Muziek / Algemeen / Hedendaagse klassiekers
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2011, 23:00 uur
Alhowel ik niet al teveel albums uit de 00's ken mogen Brothers van The Black Keys of Bowie's Heathen van mij er zo in.
En anders wel Tool's Lateralus, of is dat al té alto?
En anders wel Tool's Lateralus, of is dat al té alto?
0
geplaatst: 7 februari 2011, 08:14 uur
Zeer zeker niet, Lateralus is het eerste album wat mij te binnen schiet...wat een meesterwerk

0
geplaatst: 14 februari 2011, 18:49 uur
The White Stripes - Elephant
Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf
Grote bands van afgelopen tien jaar en zeker moderne klassiekers denk ik. Er worden tegenwoordig nog steeds klassiekers gemaakt (net zoals vroegah). Klassiekers worden toch ook na een aantal jaar als zodanig erkend lijkt me?
Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf
Grote bands van afgelopen tien jaar en zeker moderne klassiekers denk ik. Er worden tegenwoordig nog steeds klassiekers gemaakt (net zoals vroegah). Klassiekers worden toch ook na een aantal jaar als zodanig erkend lijkt me?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 februari 2011, 13:21 uur
Sigur Ros - ( )
Fleet Foxes - Fleet Foxes wellicht? In dat geval ook vast Mumford & Sons
Coldplay ontkom je niet aan (helaas)
Ook vast wel iets van Sufjan Stevens en Arcade Fire. Over Winehouse twijfel ik, ik moet nog zien of zij geen wegwerpproduct blijkt te zijn.
Bowie's Heathen is trouwens wel erg optimistisch kaztor.
Fleet Foxes - Fleet Foxes wellicht? In dat geval ook vast Mumford & Sons
Coldplay ontkom je niet aan (helaas)
Ook vast wel iets van Sufjan Stevens en Arcade Fire. Over Winehouse twijfel ik, ik moet nog zien of zij geen wegwerpproduct blijkt te zijn.
Bowie's Heathen is trouwens wel erg optimistisch kaztor.

0
geplaatst: 15 februari 2011, 13:27 uur
Maar als het net als bij de Classic album serie ook om het verhaal rondom het betreffende album gaat, komt het bij Amy wel goed. 

0
geplaatst: 15 februari 2011, 13:31 uur
Ik zou me ook nog wel een Johnny Cash of Interpol album kunnen voorstellen.
De Bowie suggestie is gezien zijn jaren '70 (vorige eeuw) prestaties meer dan optimistisch
De Bowie suggestie is gezien zijn jaren '70 (vorige eeuw) prestaties meer dan optimistisch

