Muziek / Algemeen / Humor in muziek
zoeken in:
0
VB1
geplaatst: 31 juli 2009, 17:48 uur
Ik heb eigenlijk een hekel aan muziek die geforceerd grappig probeert te zijn, zoals bijvoorbeeld Weird al yankovich.
Ik houd persoonlijk meer van subtiele humor in teksten, zoals Morrissey dat doet, of David Byrne, Frank Black en soms zelfs Leonard Cohen (I was born with the gift of a golden voice).
Ook zit er soms subtiele humor in de muziek van the National, vooral op het voorlaatste album, zo vond ik het wel verrassend om in de vrij serieus klinkende muziek dingen te horen als ''Karen put me in a chair, fuck me and make me drink'' of ''I have very weird memories of you, pissing in a sink I think''. Juist omdat ik het niet verwachtte, vind ik het leuk.
Het nummer Blister in the Sun van Violent Femmes vind ik ook erg leuk. Het klinkt vrij vrolijk en onschuldig, maar gaat over masturbatie (wat op zich niet schuldig is, hoor
). Elke keer als ik de zin ''body and beats, I stain my sheets, I don't even know why'' hoor, verschijnt er wel een glimlach.
Of het nummer Underwear van Pulp, ook erg leuk. Die hebben ook wel meer grappige nummers gemaakt.
En David Byrne die ik al eerder noemde, heeft vaak teksten die ik ook grappig vindt, vaak omdat het eigenlijk nergens op slaat (daarom zal hij hun live plaat ook wel stop making sense genoemd hebben
). Luister bijvoorbeeld eens naar de tekst van Cities of Animals.
Ik houd persoonlijk meer van subtiele humor in teksten, zoals Morrissey dat doet, of David Byrne, Frank Black en soms zelfs Leonard Cohen (I was born with the gift of a golden voice).
Ook zit er soms subtiele humor in de muziek van the National, vooral op het voorlaatste album, zo vond ik het wel verrassend om in de vrij serieus klinkende muziek dingen te horen als ''Karen put me in a chair, fuck me and make me drink'' of ''I have very weird memories of you, pissing in a sink I think''. Juist omdat ik het niet verwachtte, vind ik het leuk.
Het nummer Blister in the Sun van Violent Femmes vind ik ook erg leuk. Het klinkt vrij vrolijk en onschuldig, maar gaat over masturbatie (wat op zich niet schuldig is, hoor
). Elke keer als ik de zin ''body and beats, I stain my sheets, I don't even know why'' hoor, verschijnt er wel een glimlach.Of het nummer Underwear van Pulp, ook erg leuk. Die hebben ook wel meer grappige nummers gemaakt.
En David Byrne die ik al eerder noemde, heeft vaak teksten die ik ook grappig vindt, vaak omdat het eigenlijk nergens op slaat (daarom zal hij hun live plaat ook wel stop making sense genoemd hebben
). Luister bijvoorbeeld eens naar de tekst van Cities of Animals.
0
geplaatst: 1 augustus 2009, 03:05 uur
No Pussy Blues van Grinderman (Nick Cave) blijf ik geweldig humoristisch vinden.
YouTube - Grinderman - No Pussy Blues (Video)
YouTube - Grinderman - No Pussy Blues (Video)
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:25 uur
Ik vond dit wel erg grappig (allemaal natuurlijk in reactie op Bos en Eurlings die onlangs aankondigden omwille van hun gezin uit de politiek te stappen) :
PERSBERICHT 1
Jan Heijne (77) stapt uit De Kift
12 maart 2010 - 17:21
Jan Heijne (77), alom erkend als de oudste popmuzikant van Nederland, stapt uit De Kift. Hij wil meer aandacht besteden aan zijn gezin. Met de drukte van de aanstaande optredens op Oerol, en de nieuwe plaat, zou hij zijn kinderen en vrouw te weinig zien. Dat is het hem niet waard. Jan speelt aanstaande zondag nog mee in Deventer. Daarna gaat De Kift op zoek naar een opvolger. Heijne: "De komende jaren wil ik meer tijd aan mijn gezin gaan besteden."
Heijne speelde sinds 1994 in De Kift. Gevraagd naar het hoogtepunt uit zijn Kift-carrière moet hij even nadenken. Maar uiteindelijk noemt hij de eenzame opsluiting in het Kröller-Möller museum, na een optreden wat De Kift daar gaf. Heijne: "Ze waren natuurlijk bang dat ik daar met een kunstwerk onder mijn arm weer naar buiten kwam."
