MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / NL artiesten - goed, matig of slecht? ...

zoeken in:
weet niet of deze topic hier hoort maar wilde discussie openen over nederlands artiesten nadat het werd "suggested" dat ik vaak of altijd nederlands bands of artiesten afkraak?

Ik had laatst een opmerking geplaatst op de/het debut album van Drenthe band The Girls - dat viel bij een persoon (of band?) niet goed, en een andere gebruiker - itchy - vroeg zich af of ik wel goede worden had voor nederlands artiesten in het algemeen?

http://www.musicmeter.nl/album/135203

Bij deze dan een uitleg en begin van discussie als nodig ... voor de duidelijkheid ik ben Brits (Schots eigenlijk) en nederlands is niet mijn eerste taal (voordat die taal politie weer op komen dagen!)

misschien lijkt het dat ik altijd tegen NL artiesten ben maar als ik ze allemaal op een rijtje zet zijn er best veel bands en artiesten uit nederland die ik wel waardeer, en of goed, of belovend vindt!

FOCUS in de jaren 70 vond ik best unique, waren ver voor hun tijd (toen) en misschien wel nog steeds de beste nederlands band ooit. Dan heb je URBAN DANCE SQUAD in de periode eind jaren 80 /begin jaren 90. BETTIE SERVEERT & DARYLL-ANN waren acceptabel indie pop bands in de begin jaren 90, en MARIJNE VAN DER VLUGT (lead singer and song writer with SALAD) was tijdens de mid jaren 90`s een van de betere indie pop bands (popular British indie bands around same time in similar style were Elastica, Echobelly, Delicious Monster & Sleeper). Dan komt de eind jaren 90 en begin 00`s en dat was zonder twijfel een slechte periode voor NL bands, en dan over recente jaren heb je o.a. LUSHUS uit Utrecht, een power punk pop 3-piece dat Stranglers / Japan (the David Sylvian band) achtige bass lines gebruikt, al zijn ze wel beter met hun duits zang dan hun engels, maar ze zijn wel een "fantastic, fun, energetic live band". LILIAN HAK (maar alleen haar 1st album tot nu toe) - haar 2de album heeft 3 of 4 good tracks maar de rest is te poppy en niet geschikt voor haar stijl en talent - "the 2nd album came across like a commercial sell-out that back fired!" Dan zijn er sommige new(ish) bands that would benefit from extra press and support to help them develop into promising and/or exciting bands: zoals o.a. APPIE KIM (een duo dat vorig jaar erg positieve live recensies had gekregen en werd vergelijken met o.a. Mazzy Star en Blood Red Shoes voordat ze dit jaar door braken in nederland) maar is nu blijkbaar overgestapt in een andere richting dan hun debut album?, I KISSED CHARLES (al moet de zangeress wel aan haar engels accent werken om iets buiten de Benelux te bereiken), en er wordt ook veel gepraat tegenwordig over HIT ME TV maar, al waren ze best goed live, ik heb verschillende twijfels: verschillende songs op hun nieuwe album zijn eigenlijk oudere songs van de band toen ze een andere naam hadden (wat gaan ze dan doen voor material als ze hun 2de album moeten maken?), en ik kan dus nog niet beslissen of ze in de richting belovend en / of goed zitten, of ietsjes te veel in de richting Franz Ferdinand (sommige zeggen Placebo) achtig na-apers?

extra info en stemmen in afgelopen jaren ...

FOCUS: http://www.musicmeter.nl/album/7343

zie mijn comment op 26 mei 2008, 14:11 uur bij de album Focus III (1972)

LILIAN HAK: http://www.musicmeter.nl/album/74584

zie mijn comment op Augustus 2007 bij haar 2de album - helaas is haar eerste album niet op MM en dat is jammer want van mij zeker een 7.5 uit 10 waard, dus afgerond een 4 uit 5 op MM als ik kon stemmen

LUSHUS: http://www.musicmeter.nl/album/58061

had in 2007 al hierop gestemt (een 3.5 uit 5)

en in het verleden (Oktober 2007) had deze artikel over hun geschreven voor engels talig website:
"The Utrecht power punk pop band LUSHUS will be playing some gigs across Holland during November. On Thursday 8th November they will be doing a gig at the Waterfront in Rotterdam, on the 9th of November they play DB`s in Utrecht and then on Friday 30th November they will be at the Bazart in The Hague. We recommend that you get yourselves along to witness what a live band should sound like! ..." - http://www.aapa.nl/10info2007.html

------

moet ook even zeggen dat als je mijn updates leest zie je dat ik ook negatief kan zijn tegen over Britse of amerikaanse bands - het gaat bij mij over de muziek en niet de nationaliteit.

wel vind ik dat als ze in nederland GEEN subsidie hadden voor artiesten dan zou je veel betere bands gaan zien. er zijn namelijk veel te veel waardeloos oude bands die geld blijven ontvangen!