0
geplaatst: 15 februari 2011, 14:32 uur
Bands als Sigur Rós lijken mij geen kans te maken, hoewel ze het dubbel en dwars zouden verdienen. Ook de kansen van Fleet Foxes zou ik laag inschatten. The White Stripes en Johnny Cash zouden denk ik wel een grote kans maken.
0
geplaatst: 15 februari 2011, 15:10 uur
American Idiot van Green Day is het eerste album dat me te binnen schiet aan klassiekers uit de jaren 00. White Pony van de Deftones is er misschien ook eentje. The Marshall Matters EP vind ik ook een klassieker, eveneens uit het jaar 2000. Ik ben het met Stijn eens dat we helaas niet om Coldplay heen kunnen, ik weet alleen niet zo goed welk album ik aan zou wijzen. Elephant van The White Stripes hoort ook zeker in het lijstje van hedendaagse klassiekers thuis.
Allemaal albums uit de eerste helft van het decenium. Kennelijk hebben klassiekers een paar jaar nodig om klassiekers te worden.
Allemaal albums uit de eerste helft van het decenium. Kennelijk hebben klassiekers een paar jaar nodig om klassiekers te worden.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 februari 2011, 15:31 uur
niels94 schreef:
Bands als Sigur Rós lijken mij geen kans te maken, hoewel ze het dubbel en dwars zouden verdienen.
Bands als Sigur Rós lijken mij geen kans te maken, hoewel ze het dubbel en dwars zouden verdienen.
Hoezo? Die zijn nu toch al behoorlijk bekend? Ik denk dat hun status ook nog wel groeit de komende jaren.
0
geplaatst: 15 februari 2011, 17:00 uur
Stijn_Slayer schreef:
Hoezo? Die zijn nu toch al behoorlijk bekend? Ik denk dat hun status ook nog wel groeit de komende jaren.
(quote)
Die bekendheid is totaal niet te vergelijken met de albums die nu langskomen in de Classic Albums-reek.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 februari 2011, 17:08 uur
Arrie schreef:
Die bekendheid is totaal niet te vergelijken met de albums die nu langskomen in de Classic Albums-reek.
(quote)
Mwah, die albums van Zappa, The Band, The Grateful Dead, Lou Reed en misschien nog Steely Dan zijn ook niet zo gigantisch bekend.
0
geplaatst: 15 februari 2011, 17:11 uur
Zelfs mijn vader kent Zappa. Lou Reed had een redelijk grote hit op dat album staan. Die van The Band en The Grateful Dead zijn misschien wat minder bekend, maar Sigur Ros is toch vooral (of misschien zelfs uitsluitend) bekend bij degenen die zich echt wat meer verdiept hebben in de muziek.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 februari 2011, 17:38 uur
Zappa is een bekende naam, maar een wildvreemde om de naam van een album vragen is een tweede.
De Dead is verder ook voor een specifiek groepje liefhebbers. Ik denk bovendien dat de status van Sigur Ros nog wel toeneemt de komende jaren.
Zoals nu ook het geval is zullen de grootste commerciele successen ook wel de overhand hebben, maar zal er ook wel wat geput worden uit invloedrijke, minder bekende albums (in verhouding met de best verkochte albums).
De huidige serie is ook niet echt op jongeren gericht. De kans is klein dat een willekeurige jongere ooit van Steely Dan of The Grateful Dead heeft gehoord, maar Sigur Ros zal wel een belletje doen rinkelen. Mochten er over 10 jaar nieuwe series gemaakt worden zullen onze ouders ook niet alles herkennen, tenzij ze zich blijven richten op vnl. de jaren 70, maar dat lijkt me niet.
De Dead is verder ook voor een specifiek groepje liefhebbers. Ik denk bovendien dat de status van Sigur Ros nog wel toeneemt de komende jaren.
Zoals nu ook het geval is zullen de grootste commerciele successen ook wel de overhand hebben, maar zal er ook wel wat geput worden uit invloedrijke, minder bekende albums (in verhouding met de best verkochte albums).
De huidige serie is ook niet echt op jongeren gericht. De kans is klein dat een willekeurige jongere ooit van Steely Dan of The Grateful Dead heeft gehoord, maar Sigur Ros zal wel een belletje doen rinkelen. Mochten er over 10 jaar nieuwe series gemaakt worden zullen onze ouders ook niet alles herkennen, tenzij ze zich blijven richten op vnl. de jaren 70, maar dat lijkt me niet.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:32 uur
Er wordt door sommigen users wel eens azijn gezeken over de muziek van tegenwoordig, maar volgens mij zijn er de afgelopen 10 jaar toch best wel wat sterke "hedendaagse Klassiekers" gemaakt. Natuurlijk is het in een versplinterd landschap nog steeds een beetje koffiedik kijken, maar ik wil toch wel mijn hand in het vuur steken voor de onderstaande albums. En dat is nog enkel de rockmuziek van dit decenium. Ook binnen Folk(sufjan Stevens) en Hiphop(atmosphere, the roots) zijn er mijn inziens enkele klassiekers uitgebracht.