--
En een paar dagen later:
PERSBERICHT 2
Jan Heijne terug bij De Kift
15 maart 2010 - 10:19
Al enkele uren na zijn bekendmaking, afgelopen vrijdag, om uit De Kift te stappen om meer tijd aan zijn vrouw en kinderen te besteden rees bij Jan Heijne (77) de twijfel. Zaten die vrouw en kinderen niet óók in de Kift-karavaan? Verdorie, jazeker! Zoons in de band, en zijn vrouw achter de merchandise-tafel. Heijne: "Als ik meer tijd aan mijn vrouw en kinderen wil besteden, is uit De Kift stappen helemaal niet handig. Ik blijf dus. Als ze me nog willen hebben." En dat wilden ze.
http://dagdieven.dekift.nl/

PERSBERICHT 1
Jan Heijne (77) stapt uit De Kift
12 maart 2010 - 17:21
Jan Heijne (77), alom erkend als de oudste popmuzikant van Nederland, stapt uit De Kift. Hij wil meer aandacht besteden aan zijn gezin. Met de drukte van de aanstaande optredens op Oerol, en de nieuwe plaat, zou hij zijn kinderen en vrouw te weinig zien. Dat is het hem niet waard. Jan speelt aanstaande zondag nog mee in Deventer. Daarna gaat De Kift op zoek naar een opvolger. Heijne: "De komende jaren wil ik meer tijd aan mijn gezin gaan besteden."
Heijne speelde sinds 1994 in De Kift. Gevraagd naar het hoogtepunt uit zijn Kift-carrière moet hij even nadenken. Maar uiteindelijk noemt hij de eenzame opsluiting in het Kröller-Möller museum, na een optreden wat De Kift daar gaf. Heijne: "Ze waren natuurlijk bang dat ik daar met een kunstwerk onder mijn arm weer naar buiten kwam."
--
En een paar dagen later:
PERSBERICHT 2
Jan Heijne terug bij De Kift
15 maart 2010 - 10:19
Al enkele uren na zijn bekendmaking, afgelopen vrijdag, om uit De Kift te stappen om meer tijd aan zijn vrouw en kinderen te besteden rees bij Jan Heijne (77) de twijfel. Zaten die vrouw en kinderen niet óók in de Kift-karavaan? Verdorie, jazeker! Zoons in de band, en zijn vrouw achter de merchandise-tafel. Heijne: "Als ik meer tijd aan mijn vrouw en kinderen wil besteden, is uit De Kift stappen helemaal niet handig. Ik blijf dus. Als ze me nog willen hebben." En dat wilden ze.
http://dagdieven.dekift.nl/

0
geplaatst: 15 maart 2010, 13:12 uur
Ik had 'm al langs zien komen ja, mooie actie
Ze weten de verwachtingen voor het nieuwe album trouwens mooi op te bouwen!
Ze weten de verwachtingen voor het nieuwe album trouwens mooi op te bouwen!
0
geplaatst: 18 maart 2010, 12:53 uur
Tenacious D, Infectious Grooves, Mucky Pup, DRI.
Oh en Primus natuurlijk.
Oh en Primus natuurlijk.
0
geplaatst: 19 maart 2010, 22:50 uur
Eminem schiet me als eerst te binnen. Zag vandaag 'Without Me' langskomen op TMF! Leuk man! 

0
geplaatst: 1 april 2010, 15:11 uur
0
bro
geplaatst: 1 april 2010, 16:38 uur
PRIMUS !!
geniale humor
Bijvoorbeeld dat redneck-liedje van hun, damnid, hoe noemt het nu weer.. Ach, alleen al hun moto ''Primus Sucks!" maakt ze zo goed.
0
geplaatst: 7 december 2010, 21:11 uur
Wel iets voor de mensen die De Jeugd Van Tegenwoordig leuk vinden denk ik
. Ik ga iig stuk
.
. Ik ga iig stuk
.
