Muziek / Algemeen / Welke informatiekanalen om "nieuwe" muziek te exploreren
zoeken in:
0
geplaatst: 5 september 2005, 13:53 uur
Interessant zijn de trajecten die je bewandelt om muziek te exploreren. Gebeurt het via vrienden & radio?
Ik veronderstel dat de meesten hier af en toe die twee geëikte paden verlaten, en op strooptocht trekken. Welke sites (behalve deze natuurlijk
) ? Welke kranten? Welke tijdschriften?
Als je naar de radio luistert, welke programma's? Misschien is het leuk om jullie persoonlijke bronnen bloot te leggen ...
Enfin, een kleine round-up van vroegere en recentere bronnen:
Tijdschriften:
- Humo (tot ongeveer '00 het ijkpunt. Daarna merkte ik dat ze zich nogal *ahum* beperken
. Toch blijft het de plaats waar het vinnigst wordt geschreven over popmuziek. )
- Oor (tot '00. Nogal richtingloos, vond ik. )
- Q (tot '01. Bleek uiteindelijk niet meer dan een modeblad
)
- Mojo (niet meer verkrijgbaar in mijn buurt. Een spijtige zaak, want hier verschenen verdraaid aardige artikels)
Krant:
- De Morgen (verdraaid aardige muziekkatern op vrijdag. Soms iets té enthousiast, maar altijd recht uit het hart geschreven
)
Radio:
- Studio Brussel (tot '99): Domino (daar kon je wat opsteken via Luc Janssens
)
- Radio 1: Cucamonga (een programma waar ze de nodige ruimte schenken voor een brede waaier van stromingen hoofdzakelijk binnen het pop/rock-kader. Steeds prachtige, breed uitwaaierende interviewreeksen rond één artiest (b.v. Nick Drake, Arno, Elvis Costello)
- Klara: Mixtuur + Jazzclub: Mixtuur werkt meestal rond één thema (b.v. het gezoem van een electronische wekker), en kent grens noch gebot ... Scandinavische orkestmuziek? Kan. Minimalisistische muziek? Kan. Treurwilgmuziek? Kan. Electronische muziek in alle kleuren en maten? Kan ...
Jazzclub: aaneengeregen door de ernstig/ironische Marc Van Hoof, behandelt hij live- & heruitgaven uit de jazzwereld.
Sites:
eigenlijk karig, vroeger pitchfork ... maar daar ben ik nu alweer een tijdje van af gestapt ...
Ik veronderstel dat de meesten hier af en toe die twee geëikte paden verlaten, en op strooptocht trekken. Welke sites (behalve deze natuurlijk
) ? Welke kranten? Welke tijdschriften?Als je naar de radio luistert, welke programma's? Misschien is het leuk om jullie persoonlijke bronnen bloot te leggen ...

Enfin, een kleine round-up van vroegere en recentere bronnen:
Tijdschriften:
- Humo (tot ongeveer '00 het ijkpunt. Daarna merkte ik dat ze zich nogal *ahum* beperken
. Toch blijft het de plaats waar het vinnigst wordt geschreven over popmuziek. )- Oor (tot '00. Nogal richtingloos, vond ik. )
- Q (tot '01. Bleek uiteindelijk niet meer dan een modeblad
)- Mojo (niet meer verkrijgbaar in mijn buurt. Een spijtige zaak, want hier verschenen verdraaid aardige artikels)
Krant:
- De Morgen (verdraaid aardige muziekkatern op vrijdag. Soms iets té enthousiast, maar altijd recht uit het hart geschreven
)Radio:
- Studio Brussel (tot '99): Domino (daar kon je wat opsteken via Luc Janssens
)- Radio 1: Cucamonga (een programma waar ze de nodige ruimte schenken voor een brede waaier van stromingen hoofdzakelijk binnen het pop/rock-kader. Steeds prachtige, breed uitwaaierende interviewreeksen rond één artiest (b.v. Nick Drake, Arno, Elvis Costello)
- Klara: Mixtuur + Jazzclub: Mixtuur werkt meestal rond één thema (b.v. het gezoem van een electronische wekker), en kent grens noch gebot ... Scandinavische orkestmuziek? Kan. Minimalisistische muziek? Kan. Treurwilgmuziek? Kan. Electronische muziek in alle kleuren en maten? Kan ...

Jazzclub: aaneengeregen door de ernstig/ironische Marc Van Hoof, behandelt hij live- & heruitgaven uit de jazzwereld.
Sites:
eigenlijk karig, vroeger pitchfork ... maar daar ben ik nu alweer een tijdje van af gestapt ...
