Muziek / Algemeen / Wintermuziek
zoeken in:
0
geplaatst: 14 december 2009, 11:23 uur
Hallo iedereen,
zoals de meesten onder jullie wel al door hebben: koning winter is praktisch terug in het land. Daarbij aansluitend: den blok is terug in het land, wat voor mij voornamelijk betekent: een periode waarin ik ongelooflijk veel nieuwe muziek kan luisteren/leren kennen. Een traditie die ik dit jaar opnieuw ga eren.
Nu, om terug te komen op vooraf genoemde 'winter': ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de dichtgevroren meertjes, bevroren grasvelden en kale winterbossen (ik heb een vrij mooi uitzicht vanop mijn kamer) doen mij smachten naar muziek die dergelijke pracht adequaat weergeeft. Bij deze vroeg ik mij af: welke platen zijn voor jullie ontegensprekelijk 'winter'-platen? Of: naar wat luisteren jullie het liefst gedurende deze periode van het jaar? Ik ben zeer benieuwd.
Laat mij dan maar de spits afbijten, en de volgende platen vermelden:
My Bloody Valentine - Isn't Anything
Johann Johannson - Fordlandia
Pantha Du Prince - This Bliss
Sigur Ros - ()
Mount Eerie - Wind's Poem
Tim Hecker - Haunt Me, Haunt Me, Do It Again
Grouper - Dragging A Dead Deer Up A Hill
en ben nu net voor de eerste keer naar Stendeck - Can You Hear My Call? aan het luisteren, ook best wel winters.
zoals de meesten onder jullie wel al door hebben: koning winter is praktisch terug in het land. Daarbij aansluitend: den blok is terug in het land, wat voor mij voornamelijk betekent: een periode waarin ik ongelooflijk veel nieuwe muziek kan luisteren/leren kennen. Een traditie die ik dit jaar opnieuw ga eren.
Nu, om terug te komen op vooraf genoemde 'winter': ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de dichtgevroren meertjes, bevroren grasvelden en kale winterbossen (ik heb een vrij mooi uitzicht vanop mijn kamer) doen mij smachten naar muziek die dergelijke pracht adequaat weergeeft. Bij deze vroeg ik mij af: welke platen zijn voor jullie ontegensprekelijk 'winter'-platen? Of: naar wat luisteren jullie het liefst gedurende deze periode van het jaar? Ik ben zeer benieuwd.
Laat mij dan maar de spits afbijten, en de volgende platen vermelden:
My Bloody Valentine - Isn't Anything
Johann Johannson - Fordlandia
Pantha Du Prince - This Bliss
Sigur Ros - ()
Mount Eerie - Wind's Poem
Tim Hecker - Haunt Me, Haunt Me, Do It Again
Grouper - Dragging A Dead Deer Up A Hill
en ben nu net voor de eerste keer naar Stendeck - Can You Hear My Call? aan het luisteren, ook best wel winters.
0
geplaatst: 14 december 2009, 11:32 uur
Eerste waar ik aan denk is ook Pantha du Prince.
Verder nog:
Lulu Rouge - Bless You
Hood - Cold House
Verder nog:
Lulu Rouge - Bless You
Hood - Cold House
0
geplaatst: 14 december 2009, 11:53 uur
Near schreef:
Laat mij dan maar de spits afbijten.
Laat mij dan maar de spits afbijten.
Klinkt drastisch, scoorde hij niet vaak genoeg?
0
geplaatst: 14 december 2009, 13:29 uur
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Meer heb je niet nodig.
Meer heb je niet nodig.
0
geplaatst: 14 december 2009, 13:31 uur
Nils Frahm - Wintermusik
Gas - Nah und Fern
Machinefabriek - IJspret
Gas - Nah und Fern
Machinefabriek - IJspret
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 14 december 2009, 13:37 uur
Mobb Deep - The Start of Your Ending (41st Side)
Quasimoto - MHBs
All Natural - 50 Years
Havoc - Letter to P
AZ - Ho Happy Jackie
Wu-Tang Clan - Tearz
Quasimoto - MHBs
All Natural - 50 Years
Havoc - Letter to P
AZ - Ho Happy Jackie
Wu-Tang Clan - Tearz
0
geplaatst: 14 december 2009, 17:21 uur
Comus - First Utterance
Joy Division - Closer
Trentemoller - The Last Resort
Joy Division - Closer
Trentemoller - The Last Resort
0
Elvis Presley
geplaatst: 15 december 2009, 14:13 uur
Winter in Hamburg van de Frank Boeijen Groep!
0
geplaatst: 15 december 2009, 14:47 uur
Charles Mingus- Mingus Ah Um
Fietste vanochtend naar werk, oortjes vroren er bijna af. Totdat deze plaat op mijn mp3speler langskwam. Mijn lichaamstemperatuur steeg direct minstens drie graden. Sonische oorwarmer. Aanrader!
(hee het hoeft toch niet allemaal stemmige ambient enzo te zijn in deze lijst toch?)
Fietste vanochtend naar werk, oortjes vroren er bijna af. Totdat deze plaat op mijn mp3speler langskwam. Mijn lichaamstemperatuur steeg direct minstens drie graden. Sonische oorwarmer. Aanrader!
(hee het hoeft toch niet allemaal stemmige ambient enzo te zijn in deze lijst toch?)
0
geplaatst: 18 december 2009, 13:41 uur
Japandroids - Post Nothing
Ik heb niet zo veel met de winter
Ik heb niet zo veel met de winter