0
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:49 uur
De opvolger Favourite Worst Nightmare van Arctic Monkeys verdient veel meer de status van klassieker dan het overroepen Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. En buiten de rock is er inderdaad ook genoeg moois te vinden.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:52 uur
Wellicht, maar het debuut is een van de snelst verkopende albums in de U.k. Heck, de band kwam met dit album in 2006 nog in het 8-uur journaal, aangezien ze in korte tijd zo ontzettend populair waren geworden. Klassieker is meer gebaseerd op een soort balans tussen aanzien(hoe goed vindt het grote publiek het album) en populariteit(hoe veel muziekliefhebbers kennen het). Met name door de populariteit van dit album lijkt het me de betere kandidaat voor het etiket "moderne klassieker"
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:57 uur
Dit zijn in 'onze' wereld inderdaad allemaal moderne klassiekers. 'De massa' echter zal vermoedelijk slecht tot niet bekend zijn met deze albums. Vrienden van me die niet actief met muziek bezig zijn hebben de naam Arctic Monkeys of Radiohead wel eens gehoord maar een nummer van ze noemen is vaak al te lastig. Dit is volgens mij wel een verschil met de jaren '60 t/m '90 toen veel van de grote (rock)klassiekers bij bijna iedereen wel bekend waren (Beatles, Stones, Bowie, Nirvana etc.).
Kijk je naar de beste verkochte albums vanaf 2000 dan zijn de vijf grootste rock 'klassiekers':
- Linkin Park - Hybrid Theory
- Green Day - American Idiot
- Coldplay - A Rush of Blood
- U2 - All That You Can Leave Behind
- Creed - Human Clay
Van bovenstaande vijf albums haalt geen enkele de top 100.
Kijk je naar de beste verkochte albums vanaf 2000 dan zijn de vijf grootste rock 'klassiekers':
- Linkin Park - Hybrid Theory
- Green Day - American Idiot
- Coldplay - A Rush of Blood
- U2 - All That You Can Leave Behind
- Creed - Human Clay
Van bovenstaande vijf albums haalt geen enkele de top 100.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 13:59 uur
Tsja, maar dat was ook al zo in de jaren 60/70/80. Het is meer dan alleen populariteit mijn inziens. De "Massa" luistert met name naar wat ik maar betitel "Flavour of the month" muziek. Check maar eens wat er in de hitlijsten staat in de jaren 60. Dat zijn echt niet de bands die je verwacht. Een album als het debuut van VU is ook echt niet zo bekend bij veel mensen, maar is een album wel veel aanzien. Je hebt beide nodig. Een album als Linkin Park, Green Day of Creed heeft bij lange na niet het aanzien van een Arcade Fire of een The National. En ik heb wel degelijk veel klasgenoten/ mede-studenten gehoord over deze bands. Maar goed, wellicht zijn VWO'ers/ studenten gewoonweg beter geïnformeerd dan het grote gros.
Het blijft natuurlijk wel zo dat een term als "Klassieker" koffiedik kijken is. Hangt er heel erg vanaf aan wie je het vraagt en een limitatieve lijst is ook niet te geven. Desondanks is het wel het antwoord op de vraag; als je nou een bepaalde periode muzikaal zo kwalificeren welke albums zou je ter adstructie meegeven. Nou; deze dus. Daarmee heeft de term mijn inziens toch enige waarde.
Het blijft natuurlijk wel zo dat een term als "Klassieker" koffiedik kijken is. Hangt er heel erg vanaf aan wie je het vraagt en een limitatieve lijst is ook niet te geven. Desondanks is het wel het antwoord op de vraag; als je nou een bepaalde periode muzikaal zo kwalificeren welke albums zou je ter adstructie meegeven. Nou; deze dus. Daarmee heeft de term mijn inziens toch enige waarde.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:14 uur
Velvet Underground verkocht destijds nauwelijks albums en singles en was alleen bekend in New York en omstreken. Pas lang na hun verscheiden werd deze band en meer bepaald hun debuut als legendarisch en invloedrijk beschouwd.
De populairste bands van de jaren '60 (The Beatles, Rolling Stones, The Kinks, The Doors ...) kwamen wel degelijk vaak in de hitlijsten voor.
De populairste bands van de jaren '60 (The Beatles, Rolling Stones, The Kinks, The Doors ...) kwamen wel degelijk vaak in de hitlijsten voor.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:17 uur
Misterfool schreef:
Maar goed, wellicht zijn VWO'ers/ studenten gewoonweg beter geïnformeerd dan het grote gros.
Vergeet ook niet dat je in het leven - bewust of onbewust - mensen om je heen verzameld met wie je op vele gebieden raakvlakken hebt. De mensen om ons heen zijn in die zin dus niet heel representatief voor de gehele samenleving. Hetzelfde geldt voor de MuMe-commune. Wat wij hier goed vinden en als klassiekers beschouwen zal veel mensen op straat nauwelijks iets zeggen. Maar goed, wellicht zijn VWO'ers/ studenten gewoonweg beter geïnformeerd dan het grote gros.
Voor ons zijn Arcade Fire en The National de hedendaagse klassiekers maar bands als Linkin Park en Green Day zijn bij het grote publiek vele malen bekender en populairder.
0
Misterfool
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:17 uur
LucM schreef:
Velvet Underground verkocht destijds nauwelijks albums en singles en was alleen bekend in New York en omstreken.
Velvet Underground verkocht destijds nauwelijks albums en singles en was alleen bekend in New York en omstreken.
Inderdaad en dat bewijst dus mijn inziens mijn punt. Het was nooit een populaire band of goed verkopende band, maar wel een band die veel aanzien heeft vergaard. Verkoopcijfers zijn niet voldoende om een bepaald album als klassieker te betitelen(al moet je wel enige bekendheid hebben) je hebt ook een zeker soort aanzien nodig. Dat laatste is veel lastiger. Het is als het ware een zekere mate van subjectiviteit proberen te objectiveren. Een beetje zoals een begrip als Kunst.
LucM schreef:
Alsook, the Monkies! Een band die geen klassiekers heeft uitgebracht, denk ik zo. En Radiohead/ Arcade Fire hebben wel degelijk in hitlijsten gestaan. Ready to start, op no. 16/17 in de rockbilboards maar toch en heden ten dage veel belangrijker het nummer is al 10 miljoen keer bekeken op youtube.
0
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:19 uur
Ook The Velvet Underground is nog een betrekkelijke underground klassieker hoor. Doe een rondje op straat met The VU, Beatles, Stones en Dylan onder je arm en kijk na een uurtje eens hoeveel random passanten hebben aangegeven bekend te zijn met The VU
.
.* denotes required fields.