Muziek / Algemeen / Verband tussen muziek en kleding/leefstijl
zoeken in:
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 16:23 uur
ik ga voor mijn profielwerkstuk het verband onderzoeken waarom je meestal kan zien wat voor muziek bepaalde mensen luisteren,
aan hiphoppers hier zie je het al aan het woord weet je dat ze naar hip hop luisteren maar waarom?? heeft een lage kruis iets te maken met de soort muziek de je luisterd? of is de muziek die je luisterd een uitdrukking van jezelf.
toch denk ik vaak als ik een stijve man zie dat hij waarschijnlijk klassieke muziek luisterd, mijn verklaring zou hiervoor zijn dat klassieke muziek heel recht en gecompliceerd in elkaar zit.
maar er zijn zat slimme hiphoppers en nou breng ik meteen een nieuwe discussie op.
heeft slimheid iets te maken met wat voor een muziek je luisterd??
ik zou graag zo veel mogelijk reacties en discussies willen krijgen zodat ik kan bedenken in welke hoek ik het kan zoeken.
Ik heb nog nooit zoiets gedaan en ik ben heel benieuwt naar jullie reacties
alvast bedankt!!
liefs roos
aan hiphoppers hier zie je het al aan het woord weet je dat ze naar hip hop luisteren maar waarom?? heeft een lage kruis iets te maken met de soort muziek de je luisterd? of is de muziek die je luisterd een uitdrukking van jezelf.
toch denk ik vaak als ik een stijve man zie dat hij waarschijnlijk klassieke muziek luisterd, mijn verklaring zou hiervoor zijn dat klassieke muziek heel recht en gecompliceerd in elkaar zit.
maar er zijn zat slimme hiphoppers en nou breng ik meteen een nieuwe discussie op.
heeft slimheid iets te maken met wat voor een muziek je luisterd??
ik zou graag zo veel mogelijk reacties en discussies willen krijgen zodat ik kan bedenken in welke hoek ik het kan zoeken.
Ik heb nog nooit zoiets gedaan en ik ben heel benieuwt naar jullie reacties
alvast bedankt!!
liefs roos
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 16:32 uur
Het heeft ermee te maken dat bij veel muziekstromigen ook een hele cultuur hoort. Veel mensen willen dan bij die cultuur horen. Of mensen gaan zich net zo kleden/gedragen als hun muzikale helden. Maar ik denk dat het vooral die muziekcultuur is waar mensen ook bij willen horen. Het laat ook zien waar je voor staat. En misschien zijn sommige mensen wel trots om bij een bepaalde muziekcultuur te horen en zij willen dat dus uiten. Dat zijn enkele gedachten die nu in eerste instantie bij mij opkomen. Misschien kom ik hier later nog wat uitgebreiden op terug, want interessant is het zeker. 

0
geplaatst: 7 oktober 2010, 16:54 uur
Achter de laag hangende broeken (en de ruime schoenen!) zit een enorme geschiedenis, volgens mij.
Het ontstond in de getto's, waar criminaliteit hoog was, en d'r uiteraard mensen de bak in draaiden.. Deze criminelen mochten in de gevangenis geen riem en geen veters dragen, want daarmee zouden ze iemand anders kunnen aanvallen of zichzelf daarmee op kunnen hangen.. Daarom werden de riemen en veters ingenomen en moesten de gevangenen het zonder doen. Daardoor hing hun broek behoorlijk laag en gingen de schoenen ruim zitten. Als ze vervolgens vrij waren, hielden ze deze stijl aan en bleven hun broeken laag dragen.. En zo waren er ook rappers die deze stijl overnamen of zelf bezaten, en zo ontstond een kledingstijl voor hiphoppers.
Volgens mij ging het ongeveer zo, ik kan er ook naast zitten.. hiphoppers, help mij of vul mij aan?
De geschiedenis van een bepaalde leefstijl of van een bepaalde leefomgeving heeft dus veel invloed op de muziek die iemand luistert, denk ik, en dus indirect ook op de kledingstijl..
Misschien dat je hier wat mee kan?
Het ontstond in de getto's, waar criminaliteit hoog was, en d'r uiteraard mensen de bak in draaiden.. Deze criminelen mochten in de gevangenis geen riem en geen veters dragen, want daarmee zouden ze iemand anders kunnen aanvallen of zichzelf daarmee op kunnen hangen.. Daarom werden de riemen en veters ingenomen en moesten de gevangenen het zonder doen. Daardoor hing hun broek behoorlijk laag en gingen de schoenen ruim zitten. Als ze vervolgens vrij waren, hielden ze deze stijl aan en bleven hun broeken laag dragen.. En zo waren er ook rappers die deze stijl overnamen of zelf bezaten, en zo ontstond een kledingstijl voor hiphoppers.
Volgens mij ging het ongeveer zo, ik kan er ook naast zitten.. hiphoppers, help mij of vul mij aan?