0
geplaatst: 5 september 2005, 14:11 uur
Sites:
www.discogs.com : neem één release, bekijk discografie van project, kies label, bekijk releases op label, neem één project, bekijk discografie van project ... ad infinitum. Maar in het electronisch gebeuren zijn labels toch vaak een beter richtpunt, naar het schijnt.
Dat in combinatie met SoulSeek, en meer heb ik eigenlijk niet nodig om mijn honger te stillen.
www.discogs.com : neem één release, bekijk discografie van project, kies label, bekijk releases op label, neem één project, bekijk discografie van project ... ad infinitum. Maar in het electronisch gebeuren zijn labels toch vaak een beter richtpunt, naar het schijnt.
Dat in combinatie met SoulSeek, en meer heb ik eigenlijk niet nodig om mijn honger te stillen.
0
geplaatst: 5 september 2005, 14:21 uur
Ik beperk me dus louter tot RSS, mailinglists en messageboards/communities. Ik zit nu niet thuis, maar ik zal straks wel even een lijst posten met een greep uit de sites die ik dagelijks volg, de meeste zijn blogs van mensen wiens muzieksmaak ik deel.
De OOR koop ik heel af en toe en meestal erger ik me kapot aan die bij elkaar gegoogelde artikelen en de reviews met constant iets in de trant van "'perfectie' is een zwaar, meestal misbruikt woord, maar toch gebruik het: deze plaat is perfect". Gaaaap...! Buitenlandse bladen als Plan B, Big Takeover en Giant Robot zijn wel goed, maar kosten duur om steeds te moeten bestellen. Verder hebben we naast het kleinschalige That Dam eigenlijk geen goed muziekblad in Holland.
Radio luister ik niet, behalve een paar fijne online stations zoals Spank, No Love For Ned, GPC, KEXP en Soma.
De OOR koop ik heel af en toe en meestal erger ik me kapot aan die bij elkaar gegoogelde artikelen en de reviews met constant iets in de trant van "'perfectie' is een zwaar, meestal misbruikt woord, maar toch gebruik het: deze plaat is perfect". Gaaaap...! Buitenlandse bladen als Plan B, Big Takeover en Giant Robot zijn wel goed, maar kosten duur om steeds te moeten bestellen. Verder hebben we naast het kleinschalige That Dam eigenlijk geen goed muziekblad in Holland.
Radio luister ik niet, behalve een paar fijne online stations zoals Spank, No Love For Ned, GPC, KEXP en Soma.
0
geplaatst: 5 september 2005, 15:04 uur
SoulSeek. Even kijken bij de mensen in je lijst of er nog wat nieuwe dingen zijn en klaar is kees. Volg ook rapreviews.com en enkele Nederlandse hiphopsites, al zijn die meestal vrij laat met reviews. MuMe zelf wil ook nog wel eens helpen trouwens
.
.
0
geplaatst: 5 september 2005, 15:19 uur
Plan B is nu ook te koop in A'dam (Waterstone's, dacht ik). Erg leuk blad is dat inderdaad, ik heb er eens een meegenomen bij London Calling, eerder dit jaar.
Mijn bronnen:
tijdschriften:
Lid geweest van Oor van 1994 tot en met 2001, denk ik. Ik koop nog wel 's een los exemplaar, maar echt heel veel haal ik er niet uit. Ook omdat ze altijd een beetje achter de feiten aanlopen.
Ik koop ook wel 's een Plan B, Mojo, Q of Uncut, maar da's meer hapsnapleesvoer voor in de trein, alhoewel Plan B dus wel een leuk blad is.
internet:
Tegenwoordig mijn grootste inspiratiebron. Ik haal het meeste hiervandaan, maar lees ook het forum van de Subjectivisten en soms nl.muziek op usenet.
Net als Yak volg ik verder wat muziekweblogs, zoals Stereo, iPop, dat van Ewan Pearson, Kop'·ē·kăt' en dat van Nicole Blommers.
'in real life'
Ik kan redelijk blindvaren op de smaak van sommige vriend(inn)en en ontdek via hen ook de nodige dingen. Daarbij ga ik ook redelijk wat naar concerten, waar ik dan ook altijd wel weer nieuwe dingen ontdek (voorprogramma's, festivals, ed.).
Dat was het wel zo'n beetje.
Mijn bronnen:
tijdschriften:
Lid geweest van Oor van 1994 tot en met 2001, denk ik. Ik koop nog wel 's een los exemplaar, maar echt heel veel haal ik er niet uit. Ook omdat ze altijd een beetje achter de feiten aanlopen.
