MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Hoe luisteren jullie muziek?

zoeken in:
matthijs schreef:
(quote)

Zou jij zeggen dat het meeste van wat veel mensen aanduiden met 'lichte muziek' jou niet raakt of geef je puur als definitie "lichte muziek is muziek die me niet raakt" of een beetje van allebei?

Ik zie zelf Sky Radio wel als typisch lichte muziek. De teksten en emoties van de liedjes die daar gedraaid worden zijn gemiddeld wat minder verheffend dan de MuMe rotatielijst.

Maar soms zitten er tussen 'lichte' muziek ook wel wat pareltjes. Ken je 'Have A little faith in me' van John Hiatt of 'Fast Car' van Tracy chapman? Sky radio draait ze regelmatig, en ik zou het ook lichte muziek noemen. Maar wel verheffend! Overigens luister ik nooit op eigen initiatief Sky radio, omdat ik me vooral erger aan de sufheid van de muziek. Te veel lichtheid? Of leegheid?

Ik beschouw de muziek op de commerciele radio en de top 40 muziek als lichte muziek en dat raakt me inderdaad voor geen meter. Al hoewel ik me dan ook weer ga tegenspreken voor een deel want Karma Police en No Suprises van Radiohead hebben ook ooit even in de top 40 gestaan maar dat waren uitzonderingen. Ik heb het over het huidige top 40 aanbod. Wie wordt er nou serieus geraakt door bv Don't Wanna Go Home van Jason Derulo of de hits van The Black Eyed Peas ? Ja zeker kan ik Fast CAr van Tracy Chapman , prachtig lied maar dit zijn toch uitzonderingen en dat beschouw ik onderdaad als lichte muziek, en dat laat zien dat lichte muziek ook goed kan zijn maar de meeste lichte muziek zijn consumptieproducten die niet blijven hangen (voor mij dan ). Wat zwaardere albums zijn Sigur Ros - () of Slint - Spiderland , althans zo beschouw ik ze want je moet er echt voor gaan zitten en je inleven + het kwartje valt pas na een aantal luisterbeurten.

Ah Timotje, ik denk dat ik grotendeels met je meega, maar ik denk dat ik van de top40 toch nog best een groot deel waardeer. Ik leen wel s zo'n verzamelCD 'Megatop50 van 2010' ofzo en dan skip ik lekker alle nummers die ik niet om aan te horen vindt (meestal de helft) , de rest draai ik een paar x en de liedjes die ik vaker wil horen (meestal daar weer de helft van). Zet ik op een ander cd-tje...
Maar voor jou zou zoiets beetje zonde van je tijd zijn, omdat je zegt dat je maar bij uitzondering een nummer goed vindt, nietwaar?

Stijn_Slayer
'Hoe luisteren jullie naar muziek?'

Ik luister tijdens het treinreizen en het rondbrengen van de post via m'n iPod. In de trein kan ik me nog wel eens ergeren aan lawaai om me heen van de trein zelf of van reizigers. Omdat je vaak niet alles meekrijgt luister ik dan naar albums die ik al goed ken en toch wel kan volgen.

Thuis verschilt het. Achter de pc draai ik cd's of MP3's, maar er gaat niets boven het draaien van cd's, dvd-a's en lp's op de installatie (op m'n eigen kamer of in de woonkamer).

Ik draai nooit muziek in bed en gebruik nooit een koptelefoon (behalve de oortjes van de iPod). Radio is al helemaal uit den boze.

Ik luister wel vaak vrij geconcentreerd (structuralistisch i.p.v. collectief), ook al doe ik soms ondertussen ook iets anders. Alleen op feestjes is de muziek puur voor op de achtergrond.

Meestal op mijn kamer op mijn LP-speler of via mijn Cd-speler.
Ik beluister ook mijn muziek op weg naar school, met mijn oortjes.

kobe bryant fan schreef:
Ik beluister ook mijn muziek op weg naar school, met mijn oortjes.

Aha, muziek luisteren doe je met je oortjes? En eten met je mondje?

Oortjes van een I-Pod.

Haha! Ik zit n beetje flauwe grappen te maken he.
Ben nou eenmaal niet op mn mondje gevallen en zoek steeds naar het neusje van de zalm qua flauwe humor.

Ik rij gemiddeld zo'n anderhalf tot twee uur per dag en draai dan mijn cd's. Ideaal, niemand heeft van mij last en andersom. Thuis draai ik muziek vooral als achtergrond als mijn vrouw en dochtertje er ook zijn. Zijn ze weg of allebei al naar bed, dan wil ik graag een cd'tje (of mp3 via de computer) opzetten. Meestal dan met koptelefoon.

Op mijn werk draai ik ook altijd muziek, cd's of mp3's via een usb stick, maar dat is meer achtergrond. Ik kan er niet al te gefocust naar luisteren, want dan komt er te weinig uit mijn handen!