De geschiedenis van een bepaalde leefstijl of van een bepaalde leefomgeving heeft dus veel invloed op de muziek die iemand luistert, denk ik, en dus indirect ook op de kledingstijl..
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 16:58 uur
Klinkt 't zo ongeloofwaardig dan?
Mij is 't in ieder geval zo verteld op school tijdens 'n project.
Misschien is het in mijn herinnering iets verdraaid, maar de grote lijnen zullen hetzelfde zijn gebleven..
Mij is 't in ieder geval zo verteld op school tijdens 'n project.

Misschien is het in mijn herinnering iets verdraaid, maar de grote lijnen zullen hetzelfde zijn gebleven..
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 16:59 uur
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:00 uur
Hahah, nou, misschien dat een hiphopgeschiedenis expert dit kan bevestigen of volledig met de grond gelijk kan maken? 

0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:03 uur
das wel heel interessant daar was ik nog niet echt op gekomen
maar dan word mijn punt weer van, dat mensen die nu beginnen met hiphop luisteren die doen dat gwoon na? en mensen die hardrock luisteren die doen hun gwoon na.
maar luister je muziek dan alleen maar om erbij te horen? of om een bepaalde groep te vinden??
maar dan word mijn punt weer van, dat mensen die nu beginnen met hiphop luisteren die doen dat gwoon na? en mensen die hardrock luisteren die doen hun gwoon na.
maar luister je muziek dan alleen maar om erbij te horen? of om een bepaalde groep te vinden??
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:06 uur
't Is toch vooral een afkomst en de situatie waarin je zit, denk ik.. Als je in een net gezin woont in een keurige wijk waar je opgroeit met klassieke muziek, je zelf ook eerder klassieke muziek gaat maken..
Ik denk dat je je óf qua muziek (en dat blijkt toch een belangrijk punt te zijn blijkt) je bij een groep mensen schaart en je je vervolgens aan deze mensen aanpast, of je schaart je bij een groep mensen qua levenstijl en neemt de muziekstijl over, ik denk dat 't in ieder geval veel invloed op elkaar heeft.
't Klinkt nu allemaal heel vaag, heb niet zo heel veel tijd om alles op 'n rijtje te zetten, want ik moet ongeveer nu weg, maar ik plaats nog wel een uitgebreider berichtje hier neer.. 't Is in ieder geval een interessant genoeg onderwerp.
Ik denk dat je je óf qua muziek (en dat blijkt toch een belangrijk punt te zijn blijkt) je bij een groep mensen schaart en je je vervolgens aan deze mensen aanpast, of je schaart je bij een groep mensen qua levenstijl en neemt de muziekstijl over, ik denk dat 't in ieder geval veel invloed op elkaar heeft.
't Klinkt nu allemaal heel vaag, heb niet zo heel veel tijd om alles op 'n rijtje te zetten, want ik moet ongeveer nu weg, maar ik plaats nog wel een uitgebreider berichtje hier neer.. 't Is in ieder geval een interessant genoeg onderwerp.