Ik koop ook wel 's een Plan B, Mojo, Q of Uncut, maar da's meer hapsnapleesvoer voor in de trein, alhoewel Plan B dus wel een leuk blad is.
internet:
Tegenwoordig mijn grootste inspiratiebron. Ik haal het meeste hiervandaan, maar lees ook het forum van de Subjectivisten en soms nl.muziek op usenet.
Net als Yak volg ik verder wat muziekweblogs, zoals Stereo, iPop, dat van Ewan Pearson, Kop'·ē·kăt' en dat van Nicole Blommers.
'in real life'
Ik kan redelijk blindvaren op de smaak van sommige vriend(inn)en en ontdek via hen ook de nodige dingen. Daarbij ga ik ook redelijk wat naar concerten, waar ik dan ook altijd wel weer nieuwe dingen ontdek (voorprogramma's, festivals, ed.).
Dat was het wel zo'n beetje.

0
dutch2
geplaatst: 5 september 2005, 15:46 uur
Ik gebruik de recensies in de Oor (lees ik al zo'n 25 jaar en sommige recensenten zijn erg betrouwbaar) en de recensies op de website van The Rolling Stone. Verder natuurlijk de muziek die ik door enthousiaste reacties op Music Meter heb ontdekt (CocoRosie en Sufjan Stevens om er een paar te noemen).
0
geplaatst: 5 september 2005, 16:04 uur
Ik lees regelmatig de WRC websites. Mensen als Jack Feeny en Brad Holmes hebben zo'n beetje dezelfde smaak als ik(op een paar uitzonderingen na natuurlijk. Verder lees ik veel van Mark Prindle, maar dat komt meer door zijn hilarische reviews, want ik heb nog nooit een album genomen vanwege zijn aanbevelingen.
Daarnaast natuurlijk deze site en ik houd af en toe www.metacritic.com[/url] in de gaten.
Daarnaast natuurlijk deze site en ik houd af en toe www.metacritic.com[/url] in de gaten.
0
geplaatst: 5 september 2005, 16:06 uur
Yak schreef:
Ow, da's goed nieuws! Zal er zo even langsfietsen.
(quote)
Ow, da's goed nieuws! Zal er zo even langsfietsen.
Mmm, ik weet niet zeker of het Waterstone's was, maar als het dan toch ergens verkrijgbaar moet zijn, lijkt me dat wel de meest voor de hand liggende winkel.
0
geplaatst: 5 september 2005, 16:49 uur
Ik ben eigenlijk pas een jaar of 4 serieus met muziek bezig. Ik heb geen vrienden die ook muziekgek zijn en ik luister eigenlijk nooit naar de radio, dus de 'geijkte paden' waar Zach het over heeft vallen bij mij direct al weg. Ook lees ik geen muziekbladen (hooguit af en toe iets in de krant). Ik haal eigenlijk al mijn informatie van het internet. Toen ik mijn muzikale odyssee begon, wilde ik uiteraard weten wat de goeie bands zijn en wat hun beste albums (ik had geen zin om dat allemaal zelf uit te vinden). Dus ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik algauw uit bij de extensieve muziekdatabase op www.scaruffi.com[/url]. Een gigantische berg informatie over duizende bands, echt te veel om op te noemen. Ik heb van deze site sindsdien een hele hoop geleerd over de rockmuziek en bovendien talloze ontdekkingen gedaan die mijn muzikale beleving zeer ten goede kwamen. De beheerder van de site is een kritisch menneke, en houdt er een paar controversiële meningen op na (Beatles, Elvis, Radiohead, waardoor veel mensen direct afhaken), maar als je de tijd neemt om te lezen wat hij te zeggen heeft, kom je erachter dat het vaak helemaal zo gek nog niet is. Goede smaak kan je hem in ieder geval moeilijk ontzeggen. Bovendien ken ik niemand die meer muziek kent dan deze meneer. Dat alleen al maakt het voor mij de moeite waard om zijn oordeel te beschouwen.
Verder haal ik natuurlijk ook muziektips bij kennissen op Soulseek, en zijn er nog wat andere sites, uiteraard Allmusic en (Misschien dat jullie hem kennen) Julian Cope's Head heritage.
En sinds een maand of 2, 3 ben ik nu dus ook hier te vinden voor discussies en tips over muziek, iets wat ik voorheen VEEL te weinig kon doen. Mijn dank dus aan Jordy voor het opzetten van deze site!
