MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / dilemma: meer cd's = minder tijd per cd = te weinig tijd !!!

zoeken in:
Ik heb een dilemma:
Mijn cd-collectie groeit. Er komen simpelweg steeds meer goede cd's bij. Uiteraard beluister ik deze cd's allemaal heel vaak. Alleen hoe meer cd's ik heb, hoe minder tijd ik per cd heb, waardoor ik niet alle goede cd's meer 1000x kan beluisteren. Das toch zonde!

Iemand een oplossing ??

Sammael
Als ik het idee heb dat mijn CD-collectie te snel groeit, en dat ik daardoor bepaalde albums niet de aandacht geef die ze verdienen, las ik meestal koop- en luisterpauzes in. Gewoon even een week of drie geen nieuwe CD's kopen en nauwelijks nieuwe muziek luisteren. Haast uitsluitend je reeds aangeschafte CD's luisteren tot je het idee hebt dat je alles echt genoeg hebt beluisterd en écht toe bent aan iets nieuws.

Nou ik het zo lees komt het samengevat eigenlijk neer op: even een tijdje weinig nieuws luisteren en niks kopen

Hint: het begint met een K en eindigt op een O

Kliko? Ik snap hem niet. Of bedoel je dat ie wat cd's in de kliko moet gooien?

Je moet CD's sowieso niet 1000x willen beluisteren, dat is nergens goed voor...

sxesven
Editoor schreef:
Hint: het begint met een K en eindigt op een O

Kliko.

Klaag niet zo!

Koop anders wat minder, ofzo.

Kijk, dát is nou eens een luxeprobleem, verwende klojo!

Kan me er wel in vinden. Heb zelf ook een immer uitbreidende collectie en met pijn in mijn hart is het eigenlijk dat ik de platen die zo hoog in mijn top 10 staan tegelijk steeds verder in de krochten van mijn verzameling verdwijnen. Je kunt dat - uiteraard - een gemis noemen; anderzijds biedt het je wel de optie nieuwe platen te ontdekken die misschien nog wel veel mooier zijn dan de platen die je al kent. Goed, je verliest er dus wat bij, maar je kunt er ook zoveel bij winnen. Quid pro quo.

?

pretfrit
Is dit een probleem?

Je zou iets kieskeuriger kunnen zijn met de aanschaf van cd's neem een proefperiode (pindakaasje..)

Kwaliteit ipv kwantiteit...niet te gretig willen zijn

Succes!

strandsmurf schreef:
Iemand een oplossing ??

De lat voor CD's die je koopt wat hoger leggen inderdaad.

hdk-nl
Inderdaad dat doe ik ook anders is het niet te doen met bijhouden, ik heb sowieso voor mezelf de regel dat als er ook maar één nummer opstaat die ik niet kan uitstaan/slecht vind, het gelijk geen kans maakt om aangeschaft te worden.

Gewoon zeer kritisch zijn/worden.

Maar je weet toch niet of er één of meerdere slechte nummers op staan voordat je het album eerst (illegaal) beluisterd hebt. Dus dat kost sowieso ook al tijd.

lambf
De helft van je cd's wegdoen, zodat er weer ruimte is voor andere cd's.

Wat je zou kunnen doen is heel praktisch. Een lijst bijhouden in Excel bijvoorbeeld wat je draait en bijhouden hoe vaak. Na verloop van tijd rolt daar iets uit waarop je kunt zien wat meer aandacht verdient. De cd's die je heel vaak heb gedraaid breng je bijvoorbeeld naar zolder, waardoor je jezelf min of meer dwingt de wat minder bekende albums te gaan luisteren. Gaandeweg zou dit kunnen betekenen, mits je niet vals speelt, dat alles evenveel aandacht zou kunnen krijgen. Weggooien is in ieder gaval zonde.

Volgens mij heeft de topicstarter geen laste van ruimte- maar van tijdgebrek...

herman schreef:
(quote)

De lat voor CD's die je koopt wat hoger leggen inderdaad.

zal wellicht de enige oplossing zijn..

strandsmurf schreef:

Iemand een oplossing ??

Het gewoon niet als probleem zien?

De oplossingen zijn eigenlijk doodsimpel (minder kopen, anders luisteren), maar je maakt er gewoon een luxeprobleem van als je deze oplossingen niet wilt hanteren.

L_T_B schreef:
Volgens mij heeft de topicstarter geen laste van ruimte- maar van tijdgebrek...

haha, ja dat ook !!

strandsmurf schreef:
Ik heb een dilemma:
Mijn cd-collectie groeit. Er komen simpelweg steeds meer goede cd's bij. Uiteraard beluister ik deze cd's allemaal heel vaak. Alleen hoe meer cd's ik heb, hoe minder tijd ik per cd heb, waardoor ik niet alle goede cd's meer 1000x kan beluisteren. Das toch zonde!