0
geplaatst: 18 december 2009, 13:52 uur

Cocteau Twins - Victorialand (1986)
Victorialand is een plaats aan de noordpool.
Ergens tussen Groenland en Canada vermoed ik.
Alle nummers op dit album hebben een arctische inslag.
Whales Tails (walvissenstaarten en fonetisch
ook verwijzend naar walvissenverhalen), Oomingmak
(Eskimo woordje), The Thinner the Air (kan je zo vrieswolkjes
bij blazen) en mijn absolute favoriet How to Bring a Blush to the Snow.
Soms zijn Cocteau Twins titels op zich al gedichten.
Cocteau Twins - Victorialand (1986)
Ik schreef bij dit lied ooit een versje ...
Mijn witte werelden
bergen ijs en pakken sneeuw
Ik wou dat ik skieën kon
Om jou te vertellen
dat het landschap in mijn ogen
wil dooien voor jouw zon
dazzler 1992
0
geplaatst: 18 december 2009, 14:01 uur
Misschien niet helemaal naar de smaak van de topicstarter, maar deze heb ik toevallig net voor 2,50 dollar gewonnen op eBay:

Winter light van Linda Ronstadt (1993). Mooi stemmig plaatje van de nog steeds fantastisch zingende Linda Ronstadt, een beetje in Enya-sferen. Wel veel covers, trouwens, da's dan weer jammer.
Probeer anders eens Winter kills van Yazoo - slechts één nummer en helaas geen heel album. Maar prachtige muziek voor wanneer het echt snijdend koud wordt.