Verder haal ik natuurlijk ook muziektips bij kennissen op Soulseek, en zijn er nog wat andere sites, uiteraard Allmusic en (Misschien dat jullie hem kennen) Julian Cope's Head heritage.
En sinds een maand of 2, 3 ben ik nu dus ook hier te vinden voor discussies en tips over muziek, iets wat ik voorheen VEEL te weinig kon doen. Mijn dank dus aan Jordy voor het opzetten van deze site!
0
Sietse
geplaatst: 5 september 2005, 17:05 uur
Iets waarover ik mij tot nu toe verbaas is dat nog niemand het blad Gonzo Circus heeft genoemd. Dit blad is voor mij al sinds een jaar of 10 het blad om te lezen. 6 maal per jaar word je verrast met weer de meeste nieuwe dingen. Goede recensies (zijn er altijd heel veel, wat ook wel mag als je maar eens in de 2 maanden uitkomt) en god weet wat allemaal nog niet meer.
Ik ben ooit begonnen met Oor lezen, had mijn broer een abo op. Toen ging daar een of andere gozeer weg en werd de oor steeds meer een pop blad. Toen ontdekte ik dus Gonzo Circus en toen ging er een wereld voor mij open. Zit ook altijd een cd bij, dus dat is fijn.
Nu gebruik ik ook internet net als grote bron, zo krijg ik wekelijks Vital Weekly binnen, wat eigenlijk toch wel het belangrijkste mailing listje is voor de meer experimentele electronische muziek. Verder lees ik af en toe wat op Pitchfork Media, MuMe, Allmusic.com en soulseek forum.
Dit laatste duit natuurlijk al aan dat ik ook soulseek gebruik, en in de ondertussen 4 1/2 jaar dat ik daar zit heb ik een redelijk grote kring om mij heen opgebouwd waar ik iets aan heb. Heb een userlist van over de 400 mensen en ontzettend veel connecties die netzoals ik altijd op zoek zijn naar nieuwe dingen. Heb zo ontzettend veel leren kennen en ben daar nog steeds mee bezig.
Soms kijk ik ook nog wel op discogs, maar sinds dat ze zijn over gegaan op alle soorten muziek steeds minder want veelal zijn de discogs van artiesten en labels niet meer compleet omdat ze het niet bij kunnen houden...
Ik ben ooit begonnen met Oor lezen, had mijn broer een abo op. Toen ging daar een of andere gozeer weg en werd de oor steeds meer een pop blad. Toen ontdekte ik dus Gonzo Circus en toen ging er een wereld voor mij open. Zit ook altijd een cd bij, dus dat is fijn.
Nu gebruik ik ook internet net als grote bron, zo krijg ik wekelijks Vital Weekly binnen, wat eigenlijk toch wel het belangrijkste mailing listje is voor de meer experimentele electronische muziek. Verder lees ik af en toe wat op Pitchfork Media, MuMe, Allmusic.com en soulseek forum.
Dit laatste duit natuurlijk al aan dat ik ook soulseek gebruik, en in de ondertussen 4 1/2 jaar dat ik daar zit heb ik een redelijk grote kring om mij heen opgebouwd waar ik iets aan heb. Heb een userlist van over de 400 mensen en ontzettend veel connecties die netzoals ik altijd op zoek zijn naar nieuwe dingen. Heb zo ontzettend veel leren kennen en ben daar nog steeds mee bezig.
Soms kijk ik ook nog wel op discogs, maar sinds dat ze zijn over gegaan op alle soorten muziek steeds minder want veelal zijn de discogs van artiesten en labels niet meer compleet omdat ze het niet bij kunnen houden...
0
geplaatst: 5 september 2005, 18:12 uur
- sites van goede labels (en hun fora)
- ook sites als pitchfork en Igloomag
- discogs
- soulseek
- Vuile Toon internetradio (maar zijn die gestopt ofzo?)
- Gonzo inderdaad, maar pas sinds kort eigenlijk
- een aantal users op musicmeter, maar daar zit tegenwoordig weinig schot in (kom op!!)
- vrienden met dezelfde smaak
- feestjes
- en niet te vergeten: de livestream van Void Settler
- ook sites als pitchfork en Igloomag
- discogs
- soulseek
- Vuile Toon internetradio (maar zijn die gestopt ofzo?)
- Gonzo inderdaad, maar pas sinds kort eigenlijk
- een aantal users op musicmeter, maar daar zit tegenwoordig weinig schot in (kom op!!)

