MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beste bands met kleine bezetting

zoeken in:
Ik zie dat Death from Above 1979 ook nog niet genoemd is.

The Presidents of the United States of America

Ook al even geleden, maar toch: mij schieten de New Adventures te binnen. Een trio uit Groningen, dat eind jaren zeventig, begin jaren tachtig tamelijk succesvol was in NL. De klassieke standaardbezetting, maar een mooi, volvet rockgeluid.

Maar de toppers op dit gebied zijn natuurlijk de al genoemde Police, Jam, Rush en Cream, wat mij betreft.

Mjuman schreef:
PA-lui zijn sowieso professioneel (gehoor)gestoord. Hoe vaak ik niet in Tivoli heb uit proberen te leggen dat het geluid volkomen overstuurd was - met name hoog en da's het eerste wat die Going Deaf voor a Living-lieden kwijt raken: het hoog.

Over Going deaf for a living gesproken - Fischer Z was toch ook een trio? Bijna vergeten door iedereen, maar destijds toch een uitstekende band.

Antonio
Kill_illuminati schreef:

Was Bob Dylan niet een band opzich met mondharmonica en gitaar?

Jemig, deze gedachtie kwam gister ook al in mij op !!!
Heb hem niet gepost, dacht dat deze toch niet serieus genomen zou worden...

Zo zie je maar:

Great minds think alike

En Cream natuurlijk. Hoe had ik die kunnen vergeten!

Jack Bruce, Eric Clapton en Ginger Baker. Drie grote talenten samengezet. Kon niet anders dan goed komen.

King's X
Burzum

Primus

Ik vond vroeger de Stray Cats helemaal geweldig.
Toch wel echte rockabilly helden lijkt me zo.

Mee eens - de Stray Cats waren goed ja (en Brian Setzer nog steeds, met z'n big band).

En helemaal aan de andere kant van het muzikale spectrum: Emerson, Lake & Palmer.

Antonio
gaucho schreef:

En helemaal aan de andere kant van het muzikale spectrum: Emerson, Lake & Palmer.

ELP is wat mij betreft toch wel het ultieme voorbeeld van alle cliche's van de progressieve rockmuziek in 1 groep...een band die ik derhalve ook nooit echt heb kunnen waarderen, op enkele nummers na.

Wel heb ik de 2LP Keith Emerson With The Nice, die is dan wel weer geniaal

Antonio schreef:
ELP is wat mij betreft toch wel het ultieme voorbeeld van alle cliche's van de progressieve rockmuziek in 1 groep...een band die ik derhalve ook nooit echt heb kunnen waarderen, op enkele nummers na.

Daar kan ik wel inkomen. Maar je moet er ook een beetje bij bedenken dat het clichés geworden zijn omdat zij er als een van de eersten mee aan de slag gingen. Hun debuutalbum is uit 1970, en daarmee hebben ze de symfo nog net niet uitgevonden (die eer komt toe aan The Nice en King Crimson, wat mij betreft), maar droegen ze wel bij aan de ontwikkeling van het genre.

Ik heb hun eerste drie albums. Die vind ik nog best te verteren, op een aantal uitspattingen van Keith Emerson na, maar daarna ging het ook kwalitatief snel bergafwaarts. En als je na veertig jaar terugblikt, klinkt het inderdaad nogal oubollig en clichématig.

Back op topic - nog wat driemanschappen uit de oude doos:

- UK, althans op hun tweede en laatste studio-album (Wetton, Jobson en Bozzio)
- Beck, Bogart & Appice
- BBM (een eenmalig samenwerkingsverband tussen Cream-leden Jack Bruce en Ginger Baker met Gary Moore als gitarist. Op papier interessant, in de praktijk nogal tegenvallend).

fastpulseboy
stuart schreef:
Ik heb mijn bericht even voor je aangepast voor je, Itchy; ik ken Mogwai (is het een Japanner ?) niet , of is het dezelfde 'herrie' /Shoegaze of whatever . Ik zie hier overigens geen Metalhead tot nu toe (is ook te begrijpen); die zouden hier om lachen denk ik....

stuart
Ah....een reactie van een Metalhead...

fastpulseboy

(afbeelding)

metaaaaaaaaaaaaaaaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stijn_Slayer
Nirvana. Die nietsnut Pat Smear heeft er de laatste maanden ook nog rondgelopen, maar afijn.

Jimi Hendrix Experience, dat spreekt voor zich natuurlijk.

The Black Box Revelations

Icicle Works

(drummer, bassist en zanger die zowel het gitaar- en toetsenwerk voor zijn rekening neemt, ook live)

Nog niet genoemd, wereldberoemd op Terschelling en omstreken, de bard van De Groene Weide: Hessel

Nog twee OLM-trio's: Blind Faith, The Byrds t.t.v. Notorious Byrd Brothers

fastpulseboy
Mjuman schreef:
Nog niet genoemd, wereldberoemd op Terschelling en omstreken, de bard van De Groene Weide: Hessel

Nog twee OLM-trio's: Blind Faith, The Byrds t.t.v. Notorious Byrd Brothers

Hessel is toch geen band? gewoon een man met gitaar.
(Ik ben trouwens blij dat ie gewoon op Terschelling blijft tegenwoordig)

BrotherJohn
The Who
Muse
Placebo

Antonio
fastpulseboy schreef:

Hessel

(Ik ben trouwens blij dat ie gewoon op Terschelling blijft tegenwoordig)

The Plastic Dolls (jaren 80, A'dam, 1 drum en 1 gitaar)
De Straaljagers (1 drum en 1 gitaar)
Ottoboy the oneman trashband! (1 persoon speelt drum en gitaar)

Is Motörhead met wijlen Lemmy al genoemd?
Overigens vind ik wel dat een kleine bezetting pas echt waarde heeft als het live en zonder hulpmuzikanten en zonder geluidsbanden ook goed klinkt. Zo kon Vandenberg vroeger met een drummer, bassist, zanger, en één gitarist bij optredens nog een behoorlijk geluid neerzetten.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:01 uur

geplaatst: vandaag om 17:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.