Winter light van Linda Ronstadt (1993). Mooi stemmig plaatje van de nog steeds fantastisch zingende Linda Ronstadt, een beetje in Enya-sferen. Wel veel covers, trouwens, da's dan weer jammer.
Probeer anders eens Winter kills van Yazoo - slechts één nummer en helaas geen heel album. Maar prachtige muziek voor wanneer het echt snijdend koud wordt.
0
geplaatst: 18 december 2009, 14:05 uur
Voor de metalheads onder ons is Dead winter dead van Savatage een aanrader in dit topic.
Gaat niet zozeer over de winter alswel over de oorlog in Bosnië (een conceptplaat over de liefde van een Servische jongen voor een moslimmeisje), maar het is wel heel dreigende 'winterse' muziek.
Wijkt wat af van wat we van Savatage gewend zijn en vormde destijds tevens de opmaat tot het Trans-Siberian Orchestra - trouwens ook een aanrader als het om winterse muziek gaat.
Gaat niet zozeer over de winter alswel over de oorlog in Bosnië (een conceptplaat over de liefde van een Servische jongen voor een moslimmeisje), maar het is wel heel dreigende 'winterse' muziek.
Wijkt wat af van wat we van Savatage gewend zijn en vormde destijds tevens de opmaat tot het Trans-Siberian Orchestra - trouwens ook een aanrader als het om winterse muziek gaat.
0
geplaatst: 18 december 2009, 19:51 uur
Da's een hele goede.
Enigszins in dezelfde categorie: Lustmord - Permafrost.
Helaas niet op YouTube te vinden, maar klinkt echt als -30 C°
Enigszins in dezelfde categorie: Lustmord - Permafrost.
Helaas niet op YouTube te vinden, maar klinkt echt als -30 C°
0
geplaatst: 22 december 2009, 19:19 uur
Seabear - The Ghost That Carried Us Away
Sigur Rós - ( )
Halma - Back to Pascal
Fleet Foxes - Fleet Foxes
Talk Talk - Laughing Stock
Joy Division - Unknown Pleasures
Sigur Rós - ( )
Halma - Back to Pascal
Fleet Foxes - Fleet Foxes
Talk Talk - Laughing Stock
Joy Division - Unknown Pleasures
0
geplaatst: 22 december 2009, 23:51 uur
De meeste albums van Klaus Schulze zou ik wllen betitelen als wintermuziek. Zijn muziek is eerder depri te noemen dan vrolijk. Als ik een album van hem in de cd-speler zit ontstaan er al snel beelden van strenge winters in met name de landen die zich achter het IJzerengordijn bevonden. Geen CV-ketels dus om het huis warm te krijgen, maar eerst een halve dag zwoegen met zakken bruinkool. En als dat brandde hing er weldra een vieze damp in huis.
Verder doemen beelden op van arbeiders die aan het staken zijn midden in de winter en hun handen warmen aan pot kacheltjes die in grauwe straten staan. De heren met gezag komen voorbij in hun dure limousines en vertellen nog eens dat alles eerlijk verdeeld wordt.
Heel anders is het met de muziek van Enya, Clannad of Sigur Rós bijvoorbeeld. Deze muziek roept ondanks dat er gezwoegd moet worden een sfeer op van na een dag hard werken in een kroeg tercht komen en elkaar sterke verhalen vertellen, waarbij de sterke drank rijkelijk vloeit en de klanken uit regio gebonden instrumenten letterlijk door merg en been gaan van genot met als gevolg een warm gevoel in de maag.
En dan zijn er ook de nodige klassieke werken die een gevoel van de winter oproepen. Zoals de symfonieën van Bruckner die me doen belanden in ruige landschappen voorzien van veel sneeuw en een gevoel oproepen dat de winter voor altijd zal blijven. Heel wat "vrolijker" zijn in dat geval bepaalde werken van Bach of Mozart die dan een gevoel oproepen of de openhaard net is ontstoken en de kersboom net is opgetuigt.
Verder doemen beelden op van arbeiders die aan het staken zijn midden in de winter en hun handen warmen aan pot kacheltjes die in grauwe straten staan. De heren met gezag komen voorbij in hun dure limousines en vertellen nog eens dat alles eerlijk verdeeld wordt.
Heel anders is het met de muziek van Enya, Clannad of Sigur Rós bijvoorbeeld. Deze muziek roept ondanks dat er gezwoegd moet worden een sfeer op van na een dag hard werken in een kroeg tercht komen en elkaar sterke verhalen vertellen, waarbij de sterke drank rijkelijk vloeit en de klanken uit regio gebonden instrumenten letterlijk door merg en been gaan van genot met als gevolg een warm gevoel in de maag.
En dan zijn er ook de nodige klassieke werken die een gevoel van de winter oproepen. Zoals de symfonieën van Bruckner die me doen belanden in ruige landschappen voorzien van veel sneeuw en een gevoel oproepen dat de winter voor altijd zal blijven. Heel wat "vrolijker" zijn in dat geval bepaalde werken van Bach of Mozart die dan een gevoel oproepen of de openhaard net is ontstoken en de kersboom net is opgetuigt.
0
geplaatst: 23 december 2009, 00:11 uur
Cordell Klier - Winter
Stendeck - Can You Hear My Call?
Steve Reich - Music for Mallet Instruments, Voices, and Organ
Echospace - The Coldest Season
OCTEX - Idei Lahesna
Stendeck - Can You Hear My Call?
Steve Reich - Music for Mallet Instruments, Voices, and Organ
Echospace - The Coldest Season
OCTEX - Idei Lahesna
0
geplaatst: 23 december 2009, 00:13 uur
mijn 3 uber-winter-platen:
deze 2 al genoemd:
Sigur Ros - ( )
Hood - Cold House
en nog een niet-genoemde:
Pan American - Quiet City
en ik ben het wat betreft Biosphere wel met Graf eens
deze 2 al genoemd:
Sigur Ros - ( )
Hood - Cold House
en nog een niet-genoemde:
Pan American - Quiet City
en ik ben het wat betreft Biosphere wel met Graf eens

0
Poa
geplaatst: 23 december 2009, 00:51 uur
Caribou - Andorra
Biosphere - Cirque
DeepChord Presents Echospace - The Coldest Season
Biosphere - Cirque
DeepChord Presents Echospace - The Coldest Season
0
geplaatst: 23 december 2009, 14:48 uur
Aan wintermuziek denk ik snel aan 'warme' muziek. Toevallig viel vandaag deze CD op de deurmat:
Bruce Springsteen - Nebraska.
Perfect voor een koude winterdag in december.
Een album van Johnny Cash uit de serie American Recordings zijn ook zeer geschikt om lekker bij weg te dromen.
Bruce Springsteen - Nebraska.
Perfect voor een koude winterdag in december.
Een album van Johnny Cash uit de serie American Recordings zijn ook zeer geschikt om lekker bij weg te dromen.
0
geplaatst: 23 december 2009, 16:03 uur
0
Father McKenzie
geplaatst: 23 december 2009, 16:09 uur
Door dat ik jaren terug eens een héél avontuur met een vastgelopen truck meemaakte in het hoge noorden van Engeland... we reden de versnellingsbak kapot in York en dienden naar Hull gesleept te worden, midden in de nacht in een dikke mist.... ik reed mee toen als passagier om een vriend de dagen tussen de kerst en oud/nieuw gezelschap te houden, zal ik het plaatje van Alison Moyet altijd met de winter blijven associëren, omdat dit in Engeland toen een ontzettende megahit was die heelder dagen op de radio werd platgedraaid, ik heb het over het nummer;
Invisible (van Alison Moyet dus!)
Invisible (van Alison Moyet dus!)
* denotes required fields.