- vrienden met dezelfde smaak
- feestjes
- en niet te vergeten: de livestream van Void Settler

0
geplaatst: 5 september 2005, 18:51 uur
Het meeste is op het moment wel afkomstig van deze site.
Verder neus ik nog wel eens op de computer van een aantal users van musicmeter.
Audioscrobbler/last.fm
platomania
Willem
Verder neus ik nog wel eens op de computer van een aantal users van musicmeter.
Audioscrobbler/last.fm
platomania
Willem
0
geplaatst: 5 september 2005, 21:10 uur
Kom je nu mee!

Maar ze hadden 'm inderdaad niet. Tenzij ik én niet goed gekeken heb, én dat het meisje achter de balie niet weet wat ze in huis heeft.
0
geplaatst: 5 september 2005, 21:53 uur
Oh, balen. 
Maar als Waterstone's het niet heeft, wie dan wel? Ik waag er wel 's een mailtje aan naar Plan B.

Maar als Waterstone's het niet heeft, wie dan wel? Ik waag er wel 's een mailtje aan naar Plan B.
0
ElMeroMero
geplaatst: 5 september 2005, 22:11 uur
Ik doe maar wat. Soms pak ik in de platenzaak of bij een concert een plaat uit de schappen omdat ik het hoesje mooi vind en ik zap een beetje rond op internet en Soulseek voor nieuwe artiesten die me qua naam wel aanspreken. Maar van een planmatige aanpak/methode is bij mij vaak geen sprake. 
Eigenlijk ben ik wat dat betreft een soort muzikale strandjutter of zo.

0
geplaatst: 5 september 2005, 22:20 uur
ElMeroMero schreef:
Maar van een planmatige aanpak/methode is bij mij vaak geen sprake.
Maar van een planmatige aanpak/methode is bij mij vaak geen sprake.
Ho ho strandjutten vereist een enorme strakke logistiek en planning

0
geplaatst: 5 september 2005, 22:22 uur
Vroeger was het meer luisteren bij vrienden, in platenzaken, Oor, e.d. De laatste tijd gebruik ik echter vaak de webshopwinkels als muziekbron zoals:
Amazon.com
Amazon.co.uk
Amazon.de
Amazon.fr
Bij verschillende albums op de Amazon-sites kun je korte fragmenten beluisteren en meestal staan er recencies bij. Ook kun je bij Amazon top 25 lijsten invullen. Daar staan soms ook albums bij die mij interessant lijken.
Ik ben verder nogal een surround sound liefhebber en koop daarom ook op de bonnefooi veel sacd's en dvd-audio's. Daardoor heb ik op de gok soms minder leuke maar ook steengoede muziek ontdekt zoals Porcupine Tree, Dredg, Herbert Grönemeyer en Beck. Ook al wat bekendere muziek zoals van David Bowie, Sting en R.E.M. heb ik daardoor meer weten te waarderen.
En last-but-not-least: MuMe. Door MuMe heb ik bands zoals A Perfect Circle en Oceansize ontdekt. Waarvoor mijn dank!
Amazon.com
Amazon.co.uk
Amazon.de
Amazon.fr
Bij verschillende albums op de Amazon-sites kun je korte fragmenten beluisteren en meestal staan er recencies bij. Ook kun je bij Amazon top 25 lijsten invullen. Daar staan soms ook albums bij die mij interessant lijken.
Ik ben verder nogal een surround sound liefhebber en koop daarom ook op de bonnefooi veel sacd's en dvd-audio's. Daardoor heb ik op de gok soms minder leuke maar ook steengoede muziek ontdekt zoals Porcupine Tree, Dredg, Herbert Grönemeyer en Beck. Ook al wat bekendere muziek zoals van David Bowie, Sting en R.E.M. heb ik daardoor meer weten te waarderen.
En last-but-not-least: MuMe. Door MuMe heb ik bands zoals A Perfect Circle en Oceansize ontdekt. Waarvoor mijn dank!