Yak
Ik zie de situatie in Nederland niet als veel anders dan in andere landen. Je hebt hier veel goede bands, maar ook veel slechte. Je hebt bands waar heel groot over wordt gedaan, maar die eigenlijk weinig voorstellen, net als in andere landen. Je hebt bands waar je geen hond over hoort maar die geweldig zijn, ook dat heb je in andere landen.

Het enige noemenswaardige verschil dat je er hier gratis bij krijgt, is dat je in Nederland vaak tegen de promotiemachine voor bands van eigen bodem aanloopt. En tja, de bands die deze voorkeursbehandeling krijgen op stations als 3FM zijn vaak knap beroerd.

TerryA schreef:
wel vind ik dat als ze in nederland GEEN subsidie hadden voor artiesten dan zou je veel betere bands gaan zien. er zijn namelijk veel te veel waardeloos oude bands die geld blijven ontvangen!

Waar haal jij vandaan dat nederlandse artiesten direct subsidie van de staat zouden ontvangen? Dat is namelijk niet zo (al heb ik de nieuwe troonrede nog niet gehoord). Lees maar. Als dat zo was dan vraag ik morgen direct 50.000 euro aan voor de expirimentele harsh noise-cd die ik altijd al had willen maken maar de spullen niet voor heb. Enige subsidie die ik ken is NPI toursupport (ik weet niet eens of dat nog bestaat), waarvan het potje voor het hele jaar in maart meestal al leeg was.

Alle gekheid op een stokje: in de muziekwereld gaan miljoenen euro's aan subsidies om, maar daarvan gaat helemaal niks naar artiesten. Wel is er een veelvoud aan platforms en podia die hun jaarlijkse budget moeten opmaken. Dat werkt situaties in de hand dat een band voor een flutbedragje in een vette zaal met vette met subsidie betaalde PA staat te spelen, die behalve het barpersoneel wel helemaal leeg is. Daar kweek je inderdaad geen betere artiesten mee.

volgens mij zit het probleem hier (stukje uit het popmuziekplan 2006-2008):
Kernpodia, grote podia, D-podia, festivals en interculturele programmeerders kunnen in aanmerking komen voor subsidie op grond van het Nederlands Popmuziek Plan. Dit is een subsidiesysteem waarbij podia een tegemoetkoming kunnen krijgen in het verlies dat ze lijden bij concerten van opkomende en minder bekende Nederlandse bands.

Beetje de omgekeerde wereld, niet?

The Girls vielen mij ook tegen, ze speelden op Summer Square in Hengelo. Daarintegen viel mij de leuke band 2 Way Radio op, lekker vlot en funky met goede zangeressen die er een show van maken.

Fatal Flowers, Urban Dance Squad, Bettie Serveert, Cords, Claw Boys Claw, Osdorp Posse, Caesar, Johan: allen aanraders.

wijsneus
Wat Yak schreef , ben ik het mee eens.
In elk land wordt goede en slechte muziek gemaakt.

Als ik eens zo'n 30 jaar samenvat :

Serenes, Fatal Flowers, De Artsen, Group 1850, Q65, Cuby, enkele LP's van Earth & Fire; vind ik goed tot zeer goed.

Daarentegen noem ik de slechte maar niet, want er is meer te doen...................

Gemiddeld genomen matig tot slecht.. vind de muzieksmaak van de gemiddelde nederlander dan ook matig tot slecht. Teveel Bauers en Two Unlimiteds in onze bagage, dat roept niet meteen de betere artiesten op om muziek te gaan maken. Uit de alternatieve scène komt ook weinig tot niets, dingen als Racoon of Betty Serveert vind ik gewoon irritant of slaapverwekkend. Ook op electronisch gebied heb ik het gevoel dat Nederland het gabber tijdperk nog niet is ontgroeid, telkens hoor ik er iets van en dat verbleekt echt bij de internationale acts. Simplistisch en ordi. Nederlandse muziek laat zich het best vergelijken met een febo kroket

wijsneus
wijsneus schreef:
Als ik eens zo'n 30 jaar samenvat :

Kleine korrektie ( rekenmachine gekocht ) :

Ik bedoel zo'n 40 jaar natuurlijk, vanaf 1965 o.i.d.

