MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Schuttingtaal-topic

zoeken in:
bij Christina Aguilera - Stripped (2002):

jammer dat het een slet is, alhoewel... jammer??
muziek stelt ook geen zak voor...

Yak
Is het vandaag de Internationale Ik Noem Iedereen Een Slet Dag of zo? Ik stel voor: roep ook even dat Anastacia, Shakira, Gwen en Mariah sletten zijn, hebben we dat ook weer gehad.

Yak schreef:

Is het vandaag de Internationale Ik Noem Iedereen Een Slet Dag of zo? Ik stel voor: roep ook even dat Anastacia, Shakira, Gwen en Mariah sletten zijn, hebben we dat ook weer gehad.

Lekker vb die Yak!

Yak schreef:

Ik vind dat inderdaad supervervelend dat zodra een jong meisje met een lekker koppie een cd uitbrengt met al dan niet leuke muziek word ze gelijk een slet genoemd door mensen. Is dit Jaloezie van meisjes omdat ze nooit zo knap zullen zijn, of van jongens omdat ze nooit zo'n mooi meisje zullen krijgen.

Mee eens Eddie, al is het natuurlijk wel zo dat de clips er idd wel een beetje naar zijn, nogmaals ik kan mij er niet echt aan storen....

Dat kan wel zo zijn, maar wanneer er van een willekeurige bekendheid een naakt reportage in de playboy staad hoor je niemand, en ik vind een sexy videoclip geen reden om iemand op MuM voor slet of k#tslet uit te maken, daar heb je andere sites voor.

En als jongens zich zo gedragen, dan zijn ze ineens heel erg stoer. Het is en blijft een hele kromme redenatie.

Hoe bedoel je?

Eddie schreef:
(quote)

Ik vind dat inderdaad supervervelend dat zodra een jong meisje met een lekker koppie een cd uitbrengt met al dan niet leuke muziek word ze gelijk een slet genoemd door mensen. Is dit Jaloezie van meisjes omdat ze nooit zo knap zullen zijn, of van jongens omdat ze nooit zo'n mooi meisje zullen krijgen.

Je kunt onmogelijk ontkennen dat ze zich in haar clips en andere gelegenheden steeds vulgairder is gaan gedragen. Het is wat hypocriet om nu opeens te gaan doen alsof 't hier om een teer popke gaat wat enkel franse chansons ter gehore brengt.

Mag je bijvoorbeeld Paris Hilton ook geen slet meer noemen?

Dat ze zich vulgair gedraagd ben ik het met je eens, dat zal ik ook niet ontkennen maar waar het mij om gaat is dat ik er zo moe van wordt dat ze dan maar standaard voor hoer of slet versleten worden, dit is toch een muziek site en geen ordinaire scheldsite. Oh ja nog even over haar muziek, persoonlijk vind ik er geen barst aan ik kan er helemaal niets mee, alleen het nummer beautiful vind ik wel mooi.

Yak
Hobbes schreef:

Mag je bijvoorbeeld Paris Hilton ook geen slet meer noemen?

Je mag vinden wat je wil maar op gescheld zitten we op MuMe niet te wachten. Of het nou goed of slecht onderbouwd is.

alsof 't hier om een teer popke gaat wat enkel franse chansons ter gehore brengt.

hahhahahaa

Yak schreef:
(quote)

Je mag vinden wat je wil maar op gescheld zitten we op MuMe niet te wachten. Of het nou goed of slecht onderbouwd is.

Dan mag er een grote hoeveelheid muziek ook niet meer op de site, dat bestempelt zich ook alleen maar door gescheld en gevloek. Daarbij vind ik slet meer een typering dan een scheldwoord. Ik zou het zelf niet snel gebruiken, maar hier wordt wel wat overtrokken gereageerd. Ze heeft zélf voor dit imago gekozen (of haar manager, maar dan is ze zelf nog immer verantwoordelijk).

Ik vraag me af waarom er hier plots in 't geweer gesprongen wordt.

dutch2
Het gaat dan vooral om uitspraken zoals deze:

jammer dat het een slet is, alhoewel... jammer??
muziek stelt ook geen zak voor...
Er is gevoelsmatig een groot verschil tussen iemand eens slet noemen en iemand beschuldigen van een enigszins dellerig imago.

Daarbij moet je qua taal een grens stellen. Een van de aantrekkelijkheden van MuMe is nu juist (imo) dat daar een beetje op gelet wordt. Het ene moment noem je zo'n zangeres een slet, het volgende moment krijgt ze een afgrijselijke ziekte als adjectief mee. En zo kun je behoorlijk afglijden.