0
geplaatst: 8 december 2010, 18:24 uur
Topnummer en erg grappige man, deze John Prine
Beste lines:
He ain't got laid in a month of Sundays
I caught him once and he was sniffin' my undies
He ain't too sharp but he gets things done
Drinks his beer like it's oxygen
He's my baby
And I'm his honey
Never gonna let him go
She thinks all my jokes are corny
Convict movies make her horny
She likes ketchup on her scrambled eggs
Swears like a sailor when shaves her legs
0
geplaatst: 8 december 2010, 19:27 uur
De huilende rappers
a ja ja ja ja ja ja ja
Ja ja ja ja ja ja ja ja
B-b-b-b-b-b-b-b-b-b-b-butje, butje butje butje
Ik brak je been met een baksteen
Je zakte door je lemen dak heen
Met een natte zeem strak om je zak heen
Ik zette een setje slappe slippers in de kast
En ik wapperde met m'n wang, omdat er geen hele banaan in past
Onvergetelijke ervaring
Overgeeflijke verklaring
Onverbeterlijke bedrading
Overmeesterde de vergadering
We hebben nu een gaatje in de muur
Zodat we naar mekaar kunnen gluur
Brengen de clubs in de stemming als een tank op de camping
En ik veranderde de demping door mijn eindelijke kennissenkring
Betreed de onderneming met de vermeende overtreding
Betreffende vreemdelingen waar ik verscheen in de schemering
Ben je butje?
Ben je een beetje butje?
Ben je butje? Ben je soms een beetje butje?
Ben je butje?
Ben je een beetje butje?
Ben je butje? Ben je best wel beetje butje?
Yup yup yup
(butje, ahhaa, butje ahhaaa)
Terwijl ik met kuitkramp in de kruitdamp de jonko uitstamp
En dwars door de ruit in de schuit beland
Ik lap regelmatig regels aan m'n laars en tap
Rap flappen uit de muur voor het patatje kebab
We zitten nu al bastens vol van de bananen
Pakken bakken vol met boter en gebraden marmalade
En de kade zit weer vol met piraatjes van de bemanning
Want we werken voor de verandering aan de volgende lange wandeling
Maar als we wandelen gaan we meestal iets te ver
En dan krijgen we aan de stok met een kakker met een 'rrr
Meteen moet ik matten met die mattie met die matje
Want we zijn plakkerig en plageriger als een platje
Ben je butje? Ben je beetje butje? (butje, ahhaa)
Ben je butje? Ben je soms een beetje butje? (butje ahhaa)
Ben je butje? Ben je 'n beetje butje?
B-b-b-b-b-b-b-butje butje butje b-b-b-b-b-b-b-butje
butjebutjebutjebutjebutje
(butje, ahhaa)
(butje, ahhaa)
b-b-b-b-butje
b-b-b-b-b-b-b
Masterlijk
Compleet onzinnige teksten, maar meesterlijke beats.
Briljante dis naar de hedendaagse rap.
a ja ja ja ja ja ja ja
Ja ja ja ja ja ja ja ja
B-b-b-b-b-b-b-b-b-b-b-butje, butje butje butje
Ik brak je been met een baksteen
Je zakte door je lemen dak heen
Met een natte zeem strak om je zak heen
Ik zette een setje slappe slippers in de kast
En ik wapperde met m'n wang, omdat er geen hele banaan in past
Onvergetelijke ervaring
Overgeeflijke verklaring
Onverbeterlijke bedrading
Overmeesterde de vergadering
We hebben nu een gaatje in de muur
Zodat we naar mekaar kunnen gluur
Brengen de clubs in de stemming als een tank op de camping
En ik veranderde de demping door mijn eindelijke kennissenkring
Betreed de onderneming met de vermeende overtreding
Betreffende vreemdelingen waar ik verscheen in de schemering
Ben je butje?
Ben je een beetje butje?
Ben je butje? Ben je soms een beetje butje?
Ben je butje?
Ben je een beetje butje?
Yup yup yup
(butje, ahhaa, butje ahhaaa)
Terwijl ik met kuitkramp in de kruitdamp de jonko uitstamp
En dwars door de ruit in de schuit beland
Ik lap regelmatig regels aan m'n laars en tap
Rap flappen uit de muur voor het patatje kebab
We zitten nu al bastens vol van de bananen
Pakken bakken vol met boter en gebraden marmalade
En de kade zit weer vol met piraatjes van de bemanning
Want we werken voor de verandering aan de volgende lange wandeling
Maar als we wandelen gaan we meestal iets te ver
En dan krijgen we aan de stok met een kakker met een 'rrr
Meteen moet ik matten met die mattie met die matje
Want we zijn plakkerig en plageriger als een platje
Ben je butje? Ben je beetje butje? (butje, ahhaa)
Ben je butje? Ben je soms een beetje butje? (butje ahhaa)
Ben je butje? Ben je 'n beetje butje?
B-b-b-b-b-b-b-butje butje butje b-b-b-b-b-b-b-butje
butjebutjebutjebutjebutje
(butje, ahhaa)
(butje, ahhaa)
b-b-b-b-butje
b-b-b-b-b-b-b
Masterlijk

Compleet onzinnige teksten, maar meesterlijke beats.