Iemand een oplossing ??

Gewoon meer tijd maken om muziek te kunnen beluisteren!

hdk-nl
L_T_B schreef:
Maar je weet toch niet of er één of meerdere slechte nummers op staan voordat je het album eerst (illegaal) beluisterd hebt. Dus dat kost sowieso ook al tijd.

Ja en? Dan heb je in ieder geval minder cd's die je perse '1000-en keren wilt beluisteren'. Dus meer tijd.

Antonio
strandsmurf schreef:

Iemand een oplossing ??

Je laten ontslaan met behoud van loon ?

Inderdaad een luxeprobleem, maar Ik herken het dilemma van strandsmurf wel, omdat ik een nogal brede muzieksmaak heb en er gewoon ongelofelijk veel meer goede muziek te ontdekken valt dan waar in een mensenleven tijd voor is.

Een rivier als metafoor maakt het duidelijk. Hoe breder die wordt, hoe minder diep ze gaat, tot ze buiten haar oevers treedt en geen richting meer heeft. Het andere uiterste stelde zich wel eens toen ik nog kind was en meer tijd dan geld had. Steeds die enkele elpees moeten draaien, waardoor de rivier zo smal en diep werd dat ze dreigde vast te lopen.

De oplossingen liggen natuurlijk voor de hand en zijn hier al genoemd; selectiever nieuwe muziek aanschaffen, meer tijd maken om te beluisteren wat je al in huis hebt. Een kwestie van de goede balans vinden.

Ik heb dit zelf nooit als een probleem gezien. Het verzamelen op zich vind ik al leuk. Veel nieuwe cd`s zet ik op m`n mp3 speler en luister ik op weg naar m`n werk of waar dan ook.
Verder kijk ik zelden tot nooit TV. Dat scheelt al een hoop tijd en er is toch vaak niks interessants. Tenzij je graag reclames kijkt.
Dan luister ik per dag toch zo`n 4 - 6 cd`s. Niet gek voor een hobby toch? Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het aantal cd`s die strandsmurf bezit met zo`n probleem.

uhh zijn er geen andere problemen waar je beter aandacht aan kunt besteden. Je zou misschien een psycholoog kunnen inhuren

Het werd hier volgens mij niet echt als probleem voorgesteld maar als dilemma. Dat het een luxeprobleem is doet dus eigenlijk niet ter zake. Het dilemma blijft; meer verdieping of meer uitbreiden. Een keuze die iedereen moet maken als men wat tijdsbesteding betreft al aan de limiet zit.

bonothecat schreef:
uhh zijn er geen andere problemen waar je beter aandacht aan kunt besteden. Je zou misschien een psycholoog kunnen inhuren

Ik zie me al zitten als psycholoog en ik krijg zo iemand op mijn spreekuur.

Misschien kunnen we het afschuiven op obsessief-compulsief gedrag.

Haha, da's een goeie herman.
Misschien kan je beter stand-upcomedian worden ipv psycholoog.

Trouwens vraag ik me af welke psychische afwijking je nodig hebt om op MuMe te willen modereren.

Ik koop ongeveer zo'n 4-6 CD's per maand. Mij zal je niet horen klagen over te weinig tijd, ik werk als vrachtwagenchauffeuse en nieuwe CD's gaan standaard eerst 2 weken mee. Als je 12/13 uur per dag werkt, heb je dus tijd zat om goed te luisteren naar je laatste aanwinsten.

Goed bekeken!

Ik klaag overigens ook niet. Ik zit soms wel met een dilemma.

Wel lange werkdagen, maar alle tijd dus om nieuwe muziek te leren kennen.

strandsmurf schreef:
Ik heb een dilemma:

Iemand een oplossing ??

1000 keer beluisteren is ook wel erg veel. 6 cd's per dag. Dat is al permanent zo'n 170 dagen in je leven voor 1 cd...dat zijn er 2 per jaar. Dat ga je niet redden met teveel cd's dat kan ik je nu al beloven

Tuurlijk een luxe probleem maar kan ook wel meeleven met Strandsmurf. Er is simpelweg zoveel goede muziek beschikbaar dat t wel eens frustrerend is als de tijd ontbreekt om daar goed kennis van te nemen. Ik heb zelf nog stapels cd's in de folie liggen waarvan ik op zijn minst vermoed dat ze goed zijn. Dan nog hele stapels die ik na een keer luisteren geweldig vond en simpelweg niet de tijd vind of vrij wil maken voor een tweede luisterbeurt.....want wellicht is er nog wel iets mooiers. Beetje rusteloos gebeuren zo af en toe.

Was ik nog maar student in het downloadloze tijdperk. Die ene lp die ik me per twee maanden kon veroorloven kreeg pas luisterbeurten. Staan ook dan ook allemaal in mijn top 10

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.