Daarnaast gaat het er niet om wat in de liedjes wordt gezongen, maar hoe wij daarop reageren.

Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om er zo'n issue van te maken. Ik kan er alleen niet tegen dat bepaalde personen uitgescholden worden voor hoer of slet om dat ze zich een beetje vulgair gedragen, de halve wereld loopt in navel truitjes en daar zegt men ook geen slet tegen.

Yak
dutch2 schreef:

Daarbij moet je qua taal een grens stellen. Een van de aantrekkelijkheden van MuMe is nu juist (imo) dat daar een beetje op gelet wordt. Het ene moment noem je zo'n zangeres een slet, het volgende moment krijgt ze een afgrijselijke ziekte als adjectief mee. En zo kun je behoorlijk afglijden.

Precies mijn punt. Verdere meningsverschillen graag per PM uitvechten.

Yak schreef:
(quote)

Precies mijn punt. Verdere meningsverschillen graag per PM uitvechten.

Ik heb nog steeds geen uitleg gehad over waarom de muziek wél die terminologie mogen gebruiken en de gebruikers plots niet. En het gaat me hier niet om de term slet, maar om het feit dat deze trend niet eerder is gevolgd. Er staan wel wat meer uitspraken over artiesten op zowel MoM en MuM die niet geheel volgens de etiquette zijn.

Uiteraard is er gevaar op afglijden, maar dat weerhoudt mij er niet van om ook te vrezen voor een te rigide moraal waarin ik belet wordt termen te gebruiken. Mag ik bijvoorbeeld nog wel zeggen dat ik van mening ben dat ze zich als een slet kleedt? Slet is immers een normaal nederlands woord wat is opgenomen in de van dale. Of als een hoer in bijvoorbeeld de clip van Moulin Rouge (waarin ze ze zich ook daadwerkelijk heeft gekleed als een hoer).

Ik ben trouwens ook eerder van mening dat een dergelijke discussie (die door meerdere mensen gevoerd wordt) in een forum voortgezet kan worden in plaats van het weg te stoppen in PM's. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Yak
Hoezo mogen de gebruikers 'plots' mensen niet meer uitmaken voor slet of hoer? "Christina Aguilera kleedt zich sletterig" vind ik heel wat anders dan "Christina Aguilera is een slet". Bovendien vind ik 'slet' wel degelijk een scheldwoord, as in: een zeer negatieve bejegening van iemands persoon. Daar ben ik niet echt zo van gediend, en blijkbaar ben ik niet de enige.

Maar oke, we hebben een topic. Discussiëren maar.

Er is ook nog zoiets als een soort morele hygiëne, vind ik.

Het is niet omdat een woord in de Van Dale staat, dat je het zo kant-en-klaar kunt toepassen in de eerste beste conversatie of bericht.

Ieder woord heeft een lading, en de context waarin je het hanteert versterkt die lading of zwakt ze net af. Als je werkelijk iemand wilt afdrogen, is er nog zo'n beestje als de ironie

Hobbes schreef:

Mag ik bijvoorbeeld nog wel zeggen dat ik van mening ben dat ze zich als een slet kleedt?

Hallo Hobbes, het interesseert mij helemaal niets wat jij van de garderobe en smaak van een zangeres vindt. We waren hier toch om over muziek te praten?

Slet is immers een normaal nederlands woord wat is opgenomen in de van dale. Of als een hoer in bijvoorbeeld de clip van Moulin Rouge (waarin ze ze zich ook daadwerkelijk heeft gekleed als een hoer).

Zo normaal vind ik het ook niet. 't Is niet omdat ze zich verkleedt als hoer (nota bene voor een clip over de Moulin Rouge) dat je haar zomaar als slet kan en mag uitmaken. Blijft toch een denigrerende term, heel wat harder dan 'sletterig kleden' bijvoorbeeld.

Ken haar verder niet echt (qua roddels ed), maar iemand bestempelen als slet op basis van haar clips ... hoeft voor mij ook niet.

lebowski schreef:
(quote)

Hallo Hobbes, het interesseert mij helemaal niets wat jij van de garderobe en smaak van een zangeres vindt. We waren hier toch om over muziek te praten?

Muziek is meer dan enkel de muziek op cd. Muziek is een vorm van kunst en bij deze vorm van kunst horen onderhand ook de verschiningen op tv die direct gerelateerd zijn aan de muziek. Het hele imago hoort bij een groot aantal artiesten net zo goed bij de muziek als de muziek zelf. Je argument is dan ook niet terecht imho.