Sinds ik een abonnement op Spotify Unlimited heb, luister ik vrijwel alles via de computer. Ik heb nog een aantal cd's staan, maar dit luistert zo veel gemakkelijker. Als luie student heb ik geen zin om helemaal naar de cd-speler te lopen en er een nieuwe cd in te doen. Daarnaast is Spotify goedkoper, heeft een ruim aanbod en is het een uitstekend medium om nieuwe muziek te ontdekken. Doen ik crappy boxjes van Trust van €10,- had, luisterde ik ook regelmatig met een goedkope koptelefoon, maar mijn huidige boxen overstijgen die weer, dus gebruik ik die alleen. Echt bizar dat verschil in geluid vergeleken met toen, dat ik daarnaar heb kunnen luisteren.

Ik luister mijn muziek het meest via de laptop en de iPod. Beide beluister door mijn koptelefoon van prima kwaliteit.

Als mijn ouders niet thuis zijn sluit ik m'n iPod vaak beneden aan op de receiver met mijn vaders audio set. Gelukkig is mijn vader ook muziekliefhebber dus staat er een behoorlijke installatie in de woonkamer om optimaal van mijn muziek te genieten.

En heel zelden gooi ik nog wel eens een CD in mijn stereotoren op mijn kamer.

Het verschilt bij mij. Sowieso luister ik thuis alleen via de originele cd's of lp's, nooit via de computer. Dan kan het verschillen, soms ga ik echt gewoon voor de muziek zitten, andere keren gewoon onder het opruimen of wanneer ik achter de computer zit (lezen of huiswerk maken kan ik helaas niet met muziek). Overigens via een best dure stereo installatie. Onderweg luister ik muziek via m'n iPod classic, dus genoeg keus.

Thomas91 schreef:
Spotify (...) heeft een ruim aanbod en is het een uitstekend medium om nieuwe muziek te ontdekken.
Dat laatste ben ik met je eens en dat eerste opzich ook wel, maar er staan anders genoeg artiesten op die niet op Spotify staan. Het lekkerste vind ik toch iTunes, omdat ik dan makkelijker kan organiseren. Ook heb ik dan geen last van artiesten die niet op Spotify beschikbaar zijn. Spotify gebruik ik dan ook vooral om te oriënteren, maar uiteindelijk zal ik het album toch in iTunes zetten.

Een ander voordeel van iTunes is dat scrobblen al vanaf 50% van het nummer kan. Zo hoef ik een lang intro/outro niet te beluisteren om zeker te weten dat die gescrobbled wordt. Zeker bij al bekende nummers (intro van bv. Telegraph Road of outro van High Hopes) is dat wel een voordeel. Ook kan ik bij iTunes veel sneller zien hoe vaak ik welk nummer afgespeeld hebt. En ik kan natuurlijk vanaf Spotify niets op mijn iPod zetten.

Hoe je muziek luistert laat je toch niet afhangen van het feit of een nummer gescrobbled wordt op je Last.fm?

Het is één van de voordelen. Voor mij, als lijstjesfreak, best een mooi voordeel. Zeker als het qua kwaliteit (grotendeels) niet heel veel uitmaakt.

Muziek luisteren doe ik alleen thuis.....zitten en luisteren. Zo wil ik graag nieuwe cd's tot me nemen. En er zijn legio cd's die je eerst een aantal of zelfs flink aantal maal moet luisteren voordat het kwartje valt......zijn meestal de echte parels.
Verder hoor ik graag muziek als ik wat zit te surfen. En voorheen had ik altijd muziek aanstaan als ik me bezig hield met mijn nog grotere hobby, het lezen van stripboeken. Alleen ik blijf een man en men (het vrouwvolk althans) zegt dat die maar 1 ding tegelijk kunnen. En ergens klopt dat ook wel. Als ik lees en tegelijkertijd muziek aan heb staan kan ik me eigenlijk maar op 1 ding ten volle concentreren, dus ofwel de muziek of het (strip)boek. Ben ik aan het lezen dan fungeert de muziek dus op de achtergrond. Dan luister je dus geen muziek, maar je hoort het. En voor de meeste mensen zal dit sowieso gelden, die luisteren geen muziek maar horen het en dat is een wezenlijk verschil.
Thuis gaat het gewoon lekker over de installatie en nieuwe dingen ontdek ik vaak achter de pc en een enkele keer toch wel op een van de tv muziekzenders.....jaja, dat kan nog.

En naar en van het werk heb ik vrijwel altijd de plugs in mijn oren en mp3 speler mee met daar op een stuk of 30 geripte albums uit de eigen kast. Natuurlijk met een fatsoenlijk geluid, dus geen plugjes van 5 euro.

