Muziek / Algemeen / New wave met Afrikaanse invloeden
zoeken in:
0
geplaatst: 6 november 2009, 13:40 uur
Hoi, ik ben op zoek naar Afro new wave. Ik heb al drie groepen gevonden:
Bow wow wow
The slits
Talking heads / David Byrne (uiteraard!)
Weten jullie nog goede voorbeelden?
Bow wow wow
The slits
Talking heads / David Byrne (uiteraard!)
Weten jullie nog goede voorbeelden?
0
geplaatst: 6 november 2009, 14:03 uur
Lijkt een beetje op het topic 'new wave met funk-invloeden' dat we al eens eerder hadden. Wellicht moet je dat topic er ook nog even op nalezen.
De eerste naam die bij me opkomt, is die van het altijd zwaar onderschatte China Crisis. Lang niet in alle nummers, maar in elk geval wel in hun debuutsingle African and white.
De eerste naam die bij me opkomt, is die van het altijd zwaar onderschatte China Crisis. Lang niet in alle nummers, maar in elk geval wel in hun debuutsingle African and white.
0
geplaatst: 6 november 2009, 14:40 uur
Ja, China crisis was inderdaad een onderschatte band, daar heb ik hun beste twee albums van. Verder weinig Afro invloeden.
En dat dit topic zou lijken op het topic "Funk en new wave" ben ik niet met je eens. Bow wow wow en The Slits hebben niets met funk te maken, terwijl ze wel duidelijke Afro invloeden hebben. Mijns inziens is het bestaan van dit topic dus wel terecht
En dat dit topic zou lijken op het topic "Funk en new wave" ben ik niet met je eens. Bow wow wow en The Slits hebben niets met funk te maken, terwijl ze wel duidelijke Afro invloeden hebben. Mijns inziens is het bestaan van dit topic dus wel terecht

0
boomkat
geplaatst: 6 november 2009, 14:55 uur
Yeasayer. Over new-wave gesproken. Post straks nog wel een paar vids.
0
geplaatst: 6 november 2009, 15:27 uur
RobbyT schreef:
Ja, China crisis was inderdaad een onderschatte band, daar heb ik hun beste twee albums van. Verder weinig Afro invloeden.
OK, hier kan ik wel in meegaan. Ik zag Talking Heads en vertaalde Afro meteen als 'dansbaar', vandaar. Maar natuurlijk is funk niet per definitie Afro en andersom ook niet.
Ik wilde het bestaansrecht van je topic ook niet in twijfel trekken, maar dacht alleen dat dat andere topic wellicht wat ideeën zou opleveren. Al heb ik het er vandaag zelf ook niet op nageslagen, eerlijk gezegd.
Trouwens, als je Bow Wow Wow afro-invloeden wilt toedichten (lijkt me terecht trouwens), dan gelden Adam & the Ants toch ook? Volgens mij maakten ze allebei gebruik van de zogeheten Burundi-beat, bedacht (althans voor deze 2 bands) door Malcolm McLaren.
En hoewel ik nauwelijks bekend ben met de muziek van McLaren zelf, had die ook niet wat nummers met afro-invloeden?
0
geplaatst: 6 november 2009, 16:10 uur
Ja, je hebt absoluut gelijk, Adam & the Ants ook. En bedankt voor het noemen van de burundi-beat, nu heb ik meteen een zoekterm. Ik ben benieuwd wat daar staks allemaal uit komt 

0
geplaatst: 6 november 2009, 16:25 uur
0
geplaatst: 6 november 2009, 17:02 uur
deric raven schreef:
Slave To The Rhythm van Grace Jones.
Slave To The Rhythm van Grace Jones.
Is geen new wave, helaas. Maar toch bedankt.
0
geplaatst: 6 november 2009, 17:03 uur
sq schreef:
Check mijn nummer 1.
Check mijn nummer 1.
Gecheckt. Goed voorbeeld
En het album van Savage progress had ik al in bezit
0
geplaatst: 6 november 2009, 17:18 uur
Ik heb hier nog een lijst van nummers die door de muziek van Adam & the Ants zijn beinvloed:
Ant Like - cartrouble.nl
Ant Like - cartrouble.nl
0
geplaatst: 6 november 2009, 17:33 uur
Echo & The Bunnymen: ik herinner me een geweldige uitvoering van All My Colours - later werd dat Zimbo - op het WOMAD '82 festival; op een gegeven moment riep Ian M: "Bring on the Burundi Boys" en toen kwamen Burundi Black (zoals ik hen ken) of The Royal Burundi Drummers hen versterken; dat is ooit uitgebracht op vinyl zie oa hier
Dezelfde opname - imo een absolute aanrader - is terug te vinden op het overzicht "Crystal Days" (4 cd's) en op een 4 cd jubileum-compilatie uit 2007 (van WOMAD).
Dezelfde opname - imo een absolute aanrader - is terug te vinden op het overzicht "Crystal Days" (4 cd's) en op een 4 cd jubileum-compilatie uit 2007 (van WOMAD).
0
geplaatst: 10 november 2009, 12:49 uur
Allez Allez is inderdaad buitengewoon goed. Alleen moeilijk om op dit moment de reguliere albums te bestellen.
Bedankt voor de info!
Bedankt voor de info!
0
geplaatst: 10 november 2009, 13:34 uur
Kijk ik altijd naar, daar heb ik het album van "The Slits" ook vandaan

* denotes required fields.