MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beste bands met kleine bezetting

zoeken in:
Kleine bezetting daarmee bedoel ik. Zang, bas, één gitaar en drumms. Of minder, natuurlijk.

-Joy Division
Erg leuk om te horen hoe de bas een erg belangrijke plaats krijgt in hun muziek. Het bepaald de melodie voor een groot stuk. Vaak krijgt de bas maar een ondersteunende functie.

-Nirvana
Elektrische leadgitaar is hier erg belangrijk natuurlijk.

Two Gallants: 1 drum, 1 gitaar
The black box revelation: 1 drum, 1 gitaar
The white stripes: zelfde bezetting
Morphine: Drum, Saxofoon & Bas

fastpulseboy
vandal x

met z'n tweeën zo'n muur van geluid neerzetten is knap.

Keane - zang, keyboards, bas en drums

Zit er geen gitaar in Keane???

fastpulseboy
Lennonlover schreef:

Hüsker Dü/Sugar (gitaar bas drums zang)
No Age (drums gitaar zang)
Handsome Furs (gitaar/synth/drumcomputer/zang)

Lennonlover schreef:

Volgens mijzelf en Wikipedia niet;
Keane is een Engelse band bestaande uit Tom Chaplin (zang, keyboards), Tim Rice-Oxley (piano, keyboards, bas, zang) en Richard Hughes (drums, zang).

The Oath
Motörhead:
- Lemmy (Bass, Vocals)
- Phil Taylor (drums)
- Edie Clarke (lead Guitar)

Het is nog steeds onduidelijk hoe 3 personen de luidste band ter wereld kunnen vormen.

fastpulseboy
simpel,
gewoon alles heel hard zetten

Volgens mij was dat retorisch.

fastpulseboy
mwa
hardste band van de wereld vind ik relatief in deze zaak.
Het is een vrij open geluid en recht toe rechtaan.
Als je bands als mogwai of my bloody valentine live hoort, gaat dat velen malen harder, maar dat komt omdat alles ook lekker dichtgesmeerd zit.

Antonio
RUSH

Al sinds hun debuut in 1974, maken Geddy Lee, Alex Lifeson en Neil Peart als trio (grotendeels) briljante muziek

En uiteraard BUDDY HOLLY & THE CRICKETS

De jongen met de bril, die was ik vergeten!

stuart
fastpulseboy schreef:
Als je my bloody valentine live hoort, gaat dat velen malen harder, maar dat komt omdat alles ook lekker dichtgesmeerd zit.

Dat zou zo maar kunnen; er blijft echter slechts vaag lawaai/herrie over , zodat je niet meer kunt horen wat ze nu eigenlijk spelen en hoe slecht ze eigen zijn; ze doen het dan dus express ( is overigens op het album ook al zo; dichtsmeren om hun a-muzikaliteit te verbergen) .

Ah! Je was dus tóch bij een concert; hoe zou je dit anders weten. Nee hoor, Mogwai live klinkt perfect uitgebalanceerd. en snoeihard. En harder dan motorhead (dit laatste is moeilijk te velen voor metalheads).

lambf
Bij Mötorhead denk ik eerder aan cheesy en duf dan aan luidruchtig.

Goed, en in hoeverre mag je een duo een band noemen, en andersom?

stuart
Ik heb mijn bericht even voor je aangepast voor je, Itchy; ik ken Mogwai (is het een Japanner ?) niet , of is het dezelfde 'herrie' /Shoegaze of whatever . Ik zie hier overigens geen Metalhead tot nu toe (is ook te begrijpen); die zouden hier om lachen denk ik....

Nee, geen Japanner, maar je moet er ook geen water op gooien!

lambf schreef:
Goed, en in hoeverre mag je een duo een band noemen, en andersom?

Van mij mag je het een band noemen als het meer dan één persoon betreft hoor. Want als een duo geen band is, is een trio dat dan wel?

Zoals eerder al was vermeld:

Nirvana
Kurt Cobain - Lead singer, elektrisch/ acoustisch ( Hybrid ) gitaar
Krist Novoselic - Bass gitaar, accordeon tijdens Unplugged
Dave Grohl - Drums, back vocals, gitaar tijdens Unplugged

Was Bob Dylan niet een band opzich met mondharmonica en gitaar?

lambf
itchy schreef:
(quote)

Van mij mag je het een band noemen als het meer dan één persoon betreft hoor. Want als een duo geen band is, is een trio dat dan wel?

Lastig, want iets als Sunn o))) zou ik niet zo snel een band noemen eigenlijk.

Essentiële trio's:

The Jam
The Police
Twice a Man

jeko
Nog meer essentiële trio's:

Dinosaur Jr
Dead Moon

en natuurlijk The Jimi Hendrix Experience

Mjuman schreef:
Twice a Man

?

itchy schreef:
(quote)

?

Zweeds (muzikaal) trio - dat tweede woord zet ik er expres bij - om wilde vrijdaggedachten te vermijden.

deze bijvoorbeeld

Beetje exclusief wellicht, maar niet verkeerd en vanwege verwerken van allerlei organische samples (walvissengeluid bijv). vermaard; ook The Sound of a Goat in a Room - lijkt mij iets voor jou.

Okee thx, ik hou wel van geiten.

itchy schreef:
Ah! Je was dus tóch bij een concert; hoe zou je dit anders weten. Nee hoor, Mogwai live klinkt perfect uitgebalanceerd. en snoeihard. En harder dan motorhead (dit laatste is moeilijk te velen voor metalheads).

Ik heb Mogwai een keer of 6 live gezien en op Lowlands 2001 was het inderdaad kneiter- en kneiterhard. Mensen stonden bij de harde stukken op 50 meter buiten de tent nog met hun vingers in de oren. En arme ik stond helemaal vooraan, op de eerste rij. Als ik ooit ergens gehoorbeschadiging heb opgelopen is het daar.

Allemaal offtopic natuurlijk, maar mooie verhalen
Ik heb op diezelfde LL de geluidsman van Mogwai ruzie zien maken met de oppergeluidsman van LL. Die wou op het laatst gaan slaan (toen de PA bol begon te staan).

Echt vriendelijk zijn ze niet nee. Er staat me ook nog bij dat de zanger in de Melkweg eens een "ik snij je keel door"-gebaar maakte naar de geluidsman.

PA-lui zijn sowieso professioneel (gehoor)gestoord. Hoe vaak ik niet in Tivoli heb uit proberen te leggen dat het geluid volkomen overstuurd was - met name hoog en da's het eerste wat die Going Deaf voor a Living-lieden kwijt raken: het hoog.

Daarom komt er ook nooit een hond op een popconcert - die zou gek worden.

Fameuze trio's: The Cream - wel erg OLM

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.