel andere nummers van al die oude legendes.

Mannish boy van Muddy Waters

Arbeidsdeskundige
Zucchero - Diamante

Moffel
De live versie van Hear My Train a Comin' door Jimi Hendrix; staat oa op het album The Jimi Hendrix Concerts uit 1982.

En: Mistreated, uitgevoerd door Deep Purple in 1974, live in Californie. Album California Jamming uit 1996. Nog mooier met beeld erbij!

Robert Johnson - Crossroad (E.P.)
Lynyrd Skynyrd - Ballad Of Curtis Lowe (album Second Helping)
Driftin' - Eric Clapton (Live Album E.C. Was Here)
At Last (Etta James cd compilation en single)
Summertime - Brainbox (single en best of lp)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.