0
ElMeroMero
geplaatst: 5 september 2005, 22:25 uur
Misschien in het echt wel maar in mijn luie zetel voor mijn puttertje valt dat wel mee hoor

0
geplaatst: 5 september 2005, 22:48 uur
Vroeger luisterde ik heel veel radio om nieuwe muziek te ontdekken. Ik hoopte altijd dat mijn schoolrooster een vrije woensdagmiddag bevatte, omdat dan Nozems-a-Gogo van de VPRO-radio van 13.00 tot 16.00 veel nieuwe (alternatieve) muziek draaide. Andere radioprogramma's die ik graag luisterde waren Krapuul-de-Luxe (iets meer Dance-gericht) met Luc Janssen op de woensdagavond, Op Slag van Maandag op zondagavond. En verder was ik een liefhebber van de zogenaamde 'Vara-dinsdag' en zo af en toe de 'KRO-zondag' (behalve dan het akelige programma Weeshuis van de Hits uiteraard...). Door de horizontale programmering destijds ben ik veel minder intensief radio gaan luisteren. Want 'goede muziek' werd ineens op onmogelijke tijden uitgezonden. Kink FM was de volgende stap. Dat heb ik vanaf het begin meteen omarmd, 24 uur per dag prima muziek. Maar ook dat werd alras minder, maar dat ligt niet aan de zender, want het blijft een verademing in radioland. Nu is het voornamelijk internet wat de klok slaat natuurlijk. Een beetje de standaarddingen, die de meeste mensen hierboven genoemd hebben (3voor12, Allmusic, Pitchfork, FreakOlympics, NME, OOR, Subjectivisten, RollingStone etc). Intensief radio luisteren is er tegenwoordig helemaal niet meer bij.
Daarnaast ben ik nog steeds(!) lid van OOR, maar denk er sterk over om na 15 jaar mijn lidmaatschap op te zeggen, want dat blad lijkt meer op een glossy magazine dan op een muziekblad. Verder lees ik af en toe aardige artikelen in Aloha, of in een buitenlands muziektijdschrift als ik in een vliegtuig zit ofzo.
En nu is het natuurlijk MuMe wat de klok slaat!
Daarnaast ben ik nog steeds(!) lid van OOR, maar denk er sterk over om na 15 jaar mijn lidmaatschap op te zeggen, want dat blad lijkt meer op een glossy magazine dan op een muziekblad. Verder lees ik af en toe aardige artikelen in Aloha, of in een buitenlands muziektijdschrift als ik in een vliegtuig zit ofzo.
En nu is het natuurlijk MuMe wat de klok slaat!
0
geplaatst: 5 september 2005, 23:06 uur
Ik kan wel zien dat André van dezelfde generatie is als ik: ik had zo'n beetje hetzelfde kunnen schrijven (en ook ik denk om de OOr na 15 jaar op te zeggen: jazeker exact evenveel jaar als André blijkbaar).
Ook qua radio herken ik alles.
Nu is het vooral internet. En radio draai ik al wat jaartjes niet meer.
Ook qua radio herken ik alles.
Nu is het vooral internet. En radio draai ik al wat jaartjes niet meer.
0
geplaatst: 5 september 2005, 23:08 uur
Ik ben dan toch duidelijk van de internet-generatie
Radio hou ik niet zo van, en tijdschriften.. ach ja.. ik heb de OOR regelmatig gekocht nog net voordat het internet groot werd maar tegenwoordig vind je alles wat in de OOR staat driedubbel op internet dus is het vrij overbodig 
Radio hou ik niet zo van, en tijdschriften.. ach ja.. ik heb de OOR regelmatig gekocht nog net voordat het internet groot werd maar tegenwoordig vind je alles wat in de OOR staat driedubbel op internet dus is het vrij overbodig 
0
geplaatst: 5 september 2005, 23:17 uur
Maar dat ben ik ook: ik heb daarnaast alleen andere tijden meegemaakt: de internetloze tijd. En heel eerlijk: dat was eigenlijk ook heel leuk. B.v dat nu iedereen een nieuwe release al ruim van te voren heeft gehoord, was toen niet zo.
Het was veel leuker om naar een release-datum uit te kijken en dan op je fietsje je favoriete LP te gaan halen (desnoods door weer en wind). Heel vaak kende je de hoes nog niet eens.
Maar qua informatievergaring vind ik dit internet-tijdperk veel leuker: ik ontdek ook veel meer. Er valt thuis nu lekker veel te beluisteren, waar je voorheen naar de lokale platenboer moest gaan en vriendelijk vragen of je die ene LP/CD even mocht beluisteren.
0
geplaatst: 5 september 2005, 23:37 uur
Er valt thuis nu lekker veel te beluisteren, waar je voorheen naar de lokale platenboer moest gaan en vriendelijk vragen of je die ene LP/CD even mocht beluisteren.