En natuurlijk is er muziek dat je gewoon opzet om wat te horen tijdens het opruimen of zo. En als mijn vriendin gewoon thuis is en we zetten muziek op dan is dat altijd andere muziek dan wanneer ik alleen ben. Beiden zijn we echt kind van de 80ies zeg maar, daar zit veel wat we leuk vinden, maar ik ben verder naar allerlei kanten toe uitgezwermd en zoek de randjes/grenzen en vage dingen nogal op......in het midden komen we elkaar tegen zeg maar. En zo kan ik dus net zo makkelijk iets horen van Kool & the gang als de nieuwe van Agalloch zeg maar. Die eerste vind ik gewoon leuke muziek uit oude doos, luistert altijd lekker weg en die laatste wil ik voor zitten en me mee laten voeren......eerste prima voor mijn vriendin, die laatste zou vreselijk op d'r zenuwen werken en bij de hardere stukken wordt ze gek.

Top 40 vind ik over het algemeen totaal crap......waar er voorheen echt wel leuke dingen tussen zat. En dat heeft niks met leeftijd te maken, maar gewoon met mijn (veranderde) voorkeur. Want ik sluit niks op voorhand uit, leuke/goede muziek blijft leuke/goede muziek. Maar door de jaren heen zie ik er steeds minder in staan dat me bevalt.

In Muziek > Algemeen > Actief naar muziek luisteren:

Heb nergens anders een geschikt plaatsje gevonden voor dit topic, bij deze.

Mijn "probleem" is: ik kan moeilijk actief naar muziek luisteren. Daarmee bedoel ik: geheel album opleggen, op bed of in de zetel liggen, ogen dicht en genieten van alle akkoorden en muzikale wendingen die je helemaal in vervoering brengen en naar ongekende landschappen brengen. Maar na een kwartier is dat bij mij gedaan, want: ik val in slaap. Bijvoorbeeld bij Pink Floyd. Van het album Wish You Were Here ken ik enkel het eerste nummer en het laatste nummer écht goed, omdat ik gewoon daartussen in slaap val. Ik ben wel een grote muziekliefhebber, en ik kan er echt van genieten om gewoon naar muziek te luisteren zonder iets daarbij te doen. En muziek op de achtergrond, dan kan je je niet geheel inleven naar mijn mening. Je moet je echt volop concentreren op de muziek zelf, maar dat gaat dus niet.

Hebben jullie tips om actief naar muziek te luisteren zonder in slaap te vallen? Het klinkt vreemd, maar ik veronderstel dat ik niet de enige ben die dit wel al eens meemaakt?

Ik dank u zeer

Ik heb niet zo vaak een heel album aan staan. Meestal afzonderlijke tracks.
Ik luister de ene keer aandachtig, de andere keer doe ik ondertussen iets anders.
Meestal van een plaat, CD of heel soms cassette vanaf een redelijk goeie stereo op mijn kamer.
En heel soms met een goeie koptelefoon die ik daar op aansluit.
Ook wel vaak vanaf de computer ( YouTube, Spotify) met twee kleine boxen en subwoofer.
De radio hoor ik vooral op het werk of in een andere gemeenschappelijke ruimte. Alleen bij de top 2000 of top 4000 heb ik de radio ook op mijn kamer aan.
En heel soms luister ik wat favoriete muziek op vakantie op een walkman

buizen
Een geringe concentratiespanne is sowieso een groot maatschappelijk probleem, maar oppassen nu om niet over politiek te gaan praten.
Is het verder, nu 6 jaar later, nog gelukt, SébastienY?

Luister overdag niet zoveel elpees meer.
Radio. Wel wát elpees, maar niet zoveel. Die periode komt wel weer. Des nachts wel, heerlijk: helemaal in de songs op gaan. Als je dat niet (meer) kunt mis je echt wat.
Ben momenteel meer gericht op live concerten, ook een manier om muziek te luisteren; en voor de stylen waar ik van houd (punkrock, thrashmetal, hardrock) echt de beste manier.

Koptelefoon of oordopjes wat is dat.

Haha, is dit al zes jaar geleden
Gewoon in de zetel met een biertje in de hand, meer heb ik eigenlijk niet meer nodig. En als ik niet in slaap geraak, blijft muziek de oplossing.

Ik zet een plaat op en ik ga in het midden van mijn huiskamer op het tapijt liggen.