De beste periode van de Nederlandse popmuziek ligt ver achter de rug : eind jaren '60 en de eerste helft van de jaren '70 met Boudewijn De Groot, Golden Earring, Shocking Blue, Sandy Coast, Focus, the Cats, Earth & Fire, Tee Set ... acts die ook buiten de landsgrenzen populariteit genoten.
Al was er een opleving eind jaren '70 en de eerste helft van de jaren '80 dankzij bands als the Nits, Herman Brood & Wild Romance en op Nederlandstalig gebied natuurlijk Doe Maar, het Goede Doel en Frank Boeyen Groep. Ook de zgn. foute acts in die periode als BZN, Maywood, Luv' en Dolly Dots kon ik appreciëren.

Natuurlijk bestaat er een slecht beeld van de Nederlandse muziek, aangezien we automatisch ook met alle troep worden geconfronteerd. De troep uit het buitenland komt als het goed is de grens niet over, of zijn er hier mensen die eigenhandig op zoek gaan naar de Britse Jannes en Wolter Kroes?

Ik vind de Nederlandse muziek van nu dik in orde: Aardvarck, C-Mon & Kypsky, Coparck, Legowelt, Machinefabriek, Spinvis, Wouter van Veldhoven, allemaal prima muziek wat mij betreft en vaak ook van internationale klasse.

orbit schreef:
Gemiddeld genomen matig tot slecht.. vind de muzieksmaak van de gemiddelde nederlander dan ook matig tot slecht. Teveel Bauers en Two Unlimiteds in onze bagage, dat roept niet meteen de betere artiesten op om muziek te gaan maken.

2 Unlimited (van Belgische makelij) en Frans Bauer zijn ook in Vlaanderen erg populair. En is de smaak van de Amerikanen die kiezen voor 50 Cent, Rihanna, Black Eyed Peas, Pussycat Dolls, Chris Brown ... dan zoveel beter? Om maar te zwijgen over het jaarlijks terugkerende eurovisiesongfestival met de gekende eurodrek dat de smaak van de Europeaan vertegenwoordigt.

Kan alleen maar herhalen wat Yak en Herman net hebben gezegd. Er zijn genoeg Nederlandse bands wél de moeite waard, net als er genoeg bands uit pakweg de VS, Groot Britannië of Duitsland níet de moeite waard zijn.

Mijn favorieten in Nederland: Lucky Fonz III, Opgezwolle, Typhoon, De Kift, Spinvis, DuvelDuvel, Hospital Bombers, De Kliek, De Jeugd van Tegenwoordig en Alamo Race Track. (Opvallend weinig Engelstaligen eigenlijk)

Precies. Vrijwel alle muziek is kut, maar gelukkig heeft elk land zo zijn uitzonderingen. Nederland is daarin niet anders dan elk willekeurig ander land, het is alleen dat wij niet zo snel in aanraking komen met de troep uit die andere landen. Want geloof het of niet LucM: Black Eyed Peas, Rihanna, etc. zijn in hun genre prima! Er bestaan nog veel ergere dingen dan dat, maar die worden hier niet populair.

Het is wel opmerkelijk dat Nederlandse acts nu veel moeilijker in het buitenland doorbreken, zelfs in Vlaanderen. Van de genoemde artiesten door levenvergeten is alleen Spinvis ook in Vlaanderen populair, Opgezwolle en De Jeugd van Tegenwoordig hebben hier ook een beetje bekendheid. Anouk blijft ook in Vlaanderen goed verkopen, zij het wat minder dan vroeger.

In de jaren '70 daarentegen waren vele Nederlandse artiesten in Vlaanderen even populair dan in Nederland zelf (de acts die ik eerder genoemd heb). Shocking Blue, Golden Earring en George Baker Selection wisten in zowat gans Europa en zelfs in de VS hits te scoren.

Tsja, dat zegt niets over de kwaliteit verder. Golden Earring is misschien populair geweest in het buitenland, maar dat maakt het nog geen goede band. Voor veel Nederlandse bands is er ook niet echt de behoefte door te breken in het buitenland, maar bv. Junkie XL en Bettie Serveert hebben toch ook wel succes gehad buiten de grenzen van de Benelux...

