Muziek / Algemeen / CD's versus LP's (versus andere geluidsdragers)
zoeken in:
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 17:58 uur
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een LP gehoord... Ik heb sinds kort een hoop CD's in de winkel gekocht in plaats van ze te downloaden dat klinkt gewoon een heel stuk beter dan de MP3'tjes die ik hiervoor had.
Ik heb het ook een keer vergeleken door mijn ipod op de versterker aan te sluiten en vervolgens hetzelfde album afgespeeld maar dan op CD dit klonk echt vele malen beter dan de MP3 ik ga dus mooi voor de CD
.
Ik gebruik alleen MP3'tjes voor op school of tijdens het fietsen voor de rest weg met die MP3'tjes wat een slechte kwailiteit krijg je soms :-S.
Ik heb het ook een keer vergeleken door mijn ipod op de versterker aan te sluiten en vervolgens hetzelfde album afgespeeld maar dan op CD dit klonk echt vele malen beter dan de MP3 ik ga dus mooi voor de CD
.Ik gebruik alleen MP3'tjes voor op school of tijdens het fietsen voor de rest weg met die MP3'tjes wat een slechte kwailiteit krijg je soms :-S.
0
geplaatst: 29 augustus 2008, 19:57 uur
Ik koop CDs en platen. CDs hebben soms uitgebreider artwork (booklet), maar het is weer wel kleiner. Het is eigenlijk maar net waar ik zin heb op dat moment.
0
stuart
geplaatst: 30 augustus 2008, 22:47 uur
'Van dié albums waar ik zowel de CD als de plaat van heb, wil het wel eens voorkomen ik uit gemak de CD beluister en naar de platenhoes zit te staren...
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 14:54 uur
In Muziek > Algemeen > Elpee of CeeDee, LP of CD:
Wat draai je: Vinyl of CD. en waarom?
Ik ben zeer benieuwd hoe de verhouding onder de musicmeter gebruikters ligt.
Wat draai je: Vinyl of CD. en waarom?
Ik ben zeer benieuwd hoe de verhouding onder de musicmeter gebruikters ligt.
0
sxesven
geplaatst: 5 oktober 2008, 15:04 uur
Allebei, en cassettebandjes ook. Waarom? Omdat ik albums in deze formaten heb. Specifieker: vinyl en cassette vind ik romantischer, CD's praktischer.
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 16:01 uur
Beiden, CD is idd veel handiger, maar heb een hele stapel oude lp's van mn pa liggen die ik ook nog vaak draai...
0
Poa
geplaatst: 5 oktober 2008, 17:09 uur
R-Know schreef:
Wat draai je: Vinyl of CD.
Wat draai je: Vinyl of CD.
Allebei, maar vooral vinyl. Niet omdat de geluidskwaliteit nu zoveel beter zou zijn, maar de hele 'feeling' is veel leuker. En daarbij de verpakking waar veel meer aandacht aan is besteed.
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 17:32 uur
Allebei, vroeger veel LP's gekocht en nog steeds wel. LP's leuker, cd's makkelijker.
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 18:07 uur
Ala je gaat samenwonen en je hebt een berg (ja ik bedoel héél) platen en een heleboel cd's en dvd's en je vriendin spaart boeken. Kom je voor een hele moeilijke keuze te staan, wegens ruimte gebrek. Uiteindelijk toch de vriendin niet laten vallen. Doet soms nog pijn!!!!
0
Sietse
geplaatst: 5 oktober 2008, 18:31 uur
Ad Brouwers schreef:
Ala je gaat samenwonen en je hebt een berg (ja ik bedoel héél) platen en een heleboel cd's en dvd's en je vriendin spaart boeken. Kom je voor een hele moeilijke keuze te staan, wegens ruimte gebrek. Uiteindelijk toch de vriendin niet laten vallen. Doet soms nog pijn!!!!
Hoe vaak lees je een boek en hoe lang doe je daar over?
Hoe vaak luister je een plaat/cd en hoe lang doe je daar over?
1+1=2, weg met die boeken.
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 19:03 uur
Het hangt ervan af, wat ik wil draaien. Sommige titels heb ik dubbel, en dan pak ik uit gemakzucht de CD. Kan ik ondertussen de LP-hoes bekijken !
Dus draai ik zowel CD's als LP's, en wegdoen is er niet meer bij.
Ooit eens zo'n 30 LP's verkocht voor Hfl 100; hoe stom kan je zijn !
Dus draai ik zowel CD's als LP's, en wegdoen is er niet meer bij.
Ooit eens zo'n 30 LP's verkocht voor Hfl 100; hoe stom kan je zijn !
