MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mijlpalen uit de jaren '70

zoeken in:
Bij Fleetwood Mac - Rumours (1977):

ricardo schreef:
maar om dit nou samen met The Eagles het hoogtepunt van de jaren 70 te noemen,nou dat gaat me toch echt te ver hoor.

Mij ook, zeker wat The Eagles betreft, snap die adoratie ook niet zo. Tsja, en Rumours is altijd al een favorietje van me geweest, maar er zijn zeker heel wat albums meer in de jaren 70 die beter zijn dan deze

musicfriek schreef:
(quote)

Mij ook, zeker wat The Eagles betreft, snap die adoratie ook niet zo. Tsja, en Rumours is altijd al een favorietje van me geweest, maar er zijn zeker heel wat albums meer in de jaren 70 die beter zijn dan deze

Zoals????????

Van Morrison - Veedon Fleece
Lou Reed - Berlin
Robert Wyatt - Rock Bottom
Talking Heads - Fear of Music etc etc.

En dit is maar topje van de ijsberg Maar nu gaan we off-topic.

Zigstar schreef:
(quote)

... dit meen je toch niet hé? Ik ga er van uit gaan van niet, anders ga ik in een lachbui vervallen waar ik pas morgennamiddag terug uit raak.

On topic: mooi plaatje, maar vind het zoals enkele anderen hier immens overschat. Pas op, het krijgt 4 sterren van me hoor, en het is allemaal best wel mooi, maar ik vind het toch ietsje té poppy. En dus zoals ik daarnet al zei ook immens overschat.

Beste Zigstar,

Je kan de komende 24 uur vreselijk gaan lachen!!
Hotel California & Rumours mijns inziens 2 van de absolute mijlpalen in de jaren 70!!
Maar ik heb het al gezien jij en ik hebben wat gemeen ( zie jouw en mijn top 10 , Low van Bowie dus en Exile on Main Street van de Stones ).
Dat dan weer wel.

musicfriek schreef:
(quote)

Van Morrison - Veedon Fleece
Lou Reed - Berlin
Robert Wyatt - Rock Bottom
Talking Heads - Fear of Music etc etc.

En dit is maar topje van de ijsberg Maar nu gaan we off-topic.

Zie de album top100 van 1977 .

1 Hotel california - The Eagles
2 Rumours - Fleetwood Mac

Het gaat om de cijfers Musicfriek .
waar staan die 4 albums die jij opnoemd ?
Het gaat om de verkoopcijfers , daarom zijn dit 2 mijlpalen in de muziekgeschiedenis.

Zigstar
TEQUILA SUNRISE schreef:
(quote)

Beste Zigstar,

Je kan de komende 24 uur vreselijk gaan lachen!!
Hotel California & Rumours mijns inziens 2 van de absolute mijlpalen in de jaren 70!!
Maar ik heb het al gezien jij en ik hebben wat gemeen ( zie jouw en mijn top 10 , Low van Bowie dus en Exile on Main Street van de Stones ).
Dat dan weer wel.

Rumours, kan ik inkomen. Ik kan je niet volgen met 'Hotel California'...
Maar ik viel gewoon over je bewoording. Er zijn toch nog zoveel meer mijlpalen naast Rumours in de jaren 70? Belangrijker mijlpalen zelfs! Berlin! Ziggy! DSOTM! De pistols! En dit zijn er dan nog maar een paar..

en @ Rudiger: verkoopcijfers... dan is ABBA ook n mijlpaal hé.. Ik geloof dat Tequila Sunrise doelde op de kwaliteit van de muziek en niet de verkoopcijfers?

Zigstar
sorry, ABBA is een slecht voorbeeld. Neem KISS als voorbeeld.

rudiger schreef:
Zie de album top100 van 1977 .

1 Hotel california - The Eagles
2 Rumours - Fleetwood Mac

Het gaat om de cijfers Musicfriek .
waar staan die 4 albums die jij opnoemd ?
Het gaat om de verkoopcijfers , daarom zijn dit 2 mijlpalen in de muziekgeschiedenis.

Staat nergens dat het om verkoopcijfers ging, dus ik noemde mijn persoonlijke favorieten die ik veeeeeeel beter vind dan Hotel California (1,5*). Voor mij niet bepaald een mijlpaal

musicfriek schreef:
(quote)

Staat nergens dat het om verkoopcijfers ging, dus ik noemde mijn persoonlijke favorieten die ik veeeeeeel beter vind dan Hotel California (1,5*). Voor mij niet bepaald een mijlpaal

Ja dat had ik al begrepen Peter .
Alle muziek in de wereld is `n persoonlijke smaak .

Zigstar schreef:
sorry, ABBA is een slecht voorbeeld. Neem KISS als voorbeeld.

Je kan ABBA gewoon noemen , Abba is ook `n mijlpaal geweest .
Kwa kwaliteit is er natuurlijk heel veel moois geweest in de jaren 70 .

rudiger schreef:
(quote)

Ja dat had ik al begrepen Peter .
Alle muziek in de wereld is `n persoonlijke smaak .

Waarom zou je dan op verkoopcijfers letten? Zegt niet zo veel lijkt me.

Lukas schreef:
(quote)

Waarom zou je dan op verkoopcijfers letten? Zegt niet zo veel lijkt me.