Golden Earring geen goede band? Ik ken geen Nederlandse band die zoveel klassiekers achter haar naam heeft staan en live was het gewoon lange tijd de beste band uit Nederland. Vele Belgische en ook andere Europese bands keken op naar Golden Earring.

Bands die enkel in het Nederlands zingen kunnen natuurlijk enkel populair worden in Nederland en Vlaanderen, maar je kunt beter goede Nederlandstalige teksten brengen dan slecht Engels.

Het was wel een feit dat in Nederland en ook in Vlaanderen, vanaf eind jaren '70 steeds meer bands in het Nederlands begonnen te zingen (voordien was Nederlandstalige rock veeleer een uitzondering) en daaruit zijn heel wat goede Nederlandstalige bands voortgekomen.

Casartelli (moderator)
ik zie dat The Gathering nog niet genoemd is... nou zitten die momenteel even zonder frontman (v/m), maar die waren in hun hoogtijdagen ook best groot buiten de Benelux (om niet te zeggen: groter dan erbinnen)

LucM schreef:
(quote)

2 Unlimited (van Belgische makelij) en Frans Bauer zijn ook in Vlaanderen erg populair. En is de smaak van de Amerikanen die kiezen voor 50 Cent, Rihanna, Black Eyed Peas, Pussycat Dolls, Chris Brown ... dan zoveel beter? Om maar te zwijgen over het jaarlijks terugkerende eurovisiesongfestival met de gekende eurodrek dat de smaak van de Europeaan vertegenwoordigt.

2 unlimited van vlaamse makelij Volgens mij komen die uit Osdorp ofzoiets..
Maar laten we vooral T-spoon, Charlie Lownoise en kompanen niet uitvlakken.
Ik zeg verder niet dat er in de VS of zelfs GB veel bagger wordt gemaakt.. maar de hoogvliegers en ook met name de subscènes zijn daar veel beter vertegenwoordigt met echt uitzonderlijk goede bands. Een Swans, om maar iets te noemen, bestaat niet in Nederland.. hoe obscuur die band ook was. Als het zelfs in de alternatieve echelons zo armoedig is gesteld met de Nederlands muziek dan haak ik af bij het land in zijn algemeenheid.

herman schreef:

Ik vind de Nederlandse muziek van nu dik in orde: Aardvarck, C-Mon & Kypsky, Coparck, Legowelt, Machinefabriek, Spinvis, Wouter van Veldhoven, allemaal prima muziek wat mij betreft en vaak ook van internationale klasse.

Dat vind jij, ik vind het nog steeds armzalig vergeleken bij de andere elctronic die ik beluister. Ben wat dat betreft blij dat we niet van de nederlandse electronica afhankelijk hoeven zijn Het is mij te popi, te plat en pertinent de verkeerde samples/geluiden. Dat Nederland een grote naam heeft in de dance-scène zal wel, buiten het Tiesto-front komt er echter weinig inspirerends bij.

Het enige waar Nederland echt trots op mag zijn is de broertjes Van Halen (schandalen of niet; toch verdomme het hart van Van Halen!), Golden Earring, de 'oude' Anouk (I'm stretching it hier al, hoor...), verscheidene jaren '60-bands en het feit dat AC/DC's Angus Young hier zijn tuin besproeit. Op alternatief gebied worden we zo'n beetje links en rechts ingehaald door onze wester -en zuiderburen en de rest is gewoon simpelweg het ergst van het ergst en het allerergst dáárvan is dat er mensen zijn die daar nog trots op zijn ook, zo van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'!

orbit schreef:
2 unlimited van vlaamse makelij Volgens mij komen die uit Osdorp ofzoiets..

Ray en Anita misschien, maar dat waren marionettes voor 2 Belgische dj's.

LucM schreef:
Om maar te zwijgen over het jaarlijks terugkerende eurovisiesongfestival met de gekende eurodrek dat de smaak van de Europeaan vertegenwoordigt.

Ach, die circusact slaat kwa relevantie nog geen deuk in een pakje boter op muziekgebied.

Ik ben een groot liefhebber/verzamelaar van artiesten en bandjes uit Nederland. (dit mag ook engels talig zijn)
Ik vind het juist altijd leuk als artiesten in de nederlandse taal zingen en hun eigen ding doen. Ik heb op dit moment zelfs 6 nederlandse acts in mijn top 10 staan.