0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:20 uur
Ik denk niet dat je geboren wordt met een bepaalde muzikale voorkeur ofzo. En ook niet dat je muzieksmaak onveranderlijk is. Ik denk dat je hele smaak voortvloeit uit je opvoeding en omgeving, dat je dus inderdaad gewoon nadoet wat andere om je heen doen. neemt niet weg dat muziekstijlen natuurlijk moeten ontstaan.
Dit komt denk ik doordat (sommige) mensen, tegenwoordig met name jongeren, zich graag willen afscheiden van "de rest". En muziek is een van de belangrijkste eigenschappen van een cultuur dus ook een van de belangrijkste manieren om je af te scheiden. De nieuwe muziek soort hangt dan natuurlijk af van de creativiteit van de bedenker en wat hij aan "instrumenten" ter beschikking heeft. (bij de hiphoppers bijvoorbeeld geen, waardoor de beat het belangrijkste instrument werd). Vervolgens is er een groep mensen die zich bij deze "cultuur aansluit" omdat zij zich ook willen afsluiten, et voila een nieuwe muziekstijl is geboren.
maar om op het onderwerp terug te komen. ik denk dat, mits je geen briljante en creatieve geest bent, je voorkeur volledig afhangt van je omgeving, en dat je je aansluit bij de cultuur die het meest dominant op je af komt.
vriendelijke groeten
Dit komt denk ik doordat (sommige) mensen, tegenwoordig met name jongeren, zich graag willen afscheiden van "de rest". En muziek is een van de belangrijkste eigenschappen van een cultuur dus ook een van de belangrijkste manieren om je af te scheiden. De nieuwe muziek soort hangt dan natuurlijk af van de creativiteit van de bedenker en wat hij aan "instrumenten" ter beschikking heeft. (bij de hiphoppers bijvoorbeeld geen, waardoor de beat het belangrijkste instrument werd). Vervolgens is er een groep mensen die zich bij deze "cultuur aansluit" omdat zij zich ook willen afsluiten, et voila een nieuwe muziekstijl is geboren.
maar om op het onderwerp terug te komen. ik denk dat, mits je geen briljante en creatieve geest bent, je voorkeur volledig afhangt van je omgeving, en dat je je aansluit bij de cultuur die het meest dominant op je af komt.
vriendelijke groeten
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:26 uur
roosroosje schreef:
Het is een heel menselijk fenomeen om ergens bij te willen horen. Dus het zal vaak genoeg gebeuren, denk ik ja.
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:28 uur
maar dat betekent dus dat je niet eerst je muziekstijl kiest en dan gaat aanpassen maar dat je eerst een leefstijl kiest en dan de muziek gaat luisteren dus asl je in een net gezin woontje vanzelf (behalve als puberzijnde maar dat hou ik er even buiten) klassiek gaat luisteren
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:44 uur
nou ik denk niet eens dat je hem kiest, ik denk dat het je gewoon wordt "opgedrongen"
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:44 uur
net als met eten eigenlijk, als je het jong leert eten ga je het vanzelf lekker vinden
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 17:58 uur
klopt maar toch hebben kinderen ook als ze ouder zijn en niet meer in de pubertijd zitten niet dezelfde muzieksmaak als de ouders
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 18:17 uur
Kinderen, zeker pubers, zetten zich juist vaak af tegen de ouders, en dus ook de muziek van de ouders. In de jaren 60 zie je dat heel duidelijk, met de opkomst van de rock & roll, veel mensen van middelbare leeftijd luisterden toen naar klassieke muziek, en de jongeren gingen juist rock & roll luisteren omdat de ouders dat helemaal niks vonden.
Bij de muziekstijl en cultuur daarachter die jongeren opgedrongen krijgen moet je dus niet denken aan wat de ouders luisteren, maar juist aan wat er opgedrongen wordt door tv/radio/leeftijdsgenoten/hun omgeving (vaak ook broers/zussen).
Bij de muziekstijl en cultuur daarachter die jongeren opgedrongen krijgen moet je dus niet denken aan wat de ouders luisteren, maar juist aan wat er opgedrongen wordt door tv/radio/leeftijdsgenoten/hun omgeving (vaak ook broers/zussen).
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 18:37 uur
ja oke dat klopt wel, maar in een klas zijn vaak verschillende soorten muziekstijlen en ook ( vaak soms ook weer wel) maar het hoeft lang niet te zijn dat een vriendegroep allemaal dezelfde muziek luisterd
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 18:40 uur
Wat wel zo is, dat je muzieksmaak niet per sé je kledingsstijl beïnvloedt. Erg irritant vind ik dat, als men bij metal donkere, in zwartleren jurken geklede mensen verwachten.
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 18:45 uur
roosroosje schreef:
ja oke dat klopt wel, maar in een klas zijn vaak verschillende soorten muziekstijlen en ook ( vaak soms ook weer wel) maar het hoeft lang niet te zijn dat een vriendegroep allemaal dezelfde muziek luisterd
Natuurlijk, maar er zijn dan ook meer factoren, en ik denk dat je persoonlijke smaak nog wel een beetje een rol speelt. En er zijn dan ook genoeg uitzonderingen, en niet iedereen is een meeloper. Mensen luisteren wel vaak wat hun wordt opgedrongen, maar ik denk niet dat mensen dingen gaan luisteren die ze zelf niks vinden.
Geen makkelijk onderwerp trouwens.

