MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Podcast/Vodcast

zoeken in:
lambfv2
Iemand nog goeie podcasts om te luisteren? bv. na het muziek luisteren of tijdens het koken.

tnf
ArthurDZ schreef:
Een goede vriend van mij (hoi Kimmyboy) is onlangs begonnen met zijn muzikale podcast Onder Vier Oren, met mezelf als de eerste centrale gast!

#1 - De mooiste scherven van het gebroken muziekjaar 2020 (met Arthur De Zutter) - Kim Lannoo | Podcast on Spotify - open.spotify.com

In deze afleveringen overlopen we onzer beiden jaarlijstjes, dus aan bod komen onder meer Ichiko Aoba, Caribou, Car Seat Headrest, Spinvis en Run The Jewels!

Dus wie een muziekpodcast op zijn tijd wel kan smaken/mijn zoetgevooisde stem eens wil horen, jullie weten waarnaartoe

(Ik lees dit nu pas)

Jammer dat het niet op de 'pocket casts' app staat, wat de meest praktische podcast-app is. Daar kunnen uitzendingen mooi achter elkaar geprogrammeerd worden, als je ze afspeelt.

Het oogt iig interessant.

Ongeveer 15 jaar geleden bereikte de podcast een voorlopig hoogtepunt in populariteit. De mp3-speler was breed ingeburgerd en vele radiomakers 'zonden' hun programma's uit via het nieuwe medium. Ideaal, een programma, gratis te downloaden, gemaakt voor een gerichte doelgroep en af te spelen op ieder gewenst moment van de dag. Totdat de rechtenorganisaties zich ermee gingen bemoeien en het hele podcastfeestje werd verstoord. Want gratis mocht ineens niet meer en de consument was nog niet zover voor deze dienst te gaan betalen.

Inmiddels heb ik het idee dat de podcast weer helemaal terug is. Erg genoten heb ik bijvoorbeeld van de Bobcast (een lange serie over Bob Dylan) en de serie programma's van Peter van Bruggen: Midzomernachtsdroom en Soundcheck. Wie de jaren '80 heeft overleefd, kent Peter natuurlijk van Weeshuis van de Hits (KRO). Een geweldig archief heeft deze man en hij kan het nog steeds smakelijk brengen.

Maar nog meer dan de muziekpodcasts ben ik verknocht geraakt - ik kan niet anders zeggen nietwaar - aan de podcast van Maarten van Rossem. In het knusse autobusje voor de deur van Maarten wordt meerdere keren per week de toestand in de wereld besproken: levendig, breedsprakig en altijd interessant. Aangever Tom Jessen kent zijn plaats als beetje naïve vragensteller, en handig laverend met luisteraarsvragen probeert hij het betoog van de bejaarde brompot in de goede richting te sturen. Desondanks kan het zomaar van politiek overgaan op autozaken. Duidelijk is wel dat van Rossem erg op zijn eigen praatjesmakerij gesteld is. In een discussie doet de man het al snel minder goed. Ideaal dus, deze vorm. Laat de 78-jarige zijn gang maar gaan.

Een vervolg op de podcast van Kimmyboy waar ik verleden jaar te gast was, alleen ben ik deze keer dronken

Onder 4 Oren Aflevering #12: Onder 4 Vrienden-Special

Germ (crew)
Ik luister al een tijd met veel plezier naarLijstjes van Lohues. Daniel Lohues babbelt aan zijn keukentafel met Gijs Groenteman over muziek. Geinige feitjes en leuke anekdotes, zonder dat het een muziekcollege wordt of dat de snob wordt uitgehangen. Aanrader voor alle muziekliefhebbers!

Onweerwolf

Helaas! De gore wappies mogen ook weer naar binnen nu. RIP CTB.

Venceremos schreef:
Wind of Change | Podcast on Spotify - open.spotify.com
New Yorker onderzoeksjournalist Patrick Radden Keefe (Say Nothing, schitterend boek) over de vermeende betrokkenheid van de CIA bij het schrijven en verspreiden van de Scorpions-megahit.

Deze luister ik nu. Echt wel tofjes. Hierna wil ik me eens wagen aan Dissect of Switched on Pop (of allebei).

madmadder schreef:
(quote)

Deze luister ik nu. Echt wel tofjes. Hierna wil ik me eens wagen aan Dissect of Switched on Pop (of allebei).

Twee favorieten van me! Dissect is soms wel erg droog en taai om doorheen te komen, hoe interessant ook. Ik hou persoonlijk ook meer van podcasts waarbij er meer een gesprek is en Dissect is natuurlijk één persoon terwijl Switched on Pop een duo is. Maakt voor mij een groot verschil. Maar beiden zijn aanraders.

ohmusica
De magie van het luisteren, wat is luisteren? Hoe luisteren wij? Verdiepend luisteren vs. consumeren…Betekenis van muziek..

5 delige podcast serie, VRT/Klara
filosofische gesprekken rond muziek

deel 1
De magie van het luisteren - Aflevering 1 | Klara - Blijf verwonderd

Kimmyboy's muzikale podcast Onder 4 Oren blijft maar beter en beter worden, en om die opwaartse spiraal af en toe toch een beetje te doorbreken word ik soms ook nog eens uitgenodigd

Zoals in deze aflevering, een recap van het muziekjaar 2022 met ook een ode aan Pokémondag: Onder 4 Oren aflevering 19: Jaaroverzicht 2022

Zelf geniet ik enorm van de volgende podcasts, en ik denk dat deze ook zeer interessant zijn voor het publiek van Musicmeter.