En nog elke dag ben ik op zoek naar nieuw nederlands talent en pareltjes uit de jaren `80. Hoewel ik de laatste tijd ook wel op zoek ben naar vlaamstalige dingen van onze zuiderburen. Ik kom nog niet veel verder dan Zyklome -A op dit moment.

itchy schreef:
(quote)

Waar haal jij vandaan dat nederlandse artiesten direct subsidie van de staat zouden ontvangen? Dat is namelijk niet zo (al heb ik de nieuwe troonrede nog niet gehoord). Lees maar. Als dat zo was dan vraag ik morgen direct 50.000 euro aan voor de expirimentele harsh noise-cd die ik altijd al had willen maken maar de spullen niet voor heb. Enige subsidie die ik ken is NPI toursupport (ik weet niet eens of dat nog bestaat), waarvan het potje voor het hele jaar in maart meestal al leeg was.

Alle gekheid op een stokje: in de muziekwereld gaan miljoenen euro's aan subsidies om, maar daarvan gaat helemaal niks naar artiesten. Wel is er een veelvoud aan platforms en podia die hun jaarlijkse budget moeten opmaken. Dat werkt situaties in de hand dat een band voor een flutbedragje in een vette zaal met vette met subsidie betaalde PA staat te spelen, die behalve het barpersoneel wel helemaal leeg is. Daar kweek je inderdaad geen betere artiesten mee.

volgens mij zit het probleem hier (stukje uit het popmuziekplan 2006-2008):
(quote)

Beetje de omgekeerde wereld, niet?

ik bedoelde subsidie met o.a. geld voor de podia en die tour support geld ... veel te veel festivals worden jaar in jaar uit in NL geregeld met subsidie, veel te veel oudere bands krijgen geld (meer dan hun kosten) om in zalen te spelen terwijl niemand buiten de programmeur er iets om geeft (in andere worden vriendjes politiek zo dat subsidie op gaat zo dat dezelfde zaal of festival de volgende jaar weer geld kan beuren, etc) ... dan heb je international bands met albums uit die een keer naar NL komen op tour en ze moeten genoegen nemen met 50 euro en een goedkope hotel kamertje om in de paradiso te spelen! Dit terwiijl cover bands op bruiloften en buurt feesten meer krijgen?! - en dan begin ik nog niet over al die lui die het goed praten om muziek te copieren omdat ze "denken" dat bands hun geld verdienen van live optredens!

ook al die battle of the bands achtige gesubsideerde events moeten ze afschaffen - komt meestal helemaal niks waardig deruit!

Als bands in deze land het zelf moesten uitzoeken hoe ze aan hun geld kwamen in plaats van subsidie geld te krijgen (hoe dan ook) dan zouden alleen de serious talent verder gaan en al dat rubbish die geen kans hebben om een carriere van te maken zouden een baantje kunnen zoeken in een mcdonalds of in een kantoor - kort samengevat!

Amen.

zei hij als beginnend,niet bijzonder goede muzikant.

Waarom wordt Clan Of Xymox niet genoemd?
Redelijk succesvol in het buitenland.

Nederlandstalig vind ik vooral het werk van Andre Manuel interessant (Krang, Fratsen).

Ik vind dat er in Nederland hele goeie bands zijn. Er komen ook steeds betere bij. Kijk maar naar DeWolff, De Staat, Moke en Spinvis (is er al een tijdje maar goed).

EHartmann
Deze topic niet meer in gebruik sinds november 2009.....

Ik ben vrij nieuw hier, maar het is mij duidelijk dat van de Top 250 albums slechts 11 afkomstig zijn uit niet Engelstalige landen; IJsland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Nederland en België.

IJsland & Nederland hebben ieder 3 albums in de Top 250.

De 3 Nederlandse albums zijn joepie-de-poepie ook nog eens in het Nederlands gezongen/gerapt! Best een prestatie op zich. Ik, als grote liefhebber van bands van eigen bodem en/of taal, zou graag nog wel meer bands kunnen voordragen voor de Top 250,.... maar ja, dat is niet aan mij. Naast het album van Spinvis en de 2 van dEUS (Vlaanderen hoort er ook bij als taaltechnisch de betere) hoop ik dat er nog meer verschijnen in de Top 250.

Nog even over het goed/middelmatig/slecht van NL artiesten: Ten opzichte waarvan? Welke maatstaf?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:32 uur

geplaatst: vandaag om 13:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.