Wil je toevallig psychologie studeren oid?
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 19:30 uur
Toen ik nog in volle "gothic" ornaat naar school ging,joelden ze me na,nu ik gewone kleren naar willen ze niet aannemen dat ik naar gothic luister.
Blijkbaar herkennen te veel mensen een genre aan de (bijhorende) kledingstijl.
Blijkbaar herkennen te veel mensen een genre aan de (bijhorende) kledingstijl.
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 22:28 uur
jaa ik wil ook gaan uitzoeken of het vooroordeel met het verband met kleding ook wel echt klopt, of dat dat maar een klein deel is die zich wil uitte:)
0
geplaatst: 9 oktober 2010, 13:55 uur
Als je je kleed zoals de levensstijl "voorschrijft", is het wel erg gemakkelijk om "soortgenoten" te herkennen: je ziet iemand met dezelfde karakteristieke kleding trekken die eigen zijn aan een muziekgenre, je stapt erop af, je spreekt ze aan over hun muziekstijl, en als je goed zit (want je kan ook vollédig verkeerd zitten, zeker tegenwoordig, want jongeren laten zich niet meer in hokjes duwen), dan kan er misschien wel een erg mooie vriendschap ontstaan.
Ik ben daarom ook erge voorstander van bandshirts
Mensen die verkondigen dat kleding dus niet belangrijk is in muziek, hebben het mis. Het is één van de vele facetten van muziek om een band te creëren met andere mensen.
Ik ben daarom ook erge voorstander van bandshirts

Mensen die verkondigen dat kleding dus niet belangrijk is in muziek, hebben het mis. Het is één van de vele facetten van muziek om een band te creëren met andere mensen.
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 16:42 uur
metal--->een bandshirt(sonata arctica) en skateschoenen
verder heb ik kort tot halflang haar en draag ik best standaard spijkerbroeken.
verder houd ik van voetbal dus het verband is bij mij nauwelijks te vinden
verder heb ik kort tot halflang haar en draag ik best standaard spijkerbroeken.
verder houd ik van voetbal dus het verband is bij mij nauwelijks te vinden
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 16:52 uur
Masimo schreef:
Hahah, nou, misschien dat een hiphopgeschiedenis expert dit kan bevestigen of volledig met de grond gelijk kan maken?
Ik noem mijzelf geen hiphopgeschiedenis expert, maar volgend mij is je verhaal juist. Over die lage broeken en ruime schoenen.
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 18:09 uur
Ook ik ben geen expert, maar weet wel dat baggy kleding idd een soort van statussymbool was om te laten zien dat je gezeten had.
0
Zorin
geplaatst: 10 oktober 2010, 18:12 uur
Antwoord op de stelling/vraag: bij sommigen wel, bij anderen niet.
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 20:20 uur
Masimo schreef:
Achter de laag hangende broeken (en de ruime schoenen!) zit een enorme geschiedenis, volgens mij.

Klopt als een bus, wie bevestiging wil moet maar eens interviews met Run-DMC lezen bijvoorbeeld. Of dit boek: Can't Stop Won't Stop : A History of the Hip Hop Generation by Jeff Chang.
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 20:24 uur
Lijkt mij ook eerder
. Skateschoenen is meer iets voor USA Punkerts en Hiphopperts.
. Skateschoenen is meer iets voor USA Punkerts en Hiphopperts.* denotes required fields.