Je woordenkeuze is trouwens ook geheel niet terecht aangezien ze op mij speciaal gericht is. Ik heb geen uitspraken gedaan over de garderobe of smaak, maar ging slechts de discussie aan over het grotere geheel.

Er is ook nog zoiets als een soort morele hygiëne, vind ik.

Het is niet omdat een woord in de Van Dale staat, dat je het zo kant-en-klaar kunt toepassen in de eerste beste conversatie of bericht.

Ieder woord heeft een lading, en de context waarin je het hanteert versterkt die lading of zwakt ze net af. Als je werkelijk iemand wilt afdrogen, is er nog zo'n beestje als de ironie

Dat hoef je mij zeker niet uit te leggen, dat snap ik zelf ook wel. Ik ben ook absoluut geen voorstander van een 'verharding' van de berichten of iets dergelijke. Ik ga alleen de discussie aan voor de discussie. Dat ik enkel advocaat van de duivel speel wordt helaas niet opgemerkt door iedereen.

Hoezo mogen de gebruikers 'plots' mensen niet meer uitmaken voor slet of hoer? "Christina Aguilera kleedt zich sletterig" vind ik heel wat anders dan "Christina Aguilera is een slet".

Maar wat als iemand vindt dat dat ook niet mag, mag ik dan straks niet meer verklaren dat iemand zich vulgair kleedt? Het mag zeker niet beledigend zijn, maar gaat het hier om de vorm of om de inhoud? Slet mag niet. En iemand die "kut muziek" maakt? Mag dat wel?

Ik zal zelf woorden als 'slet', 'hoer' etc niet snel gebruiken trouwens, nogmaals: het gaat mij hier om de discussie.

Onderhond schreef:

(quote)

Zo normaal vind ik het ook niet. 't Is niet omdat ze zich verkleedt als hoer (nota bene voor een clip over de Moulin Rouge) dat je haar zomaar als slet kan en mag uitmaken. Blijft toch een denigrerende term, heel wat harder dan 'sletterig kleden' bijvoorbeeld.

Ken haar verder niet echt (qua roddels ed), maar iemand bestempelen als slet op basis van haar clips ... hoeft voor mij ook niet.

Het ging mij meer om de term sletterig als beschrijving van haar kledij, niet als beschrijving van haar zelf.

De discussie gaat mij dan ook absoluut niet om de madam hier (die interesseert me totaal niets).

Ik ben trouwens in deze discussie gesprongen omdat ik het opmerkelijk vond dat iemand die haar imago heeft opgemeten naar vulgair en goedkoop gedrag en daarmee een groot deel van haar succes opstrijkt beschermd worden als iemand daar wat van zegt.

Wellicht ten overvloede: het oorspronkelijke bericht waarmee dit begon was een bericht met een behoorlijke hoeveelheid puberale incompetentie (of mag ik dat niet zeggen? ) wat ik liever niet zie dan wel.

Hobbes schreef:
Muziek is een vorm van kunst en bij deze vorm van kunst horen onderhand ook de verschijningen op tv die direct gerelateerd zijn aan de muziek. Het hele imago hoort bij een groot aantal artiesten net zo goed bij de muziek als de muziek zelf. Je argument is dan ook niet terecht imho.

popmuziek lijkt me verre van kunst. Het is een verbruiksmiddel, dunkt me. En natuurlijk kun je discussiëren over de verpakking, net zoals je het kunt hebben over de esthetica van Dreft. Alleen wanneer je je suf piekert over de vorm, zou je haast vergeten dat niet alle muziek "een vorm" behoeft. Byebye uiterlijke vorm, welkom muzikale reis

Dat ik enkel advocaat van de duivel speel wordt helaas niet opgemerkt door iedereen.

Toch wel

Ik heb al te veel leuke berichten van jouw kant gelezen. Daarom heb jij absoluut geen grofgekarteld taalgebruik nodig om je duidelijk te maken Ik had het dan ook niet over jou specifiek, ik had het eerder over het hanteren van "hard" taalgebruik en waarom ik vind dat dat absoluut niet hoeft

Slet mag niet. En iemand die "kut muziek" maakt? Mag dat wel?

Ik zal zelf woorden als 'slet', 'hoer' etc niet snel gebruiken trouwens, nogmaals: het gaat mij hier om de discussie.

