MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Originele Muziek

zoeken in:
Hypnotick
Hallo mensen, ik ben op zoek naar muziek die ietwat ''out of the box is'' ik zoek innovatifiteit, orginaliteit, creativiteit, kunstzinnigheid, abstractheid. ik zoek dromerige en psychelische muziek die je meenemen naar een andere dimensie, hoe bizarder en vreemder hoe beter.

Voorbeelden:

Portishead - Humming:
YouTube - Humming - Portishead

My Brightest Diamond - Dragonfly
YouTube - Dragonfly

Massive Attack - Teardrop
YouTube - massive attack- teardrop

Cage - Ballad Of Worms
YouTube - Cage - "ballad of worms"

Aesop Rock - Coffee
YouTube - Aesop Rock - Coffee ft. John Darnielle

Tech N9ne - Breath
YouTube - Tech N9ne Breath

IDE - Enterlude
YouTube - Ide - Enterlude

Sage Francis - Black Out On White Night
YouTube - sage francis - human the death dance - black out on white night

Ps: het liefst geen metal

Als je Portishead en Masive Attack als out of the box vindt dan zal je nog een hoop tegen kunnen komen al hier, succes!

Probeer eerst eens het gehele oeuvre van King Crimson

Nicci
Probeer eens Song X van O. Coleman en Pat Metheny.

Dit is trouwens best erg. Hij rapt over "I Would Hurt a Fly" van Built To Spill, wat verder totaal ongewijzigd is gelaten. Check de plaat waar het op staat (Perfect From Now On).

Stijn_Slayer
Innovatifiteit, orginaliteit, creativiteit, kunstzinnigheid, abstractheid etc hoe bizarder hoe beter.

Ik denk dat je dit zou lezen als je in het woordenboek op Frank Zappa zoekt!

Die Warzau - Engine is ongetwijfeld één van de vreemste albums die ik ooit gehoord heb. Lees bijhorende review om te weten waarom.

Andere prijsbeesten zijn, in aflopende volgorde van waanzin:

Scott Walker - The Drift: zo geschift als een mixomatose achterdeur; nachtmerries.
Ghost in the Shell 2: Innocence: muziek die je nog nooit eerder in je leven hebt gehoord (voornamelijk de nummers met koor), kippenvel!
Doctor L - Temple On Every Street: drukkend, claustrofobisch, waanzin.
Recoil - Unsound Methods: elk nummer is een klein thrillertje, waarin één of ander verhaal verteld wordt door een gaststem, verhaal dat gaat over stalken, sex die fout afloopt, stalken, meer sex die fout afloopt, stalken... Prachtig! Echt een aanrader als je eens "iets anders" wil. Bijzonder verzorgde productie ook. Recoil = ex-Depeche Mode bandlid Alan Wilder. Let wel, zijn eigen muziek heeft niéts met DM te zien!
Cornelius - Fantasma: niet zó geschift, maar wel bijzonder lekker gevarieerd en verzorgd. Toegankelijk, en toch fris en anders.

En ga zo maar door...

pretfrit
ik zal hier ook even een bijdrage leveren

http://www.youtube.com/watc...

kan nog veel erger..abstracter, kunstzinniger etc

itchy schreef:
Supersilent
Supersilent - 7.4

Da's wel héél andere koek dan zo'n Massive Attack-deuntje.

Heb ze ooit 's onvoorbereid live gezien in de bovenzaal van Paradiso en dat was ook echt geweldig. Maar ik moet nog steeds eens hun albums gaan beluisteren.

sxesven
Hoe onconventioneel moet het?

Jani Christou - Strychnine Lady
Sword Heaven - Live 2006
Hanatarash - Live 1985
Lightning Bolt - Dracula Mountain (live) (valt op zich mee, maar weer eens wat anders dan een band op een podium)
Yuko Imada - Live

Serieuze tip verder (bovenste is ook geniaal, maar moet je maar net wat mee kunnen):

Boredoms (live)

Boredomsmateriaal van de laatste jaren (Super Roots 9 bijvoorbeeld) is echt ontzettend goed en verdient het echt een groter publiek te krijgen hier.

sq
Duidelijk een klant voor Set Fire to Flames. Niet op Youtube te vinden, maar lees gewoon de commentaren van de ander users en je weet dat je hier iets artistieks en raars te pakken hebt.

jeko
Zeitkratzer & Keiji Haino

of

Yamataka Eye & John Zorn

beide niet echt toegankelijk maar wel orgineel, creatief, abstract enz...

Drie voorbeelden die mij als eerste invallen:

Henry Cow
Pere Ubu
John Zorn

Karlheinz Stockhausen
John Cage

Antonio
FRANK ZAPPA-------> veel innovatiefer, origineler, creatiever en kunstzinniger ga je het niet vinden

Antonio schreef:
FRANK ZAPPA-------> veel innovatiefer, origineler, creatiever en kunstzinniger ga je het niet vinden

Wat zou je zeggen van twee belangrijke inspiratiebronnen van Zappa, te weten Stravinsky en Varese?

stephan73 schreef:
Karlheinz Stockhausen
John Cage

(Zeker Karlheinz)

rollingbeatle schreef:
(quote)

Wat zou je zeggen van twee belangrijke inspiratiebronnen van Zappa, te weten Stravinsky en Varese?

Als je echt originele muziek wilt moet je idd daar zijn, maar dat is denk ik niet wat hij bedoelt

Mijn aanbevelingen voor originele, creatieve, kunstzinnige, etc. muziek:

Frank Zappa
Pere Ubu
Captain Beefheart
Tortoise
Pink Floyd (Ummagumma en Atom Heart Mother)
Sun Ra (dat gaat mij net iets te ver)

En zoals anderen al zeiden, als je Portishead en Massice Attack al innovatief en kunstzinning noemt dan staat je nog een hele hoop te wachten.

Heel dromerig en psychedelisch inderdaad

Antonio
vigil schreef:

Probeer eerst eens het gehele oeuvre van King Crimson

orbit schreef:
(quote)

Heel dromerig en psychedelisch inderdaad

Aan het einde zit een hele dromerige trompetlijn

Onzinbericht verwijderd.

Lukk0
Voor originele muziek zou je ook eens in de post-rock kunnen duiken, is weer eens iets anders dan de Zappa's, Pink Floyd's e.a. Mijn aanbevelingen: Godspeed You! Black Emperor, Slint, Explosions in the Sky en Mogwai. Er zijn vast nog meer goede post-rock bands, maar daarvoor kun je beter de echte kenners even opzoeken.

erwku
geachte pretentieuze orginele muziekliefhebbers,

willen jullie orginele muziek? dan is dit voor u!

4.33 john Cage

YouTube - John Cage 4:33

Still going strong, zie ik, ondanks de grijze haren. Wel een beetje jammer dat ze in feite al 30 jaar hetzelfde kunstje uithalen.

pretfrit
erwku schreef:
geachte pretentieuze orginele muziekliefhebbers,

willen jullie orginele muziek? dan is dit voor u!

4.33 john Cage

YouTube - John Cage 4:33

iedere pretentieuze originele muziekliefhebber kent dat al.

welkom bij de club

[Roel]
lightning bolt

sxesven
[Roel] schreef:
lightning bolt

Reeds genoemd; 300% eens; en laten we meteen nogmaals het filmpje dumpen voor de onwetenden!

sxesven schreef:
Lightning Bolt - Dracula Mountain (live) (valt op zich mee, maar weer eens wat anders dan een band op een podium)

Off topic bericht verwijderd.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:33 uur

geplaatst: vandaag om 12:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.