MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mooie hoezen verdwijnen...

zoeken in:
Father McKenzie
Als ik nostalgisch terugdenk aan elpeehoezen... zie ik voor mij de prachthoezen die bijvoorbeeld Hypgnosis maakte voor o.a. Yes.

Ik stel dat het ontwerpen van mooie hoezen verloren is gegaan na de opkomst van de cd (rond 1982 alweer) en zeker de laatste jaren nu muziek gewoon gedownload en gecopieerd wordt...

Mooie hoezen doen er blijkbaar niet meer toe.

Ik zie tegenwoordig nog weinig prachtig uitgewerkte hoezen, hoe zien jullie dat?

Flum
Niet mee eens. Vooral de meer alternatieve artiesten en bands hebben tegenwoordig nog vaak erg mooie covers. Volgens mij wordt daar nog redelijk wat tijd en geld aan gespendeerd. Sommigen zouden niet misstaan in een kunstgallerij. Al blijft dit zeker ook een kwestie van smaak.

Natuurlijk is het wel zo dat met de komst van de CD het artwork wat is gekrompen (zolang een album niet op vinyl verschijnt). Ik kan begrijpen dat sommige (oudere) muziekliefhebbers dat teleurstellend vinden.

Ben het er ook helemaal niet mee eens. De laatste jaren worden er juist veel meer mooie hoezen gemaakt, maar vaak zijn het wel de wat onbekendere bands inderdaad. Vooral veel electronische artiesten hebben vaak prachtige (abstracte) hoezen. Vrijwel elk album van het n5MD label bijvoorbeeld.

Ik vind veel oude hoezen (zoals de meeste van Yes) juist esthetisch erg brak, met veelal kitscherige lelijke fontjes en kleuren.

Ook verschijnt er tegenwoordig weer genoeg op vinyl, dus dat lijkt me geen argument meer. En juist door het downloaden proberen artiesten vaker hun uitgaves wat specialer maken zodat meer mensen ze ook fysiek willen hebben.

Maar Patrick, zoals je zelf als zei in een ander topic, waarschijnlijk ben je 'de voeling met "nieuwe muziek" redelijk kwijt'.

Flum
Precies, Koen. En wat te denken van de vele hoezen van Type Records.

Daarnaast heb ik het gevoel dat steeds vaker wordt beseft dat de enige goeie manier om dowloaden tegen te gaan is het maken van bijzondere hoesjes. Dus ook niet eens

En wat te denken van de hoesen / verpakkingen van At The Close Of Everyday...........

handsome_devil
pfff weer een nostalgisch topic van iemand die in de jaren 60 en 70 is blijven hangen.

natuurlijk zijn er tegenwoordig ook prachtige hoezen.

(afbeelding)

(afbeelding)

en zo zijn er nog vele anderen

Father McKenzie schreef:
Als ik nostalgisch terugdenk aan elpeehoezen... zie ik voor mij de prachthoezen die bijvoorbeeld Hypgnosis maakte voor o.a. Yes.

Ik stel dat het ontwerpen van mooie hoezen verloren is gegaan na de opkomst van de cd (rond 1982 alweer) en zeker de laatste jaren nu muziek gewoon gedownload en gecopieerd wordt...

Mooie hoezen doen er blijkbaar niet meer toe.

Ik zie tegenwoordig nog weinig prachtig uitgewerkte hoezen, hoe zien jullie dat?

De hoes was lelijk, maar de artwork was fantastisch: 10,000 Days

Ook niet mee eens, naast dat ik die hoezen van Yes vind..

Father McKenzie
orbit schreef:
Ook niet mee eens, naast dat ik die hoezen van Yes vind..

Smaken verschillen blijkbaar, ik vind de meeste Yes hoezen van de allermooiste die ooit gemaakt zijn....

Casartelli (moderator)
De meeste Yes hoezen waren overigens niet van Hypgnosis, maar van Roger Dean.

Daarbij vind ik de muziek doorgaans ook mooier dan de hoezen...

Ik vind de doorsnee Type-hoes wel smaakvol, maar ook erg weinig onderscheidend. Het is vaak niet meer dan een mooie foto, maar een hoes moet wel meer zijn dan dat vind ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:24 uur

geplaatst: vandaag om 14:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.