Feit is je kunt je dood ergeren over bepaalde muziek, die verdwijnt niet. Wat wél kan is jezelf de moeite besparen je erover op te winden. Het is er nu éénmaal. Wind je je erover op en of zeg je "salut! ik ga iets anders zoeken". De keuze begint bij jezelf

Kijk, zo wil ik graag discussieren. Als een stel bejaarde italianen die aan de rand van een petanque baan in toscane zitten te keuvelen

Zachary Glass schreef:
popmuziek lijkt me verre van kunst. Het is een verbruiksmiddel, dunkt me. En natuurlijk kun je discussiëren over de verpakking, net zoals je het kunt hebben over de esthetica van Dreft. Alleen wanneer je je suf piekert over de vorm, zou je haast vergeten dat niet alle muziek "een vorm" behoeft. Byebye uiterlijke vorm, welkom muzikale reis

Het gaat mij ook voornamelijk om de muziek (behalve bij live optredens, dan komt charisma en entertainment er ook bij kijken. Niet iedere muziek behoeft inderdaad een vorm, maar nagenoeg alle muziek uit zich óók via de vorm. Godspeed You Black Emperor kan dan nog zo a-commercieel zijn. Ook zij gaan met hun hoezen en type hoezen voor een deel voor de vorm (al kun je bij GYBE wél over kunst spreken).

Toch wel

Ik heb al te veel leuke berichten van jouw kant gelezen. Daarom heb jij absoluut geen grofgekarteld taalgebruik nodig om je duidelijk te maken Ik had het dan ook niet over jou specifiek, ik had het eerder over het hanteren van "hard" taalgebruik en waarom ik vind dat dat absoluut niet hoeft

Feit is je kunt je dood ergeren over bepaalde muziek, die verdwijnt niet. Wat wél kan is jezelf de moeite besparen je erover op te winden. Het is er nu éénmaal. Wind je je erover op en of zeg je "salut! ik ga iets anders zoeken". De keuze begint bij jezelf

he getsie, wat zijn we het toch met elkaar eens

Hobbes schreef:
Kijk, zo wil ik graag discussieren. Als een stel bejaarde italianen die aan de rand van een petanque baan in toscane zitten te keuvelen

Om te ouwehoeren één adres

he getsie, wat zijn we het toch met elkaar eens

Ja, het met elkaar eens zijn is altijd leuker na een discussie, dan wanneer je altijd "ja" knikt

Of: Het eens worden is fijner dan het eens zijn

Yak
Hobbes schreef:

Wellicht ten overvloede: het oorspronkelijke bericht waarmee dit begon was een bericht met een behoorlijke hoeveelheid puberale incompetentie (of mag ik dat niet zeggen? )

Naja, ik zal echt niet als een mislukte Balkenende gaan lopen zeuren over elk woord waar mensen aanstoot aan kunnen nemen, maar het viel me gisteren op dat er in elk geval bij albums van Britney Spears en Christina Aguilera (maar volgens mij ook nog een andere zangeres) binnen enkele uren iemand was langsgekomen, de betreffende zangeres voor slet had uitgemaakt, en weer was vertrokken.

Hobbes schreef:

Je woordenkeuze is trouwens ook geheel niet terecht aangezien ze op mij speciaal gericht is. Ik heb geen uitspraken gedaan over de garderobe of smaak, maar ging slechts de discussie aan over het grotere geheel.

Wat ik bedoelde is dat ik het in feite niet zo interessant vind hoe en artiest gekleed gaat, of het een angry young man of een sl%# is. Het zijn grotendeels marketing-trucs. Waar je gelijk in hebt is dat het moeilijk te scheiden is als je vaak clips kijkt. Wat valt een nummer af en toe tegen als je het op de radio hoort, na een eerste kennismaking via MTV. Reden voor mij om muziek alleen nog via het oor te consumeren. Wat betreft schuttingtaal: die zet discussies vaak (on)bedoeld op scherp, zie het Toto-forum en leidt af van de idee van MuMe (tenminste wat mij betreft): over muziek lull eh kletsen

moviefreak#1
Wat een onzin weer.

Als je die taal wil verbieden moet je eerst eens nagaan waar mensen die taal vandaan halen. Heb je wel eens naar al die gezellige hiphoppers en heavy metaalbandjes geluisterd met hun bitches, sluts en ho's ?

Zonder persoonlijk te worden zijn er een paar users die hier wel heel erg hard van de toren af aan het blazen zijn en dan vervolgens weer bij een album roepen dat de teksten zo dope zijn, terwijl daar alleen maar met dit soort woorden en teksten gegooid word.

Het gaat toch ook niet over schutting-taal in muziek, maar hier op deze site. Ik ben van mening dat door schuttingtaal deze site veel minder leuk kan worden en ik begrijp ook niet helemaal waarom je hier op deze site wil bespreken of een artiest een slet is, want het gaat hier toch om de muziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.