MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Zonder zang nóg mooier?

zoeken in:
Ik keek rond op het forum, maar zag dat er aan dit onderwerp nog geen topic besteed was, zodoende:
Ik luister vaak naar nummers en meestal is mijn oor meer gericht op het instrumentale deel dan de dominante zang.
Zodoende vroeg ik me af of het bij jullie ook wel eens voorkomt dat een nummer jullie instrumentaal mooier lijkt dan met zang, vooral als er geen instrumental van dat nummer bestaat.

Nummers die ik bedoel zijn oa.:
Ik wacht al zo lang - Lange Frans, Baas B, Brutus en Tim

Attack - 30 seconds to Mars

The sun always shines on tv - A-Ha

Year of the cat - Al Stewart (Ookal twijfel ik hier nog wat over)

Laat mij weten, ben erg benieuwd.

Groeten, OldSkool

Ik vind The Europe - Final Countdown de muziek mooier
Ook Guns N Roses - Sweet Child Of Mine

Blue Monday (12"Mix) van new Order

Mojo Pin
Alles van Sigur Rós.

sq
Goed topic.

Ik heb dat inderdaad nogal eens. Ik kan zo een lijstje maken met Disco-platen waarbij bij mij steevast de instrumentale versie op gaat. Blue Monday is er éen van inderdaad.

luisteraart
Ik vind dit heel moeilijk, omdat ik de zang niet alleen beschouw als 'tekst' maar ook als instrument, steminstrument. Voor wat betreft muziek die ik waardeer, en die met zang is, kan ik de stem niet los zien van de instrumentale rest.

Bobiej
Volgens mij zijn de meeste Opeth nummers zonder zang prima te verdragen, hoewel de grunts e zang van Mikael natuurlijk gewoon een extra instrument zijn.

Alles van Dream Theater zonder James LaBrie

Ik ben meestal niet zo van de Deathmetal-grunts. Dan luister ik een stuk, vind de muziek vaak erg gaaf, totdat zo'n vent dan zijn strot open doet en er zo'n grafrochel uitkomt

Even nuanceren: heb ik meestal, een enkele keer kan ik een grunt wel waarderen... dus a.u.b. geen dreigbrieven van verstokte grunt-fans

fastpulseboy
Ik vind vaak dat de zang teveel op de voorgrond is gemixt...vaak vind ik dat jammer omdat daar dan automatisch de focus veel meer op ligt. Gelukkig zijn er ook genoeg bands die dat evenwicht goed maken. En soms is zang ook erg overbodig. Ik mis het ook nooit als ik naar postrock of anderszins instrumentaal lawaai luister.

Bronski Beat-Smalltown boy alleen de synth is veel beter.

Als Mike Oldfield nu zijn zatte kop gehouden had in part 2 van TB 1973 had dat cavemen-gedeelte veel mooier geklonken

Metallica - My friend of misery

Was bedoelt om instrumental te worden. Jason Newsted zende in 1986 een tapeke met dit er op in toen men naar een bassist op zoek was.

Het werd Jason en het nummer van het tapeke kwam mèt tekst op the black album. (tot groot ongenoegen van Jason).

AGE-411 schreef:
Metallica - My friend of misery

Was bedoelt om instrumental te worden. Jason Newsted zende in 1986 een tapeke met dit er op in toen men naar een bassist op zoek was.

Het werd Jason en het nummer van het tapeke kwam mèt tekst op the black album. (tot groot ongenoegen van Jason).
Ik vind het instrumentaal geen uitschieter!!!

Yann Samsa
Tijdens het luisteren van Holy Fire (de nieuwe Foals) dacht ik af en toe wel: 'deze zou instrumentaal echt veel beter zijn'.

De meeste muziek zou ik beter trekken zonder de zang eerlijk gezegd.

Metallica is een band waar ik zo een (figuurlijk) punt af kan trekken vanwege de zang soms.

Onweerwolf
Slayer.

The Flower Kings, vind de vocalen niet superslecht, maar het is niet zo goed als de muziek zelf.
Net als Dream Theater.

Ben gek op de spaghetti-western sfeer van Calexico. De meeste nummers waarop Joey Burns zijn mond open doet kunnen mij gestolen worden.

Schnee
Zang is überhaupt overgewaardeerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.