MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beroemde platenhoezen

zoeken in:
stuart
Bij The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967):

devel-hunt schreef:
De hoes is net zo bekend als de muziek.

Ik ken geen statistieken van 'hoezenbekendheid', maar ik denk dat deze hoes misschien wel de bekendste van allemaal is, zeker in combinatie met de muziek; het is ongetwijfeld één van de bekendste, hoewel bijv. de 'banaanhoes' ook erg bekend is, maar in combinatie met de muziek denk ik minder (wereldwijd bezien)

stuart schreef:
Ik ken geen statistieken van 'hoezenbekendheid', maar ik denk dat deze hoes misschien wel de bekendste van allemaal is, zeker in combinatie met de muziek; het is ongetwijfeld één van de bekendste, hoewel bijv. de 'banaanhoes' ook erg bekend is, maar in combinatie met de muziek denk ik minder (wereldwijd bezien)

De banaanplaat is erg kenmerkend, maar niet bekend bij het wereldpubliek verwacht ik. De bekendste hoes aller tijden is volgens Abbey Road. Daar zijn miljoenen posters van gemaakt, en de foto stond onderhand zo'n beetje symbool voor het opbreken van de Beatles.

stuart
De hoes van Abbey Road is ook zeker een gegadigde...misschien is die wel bekender..kweetniet...

stuart schreef:
De hoes van Abbey Road is ook zeker een gegadigde...misschien is die wel bekender..kweetniet...

Laten we een forumtopic openen, met een poll .

stuart
Yeah, cool....(Wie kent een bekende hoes...)

De hoes van Revolver, gemaakt door Klaus Voorman, is ook wereldberoemd, evenals de hoes van A Hard days night of rubber soul, en dan hebben we het nog niet eens over de rode en de blauwe. Maar ik denk dat Pepper en Abbey road de 2 bekendste zijn.

Nog één keer off topic: The Clash - London Calling heeft ook zo'n kenmerkende hoes. Symbool voor het punk-era misschien?

De hoes van London Calling is een parodie op deze hoes, daar waar rock en roll begint, Met de hoes van london calling wordt het einde van de Rock & Roll bedoelt.

korenbloem schreef:
De hoes van London Calling is een parodie op deze hoes, daar waar rock en roll begint, Met de hoes van london calling wordt het einde van de Rock & Roll bedoelt.

Precies, Elvis luidde in, The Clash luidde uit. Althans, dat was de gedachte.

over album hoezen, deze album, en inspiratie gesproken ...

Mackem Music - The Sound of Sunderland FC: Sunderland FC: Amazon.co.uk: Music

stuart
aerogp1 schreef:
Precies, Elvis luidde in, The Clash luidde uit. Althans, dat was de gedachte.

Geheel off-topic, maar......volgens mij was de hoes juist een eerbetoon.....(al leek het niet zo; ik dat ergens gelezen in een interview met The Clash destijds).

Niet te vergeten dat de orginele hoes van where only in it for the money van the mothers of invention, orgineel deze voorkant had:

http://www.coverbrowser.com/image/frank-zappa/39-1.jpg

Ik heb gehoord, maar ik weet niet of dit verhaal klopt. Dat in eerste instantie de beatles hadden ingestemd met deze voorkant, en later weer zijn teruggekrabbeld. De plaat was al gedrukt, dus hebben ze de hoes van where only in it for the money, omgedraait. Zodat we de orginele binnenkant nu kennen als voorkant.

Het sterkst - in dit opzicht - zijn natuurlijk de hoezen waar helemaal geen titel of artiestennaam voorkomt en die toch een icoon zijn.

De bekendste voorbeelden:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Nog een paar andere, die 'iedereen' kent, in elk geval van de hoes (al is het maar van de tweedehands platenbakken):

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Maartenn (crew)
Sibren schreef:
Niet te vergeten dat de orginele hoes van where only in it for the money van the mothers of invention, orgineel deze voorkant had:

http://www.coverbrowser.com/image/frank-zappa/39-1.jpg

Ik heb gehoord, maar ik weet niet of dit verhaal klopt. Dat in eerste instantie de beatles hadden ingestemd met deze voorkant, en later weer zijn teruggekrabbeld. De plaat was al gedrukt, dus hebben ze de hoes van where only in it for the money, omgedraait. Zodat we de orginele binnenkant nu kennen als voorkant.

Volgens mij is het zo, dat Zappa al lang contact had gehad met The Beatles (volgens mij McCartney) en die vonden het wel een ludiek idee en gaven hun toestemming. Toen de platenmaatschappij (wat een verassing) erachter kwam, kwam er echter wat juridisch gesteggel en moest de foto van de voorkant van de plaat af..

Sietse
Ook een vrij bekenden, al is het maar omdat de foto wereldwijd bekend is.

(afbeelding)

Volgens mij is deze ook vrij beroemd:

(afbeelding)

Stijn_Slayer

(afbeelding)

Lukk0
Dit lijkt me ook wel een aardig bekende hoes, vooral omdat de titel van het album er ook al uit naar voren komt (zelfs zonder tekst).