0
geplaatst: 5 oktober 2008, 21:11 uur
Sietse schreef:
[
Dat moet je mijn vriendin maar eens zeggen. Die zegt hetzelfde over al die cd's hetzelfde. Een boek kun je ook meerdere keren lezen , zegt ze. Resultaat: Status Quo Hoe doe jij dat thuis dan. Ten eerste gaat (ging) het niet over zomaar een paar lp's en ten tweede In de bergruimte heb je er niks aan en ten derde Je kent vrouwen toch ook wel een beetje[
0
Sietse
geplaatst: 5 oktober 2008, 21:57 uur
Inderdaad, een boek kun je meerdere keren lezen.
CD luisteren duurt +/- 1 uur
Boek lezen duurt +/- (in mijn geval 200 blz. totaal 10 uur (ik ben nogal traag)).
1 boek = 10 cd's.
Als ze dat niet begrijpt, tsja dan is dat haar probleem natuurlijk, maar zo simpel is het wel
En over het kennen van vrouwen...tsja, die zooi platen en cd's "comes with the rest of the package". Als ze daar moeite mee heeft is ze misschien toch niet de ware.
CD luisteren duurt +/- 1 uur
Boek lezen duurt +/- (in mijn geval 200 blz. totaal 10 uur (ik ben nogal traag)).
1 boek = 10 cd's.
Als ze dat niet begrijpt, tsja dan is dat haar probleem natuurlijk, maar zo simpel is het wel

En over het kennen van vrouwen...tsja, die zooi platen en cd's "comes with the rest of the package". Als ze daar moeite mee heeft is ze misschien toch niet de ware.
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 18:27 uur
Ach, wat ben je toch ontwapenend grappig. Ik mag dan dan een kapitaal aan muziek uitgegeven hebben (en nog doen) We wonen maar gewoon in een flatje, geen enorme doorzonwoning. Ik gok erop dat jij nog vrijgezel bent, niet?
0
Sietse
geplaatst: 8 oktober 2008, 09:41 uur
Ad Brouwers schreef:
Ach, wat ben je toch ontwapenend grappig. Ik mag dan dan een kapitaal aan muziek uitgegeven hebben (en nog doen) We wonen maar gewoon in een flatje, geen enorme doorzonwoning.
Ach, wat ben je toch ontwapenend grappig. Ik mag dan dan een kapitaal aan muziek uitgegeven hebben (en nog doen) We wonen maar gewoon in een flatje, geen enorme doorzonwoning.
Ik ook niet, ook gewoon een flatje.
Ik gok erop dat jij nog vrijgezel bent, niet?
Sinds gisterenavond ligt dit wat moeilijk...

0
geplaatst: 9 oktober 2008, 21:00 uur
Sietse schreef:
Een vriendin die moeite heeft met platen en cd's....
Ai...

0
geplaatst: 23 maart 2009, 17:15 uur
Bij Pink Floyd - Animals (1977):
Vreemd eigenlijk, in 1985 waren we blij dat de cd op de markt kwam en dat we eindelijk van dat verrekte vinyl afwaren. En nu zweert iedereen plotseling weer bij dat vinyl. Ik ben blij dat er cd's zijn heb ik vooral qua opname kwaliteit en helderheid en productie een stuk liever dan vinyl. De hoes van een lp is natuurlijk wel veel mooier dan zo'n klein cd hoesje.
Vreemd eigenlijk, in 1985 waren we blij dat de cd op de markt kwam en dat we eindelijk van dat verrekte vinyl afwaren. En nu zweert iedereen plotseling weer bij dat vinyl. Ik ben blij dat er cd's zijn heb ik vooral qua opname kwaliteit en helderheid en productie een stuk liever dan vinyl. De hoes van een lp is natuurlijk wel veel mooier dan zo'n klein cd hoesje.
0
Joy
geplaatst: 23 maart 2009, 17:20 uur
opnamekwaliteit van cd is altijd slechter geweest dan vinyl
mede daarom komt de plaat weer terug, godzijdank
0
geplaatst: 23 maart 2009, 17:31 uur
Ik heb destijds mijn hele vinyl collectie van de hand gedaan,(echt veel waren het er niet, ongeveer zo'n 80 lp's denk ik, geen singles die kocht ik nooit) mede doordat ik het geluid minder goed vond op vinyl, en heb er nog geen dag spijt van gehad, ben blij met cd's nu.
0
geplaatst: 23 maart 2009, 19:05 uur
Joy schreef:
De opname gebeurt natuurlijk op precies dezelfde manier, namelijk in de studio.
Het is de weergave van het geluid waar jij moeite mee lijkt te hebben.