Meestal luister ik muziek terwijl ik in de huiskamer of keuken aan de slag ben. Omdat ik part timer ben en mijn werkuren zelf mag indelen probeer ik altijd zo vroeg mogelijk op kantoor te zijn, zodat ik ook zo snel mogelijk weer thuis ben. Op bepaalde dagen heb ik dan zo'n drie uren voor mezelf voordat de rest van het gezin terug is.
Ook kan ik op kantoor naar muziek luisteren. De PC op mijn bureau is uitgerust met een hele goede geluidskaart en ik heb computerspeakers van huis meegenomen.
Zo ontduik ik ook nog een recent verbod op geluidsdragers. Per 1 januari van dit jaar is op veel kantoren een verbod op het hebben van een radio ingegaan. Als ze me nu willen verbieden om muziek te luisteren zullen ze de PC moeten afpakken .
Als ik echt moe ben kan ik muziek luisteren terwijl ik thuis op de bank lig. Ik val er niet bij in slaap (meestal dan).

Als ik 's ochtends opsta zet ik doorgaans de radio aan, die standaard is afgesteld op NPO Radio 4. Na het ochtendritueel is het tijd voor boodschappen doen en het kopen van een krant.
Om 10 uur 's ochtends luister ik even naar NPO Radio 1 voor het laatste nieuws en ik sluit de ochtend af met muziek (over de boxen) die ik meestal al vrij goed ken, dus kan ik daar gewoon wat werk bij doen.

Een paar uur per dag ben ik één en al oor als ik op de bank plaatsneem en plaat of cd over de boxen beluister. 's Avonds echter gebruik ik vaak mijn hoofdtelefoon. Dan luister ik vaak naar "klassieke" muziek (geen dag zonder Bach) en dan wil ik geconcentreerd kunnen luisteren; ook denk ik aan de buren (een goede buur is immers beter dan een verre vriend). Muziek is voor mij primair om naar te luisteren en geen achtergrond.

O ja, de computer gebruik ik een enkele keer als ik met muziek wil kennismaken - ik kan tenslotte niet alles kopen.

Ik heb sinds een jaar een gigantisch leuke muziekspeler met scrobble functie, met een geheel aan te passen interface, dus ook met leuke plaatjes van hoezen en artiesten, op de computer staan en speel vandaar alles af naar de stereo-installatie. Ik kan deze software eventueel bedienen vanaf de bank of stoel met een app op smartphone of tablet. Ook met leuke plaatjes! Keuze uit de gehele collectie met slechts één klik. Hoef ik niet meer zo te zoeken in die kast turend naar al die piepkleine lettertjes op flinterdunne zijkantjes.

De meeste CD's staan dus als flac bestanden op de computer, de kwaliteit van het geluid is gewoon hetzelfde en de 24 bits downloads klinken vaak nog beter.

Ik luister nooit meer naar de radio, alleen naar de "radio on demand" Spotify, maar alleen om muziek te ontdekken en om zo af en toe een lijstje losse nummers af te spelen als ik aan het werk ben. Ik vind overigens de kwaliteit (bitrate, aanbod, functies) van streamingsdiensten eigenlijk nog een beetje te mager om er altijd naar te luisteren. De muziektips haal ik o.a. van MuMe.

In een enkel geval draai ik nog wel eens van die grote zwarte schijven en koop ik soms zelfs een album op vinyl als de muziek mij erg goed bevalt. Gewoon omdat ik het erg leuk vind om zo nu en dan een ouderwetse elpee op een draaitafel te leggen. Verder zie ik zelf geen meerwaarde (meer) in het per se moeten hebben van heel veel fysieke exemplaren. Maar dat is weer een ander verhaal...

Hoe ik muziek luister? Tussen de bedrijven door vaak op m'n telefoon of een mp3-speler. Die laatste houd ik aan omdat-ie toch een beter geluid geeft dan mijn smartphone of tablet. Complete albums (want die luister ik het liefst) worden altijd weggeschreven in de hoogste bitrate van 320 kbps.

Maar het liefst ga ik er echt voor zitten: in de relaxfauteuil bij mijn heel behoorlijke stereo-installatie met CD-speler en platenspeler, bijvoorbeeld 's avonds laat met een biertje of een wijntje. Lekker geconcentreerd luisteren zonder wat anders te doen (nou ja, ik wil nog wel eens fictieve drums of gitaren meespelen). Ik heb een eigen muziekkamer met wanden vol CD's en LP's en daar trek ik dan toch graag een redelijk willekeurig album uit waar ik op dat moment zin in heb.

Ik heb een (gratis) Spotify-account en dat vind ik aardig om muziek te checken en te kijken of ik het interessant genoeg vind. Maar ik ben te oud geworden om m'n vastgeroeste gewoonten nog drastisch te wijzigen, dus ik koop nog steeds muziek in tastbare vorm. Al is dat een stuk minder dan een paar jaar (of vele jaren) geleden.

En soms 's nachts, als ik de slaap niet kan vatten. Dan komt die mp3-speler weer van pas. Zoek ik vaak albums uit met een nachtelijke atmosfeer. In het donker luister je nog intensiever...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.