Ik let ook niet zo op verkoopcijfers , maar het is wel leuk om de hitfeiten `n beetje bij te houden .
Als je `n album goed vindt , dan intresseert het je toch niet of het nou 10 keer of 10000000 keer over de toonbank is gegaan .
Maar het ging over mijlpalen in de jaren 70 en in 1977 stond resp. Hotel California en Rumours op 1 en 2 .
en dat zijn gewoon de feiten

Trouwens op mijn versie van Rumours staat ook nog het wonderschone Silver Springs op .

Genesis-Selling England By The Pound

Ik heb geen enkele jaren '70 plaat op 5*, maar wel een vijftal op 4.5* (nee, niet veel nee, is ook mijn minst favoriete decennium ):

- Blondie - Parallel Lines
- Comus - First Utterance
- Renaissance - Scheherazade and Other Stories
- Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
- The Cure - Boys Don't Cry

Zigstar schreef:
(quote)

Rumours, kan ik inkomen. Ik kan je niet volgen met 'Hotel California'...
Maar ik viel gewoon over je bewoording. Er zijn toch nog zoveel meer mijlpalen naast Rumours in de jaren 70? Belangrijker mijlpalen zelfs! Berlin! Ziggy! DSOTM! De pistols! En dit zijn er dan nog maar een paar..

en @ Rudiger: verkoopcijfers... dan is ABBA ook n mijlpaal hé.. Ik geloof dat Tequila Sunrise doelde op de kwaliteit van de muziek en niet de verkoopcijfers?

Inderdaad Zig Star ik bedoelde de kwaliteit van beide albums, maar het feit dat deze 2 platen de absolute toppers waren in 1977 zegt mij eigenlijk al meer dan voldoende.
Maar ik ben het met je eens dat er zoveel meer moois gemaakt is in de jaren 70, zoals Berlin van Lou Reed inderdaad ja.
En wat betreft Hotel California? daar gaan wij samen niet uitkomen vrees ik.
Overigens welk album bedoel jij met DSOTM ???????

Ik vermoed Dark Side of the Moon...

Hoogtepunt van de jaren 70 is voor mij Pink Moon

Is het hier nu bedoeling dat iedereen zijn favoriete platen van de jaren '70 overloopt?! Wat de krautrock betreft zijn er veel geweldige platen gemaakt (ik denk maar aan Can, Neu! of Faust) en daarnaast platen van Bob Dylan, Joy Division, Suicide en vele andere namen... Eigenlijk vind ik de jaren '70 even goed als elk ander decennium

Casartelli (moderator)
Hotel California en Rumours waren mijlpalen qua verkoopcijfers. En of je dat nou leuk vindt of niet, dat staat ook niet geheel los van de kwaliteiten van deze platen. Puur qua historische importantie weten 'we' als 'muziekkenners' (oh? ) natuurlijk wel welke platen er werkelijk toe deden, maar deze platen hadden kennelijk toch iets wat heel veel andere platen niet hadden. Iets met popularisering van een underground geluid (country resp. blues). Dat dat underground geluid daarmee 'nogal' verwaterde is zowat inherent aan popularisering. Dat de popularisering slaagde heeft er onder andere mee te maken dat het..... gewoon albums met verdomd goede liedjes zijn.

Toon1 schreef:
Wat de krautrock betreft zijn er veel geweldige platen gemaakt (ik denk maar aan Can, Neu! of Faust)

Amen!

Graf's jaren 70 mijlpalen lijstje in chronobetische volgorde:

Curtis Mayfield - Curtis (1970)
Neil Young - After the Goldrush (1970)
Nick Drake - Pink Moon (1971)
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
Black Sabbath - Paranoid (1971)
David Bowie - The Rise And Fall Of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
The Rolling Stones - Exile on Main Street(1972)
Pink Floyd - Dark Side of the Moon (1973)
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
New York Dolls - New York Dolls (1973)
The Stooges - Raw Power (1973)
Lou Reed - Berlin (1973)
Can - Future Days (1974)
Kraftwerk - Autobahn (1974)
Tangerine Dream - Phaedra (1974)
Gram Parsons (1974)
Roxy Music - Country Life (1974)
Brian Eno - Another Green World (1975)
Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
Neu! - Neu! 75 (1975)
David Bowie - Station to Station (1976)
The Ramones - Rocket to Russia (1977)
David Bowie - Low (1977)
Giorgio Moroder - From Here to Eternity (1977)
Fleetwood Mac - Rumours (1977)
Sex Pistols - Never Mind the Bollocks (1977)
Suicide - Suicide (1977)
Wire - Pink Flag (1977)
Blondie - Parallel Lines (1978)
Television - Marquee Moon (1978)
Kraftwerk - The Man Machine (1978)
The Clash - London Calling (1979)
Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
Michael Jackson - Off the Wall (1979)
Taking Heads - Fear of Music (1979)
Gary Numan - Replicas (1979)

Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

(afbeelding)

Judas Priest - Sad Wings of Destiny (1976)

(afbeelding)

Motörhead - Motörhead (1977)

(afbeelding)

De eerste echte metalalbums.

Ehhhh ....... Ik houd het toch maar op de Eagles & Fleetwood Mac

Gast
geplaatst: vandaag om 10:32 uur

geplaatst: vandaag om 10:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.