(afbeelding)

Moeilijk, want beroemde platenhoezen zijn meestal die van beroemde platen
Maargoed, ook een paar om de balans te herstellen:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)
Zijn toevallig ook enkele van mijn favorieten. Maar iedereen die wel eens langer dan 10 minuten door een platenbak heeft gestruind zou toch tenminste een stuk of drie van deze hoezen moeten herkennen..

(afbeelding)

Deze komt toch aardig in de richting! Die spijkerbroek, de zakdoek, de kleuren. Meer Amerikaans kun je het niet krijgen! Al is de boodschap totaal anders.

pretfrit

(afbeelding)

stereotype jazz-cover

Sietse
orbit schreef:
Moeilijk, want beroemde platenhoezen zijn meestal die van beroemde platen
Maargoed, ook een paar om de balans te herstellen:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)
Zijn toevallig ook enkele van mijn favorieten. Maar iedereen die wel eens langer dan 10 minuten door een platenbak heeft gestruind zou toch tenminste een stuk of drie van deze hoezen moeten herkennen..

Ik vrees toch dat als je aan een willekeurige vreemde gaat vragen of ze deze hoezen ooit hebben gezien ze vrij snel nee zullen zeggen.
Ze zijn in die zin niet wereld beroemd en direct een herkenbaar iets
Alleen die U2 hoes is denk vrij bekend ook onder het algemene publiek.

Die van Joy Division en John Coltrane trouwens ook niet.

Ik ben dat met Sietse eens, met alle respect voor andermans keuzes: muziekliefhebbers en mensen die tot een bepaalde subcultuur behoren, kennen die hoezen wel, maar het doorsnee publiek niet, omdat het geen verkooptoppers waren of omdat ze niet overal in tijdschriften of in het straatbeeld opduiken.

Alleen die van Joy Division vind ik een twijfelgeval. Ik zie op straat en bij festivals e.d. wel héél veel mensen in een T-shirt met die opdruk lopen. Dus het krachtige beeld van die hoes herkennen mensen misschien wel (al zijn 'wij' er wellicht alerter op dan 'zij'), maar ze zullen het misschien niet direct associëren met een muziekgroep of een popalbum.

Misschien is het beste criterium voor een 'beroemde albumhoes' wel het gegeven hoe vaak ze geïmiteerd of geparodieerd zijn. En dan komen Sgt. Pepper en Dark side of the moon een heel eind, maar is Abbey Road vermoedelijk de absolute koploper.
Hier is een website die helemaal gewijd is aan imitaties van de beroemdste platenhoezen: Abbey Road en Sgt. Pepper staat allebei bovenaan met 58 imitaties.
Actual Album Cover Parodies - amiright.com
Wat mij betreft is dit meteen een tamelijk definitief overzicht van de beroemdste platenhoezen aller tijden.

pretfrit
gaucho schreef:

Misschien is het beste criterium voor een 'beroemde albumhoes' wel het gegeven hoe vaak ze geïmiteerd of geparodieerd zijn.

ja, en vandaar mijn John Coltrane hoes.

kijk, dat jij hem niet kent wil niet zeggen dat hij wereldwijd niet zeer gekend is of van invloed geweest.

deze "poster" heb ik in menig platenzaak zien hangen.

beroemd is natuurlijk erg relatief...m.a.w.: onzinnig topic

Het is ook die Coltrane hoes die vaak in een kroeg naast de (eveneens) overbekende Miles Davis foto-met-z'n-handen-voor-z'n-gezicht hangt.

Sietse schreef:
(quote)

Ik vrees toch dat als je aan een willekeurige vreemde gaat vragen of ze deze hoezen ooit hebben gezien ze vrij snel nee zullen zeggen.
Ze zijn in die zin niet wereld beroemd en direct een herkenbaar iets
Alleen die U2 hoes is denk vrij bekend ook onder het algemene publiek.

Die van Joy Division en John Coltrane trouwens ook niet.

Het lijkt me sterk dat een beetje platenkenner nog nooit de hoes van Violator, The Doors of David Bowie is tegengekomen.
Wereldberoemd? Tsja, dan kunnen we wellicht alléén Thriller noemen oid? Velvet Underground is ook verre van wereldberoemd en valt in het rijtje dat ik opsomde

gaucho schreef:

Alleen die van Joy Division vind ik een twijfelgeval. Ik zie op straat en bij festivals e.d. wel héél veel mensen in een T-shirt met die opdruk lopen. Dus het krachtige beeld van die hoes herkennen mensen misschien wel (al zijn 'wij' er wellicht alerter op dan 'zij'), maar ze zullen het misschien niet direct associëren met een muziekgroep of een popalbum.

Bullshit natuurlijk, evenzoveel mensen of veel meer lopen met Iron Maiden of Master of Puppets van Metallica rond.. ook maar wereldberoemd?
Volgens mij ging het eerder om typerende en bekende hoezen die iedereen wel eens is tegengekomen. Dan heb je er echt wel meer dan alléén Abbey Road.

Voor mensen die wel eens met hun neus in een goedkope lp bak zitten te sneupen. Ik ben nog nooit een bak tegen gekomen zonder:

(afbeelding)

Of Neil Daimond, ook zo'n eurobakmatrasje.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.