Broken Record Podcast - Rick Rubin and Malcolm Gladwell Music Podcast - pushkin.fm
Broken Record with Rick Rubin. Een van de grootste producers van de laatste dertig jaar met vele uiteenlopende projecten in zijn oeuvre (hiphop, metal, de comeback van Johnny Cash, RHCP, etc.) heeft door de jaren heen een groot netwerk opgebouwd met de meest legendarische namen. Zo interviewt hij o.a. Ringo Starr, Pharrell, Joan Baez, John Densmore en Robbie Krieger van The Doors, Nas, RZA, Neil Young, Iggy Pop, Tyler The Creator, Henry Rollins, The Edge en de lijst gaat maar door. Hij geeft veel ruimte aan de gast om zelf zijn of haar verhalen te vertellen. Zeker de moeite waard!

BRAL. | Beats, Rhymes & Life | Een House of Hip Hop Podcast - gebral.nl
Beats, Rhymes and Life, een Nederlandstalige hiphop podcast vernoemd naar het album van A Tribe Called Quest. Drie vrienden en hiphop enthousiastelingen die naar zoals ze zelf zeggen "hiphop eren èn analyseren". Ik ben hier een tijd geleden bij toeval op gekomen en de beschrijving leek mij wel wat. Je merkt gelijk dat het enthousiasme er vanaf spat, en dat zij op de hoogte zijn van alles omtrent hiphop. Ze bespreken vooral de Golden Age era, maar ook het ontstaan van hiphop in de 80's en nieuwere artiesten als Joey Bada$$ en Action Bronson komen aan orde. Erg tof voor de hiphop liefhebber!

Heb erg genoten van deze Vlaamse podcast, daarbij je hoeft niet zelf op reis en waar ik ergens een hekel aan heb zijn de parkeeroorden onderweg.
Het wordt een reis langs de parkings (aires) van de autoroute de soleil tussen Parijs en Marseille dit alles met als doel de auto, een oude Citroën Picasso ergens in Marseille te verpatsen.
Weer eens een podcast met prettige ‘couleur local’, leuke observaties, stemmingen en heel veel reisavontuur, ook een passende soundtrack / field opnamen.
Deze podcast is de beluisteren via de bekende podcast platformen. Zoek onder de titel ‘afscheid van een auto’.
Hier de pagina van het hele project (er zit ook nog een theaterproductie aan vast).

Vorige maand ben ik samen met de muzikant Steven Boers een podcast begonnen onder de naam Nonkel Muziek. Met die naam ben ik al langer actief op sociale media met muziekweetjes en tips. En nu ook in een podcast. Telkens een centrale artiest waar we naast weetjes en verhalen ook uitweiden naar hun connecties. Duetten, inspiraties, familie, gelijkenissen, ...

Nonkel Muziek

We hebben al 2 afleveringen en bedoeling is om 2 x per maand een aflevering te delen. Hopelijk slaat het wat aan, maar sowieso amuseren we ons wel met twee.

Dit zijn de links op Spotify, maar we zijn ook op YouTube, Apple Podcast en Podbean te vinden.

Nonkel Muziek - Van Aliens tot Zwarte Sterren

Nonkel Muziek - Van Amsterdam tot Zwarte Burgerrechten

Nadien volgt ook een playlist (op Spotify en YouTube) met de songs die we vermelden in de aflevering. Hier is die van aflevering 1: Nonkel Muziek podcast afl 1 - de songs

Leuk topic dit! De BRAL podcast, getipt door Geerten, klinkt interessant, die ga ik checken.

Podcast De Machine is al jaren een vaste waarde bij mij. Laatst heb ik ook veel naar Plaat&Speler geluisterd (tip: afl. met St. Paul en afl. met Atze de Vrieze) en naar Kratkruipers (tip: afl. met Zwangere Guy), al hebben beide podcasts moeten stoppen i.v.m. copyrights/muziekrechten-kosten. Interessant zijn ook de podcasts van Leo Blokhuis, bijv. die over Nick Drake en over Daft Punk's Random Access Memories album. Wat ook een leuk item is, is de album rubriek in de podcast van St. Paul (St. Paul's Boutique) waar wekelijks met een gast een oud/nieuw album wordt besproken in het laatste half uur.

Wat ook een geweldige muziek-aflevering is, laatst getipt in de Volkskrant, is The Case of the Missing Hit. Over een man die een 90's liedje in zijn hoofd heeft, maar het niet terug kan vinden op Google en op zoek gaat naar welk nummer het is. Wonderlijk verhaal.

Niet echt een podcast (want staat op YouTube en niet op de 'echte' streamingdiensten), maar toch ook weer wel. Wie zoals ik geïnteresseerd is in reissues en zich afvraagt waarom het vaak zo moeilijk is om die te licenseren, zou wel eens veel plezier kunnen beleven aan - en af en toe ook hoofdschuddend kunnen luisteren naar - een nog maar net opgestarte serie vlogs van muziekliefhebber Scott Davies uit Ohio.

Hij was de initiatiefnemer van Rubellan Remasters. Dat was een Amerikaanse reissue-label dat van 2016 tot 2024 bestond, met de nadruk op CD's (en later ook LP's) van new wave en goth-muziek uit de jaren tachtig. En kwamen een paar interessante releases tot stand, maar vaak ook niet, door allerlei gemarchandeer en onkunde van de betreffende platenmaatschappij die de rechten en/of de masters in zijn bezit had.
Boeiend voor wie geïnteresseerd is in dit onderwerp, maar soms ook ontluisterend, en daardoor een goed beeld gevend van wat er achter de schermen speelt in de muziekwereld.

Rubellan Remasters - The life & death of a reissue label

Gast
geplaatst: vandaag om 20:41 uur

geplaatst: vandaag om 20:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.