Briljante dis naar de hedendaagse rap.
0
geplaatst: 19 februari 2013, 22:12 uur
bro schreef:
PRIMUS !!
geniale humor
Bijvoorbeeld dat redneck-liedje van hun, damnid, hoe noemt het nu weer..
Ach, alleen al hun moto ''Primus Sucks!" maakt ze zo goed.
(quote)
PRIMUS !!
geniale humor
Bijvoorbeeld dat redneck-liedje van hun, damnid, hoe noemt het nu weer.. Ach, alleen al hun moto ''Primus Sucks!" maakt ze zo goed.
Ik quote een behoorlijk oud berichtje, maar het antwoord is natuurlijk "Winona's big brown beaver"
Over bro gesproken.....ik kon en kan toch altijd nog wel smakelijk lachen om Blowfly! Ja, zo plat als maar kan, maar dat mag best. De man met de eerste rapplaat waar openlijk op gevloekt werd...jawel, dit was de pionier.
De man is legendarisch......legendarisch onbekend ook. Maar de ranzige zielen kennen dit al jaren natuurlijk. Hij is inmiddels over de 70 en doet nog steeds zijn ranzige ding in zijn vreselijke superheldenpakje, wat een held! En geloof het of niet, hij heeft nog wat serieuze nummers op zijn naam staan ook die hij voor anderen heeft geschreven en zelf nam hij al platen op in vroeger jaren. Blowfly is zijn alter ego, om zijn andere bezigheden wat te beschermen zeg maar. Hij wordt door een hoop mensen zelfs als de eerste rapper ooit gezien.
0
geplaatst: 6 juli 2013, 21:44 uur
1. Tool - Die Eier Von Satan
2. Puscifer - Country boner
3. Bloodhound Gang - Foxtrot Uniform Charlie Kilo
4. Depeche mode - Supersonic
5. Chef - Chocolate Salty Balls
en inderdaad ...
6. Primus - Wynona's big brown beaver
2. Puscifer - Country boner
3. Bloodhound Gang - Foxtrot Uniform Charlie Kilo
4. Depeche mode - Supersonic
5. Chef - Chocolate Salty Balls
en inderdaad ...
6. Primus - Wynona's big brown beaver
0
geplaatst: 9 april 2015, 00:19 uur
Muziekkenner Zaki heeft z'n 2e boek gewijd aan humor in de muziek. Pas uit trouwens:
http://data.wpg.be/coversLarge/9789022331385.jpg
http://data.wpg.be/coversLarge/9789022331385.jpg
0
silverlake
geplaatst: 9 april 2015, 17:08 uur
Six Strings That Drew Blood,een song van Nick Cave uit zijn Birthday Partie tijd.
Het gaat over je vingers kapot spelen op de snaren van de gitaar,maar in een live versie horen we Blixa Bargeld op de achtergrond als 2e stem die zin herhalen. en goed luisteraar,hoort hem zijn lach inhouden ,en denken "6 Strings,...That Drew Blood"
Voor iemand die Blixa niet kent,dat is een Duitser,en die denkt bij "string"niet aan de gitaarsnaren.
Het gaat over je vingers kapot spelen op de snaren van de gitaar,maar in een live versie horen we Blixa Bargeld op de achtergrond als 2e stem die zin herhalen. en goed luisteraar,hoort hem zijn lach inhouden ,en denken "6 Strings,...That Drew Blood"
Voor iemand die Blixa niet kent,dat is een Duitser,en die denkt bij "string"niet aan de gitaarsnaren.
0
buizen
geplaatst: 29 oktober 2015, 13:52 uur
Humor in muziek vind ik geen bal aan. Dat geforceerde. Zoals die Weir Al Yankovic o.i.d.
Subtiele humor die je zelf maar moet ontdekken is wel ok.
En bij liveconcerten is het weer heel anders: als de band of de frontman daar vol (zelf)humor is en goed interacteert met het publiek geeft dat juist wat extra.
Dat filmpje hierboven gezien maar nog niet eens geglimlacht. Die gitarist zelf trouwens ook niet, hij kijkt er knap ongelukkig bij, het is ook geen humor.
Subtiele humor die je zelf maar moet ontdekken is wel ok.
En bij liveconcerten is het weer heel anders: als de band of de frontman daar vol (zelf)humor is en goed interacteert met het publiek geeft dat juist wat extra.
Dat filmpje hierboven gezien maar nog niet eens geglimlacht. Die gitarist zelf trouwens ook niet, hij kijkt er knap ongelukkig bij, het is ook geen humor.

* denotes required fields.