0
geplaatst: 24 maart 2009, 08:26 uur
aerogp1 schreef:
(quote)
Niet helemaal waar. Natuurlijk is een opname in beginsel hetzelfde, of het nu op LP of CD geperst wordt. Maar er zit nog een fase tussen, namelijk de mastering. En die is voor de LP vaak anders dan voor de CD.
Ik heb veel meer CD's, maar nog altijd enkele honderden LP's. Voor mij zijn CD's nog steeds het ultieme muziekmedium, al snap ik wel waar LP-liefhebbers voor vallen. Geluidstechnisch is er wel verschil tussen een LP en een CD. Natuurlijk heeft de laatste een groter frequentiebereik, dus puur wetenschappelijk zou de weergave van een CD altijd beter moeten zijn. Maar ik houd ook wel van dat warmere, romige geluid dat sommige LP's geven.
Ik ben van oudsher een CD-liefhebber, maar het is juist de slechte mastering van pakweg de laatste tien jaar die mij steeds meer doet verlangen naar het geluid van een LP. CD's (recente opnamen en veel re-masters) klinken vaak iets te scherp naar mijn smaak. Qua geluidskwaliteit is de CD er de laatste 10, 15 jaar sterk op achteruit gegaan doordat er kennelijk andere gedachten zijn ontstaan over de mastering: het moet vooral hárd, schel en met (te) veel bas.
Verder wint de LP het natuurlijk als het gaat om het artwork, maar ik blijf de kwetsbaarheid een groot nadeel vinden. Tikken, krassen, ik ben ermee opgegroeid en vond het vroeger al vreselijk. Snap ook niet goed wat anderen daar nou juist zo aan waarderen. Gezelliger? Hoezo? Steek dan gewoon de open haard aan. Het hoort gewoon niet bij de muziek; naar mijn idee is dat zeker niet 'zoals de artiest het bedoeld heeft'.
0
Joy
geplaatst: 19 november 2009, 19:53 uur
Bij Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970):
voor een eurootje of 5 heb jum op vinyl, en zeg nou zelf, deze muziek hoort alleen via de draaitafel beluistert te worden
voor een eurootje of 5 heb jum op vinyl, en zeg nou zelf, deze muziek hoort alleen via de draaitafel beluistert te worden

0
geplaatst: 19 november 2009, 20:27 uur
Bij Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970):
idd vinyl is da bomb, vind ik ook ,maar ben er vanaf gestapt uit praktische overwegingen, katten die de ruggen kapot krabden, kinderen die overal aankomen etc. Helaas, geen vinyl meer voor mij, heb ook bijna alles,zo'n 1000 stuks, weggedaan, geen spijt van, 't is nu eenmaal zo, maar respect voor mensen die nog wel dit kunnen opbrengen en er plek voor hebben, heb met mijn 3500 cd's al enorme ruimtegebrek, dat zou met lp's nog erger zijn
En ja, mijn ouder konden er wat van, waren ook klein beetje hippy
, paarse muren in huis, draaiden dus deze plaat veel maar bv ook Stones, Beatles, CCR, Miles Davis, Hair, Jesus Christ Superstar en noem maar op, Dankzij hen is mijn interesse in muziek zo geworden en gebleven en heb ik daardoor ook misschien wel een eigen cd-winkel.......
idd vinyl is da bomb, vind ik ook ,maar ben er vanaf gestapt uit praktische overwegingen, katten die de ruggen kapot krabden, kinderen die overal aankomen etc. Helaas, geen vinyl meer voor mij, heb ook bijna alles,zo'n 1000 stuks, weggedaan, geen spijt van, 't is nu eenmaal zo, maar respect voor mensen die nog wel dit kunnen opbrengen en er plek voor hebben, heb met mijn 3500 cd's al enorme ruimtegebrek, dat zou met lp's nog erger zijn
En ja, mijn ouder konden er wat van, waren ook klein beetje hippy
, paarse muren in huis, draaiden dus deze plaat veel maar bv ook Stones, Beatles, CCR, Miles Davis, Hair, Jesus Christ Superstar en noem maar op, Dankzij hen is mijn interesse in muziek zo geworden en gebleven en heb ik daardoor ook misschien wel een eigen cd-winkel.......
