MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / New wave met Afrikaanse invloeden

zoeken in:
Hoi, ik ben op zoek naar Afro new wave. Ik heb al drie groepen gevonden:

Bow wow wow
The slits
Talking heads / David Byrne (uiteraard!)

Weten jullie nog goede voorbeelden?

Lijkt een beetje op het topic 'new wave met funk-invloeden' dat we al eens eerder hadden. Wellicht moet je dat topic er ook nog even op nalezen.

De eerste naam die bij me opkomt, is die van het altijd zwaar onderschatte China Crisis. Lang niet in alle nummers, maar in elk geval wel in hun debuutsingle African and white.

Ja, China crisis was inderdaad een onderschatte band, daar heb ik hun beste twee albums van. Verder weinig Afro invloeden.

En dat dit topic zou lijken op het topic "Funk en new wave" ben ik niet met je eens. Bow wow wow en The Slits hebben niets met funk te maken, terwijl ze wel duidelijke Afro invloeden hebben. Mijns inziens is het bestaan van dit topic dus wel terecht

boomkat
Yeasayer. Over new-wave gesproken. Post straks nog wel een paar vids.

RobbyT schreef:
Ja, China crisis was inderdaad een onderschatte band, daar heb ik hun beste twee albums van. Verder weinig Afro invloeden.

En dat dit topic zou lijken op het topic "Funk en new wave" ben ik niet met je eens. Bow wow wow en The Slits hebben niets met funk te maken, terwijl ze wel duidelijke Afro invloeden hebben. Mijns inziens is het bestaan van dit topic dus wel terecht

OK, hier kan ik wel in meegaan. Ik zag Talking Heads en vertaalde Afro meteen als 'dansbaar', vandaar. Maar natuurlijk is funk niet per definitie Afro en andersom ook niet.

Ik wilde het bestaansrecht van je topic ook niet in twijfel trekken, maar dacht alleen dat dat andere topic wellicht wat ideeën zou opleveren. Al heb ik het er vandaag zelf ook niet op nageslagen, eerlijk gezegd.

Trouwens, als je Bow Wow Wow afro-invloeden wilt toedichten (lijkt me terecht trouwens), dan gelden Adam & the Ants toch ook? Volgens mij maakten ze allebei gebruik van de zogeheten Burundi-beat, bedacht (althans voor deze 2 bands) door Malcolm McLaren.

En hoewel ik nauwelijks bekend ben met de muziek van McLaren zelf, had die ook niet wat nummers met afro-invloeden?

Ja, je hebt absoluut gelijk, Adam & the Ants ook. En bedankt voor het noemen van de burundi-beat, nu heb ik meteen een zoekterm. Ik ben benieuwd wat daar staks allemaal uit komt

Slave To The Rhythm van Grace Jones.

deric raven schreef:
Slave To The Rhythm van Grace Jones.

Is geen new wave, helaas. Maar toch bedankt.

sq schreef:
Check mijn nummer 1.

Gecheckt. Goed voorbeeld

En het album van Savage progress had ik al in bezit

sq
Hollands glorie in de Burundi-beats:

Slagerij van Kampen

Ik heb hier nog een lijst van nummers die door de muziek van Adam & the Ants zijn beinvloed:

Ant Like - cartrouble.nl

Echo & The Bunnymen: ik herinner me een geweldige uitvoering van All My Colours - later werd dat Zimbo - op het WOMAD '82 festival; op een gegeven moment riep Ian M: "Bring on the Burundi Boys" en toen kwamen Burundi Black (zoals ik hen ken) of The Royal Burundi Drummers hen versterken; dat is ooit uitgebracht op vinyl zie oa hier

Dezelfde opname - imo een absolute aanrader - is terug te vinden op het overzicht "Crystal Days" (4 cd's) en op een 4 cd jubileum-compilatie uit 2007 (van WOMAD).

Allez Allez is inderdaad buitengewoon goed. Alleen moeilijk om op dit moment de reguliere albums te bestellen.

Bedankt voor de info!

@RT: Misschien ook even hier kijken - C Cat Trance?

Mjuman schreef:
@RT: Misschien ook even hier kijken - C Cat Trance?

Kijk ik altijd naar, daar heb ik het album van "The Slits" ook vandaan

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.