Ook herkenbaar voor mij. Heel veel luisteren in de platenzaak!Alleen was het altijd moeilijk kiezen, want meestal had ik geld om één album te kopen, dus meestal kiezen uit een stapeltje van 5 cd's. Nu luister ik al die gemiste dingen van destijds met terugwerkende kracht terug.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 6 september 2005, 20:17 uur
Internet is voor mij bron nummer 1. MusicMeter heeft afgelopen tijd het meeste invloed gehad op welke 'algemene' albums ik moest luisteren, en heeft me zeker ook begeleid bij specialistische keuzes. Om specialismes verder uit te diepen is MusicMeter nog veel te klein; voor het ontdekken van bijv. mooie surfrock en shoegaze dingen gebruik ik Soulseek.
Zoals ik vroeger de verschillende edities van Oor's pop-encyclopedie opvrat, vul ik tegenwoordig de MB's in mijn hoofd met behulp van de Allmusic guide. Verder ontdek ik zo nu en dan eens wat leuks via het bestuderen van statistieken op het vermakelijke AudioScrobbler. Internet is er voor mij dus vooral om me gericht mee de diepte in te oriënteren.
Om me in de breedte te oriënteren is er informatiekanaal 2: vrienden. Door hun heb ik bijv. geweldige reggae-, techno en ook latinmuziek leren kennen, en zit momenteel A Perfect Circle in mijn wekkerradio. Daarnaast heb ik géén raszuivere (death)metal-vrienden, dus eigenlijk weet ik me dan ook niet zo comfortabel in de belevingswereld ervan te verplaatsen. Zelfde geldt nog steeds voor klassiek, jazz en hip-hop: Het fundament voor het kunnen proeven en begrijpen (en later ook kunnen waarderen), ligt toch vaak bij de personen waar je veel mee omgaat.
Zoals ik vroeger de verschillende edities van Oor's pop-encyclopedie opvrat, vul ik tegenwoordig de MB's in mijn hoofd met behulp van de Allmusic guide. Verder ontdek ik zo nu en dan eens wat leuks via het bestuderen van statistieken op het vermakelijke AudioScrobbler. Internet is er voor mij dus vooral om me gericht mee de diepte in te oriënteren.
Om me in de breedte te oriënteren is er informatiekanaal 2: vrienden. Door hun heb ik bijv. geweldige reggae-, techno en ook latinmuziek leren kennen, en zit momenteel A Perfect Circle in mijn wekkerradio. Daarnaast heb ik géén raszuivere (death)metal-vrienden, dus eigenlijk weet ik me dan ook niet zo comfortabel in de belevingswereld ervan te verplaatsen. Zelfde geldt nog steeds voor klassiek, jazz en hip-hop: Het fundament voor het kunnen proeven en begrijpen (en later ook kunnen waarderen), ligt toch vaak bij de personen waar je veel mee omgaat.
0
geplaatst: 26 februari 2021, 08:45 uur
Hier is een hele tijd niks in gepost, dus wellicht tijd om deze (zeker in Corona-tijden handige) draad maar weer eens naar boven te halen.
Ik hou van - en koop - relatief veel 'nieuwe' muziek, (voor mij dan), en besteed redelijk wat tijd aan het speuren naar voor mij onbekende bandjes en onbekend werk. Ja, hoe kom je daar dan aan? Buiten het bezoeken van concerten waar 'voor mij nieuwe' muzikanten voor drie man en een paardenkop de meest fantastische concerten geven, is het internet op dit ogenblik voor mij de voornaamste bron voor nieuwe muziek:
- de site subjectivisten, en dan met name Senzor. Voor al uw sfeervolle, duistere klanken.
- Mijn Belgische goudmijntje 'Dansende Beren'. In vergelijking met onze zuiderburen komen wij in Nederland er maar bekaaid af qua 'serieuze', onafhankelijke muziekjournalistiek.
- De site 'Daily Indie'
- de 'Noisy' site
- Muzieksites 'KEXP' en 'Audiotree', waar muzikanten live optreden
- het Youtubekanaal 'The needledrop'. Na een tijdje begin ik me te ergeren aan de persoon achter het kanaal, maar haal er toch wel eens wat leuks vandaan
- en tenslotte: ik vraag ook regelmatig aan het personeel van de platenzaak waar ik binnen kom 'of ze nog leuke lokale muziek hebben'. Dit doe ik met name in het buitenland, en dat heeft me echt hele interessante nieuwe muziek opgeleverd. Steden als Newcastle en Athene hebben PRIMA platenzaken.
Ik hou van - en koop - relatief veel 'nieuwe' muziek, (voor mij dan), en besteed redelijk wat tijd aan het speuren naar voor mij onbekende bandjes en onbekend werk. Ja, hoe kom je daar dan aan? Buiten het bezoeken van concerten waar 'voor mij nieuwe' muzikanten voor drie man en een paardenkop de meest fantastische concerten geven, is het internet op dit ogenblik voor mij de voornaamste bron voor nieuwe muziek:
- de site subjectivisten, en dan met name Senzor. Voor al uw sfeervolle, duistere klanken.