0
Joy
geplaatst: 19 november 2009, 20:31 uur
doet me denken aan een oom die me terloops vertelde al zijn zappaplaten, ja hij had ze allemaal, voor 5 gulden per stuk toen nog, verkocht had
man man wat was ik er ziek van
enfin, bij de tijdsgeest past vinyl, mijn platen staat op hoogte, geen huisdieren en kids die eraan komen
zwaktebod djarend
man man wat was ik er ziek van
enfin, bij de tijdsgeest past vinyl, mijn platen staat op hoogte, geen huisdieren en kids die eraan komen
zwaktebod djarend

0
geplaatst: 21 november 2009, 10:43 uur
Och, ik ben al jaaaaaren geleden overgestapt, ook omdat er toen bijna geen vinyl meer te krijgen was, zeker niet van nieuwe muziek, die toch echt mijn priorteit heeft. Nu is het allemaal weer makkelijker maar zijn sommige nieuwe releases 2x zo duur op vinyl dan op cd en dan is de keuze wat mij betreft zo gemaakt. En om nu 4000 lp's te hebben dan mag ik mijn funderingen wel eens gaan nakijken ,4000 cd's is ook een gewicht maar makkelijker te verdelen en nemen veel minder plek in. Maar grootste reden is zoals ik al eerder zij, jaren geleden was er bijna niets fatsoenlijks meer te krijgen op vinyl en aangezien ik toen toch zo 'n 150 cd's per jaar kocht........ maar on topic, zal de cd zo eens lekker draaien in de winkel
, af en toe een gouwe ouwe kan geen kwaad 
, af en toe een gouwe ouwe kan geen kwaad 
0
geplaatst: 21 november 2009, 22:56 uur
Over vinyl gesproken: Ik kom vandaag een weekendje bij mn ouders en zet de cd van Deja Vu op, die ik vorige week gekocht heb. Mijn vaders ogen beginnen te glinsteren bij de mededeling dat ie die nog wel op plaat heeft. En de platenspeler staat ook nog boven.
Ik wist natuurlijk wel dat ie dat had, ook weleens tussen de platen gesnuffeld, maar nooit de moeite genomen de boel aan te sluiten. Wij dus een aantal platen uit de doos gehaald, draaitafel aangesloten en Deja Vu op vinyl geluisterd. Wat een verschil, een veel dieper en warmer geluid!
Ik geloofde die vinyl-fans nooit zo, dacht dat het puur nostalgie/sentiment was. Dat ging in ieder geval niet op voor deze plaat, de muziek kwam echt dichterbij dan via de (digitaal geremasterde) cd.
Heb dus samen met vaderlief een middagje van een paar van zijn platen (en m.n. van Deja Vu) mogen genieten. Hij dacht dat ie de platenspeler al 13 jaar niet gebruikt had, dus was toch best historisch.
Over het verschil in kwaliteit: moet wel zeggen dat ik Bob Dylan's Greatest Hits een stuk slechter vond klinken dan op cd, en ook de plaat van CCR was niet al te best. Verder is het niet mijn bedoeling hier een discussie over te starten, dat hoort hier niet thuis geloof ik.
Zelf blijf ik bij de cds, maar zal toch af en toe als ik hier een weekendje ben een paar platen uit de kast pakken. Alleen al om te horen hoe die klinken en te zwelgen in nostalgie op het moment dat de naald op de plaat gelegd wordt
.
Over het hippiegehalte van deze plaat: Pa vond het een van de ultieme hippieplaten. Young-fan als ie is, vind ie Helpless en Country Girl de beste nummers. Geef mij maar de 'close harmony' van Carry On en Our House.
Ik wist natuurlijk wel dat ie dat had, ook weleens tussen de platen gesnuffeld, maar nooit de moeite genomen de boel aan te sluiten. Wij dus een aantal platen uit de doos gehaald, draaitafel aangesloten en Deja Vu op vinyl geluisterd. Wat een verschil, een veel dieper en warmer geluid!
Ik geloofde die vinyl-fans nooit zo, dacht dat het puur nostalgie/sentiment was. Dat ging in ieder geval niet op voor deze plaat, de muziek kwam echt dichterbij dan via de (digitaal geremasterde) cd.
Heb dus samen met vaderlief een middagje van een paar van zijn platen (en m.n. van Deja Vu) mogen genieten. Hij dacht dat ie de platenspeler al 13 jaar niet gebruikt had, dus was toch best historisch.
Over het verschil in kwaliteit: moet wel zeggen dat ik Bob Dylan's Greatest Hits een stuk slechter vond klinken dan op cd, en ook de plaat van CCR was niet al te best. Verder is het niet mijn bedoeling hier een discussie over te starten, dat hoort hier niet thuis geloof ik.
Zelf blijf ik bij de cds, maar zal toch af en toe als ik hier een weekendje ben een paar platen uit de kast pakken. Alleen al om te horen hoe die klinken en te zwelgen in nostalgie op het moment dat de naald op de plaat gelegd wordt
.Over het hippiegehalte van deze plaat: Pa vond het een van de ultieme hippieplaten. Young-fan als ie is, vind ie Helpless en Country Girl de beste nummers. Geef mij maar de 'close harmony' van Carry On en Our House.
* denotes required fields.