- Mijn Belgische goudmijntje 'Dansende Beren'. In vergelijking met onze zuiderburen komen wij in Nederland er maar bekaaid af qua 'serieuze', onafhankelijke muziekjournalistiek.
- De site 'Daily Indie'
- de 'Noisy' site
- Muzieksites 'KEXP' en 'Audiotree', waar muzikanten live optreden
- het Youtubekanaal 'The needledrop'. Na een tijdje begin ik me te ergeren aan de persoon achter het kanaal, maar haal er toch wel eens wat leuks vandaan
- en tenslotte: ik vraag ook regelmatig aan het personeel van de platenzaak waar ik binnen kom 'of ze nog leuke lokale muziek hebben'. Dit doe ik met name in het buitenland, en dat heeft me echt hele interessante nieuwe muziek opgeleverd. Steden als Newcastle en Athene hebben PRIMA platenzaken.
2
geplaatst: 26 februari 2021, 15:37 uur
Grappig om een oude reactie van mij terug te lezen. Compleet achterhaald inmiddels. Muziekmedia op papier is inmiddels echt iets van vroeger.
Mijn voornaamste bronnen:
- Spotify: Release Radar/Discover Weekly. De algoritmes doen hun werk goed, maar misschien ook te goed. Alleen hier op blind varen zorgt voor tunnelvisie, dus daar buiten check ik ook:
- MusicMeter topics MuMeAfrekening en Song van het Jaar: een paar users hier vaart duidelijk een eigen muzikale weg (i.p.v. de bekende radiostations/mainstream-kanalen te volgen) die mij vaak ook wel ligt, ik doe daar een hoop ontdekkingen op.
- RYM (rateyourmusic.com) voor meer exotische muziek
- Spotify-playlists: Heavy Rotation: 2021 van Job de Wit, Radio 6 Music, Radio Nova, Counter Culture en La Playlist de France Inter.
En om de spontaniteit van het luisteren niet uit het oog te verliezen, ook de uitstekende podcasts van dj St. Paul (mn. indie/pop/soul/beetje dance en hiphop) via TivoliVredenburg) en Charlotte Adigéry (dwarse beats/wereld, via StuBru). Verder heb ik nog een vriend die albums tipt die 9 van de 10 niet op MuMe staan, dat houdt het ook wel spannend.
En radio luisteren vind ik op zijn tijd ook fijn, met name Franse zenders op de een of andere manier.
Mijn voornaamste bronnen:
- Spotify: Release Radar/Discover Weekly. De algoritmes doen hun werk goed, maar misschien ook te goed. Alleen hier op blind varen zorgt voor tunnelvisie, dus daar buiten check ik ook:
- MusicMeter topics MuMeAfrekening en Song van het Jaar: een paar users hier vaart duidelijk een eigen muzikale weg (i.p.v. de bekende radiostations/mainstream-kanalen te volgen) die mij vaak ook wel ligt, ik doe daar een hoop ontdekkingen op.
- RYM (rateyourmusic.com) voor meer exotische muziek
- Spotify-playlists: Heavy Rotation: 2021 van Job de Wit, Radio 6 Music, Radio Nova, Counter Culture en La Playlist de France Inter.
En om de spontaniteit van het luisteren niet uit het oog te verliezen, ook de uitstekende podcasts van dj St. Paul (mn. indie/pop/soul/beetje dance en hiphop) via TivoliVredenburg) en Charlotte Adigéry (dwarse beats/wereld, via StuBru). Verder heb ik nog een vriend die albums tipt die 9 van de 10 niet op MuMe staan, dat houdt het ook wel spannend.

En radio luisteren vind ik op zijn tijd ook fijn, met name Franse zenders op de een of andere manier.
0
Zack
geplaatst: 26 februari 2021, 18:27 uur
Met mate doe ik dat door keuze/tijdgebrek. Heb dat wel meer gedaan , maar nu kom ik dan iets tegen en probeer dat uit. Kanalen zijn divers.
Ik volg dus niet echt een kanaal , maar kom her en der wat tegen of via muziekvrienden en beluister dat dan als het mijn interesse heeft qua (sub)genre.
Ik volg dus niet echt een kanaal , maar kom her en der wat tegen of via muziekvrienden en beluister dat dan als het mijn interesse heeft qua (sub)genre.
* denotes required fields.